EWALUACJA
PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
2007/2008
Ewaluację przeprowadził zespół w składzie:
1. Dorota Filipowicz
2. Katarzyna Masztalerz
3. Lucyna Sławińska
4. Jerzy Fuhrman
W ramach ewaluacji wśród nauczycieli, uczniów i rodziców przeprowadzono anonimowe ankiety, diagnozujące skuteczność oddziaływań wychowawczych w szkole.
LEKCJA SZCZEROŚCI
Płeć: dziewczynka..............chłopiec......................klasa.........................
1. Co cenię w życiu (możesz wybrać 3)
- zdrowie
- miłość
- wiara w Boga
- przyjaźń
- poczucie bezpieczeństwa
- naukę
- inne........................................
2. Atmosferę panującą w moim domu oceniam jako:
- przyjazną, spokojną
- napiętą nerwową
- zmienną
3. Moja pozycja w rodzinie:
- jestem kochany, czuję się bezpiecznie
- czasami czuję się niepotrzebny, odrzucony
- prawie zawsze czuję się odrzucony
4. Najczęstszym sposobem rozwiązywania sytuacji trudnych w mojej rodzinie jest:
- rozmowa
- nakazy
- agresja słowna
- przemoc
5. Kary stosowane przez rodziców oceniam jako:
- sprawiedliwe
- zbyt surowe
- zbyt małe w stosunku do przewinienia
6. Szkołę traktuję jako miejsce:
-gdzie uczęszczam z poczucia obowiązku
- lubię szkołę, chętnie do niej chodzę
- jako miejsce wyżycia się i dokuczania słabszym
7. Moja pozycja w klasie:
- czuję się potrzebny, mam dobrych kolegów
- czuję się odrzucony
8. W kontaktach z rówieśnikami jest:
- przyjazny, otwarty,
- stronię od kolegów,
- jestem przyczyną powstawania konfliktów
9. Czy jestem agresywny wobec rówieśników
- wcale
- bardzo rzadko
- dosyć często mi się to zdarza
- sytuacje konfliktowe rozwiązuję agresją słowną i fizyczną
10. Obserwując swoich rówieśników mogę:
- dobrze się bawić,
- nauczyć się pomagać innym
- nauczyć się wulgaryzmów
11. Czy piłeś (pijesz) alkohol?
tak, nie
12. Czy paliłeś (palisz)papierosy?
tak nie
13. Czy używałeś (używasz jakiś narkotyków?
14. Czy w ostatnim czasie proponowano Ci picie alkoholu lub innych środków odurzających?
15. Czy w szkole czujesz się bezpiecznie?
Tak nie
Jeżeli nie to dlaczego?..........................................................................................................
16. Komu mówisz o swoich problemach?
-rodzicom
- rodzeństwu
- wychowawcy
- pedagogowi
- innym (komu)....................................................................................................................
17. Jak spędzasz czas wolny?
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
18. Czy jest coś, co wzbudza Twój niepokój?
Jeżeli tak, podziel się swoimi spostrzeżeniami.
Analiza ankiet
Ankieta została przeprowadzona w klasach IV- VI objęła 58 uczniów
1. Co cenię w życiu? (istniała możliwość wyboru do 3 odpowiedzi z dostępnych).
Uczniowie najwyżej cenią w życiu wiarę w Boga (58 głosów) i zdrowie (50 głosów). Ponadto poczucie bezpieczeństwa i naukę (po 10 głosów) oraz miłość (4 głosy).
Co cenię w życiu?
Ilość głosów- %
Zdrowie
50 - 86%
Miłość
4 - 7%
wiara w Boga
58 - 100%
Przyjaźń
0 - 0%
poczucie bezpieczeństwa
10 - 17%
Naukę
inne ......
Większość uczniów uważa, że atmosfera w ich domach jest przyjazna i spokojna (52 głosy); 4 uczniów określiło ją jako zmienną, zaś 2 – napiętą i nerwową.
Atmosferę panującą w moim domu oceniam jako:
przyjazną, spokojną
52 - 90%
napiętą, nerwową
2 - 3%
zmienną
Zdecydowana większość uczniów w rodzinie czuje się bezpiecznie, jest kochana (56 głosów). Tylko 2 uczniów czasami czyje się niepotrzebnymi i odrzuconymi w rodzinie.
Moja pozycja w rodzinie
jestem kochany, czuję się bezpiecznie
56 - 97%
czasami czuję się niepotrzebny, odrzucony
prawie zawsze czuję sie odrzucony
0 – 0%
Wg uczniów najczęstszymi sposobami rozwiązywania sytuacji trudnych w rodzinie są rozmowy (47 głosów) i nakazy (10 głosów), agresja słowna (1 głos).
Najczęstszym sposobem rozwiązywania sytuacji trudnych w mojej rodzinie jest:
rozmowa
47 - 81%
nakazy
agresja słowna
1 - 2%
przemoc
Większość uczniów uważa, że kary stosowane przez rodziców w stosunku do nich są sprawiedliwe (54 głosy). Po 2 uczniów ocenia je jako zbyt surowe lub zbyt małe w stosunku do przewinienia.
Kary stosowane przez rodziców oceniam jako:
sprawiedliwe
54 - 93%
zbyt surowe
zbyt małe w stosunku do przewinienia
0 uczniów lubi szkołę i chętnie do niej chodzi, 18- uczęszcza do niej z poczucia obowiązku.
Szkołę traktuję jako miejsce:
bioeco