Styczeń -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych. M.Żmuda (gr.VIII)
Temat dnia
Cele ogólne
Plan pracy-tematyka
Obszary aktywności
Przewidywane osiągnięcia- dziecko:
Cykl tematyczny: „Zegar odmierza czas”
1.„Witaj nowy roku”
-kształcenie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich;
-redagowanie ustnych wypowiedzi na podany temat;
-kształcenie umiejętności prowadzenia obserwacji otoczenia;
-rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej;
-doskonalenie umiejętności wyrażania emocji;
-ilustrowanie muzyki ruchem;
-rozwijanie sprawności percepcyjno-motorycznej;
-kształtowanie pojęcia liczby 6;
-doskonalenie umiejętności klasyfikowania (tworzenie zbiorów);
-rozwijanie sprawności ruchowej;
I. Swobodne wypowiedzi na temat minionych świąt;
II. Słuchanie wiersza L. J. Kerna „Bajka o starym i nowym roku”- rozmowa na temat treści wiersza;
-wyjście na spacer –obserwacja otoczenia, wyjaśnianie zjawisk związanych z zimą –swobodne wypowiedzi dzieci;
-tworzenie „Zimowego wzoru” –ćw. usprawniające ręce;
-„Bałwanek” - wycinanka W.
-„Sanna”- zabawa ruchowa CD.1 (semestr II);
-kształtowanie pojęcia liczby 6 w aspekcie głównym i porządkowym, wyodrębnianie podzbiorów w danym zbiorze, pokaz cyfry 6 i omówienie jej wyglądu, wykonywanie zadań w zeszycie ćwiczeń Ćw.s.3;
-ćwiczenia grafomotoryczne–pisanie po śladzie cyfry 6 Ćw.s.4 z.1,2;
-ćwiczenia w posługiwaniu się liczebnikami w aspekcie głównym i porządkowym Ćw.s.4 z.3;
-„Ile krążków w zbiorze tyle nas w gromadce”- porównywanie liczebności dwóch zbiorów w zakresie 6;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych;
językowa
społeczna
przyrodnicza
muzyczna
plastyczna
matematyczna
ruchowa
-uważnie słucha tekstów literackich i rozumie ich sens;
-wypowiada się na podany temat;
-potrafi obserwować zmiany zachodzące w najbliższym środowisku;
-dostosowuje ruch do charakteru i tempa muzyki;
-wykazuje się refleksem i spostrzegawczością;
-potrafi okazywać radosne emocje;
-potrafi komunikować się z rówieśnikami podczas wspólnej zabawy w grupie;
-liczy w zakresie 6, stosując liczebniki główne i porządkowe;
-rozpoznaje i odczytuje zapisane liczby;
-sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;
2.„Dwunastu braci i cztery siostry”
-poznawanie utworów literackich związanych z tematem zajęć;
-poznawanie nazw pór roku i nazw miesięcy;
-doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się na podstawie wysłuchanego tekstu;
-rozwijanie rozumowania przyczynowo-skutkowego na podstawie ustalania kolejności zdarzeń i morału wysłuchanej baśni;
-ćwiczenie spostrzegawczości;
-doskonalenie umiejętności klasyfikacji wg określonej cechy;
-doskonalenie słuchu fonematycznego – budowanie wyrazów na taką samą głoskę;
I. Zabawy i gry stolikowe –przestrzeganie reguł gier;
II. Słuchanie wiersza E. Szelburg - Zarembiny „Wiersze o miesiącach”- omówienie treści, ustalanie nazw miesięcy zimowych, wiosennych, letnich, jesiennych W. - „Cztery pory roku”;
-słuchanie utworu J. Porazińskiej „Baśń o dwunastu miesiącach”- ustalanie kolejności zdarzeń, ocena postaci, wyjaśnienie morału baśni;
-doskonalenie umiejętności klasyfikowania, poprawnego liczenia, rozpoznawania i odczytywania podanych liczb – zabawa „Powitanie pór roku”;
-przeliczanie jednakowych elementów łańcucha Ćw.s.5;
-tworzenie zbiorów ozdób świątecznych (ćwiczenie spostrzegawczości) Ćw.s.6
-zabawa doskonaląca słuch fonematyczny –podawanie słów zaczynających się na określoną sylabę;
-ilustrowanie dowolnej pory roku –ćwiczenie usprawniające ręce;
-słucha tekstów literackich i rozumie ich treść;
-zna nazwy pór roku i nazwy miesięcy (bez zachowania właściwej kolejności);
-wypowiada się swobodnie na podstawie wysłuchanego tekstu;
-wyraża myśli w formie zdania lub kilku zdań;
-używa form grzecznościowych podczas powitania;
-potrafi ustalić kolejność zdarzeń i morał wysłuchanej baśni;
-klasyfikuje przedmioty wg określonej cechy;
-liczy przedmioty, rozpoznaje i odczytuje poznane liczby;
-tworzy wyrazy, znając pierwszą sylabę;
3.„Co roku jesteśmy starsi”
-wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „r”, „R”;
-określanie cech spółgłoski „r”;
-ćwiczenie prawidłowej artykulacji głoski „r”;
-rozwijanie słuchu fonematycznego;
-kształcenie umiejętności dodawania –ustalanie wyników działań przez przeliczanie;
-kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich;
-kształtowanie świadomości dostrzegania upływu czasu;
-ćwiczenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter;
-ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej wyrazów;
-rozwijanie sprawności grafomotorycznej;
-kształcenie estetyki ruchu;
I. Powitalna zabawa integracyjna „Kółko i krzyżyk”;
-obliczenia związane z upływem czasu „Ile to jest?”;
II. Zabawa dydaktyczno-ruchowa „Prezenty pod choinką”- doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 6;
-gra „Domino”- rozkład liczby 6 na dwa składniki W.
-słuchanie wiersza T. Kubiaka „Kim będą?”- rozmowa na temat treści wiersza;
-oglądanie fotografii dzieci w różnym wieku - porządkowanie zdjęć;
-czytanie fragm. utworu T. Chudego „Wiersze o czasie”;
-synteza i analiza wyrazów: rok, rak, motor, Radek, wyszukiwanie w otoczeniu przedmiotów zawierających głoskę „r” – określanie cech głoski „r”, ćwiczenia artykulacyjne;
-prezentacja litery „r”, „R”, budowanie modeli wyrazów „rak”, „motor” z podziałem na samogłoski i spółgłoski,
- wyszukiwanie poznanej litery w wyrazach Ćw.s.8.z.1;
-ćwiczenia w czytaniu – odczytywanie zdań i tworzenie wyrazów z sylab Ćw.s.8 z.2,3;
-odszukiwanie różnic między wyrazami Ćw.s.8 z.4;
-doskonalenie umiejętności czytania K.s.78,79;
-ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie po śladzie Ćw.s.7;
-ćwiczenia gimnastyczne kształcące estetykę ruchu;
graficzna
-sprawnie liczy w zakresie 6;
-doskonali umiejętność dodawania w zakresie 6;
-potrafi ustalić wyniki działań przez przeliczanie;
-uważnie słucha utworów literackich;
-wypowiada się na dany temat;
-rozpoznaje i nazywa literę „r”, „R” drukowaną i pisaną;
-rozpoznaje głoskę „r” jako spółgłoskę;
-stara się prawidłowo artykułować głoskę „r”;
-wyszukuje poznane litery w wyrazach;
-odczytuje sylaby i wyrazy oraz czyta ze zrozumieniem krótkie teksty;
-podejmuje próby globalnego czytania;
-koloruje według własnych pomysłów;
-rysuje po śladzie;
-sprawnie wykonuje proponowane ćwiczenia gimnastyczne;
4.„Zegary dawniej i dziś”
-kształcenie wrażliwości słuchowej – odgadywanie dźwięków wydawanych przez różne zegary;
-ćwiczenia ortofoniczne;
-rozpoznawanie różnych rodzajów zegarów;
-poznawanie sposobów odmierzania czasu;
-kształcenie umiejętności przedstawiania własnego rozkładu dnia;
-kształcenie umiejętności odczytywania pełnych godzin;
-doskonalenie umiejętności przeliczania do 6;
-utrwalenie obrazu graficznego litery „r”, „R” –pisanie po śladzie;
-doskonalenie umiejętności czytania;
I. „Co to za dźwięk?” –zabawa wprowadzająca w tematykę zajęć (zagadki słowne i dźwiękowe) CD 52-55;
II. Słuchanie wiersza D. Szincel „Zegar”, ćwiczenia ortofoniczne – zabawy dźwiękonaśladowcze;
-prezentacja różnych rodzajów zegarów- zwrócenie uwagi na ich budowę i mechanizmy działania;
-zapoznanie dzieci z historią pierwszych zegarów i sposobami odmierzania czasu;
-rozmowa na temat znaczenia zegarów w naszym życiu K.s.80,81;
-próby odczytywania pełnych godzin na zegarze-omówienie położenia wskazówek podczas pokazywania pełnych godzin;
-ćwiczenia doskonalące umiejętność przeliczania w zakresie 6 –przygotowanie do dodawania;
-ćwiczenia w czytaniu – analiza sylabowa wyrazów Ćw.s.10;
-formowanie litery „r”, „R” z plasteliny – utrwalenie obrazu graficznego litery Ćw.s.9 z.1;
-kreślenie po śladzie małej i wielkiej litery „r”, „R” Ćw.s.9 z.2;
-osłuchanie z piosenką „Gwiazdeczki”;
-rozpoznaje dźwięki wydawane przez różne zegary, potrafi naśladować dźwięki przez nie wydawane;
-potrafi wymienić różne rodzaje zegarów i wyjaśnić w prosty sposób mechanizmy ich działania;
-potrafi opowiedzieć o pierwszych zegarach i dawnych sposobach odmierzania czasu;
-potrafi opowiedzieć przebieg dnia bohaterki historyjki obrazkowej;
-potrafi opowiedzieć swój plan dnia;
-rozpoznaje i nazywa litery „r”, „R” oraz kreśli je po śladzie;
-czyta wyrazy w zakresie poznanych liter;
-wyszukuje przedmioty wg określonej cechy;
-przelicza zbiory 6-elementowe;
5.„Dni i noce”
-dostrzeganie rytmów biologicznych: przemienności dnia i nocy;
-przygotowanie do świadomego posługiwanie się pojęciem „doba”;
-kształtowanie zdrowego stylu życia– wartość snu i różnych form odpoczynku czynnego i biernego;
-układanie kalendarzy z podziałem na doby;
-kształcenie umiejętności pracy w grupie - inscenizacja piosenki i tworzenie wspólnej pracy plastycznej
-kształtowanie intuicji geometrycznej –efekt odbicia i symetria figur;
-doskonalenie umiejętności tanecznych;
-nauka piosenki o tematyce zimowej;
I. Słuchanie wiersza J. Brzechwy „Księżyc”- rozmowa o treści wiersza;
II. Zabawa ruchowa „Światło i ciemność”, dostrzeganie rytmu dobowego, stałego następstwa dni i nocy;
-tworzenie kalendarzy z podziałem na dzień i noc, ustalenie, że dzień i noc to doba;
-„Czytanie rysunkowych kalendarzy;
-zabawa ruchowa „Dzień i noc”;
-wykonanie wyklejanki „Miasto nocą”- praca w zespołach;
-obserwowanie zjawiska symetrii –zabawa z lusterkiem, prace plastyczne: „Plama”, „Maluj nitka” z wykorzystaniem zjawiska symetrii, zrobienie wystawki, oglądanie prac i opowiadanie o swoich skojarzeniach;
-zabawy ruchowe przy muzyce – nauka piosenki „Gwiazdeczki” CD.62, ilustrowanie ruchem piosenki – zabawa w zespołach;
-zabawa taneczna z wykorzystaniem melodii piosenki;
-dostrzega stałe następstwa dni i nocy;
-potrafi przedstawić regularność dni i nocy w formie rytmu obrazkowego układanego w kole;
-zna i rozumie znaczenie słowa „doba”;
-wypowiada się na temat znaczenia snu oraz odpoczynku biernego i czynnego;
-projektuje i wykonuje w grupie kompozycje z figur geometrycznych;
-demonstruje efekt odbicia i symetrii figur geometrycznych i innych wzorów;
-inscenizuje ruchem słowa piosenki we współpracy z grupą;
-tańczy przy muzyce;
-śpiewa piosenkę o tematyce zimowej;
...
sebastian290