D
i
inne wierszyki
z zabawami logopedycznymi
Wybór i opracowanie:
logopeda ZSO w Józefowie n. Wisłą
Marzenna Merwa
Drodzy Rodzice!
Aby mowa Waszych dzieci rozwijała się prawidłowo, bawcie się i śpiewajcie z nimi, rozmawiajcie i przytulajcie je.
Prezentowane w tej publikacji wierszyki i
zabawy są wspaniałym sposobem budowania więzi uczuciowej z dzieckiem, a przy okazji do wyzwalania jego aktywności słownej.
Wspólne zabawy mogą pomóc w rozwijaniu narządów artykulacyjnych, nawiązaniu kontaktu oraz rozwijaniu komunikacji werbalnej u dzieci.
Życzę miłej zabawy.
Kubuś Puchatek
Kubuś Puchatek, wesoły miś,
Grono przyjaciół miał liczne. (całuski)
Dla nich z radością po całych dniach
Mruczanki układał śliczne.
Tra-la-la, tra-la-la-bum!
Dla Krzysia, dla Prosiaczka.
Rum-tum-tum, tra-la-la-bum!
Nie ma, jak zgrana paczka!
Kochał jeść małe „co nieco” (mniam, mniam)
A w chwilach wolnych od zajęć swych
Lulał nieznośne Maleństwo
Wesoło w chatce Puchatka.
Nie ma jak zgrana paczka!
Prawdziwy to był mądrała (o!o!o!)
Aby przyjaciół oddanych mieć,
Brał mało, a wiele dawał!
Wspomnij maksymę niedźwiadka,
Zaproszenie do zabawy
· zaokrąglanie warg do samogłoski „o”,
· przesyłanie „całusków”
· wydłużanie artykulacji samogłoski „a” – usypianie „Maleństwa”
· zlizywanie „miodku” z górnej i dolnej wargi
· oblizywanie ruchem okrężnym języka całych ust
· rytmiczne powtarzanie z wyklaskiwaniem sylab: tra-la-la, tra-la-la-bum
· krzyżowanie wyprostowanych ramion przed klatką piersiową tak, aby na zmianę wyżej była ręka lewa potem prawa.
Nosorożec
Gdybym miał dwa nosorożce,
To bym woził je w dorożce,
To bym woził je kariolką,
Pod zieloną parasolką.
Nosorożec, gdy się uprze, może łamać pnie najgrubsze,
Nosorożec, nosorożec, różne rzeczy robić może.
Niech cały chór podejmie wtór
Nie śpiewaj nigdy, nigdy, nigdy takich bzdur
Wielka powaga w życiu pomaga
Bierz ze mnie wzór, bierz ze mnie wzór.
Raz słoń mieszkał za zasłoną
Bardzo lubił kaszę słoną,
Lubił kaszę ze słoniną,
Ten słoń w całym mieście słyną.
Gdy zaboli ząb tygrysa, tygrys pyta: gdzie dentysta?
Na ból zęba oczywiste – trzeba szybko zjeść dentystę.
Gdy wieloryb rusza w drogę
Bierze z kąta hulajnogę,
Bowiem bowiem takie wielkie zwierzę
Nie pojedzie na rowerze.
Powtarzała szprotka szprotce, że sens bywa w każdej zwrotce,
Sens w piosence bywa na dnie tylko śpiewać trzeba ładnie.
( M. Szypowska)
· naśladowanie biegu konia językiem – kląskanie,
· unoszenie języka do góry i powtarzanie głoski- „d”,
· liczenie czubkiem języka górnych, a potem dolnych zębów,
· naprzemienne wymawianie głosek e -o ( śmiech – powaga),
· zdmuchiwanie skrawka papieru z czubka języka,
· ruchy okrężne żuchwy – naśladowanie żucia.
Słoń różowy
Był sobie słoń różowy
jak poziomkowy krem.
Od pięty, aż do głowy,
dlaczego- bo ja wiem?
Mówiłem druhnie o nim,
Lecz druhna mówi mi,
że nie ma takich słoni,
że pewnie mi się śni.
A jeśli to był tylko sen,
to skąd się bierze hałas ten?
Słoń różowy, słoń różowy na różowej trąbie gra
Fumba- mamba, mamaba-fumba
Bum-ta-ra-ra, bum-ta-ra
Przyznałem druhnie rację,
bo słoń tymczasem znikł,
idziemy na kolację,
a tutaj słoń jak byk.
Paruje w kotle kawa,
roznosi miłą woń,
tymczasem ładna sprawa,
wytrąbił kawę słoń.
Przybiega zastępowy
i zaraz robi krzyk.
Co znowu słoń różowy?
to jest zbiorowy bzik.
Palimy więc ognisko,
bo wieczór zapadł już
i przyszło to słonisko
różowe jak sam róż.
( M. Terlikowska)
· ćwiczenie języka „zlizywanie kremu z łyżeczki”
· ziewanie na samogłosce „a”
· wydłużanie spółgłoski s w nagłosie wyrazu „słoń”
· rytmiczne powtarzanie słów z jednoczesnymi ruchami naprzemiennymi (prawa ręka- lewe kolano):...
sara2881