Psychometria - zajecia organizacyjne.pdf
(
227 KB
)
Pobierz
PSYCHOMETRIA I DIAGNOZA PSYCHOLOGICZNA [P]
PSYCHOMETRIA I DIAGNOZA PSYCHOLOGICZNA [P]
(P = PSYCHOMETRIA)
ZAŁOŻENIA I CELE DYDAKTYCZNE
„Poznawcze”
Opanowanie podstawowych pojęć z zakresu Klasycznej Teorii Testów (KTT) i psychometrii
Uzyskanie elementarnej wiedzy nt. podstawowych problemów teoretycznych wspó
ł
łczesnej psy-
chometrii
Ukszta
ł
łtowanie wrażliwości na psychometryczne aspekty diagnostyki psychologicznej
Poznanie podstawowych wymogów stawianych testom i zasad oceny ich spe
ł
łniania
„Praktyczn(i)e”
Nabycie umiejętności w zakresie
bieg
ł
łego
wykonywania podstawowych obliczeń psychome-
trycznych w zakresie KTT
FORMY REALIZACJI
Większość zajęć polega na nabywaniu i doskonaleniu umiejętności wykonywania podstawowych
operacji obliczeniowych z zakresu psychometrii (rozwiązywaniu zadań rachunkowych) za pomo-
cą arkusza kalkulacyjnego
FORMA ZALICZENIA
Test komputerowy sk
ł
ładający się z zadań rachunkowych sprawdzających umiejętności i bie-
g
ł
łość w zakresie praktycznego pos
ł
ługiwania się aparatem pojęciowym i obliczeniowym klasycz-
nej teorii testów
TEMATYKA ZAJĘĆ (skrót)
Niektóre implikacje Klasycznej Teorii Testów
Przedzia
ł
łowa estymacja wyniku prawdziwego, z zastosowaniem m.in. standardowych
b
ł
łędów: pomiaru (
SEM
i
SEM
(T)
), estymacji wyniku prawdziwego (
SEE
), różnicy (
SED
)
Metody szacowania rzetelności, m.in.:
„
„po
ł
łówkowa
”
”, Kudera i Richardson, analiza wa-
riancji
Trafność - predykcja kryterium i standardowy b
ł
łąd przewidywania (
SEP
yx
)
Trafność - analiza czynnikowa
Analiza itemów i ich moc dyskryminacyjna
Normalizacja – skale standardowe
LITERATURA PRZEDMIOTU
Literatura podstawowa do ćwiczeń
Brzeziński, J. (1996 i nast. wyd.).
Metodologia badań psychologicznych.
W-wa: PWN. (rozdz.
15-18)
Magnusson, D. (1981 i nast. wyd.).
Wprowadzenie do teorii testów.
W-wa: PWN.
Literatura podstawowa do samodzielnego studiowania
AERA, APA, NCME (2007).
Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice
.
Gdańsk: GWP.
Brzeziński, J. (red.) (2005).
Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów.
Gdańsk: GWP.
Coombs C.H., Dawes R.M., Tversky A., (1977).
Wprowadzenie do psychologii matematycznej
.
W-wa: PWN. (rozdz. 2)
Hornowska, E. (2001).
Testy psychologiczne. Teoria i praktyka.
W-wa: Scholar.
Nowakowska M., (1978). Nieformalne ujęcie wspó
ł
łczesnej teorii testów. [w:] E. Paszkiewicz
(red.),
Materia
ł
ły do nauczania psychologii
,
seria III
, t. 3 (s. 197-223). W-wa: PWN.
Literatura uzupe
ł
łniająca (wybór)
Anastasi, A., Urbina, S. (1999).
Testy psychologiczne.
Warszawa: Prac. Testów Psych. PTP
Aranowska, E. (2005).
Pomiar ilościowy w psychologii
. W-wa: Scholar.
Hornowska, E. (1999).
Stronniczość testów psychologicznych. Problemy – kierunki – kontrower-
sje
. Poznań: Humaniora.
Strelau, J. (red.) (2000).
Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1
. Gdańsk: GWP (rozdz. 11-12)
Na następne zajęcia:
Magnusson, D. (
op.cit.
). Rozdz. 5-6
Plik z chomika:
uspsychologia07
Inne pliki z tego folderu:
skale , które trzeba znać.doc
(22 KB)
SEMT.pps
(63 KB)
SEM.pps
(78 KB)
SEE.pps
(48 KB)
SED.pps
(80 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dokumenty
Ebooki
Etyka
Fakultet - religijność i duchowość
Fakultet Ekonomiczna
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin