ironia.doc

(31 KB) Pobierz
P

P. Łaguna: Ironia jako postawa i jako wyraz (z zagadnień teoretycznych ironii)

 

IRONIA JAKO LITERACKI WYRAZ POSTAWY IRONICZNEJ

 

Są dwa typy najczęstszego wyrazu świadomości ironicznej – ironia werbalna i ironia dramatyczna.

 

Ironia jako wyznacznik struktury utworu:

1)     ironia narracyjna – występują dygresje, demaskujące iluzję świata przedstawionego. Realizuje się przez bez bezpośrednie wtrącenia narratora, komentujące współczesne wydarzenia. Chwyty: podwójny / potrójny podmiot mówiący, przerwanie opowiadania, przeplatanie wątków. Tu też – ironiczny komentarz odautorski, który ma kontrastowo przełamać nastrój w stosunku do wewnętrznej atmosfery świata przedstawionego. Ironia romantyczna – umożliwianie ironicznej gry literackiej:

-          wypadnięcie z roli, igranie konwencjami literackimi;

-          na płaszczyźnie narracji (wtedy dystans między autorem i narratorem). Tu – narracja unaiwniona (zwężenie horyzontów myślenia i odczuwania narratora do poniżej poziomu świadomości autora i czytelnika). Jeśli naiwność oznacza głupotę – obraca się przeciw podmiotowi mówiącemu. Jeśli naiwność to prostota i naturalność – narrator oskarża rzeczywistość. I narracja wstrzymana – porozumienie autora z czytelnikiem – ponad narratorem. Tu – niedopowiedzenia. Może atakować podmiot mówiący albo sugerować bezsilność słów. Bliska przemilczeniu, częsta w pojedynczych wypowiedziach;

2)     zasada kontrastu w funkcji ironicznej:

-          karnawał wyraża rzeczywistość na opak, śmiech karnawałowy – wynikły z gry przeciwieństw. S. 67 karnawał to ewokacja ironii w najwyższym stopniu;

-          gra przeciwieństw.

 

Ironia werbalna:

-          (G. Reicher-Thonowa) – podanie sądu o przedmiocie świadomie społecznego z istotą rzeczy, narzucającą się mocą kontrastu podmiotowi;

-          wyznacznik – podwójność w strukturze znaczeniowej;

-          wypowiedź przeciwna do swego właściwego znaczenia (Norman Knox);

-          wyrażenie, które pod pozorem oceny ujemnej zawiera dodatnią to według Pelca antyironia;

-          kontekst – zakreśla granice obszaru znaczeniowego ironicznego wypowiedzenia;

-          w ironii jako figurze retorycznej – ważna jest intonacja;

-          kontekst wiąże ironię z grupą tropów (związki ironii z metaforą i z metonimią);

-          nie jest wyznacznikiem strukturalnym całego utworu, bo 1) ujawnia się w pojedynczych wypowiedziach, 2) jest ciągiem poszczególnych wypowiedzeń;

-          występuje w dramacie, ale nie dotyczy działań postaci, a monologu / dialogu;

-          może być tragiczna / komiczna.

 

Ironia dramatyczna:

-          środek intrygi – a) widz wie więcej niż protagonista, b) postać reaguje nierozsądnie, c) kontrast między postaciami, d) kontrast między sądami postaci i sztuki o czynach tej postaci;

-          odnosi się do działania (nie tylko do dramatu);

-          prowadzi do niej perypetia – uświadamianie bohaterowi fałszywości jego sądu ale i zwrot w ciągu wydarzeń;

-          ważna dla niej pozatekstowa sfera dramatu, zawarta w didaskaliach (rekwizyty, dekoracje itp.), w ekspresji aktorskiej – opozycja słowa i gestu.

 

Formy pośrednie między ironią werbalną a dramatyczną:

1)     naiwność – dwuznaczność to efekt zderzenia świadomości podmiotu ze świadomością odbiorcy i autora, nie zamierzony efekt podmiotu;

2)     łączenie wypowiedzi sprzecznych względem siebie u tego samego podmiotu:

-          ironia – przez relacje między przeciwstawnymi sądami,

-          powstaje przy przesunięciu czasowym.

 

Zjawiska literackie pokrewne ironii:

1)     groteska – gra przeciwieństw, zderzenie sprzecznych jakości daje efekt ironiczny. Związki groteski z komizmem – gdy zabawa i swobodna gra literacka. Związki z tragizmem – gdy ewolucja tragicznego światopoglądu. Posługuje się wybranymi elementami świata rzeczywistego, stereotypami, podporządkowanymi innej logice niż logika świata rzeczywistego;

2)     parodia:

-          przytoczenie parodiowanego wzorca ma charakter przesadny,

-          pod pozorem akceptowania dochodzi do negowania wzorca. Obiektem ironii może być forma wyrazu czy wartość pozaliteracka,

-          typ przesady – intonacja,

-          czasem przesada wynika z niestosowności słów przytoczonych sądów;

3)     pastisz, trawestacja, burleska:

-          pastisz – łagodniejsza operacja parodystyczna,

-          trawestacja – odwzorowanie toku fabularnego ze zmianą realiów, lub odwzorowanie kompozycji ze zmianą treści,

-          burleska – komizm niestosowności poważnego tematu i stylu niskiego (albo odwrotnie);

4)     aluzja, aluzja literacka – tu ironia pochodzi ze zderzenia literackiego i kontekstu aluzji z sensem podtekstu;

5)     przemilczenie:

-          tak, żeby nie dało się sensów pominąć,

-          jego pole znaczeniowe określa kontekst,

-          występują 2 płaszczyzny semantyczne – pusta i wyznaczana przez kontekst;

6)     dowcip, aforyzm, paradoks:

-          dowcip – krótszy od ironii, element zaskoczenia. Tylko ironia salonowa mogłaby się z dowcipem równać,

-          aforyzm – ujęcie głębszej refleksji filozoficznej w 1 zdaniu,

-          paradoks – 1 z form artystycznych, sformułowanie myśli sprzecznej z powszechnie panującą opinią. Paradoks łączy wszystkie cechy ironii jako postawy i wyrazu.

 

Ironia jako wyznacznik struktury utworu na tle różnych form ironii:

-          wszystkie formy ironiczne występują w pojedynczych momentalnych realizacjach, ale mogą stać się zasadą budowy dzieła;

-          ironia – zjawisko subiektywne, sposób reagowania;

-          może być w strukturze – w działaniu kontrastów i narracji;

-          obiektywizm świata przedstawionego każe szukać sygnałów ironizacji w strukturze.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin