Wykład 2 17.II.
Podstawowe rodzaje definicji
· Analityczne (sprawozdawcze) – jest to odpowiedź bezpośrednia na pytanie co to jest w rozumieniu semantycznym (znaczeniowym), zgodna z treścią pytania (nieistotne czy prawdziwa),
· Syntetyczne (projektujące) – zmiana znaczenia znaków lub wyrazów,
· Regulujące – nie zmieniamy znaczenia, zakres pojęcia zostaje wyregulowany (zawężony).
Podstawowe błędy definicji analitycznych:
Człon definiowany człon definiujący
definiendum definiensis
Człowiek jest to zwierzę rozumne
rodzaj najbliższy różnica gatunkowa
Metody urabiania definicji analitycznych:
· Metoda indukcyjna,
· Metoda słowotwórcza,
· Metoda filologiczna – wnioskowanie o znaczeniu danego terminu na podstawie kontekstu w tekście,
· Metoda intuicyjna – logiczne myślenie, zbieranie składowych na potrzebę określenia terminu.
Wykład 3 24.II.
Klasyfikacja, typologizacja dla jednego i tego samego zbioru; która jest dobra a która zła?
Trzeba podać czytelne kryterium. Klasyfikacja powinna być wyczerpująca i rozłączna – poprawność logiczna.
Klasyfikowanie (węższe pojęcie, wyraźne granice)
a) rzeczowa – klasyfikacja rzeczowa to segregowanie, oddzielanie fizyczne przedmiotów pewnej grupy przedmiotów do innej grupy,
b) logiczna – klasyfikacja logiczna o myślowe przygotowanie takiej segregacji, polegające na rozróżnieniu różnych zakresów cząstkowych, stanowiących części zakresu danej nazwy.
a) rozłączność - suma powinna dać całość opisywanego zbioru, jeden element nie może być w więcej niż jednej grupie,
b) wyczerpalność – suma zakresów podzbiorów równa się całemu podzbiorowi.
Zbiór podzielić na części składowe: są kategorie, które ciężko klasyfikować, np. pojęcie kultury (materialna, duchowa) – obraz, rzeźba, utwór muzyczny są zobiektywizowane. Istnieją, ale oddziaływuje na naszą sferę duchową.
a) zasada podziału dychotomicznego (greckie dicha = na dwoje, tomos =podział),
b) zasada podziału kontradyktorycznego (jak A nie A).
Porządkowanie
Następstwo El. Zbioru wedle jakiejś zasady kolejności, czyli ze względu na jakiś stosunek porządkujący prowadzimy o stosunki porządkujące czyli trzeba znaleźć kategorie je określające:
· symetryczne, czyli cechy równe między dwoma A B,
· Niesymetryczne, może być ale w tym momencie nie jest, np. patrzenie na siebie
A B,
· Asymetryczne, ojciec – dziecko A B,
· Przechodni, ta sama relacja, rówieśnicy A B C,
· Nieprzechodni, mogłyby ale nie tu i teraz A B C,
· Przechodni, ojciec – ojciec – dziadek A B C,
· Spójny, każdy element ma charakter wspólny z pozostałymi, kolejność.
Typologie (szersze od klasyfikacji, płynne granice)
Typ to pewne zjawisko, właściwość lub konfiguracja zjawisk lub własności rozważanych przedmiotów, zdarzeń czy procesów, z takich czy innych względów uznawanych za na tyle doniosłe, że warte są specjalnej uwagi i wyodrębnienia w aparaturze pojęciowej.
Typy budowy ciała – leptosomatyczny, atletyczny, pykniczny.Wykład 4 03.III.
W sensie formalnym proces badawczy podzielić możemy na dwa zasadnicze etapy:
· określić przedmiot i cel badań, czyli odpowiedzieć na pytanie o jakich obiektach i zjawiskach chcemy formułować nasze twierdzenia, a także jakie przesłanki leżą u podstaw naszego działania oraz co chcemy osiągnąć,
· ustalić aparaturę pojęciowa, przy użyciu której sformułujemy problem, a następnie postawić pytania badawcze i hipotezy robocze,
· podjąć decyzję odnośnie materiału na którym planujemy przeprowadzić nasze badania,
· określić metody i narzędzia badawcze jakie chcemy i możemy zastosować (w przypadku badań empirycznych),
· zaplanować czynności natury organizacyjno-ekonomicznej.
· faza przeprowadzenia badań/przygotowanie materiałów do analizy (m. in. weryfikację, selekcję, kodowanie etc.),
· opracowanie wyników pod względem ilościowym i jakościowym,
· przygotowanie tekstu do publikacji (pracy).
Kategorie przedmiotu i problematyki badań nie są synonimami. Przedmiotem są obiekty i zjawiska, na temat których będziemy formułowali nasze stwierdzenia. Problem lub problemy badawcze to pop prostu pytania, na które będziemy poszukiwali odpowiedzi w trakcie naszych badań, np.:
· czy możemy przynależność do klasy społecznej wpływa na zachowania w czasie wolnym?
Problem badawczy musi być sformułowany w sposób jasny i dokładny.
Propozycja innego podziału procesu badawczego:
1) etap przygotowania i planowania,
2) etap badań właściwych,
3) etap analizy,
4) etap pisania raportu i prezentacji wyników.
Przygotowanie i planowanie badań (badania społeczne, próby)
· etap pracy i zadania:
- przegląd literatury,
- określenie pytań badawczych, hipotez itd.,
· przygotowanie projektu badawczego,
· badania pilotażowe,
· badania właściwe,
· analiza danych,
· przygotowanie raportu.
Poprawny projekt badawczy powinien zawierać:
Problem badawczy
Aby dowolny problem zyskał status problemu naukowego (badawczego) powinien być możliwy do rozstrzygnięcia przy obecnym stanie rozwoju nauki, ważnym z punktu widzenia rozwoju wiedzy, a więc poszerzającym jej stan oraz nowym, czyli takim, który nie doczekał się dotychczas jednoznacznego rozstrzygnięcia.
Pytania badawcze
· czy ktoś coś zrobił?
Na tak sformułowane pytania odpowiadamy tak lub nie.
· Gdzie znajduje się Roztoczański Park Narodowy?
Hipoteza (gr. hipόthesis)
To tyle co przypuszczenie – w interesującym nas przypadku naukowe, wysunięte dla objaśnienia jakiegoś zjawiska lub zespołu zjawisk.
Mianem hipotezy określa się twierdzenia o przypuszczalnych zależnościach pomiędzy przynajmniej dwiema zmiennymi (zjawiskami, faktami etc.), zakładając równocześnie, że zależności zawarte w hipotezie można poddać badaniu, które pozwolić sprawdzić czy wspomniane zależności występują.
Dobra hipoteza powinna być:
· Oryginalna i nowatorska, hipoteza nie może być banałem, a więc zawierać prawd powszechnie znanych, nie wymagających sprawdzenia,
· Możliwie ogólna i obejmująca wszelkie fakty i zjawiska jakich dotyczy,
· Jasno sformułowana – oparta o jednoznacznie zdefiniowane terminy i nie zawierająca zdań wzajemnie sprzecznych,
· Empirycznie sprawdzana.
Przykładowe problemy badawcze i hipotezy naukowe:
Problem;
· Czy problem aktywności rekreacyjno-sportowej rodziców istotnie wpływa na poziom aktywności rekreacyjno-sportowe ich dzieci?
Wykład 5 10.III.
Etapy w pisaniu pracy naukowej:
Zdanie logiczne
Neuromanta