Metodologia badań naukowych-new.doc

(55 KB) Pobierz
Metodologia badań naukowych

Metodologia badań naukowych

 

Dr Michał Lenartowicz      p.221

 

Józefowicz Z. (1992) „Wybrane zagadnienia ogólnej metodyki nauczania”

Morawski J. „Współczesne problemy metod badań w kulturze fizycznej AWF” s. 10-15

Szopenchower „Sztuka prowadzenia sportu”

 

Metodologia – nauka o metodach badań naukowych, o sposobach dociekania ich wartości

-          nauka o zasadach budowania układów rozumowań – dział filozofii

-          dział logiki szczegółowej

-          teoria czynności umysłowych na których polega budowanie nauk

 

Pragmatyczne rozumienie metodologii

        nauka o metodach działalności naukowej stosowanych na jej badaniach

        opis postępowania badawczego bez jej oceny

 

Apragmetyczne – nauka o wytworach nauki w postaci pojęć, twierdzeń

 

Nauka

1.przedmiot – czym chce się zajmować

2.metody jakimi chce dysponować lub dysponuje do badania nauki

3.język nauki

4.instytucje

 

Metodologia Pragmatyczna – nauka o metodach badań i stosowanych w nauce procedurach badawczych, opis i analiza reguł postępowania badawczego nauka szczegółowa

Metodologia Apragmatyczna – nauka o wytworach pojęć, twierdzeń, teorii nauk, o strukturze systemów naukowych

 

Metodologia jako Nauka Opisowa – poddaje się analizie metody postępowania badawczego, charakterystyczne dla danej dyscypliny, lub dla określonego rodzaju problemów – rejestruje się tylko, nie ocenia, nie porównuje z normami

 

Metodologia jako Nauka Normatywna – przedstawia określone reguły metodologiczne, które możemy traktować jako kryterium oceny, wzorce. Mówi jak należy postępować by realizować cele proce badawczego. Porównywanie do wzorców, standardów

 

Metodologia Nauki – bada czynności lub rezultaty poznawcze występujące we wszystkich dyscyplinach, mówi jak uzasadnić twierdzenia, jak skonstruować system naukowy

 

Nauka – działanie społeczne mające na celu obiektywne poznanie rzeczywistości,

cel – poszukiwanie prawdy

 

Metodologia Szczegółowa – ustala normy określonej nauki

 

Nauka – system ludzkiej działalności zmierzające do realizacji określonych celów. To proces zdobywania wiedzy i efekt tego procesu (dane, wiedza)

-          proces badania rzeczywistości

-          uogólnienie wyników badań

-          informowanie (nauczanie) o tych wynikach – informacja naukowa

 

fakty – teoria – przewidywania – fakty

Teoria służy przewidywaniu [brunetki]

 

 

 

FAKTY

1)     „fakty czyste” – zmysłowa percepcja rzeczywistości (wrażenia)

2)     fakty składające się na rozpoznanie i opisanie bezpośrednio doświadczeń – spostrzeżenia

3)     fakty zwane „konstruktami hipotecznymi” – fakty rozpoznawane w wyniku abstrakcyjnego rozumowania

 

ELEMENTY KAŻDEJ NAUKI – (elementy dyscypliny naukowej)

·         przedmiot badań :

-          przyrodnicze (fizyka, chemia)

-          nauki społeczne (socjologia, ekonomia)

·         zakres badań

·         zadania badawcze :

-          teoretyczne (obiektywne poznanie procesu rzeczywistości)

-          praktyczne (praktyczne wyjaśnienie sposobów i zastosowań poznanych praw)

·         terminologię (własny język)

·         metody i techniki badań :

-          nauki formalne (dedukcyjne) matematyka, logika

-          nauki empiryczne (indukcyjne) fizyka, chemia

 

 

Nauki nomotetyczne(nomologiczne) – wykrywanie ogólnych prawidłowości rządzących badanymi zjawiskami (chemia, biologia)

Nauki idiograficzne(nienomologiczne) – oparte na opisach jednostkowych faktów (historia)

 

Funkcje (zadania) nauki:

-          diagnostyczna

-          prewidystyczna

-          poznawcza

-          psychologiczna

-          technologiczna

 

BADANIA NAUKOWE

Polega na postawieniu problemu badań i rozwiązaniu tego problemu – czynności badawcze

Badania dzielimy pod względem wykorzystania ich wyników :

-          podstawowe – ogólny rozwój wiedzy, wykrycie określonych prawidłowości

-          stosowane – ułatwiają realizację jakiegoś celu praktycznego

-          rozwojowe – wykorzystuje wyniki badań stosowanych – rezultatem jest praca innowacyjna

 

PRACE NAUKOWE DZIELIMY NA:

1)     TEORETYCZNE – omówienie określonych koncepcji lub teorii naukowych wraz z rysem historycznym i oceną

2)     PRZEGLĄDOWE – to przegląd literatury naukowej dotyczącej danego problemu

3)     EMPIRYCZNE – wymagają przeprowadzenia badań

-          deskryptywne – umożliwiają dokonanie klasyfikacji badanych zjawisk, prezentację faktów, dokonanie ich opisu, analizy

-          eksplantacyjne – dotyczą związków i zależności przyczynowych zachodzących między określonymi zjawiskami, wyjaśniają ich funkcjonowanie

-          replikacyjne – to prace, które zestawiają wyniki badań już przeprowadzonych np.: aktualnymi lub z inną populacją

 

PROCES BADAWCZY – szereg czynności tworzące zamkniętą całość czynności badawczych (formułowanie problemu, szukanie rozwiązania, przedstawienie wyników)

1)problem

2)koncepcja rozwiązania

3)teoretyczna ocena koncepcji

4)weryfikacja

5)wyprowadzenie wniosków

 

ROZWÓJ NAUKI – koncepcja T.Kuhna PARADYGMAT  powszechnie uznany system działania np. odkrycie Kopernika

 

BEZPOŚREDNIA

DEFINICJA ANALITYCZNA (sprawozdawcza) – to odpowiedz na pytanie, co oznacza dane słowo, wyjaśnia sens terminów

PYTANIE SYMANTYCZNE pytanie o znaczenie danego terminu

DEFINICJA SYNTETYCZNA – to nadawanie już istniejącemu terminowi nowy sens

STRUKTURA DOBREJ DEFINICJI:

DEFINIENDUM – człon określony definiowany

DEFINIES – człon określający, definiujący

 

Definiowanie danej nazwy A, porównanie jej zakresem jakiejś nazwy ogólniejszej B, dołączenie nazwy C która zawęża ten zakres

Bursztyn(A) Żywica(B) Skamieniała(C)

 

METODY TWORZENIA DEFINICJI ANALITYCZNYCH

-          INDUKCYJNA – porównywanie poszczególnych przypadków do uzyskania myśli ogólnej

[desygnat – wiele znaczeń jednego słowa]

-          SŁOWOTWÓRCZA – w słowie definiowanym wyróżnia się części składowe z których one powstało i zgodnie ze znaczeniami tych składowych układa się definicję słowa

-          FILOLOGICZNA – porównywanie wypowiedzi w których słowo jest zawarte

[np.: czytanie tekstu obcojęzycznego i domyślanie się znaczeń wyrazów z kontekstu zdania]

-          INTUICYJNA – wymyślanie definicji analizując wybrany desygnat danej nazwy

Tłumaczenie, domyślanie, uczenie się z kontekstu

 

 

DEFINICJA REGULUJĄCA – reguluje zakres definicji analitycznej (zawęża lub rozszerza)

Zakres – zbiór desygnatów które obejmuje definicja

 

Desygnat – słowny odpowiednik rzeczy

 

1)     Definicja analityczna za wąska występuje wtedy gdy zakres członu określającego nie obejmuje pewnych desygnatów należących do zakresu członu określonego

2)     Definicja analityczna za szeroka – zawiera takie desygnaty które nie należą do zakresu członu określanego

3)     Błędne koło bezpośrednie – określenie terminu poprzez terminy zawierające w charakterze składnika ten że termin (kiedy używamy słowa definiowanego w definicji)

4)     Błędne koło pośrednie – określenie terminu A, za pomocą terminu B, gdy termin B jest określany przez termin A

5)     Używanie w definicji z nieznajomymi wyrazami

 

Definicja – to zdanie podające taką charakterystykę pewnego przedmiotu czy też przedmiotów pewnego rodzaju, którą tylko tym przedmiotom można przypisać; powinna ona ujmować najważniejsze cechy przedmiotów.

 

KLASYFIKACJA LOGICZNA – wyróżnienie zakresów cząstkowych, stanowiących części zakresu danej nazwy

ZASADY:

KLASYFIKACJA WYCZERPUJĄCA – suma zakresów, na które jest podzielony zakres danej nazwy jest równa całemu temu zakresowi

KLASYFIKACJA ROZŁĄCZNA – żaden element zakresu dzielonego nie zawiera się w dwóch różnych zakresach cząstkowych

ZASADY PODZIAŁU – każdy zakres cząstkowy musi posiadać cechę

PODZIAŁ DYCHOTOMICZNY – podział na dwa elementy

PODZIAŁ KONTRADYKTONICZNY – podział na elementy sprzeczne

KLASYFIKACJA NATURALNA – polega na wyróżnianiu czegoś swoistego dla danej podgrupy

STOSUNEK SYMETRYCZNY – zachodzi zawsze między dwoma rzeczami jednocześnie i obustronnie A↔B np. koleżeństwo

STOSUNEK NIESYMETRYCZNY – zachodzi jednokierunkowo A→B Jan ogląda Piotra, a Piotr Jana nie

STOSUNEK ASYMETRYCZNY - A←B np. ojcostwo, starostwo

STOSUNEK PRZECHODNI – zachodzi między nimi trzema jednostkami nawzajem A→B→C to A→C

STOSUNEK NIEPRZECHODNI – zachodzi między pierwszym i drugim, drugim i trzecim elementem zbioru, ale nie zachodzi między pierwszym i trzecim A→B B→C A≠C

STOSUNEK PRZECIWPRZECHODNI –

 

UPORZĄDKOWANIE – to wskazanie stosunków asymetrycznych, przechodnich i spójnych w danym zbiorze A←B    A→B B→C A≠C

 

Klasyfikacja jest podziałem spiętrzonym na zakresy te dzielimy dalej na zakresy WSPÓŁRZĘDNE, gdzie każdy z nich (B,C,D) jest zakresem PODRZĘDNYM względem zakresu głównego [A]

PORÓWNANIE – szukanie elementów wspólnych i rozłącznych 2 zbiorów elementów

 

TWORZENIE TYPOLOGII:

·         wyróżnienie typów (typy idealne) opisanie ich

·         porównanie analizowanych zbiorów do wyróżnionych typów

·         grupowanie

 

ZADANIE LOGICZNE – zdanie oznajmiające, opisujące nam rzeczywistość, musi być jednocześnie

WARTOŚĆ ZDANIA – prawdziwe lub fałszywe – logika dwuwarstwowa

- zdanie prawdziwe: opisuje rzeczywistość taką, jaka ona jest

- zdanie fałszywe: opisuje rzeczywistość inaczej niż jest naprawdę

Wartość logiczna zdania jest obiektywna – nie zależy od poglądów innych osób

KRYTERIUM PRAWDZIWOŚĆI – rozstrzygamy poprzez zmysły, praktykę życiową, społeczną itd.

- zdanie analityczne: jego prawdziwość jest oczywista ze względna samo znaczenie używanych słów. Nie można mu zaprzeczyć bez naruszenia reguł określających znaczenie słów w danym języku

- zdanie wewnętrznie kontradyktoryczne: jest fałszywe co stwierdzamy po znaczeniu użytych w nim słów – jego fałszywość jest oczywista

- zdanie syntetyczne: wartość tych zdań [fałszywe czy prawdziwe] poznajemy dopiero po odwołaniu się do doświadczeń – ich wartość nie jest oczywista i trzeba to sprawdzić

 

WYPOWIEDZ NIEZUPEŁNA – nie jest zdaniem logicznym dopóki słuchacz nie domyśli się pewnych uzupełnień tej wypowiedzi pominiętych przez mówiącego, musi być kontekst np.: ”deszcz jest pożyteczny”, – dla kogo? i kiedy?

 

ZDANIE GRAMATYCZNE – konstrukcja z osobową formą czasownika

 

ZDANIE ZŁOŻONE – oceniamy każde zdanie proste oddzielnie każdy jego fragment gdy tylko jeden fragment jest fałszywy to całe zdanie złożone jest fałszywe

 

O PRAWDZIWOŚCI nie decyduje większość

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin