studia_indologiczne_tom_11.pdf
(
776 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Z-B5-NR11.doc
STUDIA INDOLOGICZNE
tom
11
(2004)
INSTYTUT ORIENTALISTYCZNY
UNIWERSYTET WARSZAWSKI
WARSZAWA 2004
KOMITET REDAKCYJNY
Marek Mejor (redaktor naczelny), Piotr Balcerowicz (z-ca redaktora
naczelnego), Anna Trynkowska, Monika Nowakowska
Termin zamkniêcia kolejnych numerów
Studiów Indologicznych
up³ywa ka¿dorazowo
z koñcem czerwca danego roku. Redakcja prosi autorów o
{
nadsy³anie artyku³ów w formie wydruku tekstu opatrzonego dyskietk¹ z wersj¹
artyku³u:
(a) w pliku tekstowym (*.txt) w kodach ASCII lub
(b) w pliku Word (*.doc lub *.rtf) z czcionkami sanskryckimi dostêpnymi w re-
dakcji, lub
(c) w pliku Word (*.doc lub *.rtf), przy czym sanskryckie znaki diakrytyczne po-
winny zostaæ zast¹pione wg nastêpuj¹cego wzoru:
—
diakrytyk = g³oska + @, np. â = a@; þ = t@; ô = m@; ÿ = h@ itp.
—
z wyj¹tkiem: palatalne n = n%; palatalne s = s%, gutturalne n = g@.
|
uwzglêdnianie standardowego systemu spolszczania przyjêtego w
Studiach Indolo-
gicznych
(patrz
Studia Indologiczne
1 (1994) 6–7),
}
stosowanie siê do zasad transkrypcji naukowej obowi¹zuj¹cej w
Studiach Indolo-
gicznych
, zuwzglêdnieniem podzia³ów miêdzywyrazowych wz³o¿eniach oraz
sandhi
na styku wyrazów (patrz
Studia Indologiczne
1 (1994) 6–8),
~
opatrzenie artyku³ów bibliografi¹ wedle systemu przyjêtego w
Studiach Indolo-
gicznych
.
Redakcja zastrzega sobie prawo do adiustacji nades³anych tekstów.
Artyku³y do zamieszczenia w
Studiach Indologicznych
mog¹ byæ przesy³ane tak¿e przez
internet na adresy: p.balcerowicz@uw.edu.pl lub mejor@interia.pl
Copyright
© by Redakcja Studiów Indologicznych
ADRES REDAKCJI
Instytut Orientalistyczny
Uniwersytet Warszawski
Krakowskie Przedmieœcie 26/28
00–927 Warszawa
sk³ad komputerowy, czcionki: Piotr Balcerowicz
© projekt ok³adki: Piotr Balcerowicz
Druk i oprawa:
Zak³ad Graficzny Uniwersytetu Warszawskiego
Zam. 163/2005
ISSN 1232–4663
SPIS TREŒCI
BARBARA GRABOWSKA:
Taniec Kryszny z pasterkami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
KORYNA OSUCH:
U Ÿróde³ teatru indyjskiego –
– hymny dialogowe (
saôvâda
)
Rygwedy
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
MA£GORZATA SULICH:
Koncepcja karak w
Asztadhjaji
Paniniego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .118
ANNA TRYNKOWSKA:
Poeta i krytyk: Komentarz Mallinathy
do pi¹tej sargi
Kumarasambhawy
Kalidasy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .135
•
SPRAWOZDANIA
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .144–145
MARTA KUDELSKA:
Filozofia wschodu na Wydziale Filozoficznym UJ . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . 144
ANNA TRYNKOWSKA:
Obchody 50-lecia powojennej indologii na Uniwersytecie
Warszawskim „Indie w Warszawie” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
ANNA TRYNKOWSKA:
Miêdzynarodowe Seminarium „Origins of
Mahâkâvya
” . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
DANUTA STASIK:
Warsztaty „Translating Cultures” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . 149
MONIKA NOWAKOWSKA:
III Miêdzynarodowa Letnia Szko³a Sanskrytu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . 149
DANUTA STASIK:
Konferencja „Hindi Teaching and Research
in Central and East Europe” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
PIOTR BALCEROWICZ:
29. Kongres Niemieckich Orientalistów (
DOT
) w Halle . . . . . . . . . . . . .. . . . . 151
•
OŒWIADCZENIA
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . .155
Barbara Grabowska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . .155
Taniec Kryszny z pasterkami
BARBARA GRABOWSKA
Jednym z elementów charakteryzuj¹cych postaæ Kryszny Pasterza jest jego zwi¹-
zek z pasterkami (
gopî
)
1
, stanowi¹cy wa¿ny element dzieciñstwa i m³odoœci.
Kulminacjê tej opowieœci stanowi ich wspólny taniec. Opisuj¹ go ju¿ najstarsze
teksty relacjonuj¹ce dzieje boskiego pasterza:
Hariwansia
2
(
Hari-vaôœa
), dodatek
do
Mahabharaty
(
Mahâ-bhârata
), dramat Bhasy (Bhâsa)
3
Balaczarita (Bâla-carita
– Dzieje ch³opca
),
Wisznupurana
(
Višòu-purâòa
, VP) i inne purany, choæ odmien-
nie w szczegó³ach.
Rozwiniêcie motywu tañca Kryszny w indyjskiej literaturze czy sztuce jest fascy-
nuj¹c¹ ilustracj¹ bardzo z³o¿onego wspó³dzia³ania wielu rozmaitych czynników
w historii mitu. Chocia¿ motyw ten ma chyba pochodzenie plemienne, to podjê³y go
dzie³a religijne:
Brahma−
(
Brahma−
),
Wisznu−
i
Bhagawatapurana
(
Bhâgavata-
−purâòa
), i dostêpna nam wczesna wersja jest opracowaniem bramiñskim. Taniec
ten zwróci³ te¿ uwagê wielu poetów tworz¹cych i w prakrycie, i w sanskrycie
4
, a w
swym rozwoju wzbogaci³ siê o dalsze fakty pochodz¹ce z literatury ludowej.
Motyw tañca fascynowa³ te¿ twórców bengalskich. Poœwiêci³ mu wspania³¹ pieœñ
D¿ajadewa (Jayadeva), opiewali go autorzy dziejów Kryszny, chwalili jego piêkno
poeci wisznuiccy.
Warto siê wiêc zainteresowaæ tym tañcem bli¿ej, spróbowaæ okreœliæ jego pier-
wotny charakter i przeœledziæ zmiany, jakim podlega³ w utworach poetów bengal-
skich.
1
Wed³ug H
ARDY
’
EGO
(2001: 51) opowieœæ o Krysznie i pasterkach rozwinê³a siê
w Indiach pó³nocnych, zawiera liczne odniesienia do miejsc geograficznych tam le¿¹-
cych (Mathura, Jamuna, Wryndawana itd.).
2
W
INTERNITZ
(1996: 427–432).
3
K
EITH
(1924: 93, 98–100).
4
Magha (Mâgha, VII w.), Wakpatirad¿a (Vâkpatirâja, VIII w.), Bhattanarajana
(Bhaþþanârâyaòa, VIII w.), Anandawardhana (Ânandavardhana, IX w.) i inni.
Studia Indologiczne
11 (2004) 5–32.
Copyright
© by Redakcja
Studiów Indologicznych
Plik z chomika:
Wojciech1407
Inne pliki z tego folderu:
studia_indologiczne_tom_01.pdf
(877 KB)
studia_indologiczne_tom_02.pdf
(1148 KB)
studia_indologiczne_tom_03.pdf
(1012 KB)
studia_indologiczne_tom_04.pdf
(882 KB)
studia_indologiczne_tom_05.pdf
(1306 KB)
Inne foldery tego chomika:
Assimil Hindi
De.La.Motte.Anders-Geim
HINDI
Hindi - nauka.avi
Hindi 1,2,3
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin