Podstawa programowa.pdf

(412 KB) Pobierz
rozporzadzenie_20070823_2
Zał ą cznik nr 2
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA SZKÓŁ
PODSTAWOWYCH I GIMNAZJÓW
Nadrzędnym celem działań edukacyjnych szkoły jest wszechstronny rozwój ucznia.
Edukacja szkolna polega na harmonijnym realizowaniu przez nauczycieli zadań w zakresie
nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania. Zadania te tworzą wzajemnie
uzupełniające się i równowaŜne wymiary pracy kaŜdego nauczyciela.
Szkoła w zakresie nauczania, co stanowi jej zadanie specyficzne, zapewnia uczniom w
szczególności:
1) naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem,
w tym w językach obcych,
2) poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie
umoŜliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia,
3) dochodzenie do rozumienia, a nie tylko do pamięciowego opanowania przekazywanych
treści,
4) rozwijanie zdolności dostrzegania róŜnego rodzaju związków i zaleŜności (przyczynowo-
skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych),
5) rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego,
6) przekazywanie wiadomości przedmiotowych w sposób integralny, prowadzący do
lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie,
7) poznawanie zasad rozwoju osobowego i Ŝycia społecznego,
8) poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury
europejskiej.
W szkole uczniowie kształcą swoje umiejętności wykorzystywania zdobywanej
wiedzy, aby w ten sposób lepiej przygotować się do pracy w warunkach współczesnego
świata. Nauczyciele tworzą uczniom warunki do nabywania następujących umiejętności:
1) planowania, organizowania i oceniania własnej nauki, przyjmowania za nią coraz
większej odpowiedzialności,
2) skutecznego porozumiewania się w róŜnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu
widzenia i uwzględniania poglądów innych ludzi, poprawnego posługiwania się językiem
ojczystym, językami obcymi oraz przygotowania do publicznych wystąpień,
3) efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowania więzi
międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, skutecznego
działania na gruncie zachowania obowiązujących norm,
4) rozwiązywania problemów w sposób twórczy,
5) poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z róŜnych źródeł oraz
efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
6) odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń
i nawyków,
7) rozwijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań,
8) przyswajania sobie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów
i problemów społecznych.
Nauczyciele w pracy wychowawczej, wspierając w tym zakresie obowiązki
rodziców, zmierzają do tego, aby uczniowie w szczególności:
1) znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze
intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym,
duchowym),
2) rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy,
dobra i piękna w świecie,
3) mieli świadomość Ŝyciowej uŜyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów
nauczania, jak i całej edukacji na danym etapie,
4) stawali się coraz bardziej samodzielni w dąŜeniu do dobra w jego wymiarze
indywidualnym i społecznym, godząc dąŜenie do dobra własnego z dobrem innych,
odpowiedzialność za siebie z odpowiedzialnością za innych, wolność własną
z wolnością innych,
5) poszukiwali, odkrywali i dąŜyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia celów Ŝyciowych
i wartości waŜnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie,
6) uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy Ŝycia społecznego oraz
przygotowywali się do Ŝycia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie,
7) przygotowywali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów
i hierarchizacji wartości oraz mieli moŜliwość doskonalenia się,
8) kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich
poglądów; umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów.
2
Nauczyciele, mając na uwadze osobowy rozwój ucznia, współdziałają na rzecz
tworzenia w świadomości uczniów zintegrowanego systemu wiedzy, umiejętności i postaw.
Ma to szczególne zastosowanie w kształceniu zintegrowanym.
Integracji wiedzy nauczanej w szkole na róŜnych etapach kształcenia słuŜy
wprowadzenie kształcenia zintegrowanego w klasach I - III szkoły podstawowej oraz ścieŜek
edukacyjnych.
Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez:
1) szkolny zestaw programów nauczania, który uwzględniając wymiar wychowawczy,
obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego,
2) program wychowawczy szkoły, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze
wychowawczym skierowane do uczniów, realizowany przez nauczycieli,
3) program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego
środowiska, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym
skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
Szkolny zestaw programów nauczania, program wychowawczy szkoły oraz program
profilaktyki tworzą spójną całość. Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem zarówno całej
szkoły, jak i kaŜdego nauczyciela.
Obok zadań wychowawczych i profilaktycznych nauczyciele wykonują równieŜ
działania opiekuńcze odpowiednio do istniejących potrzeb.
Konieczne jest podejmowanie przez nauczycieli działań mających na celu
wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów.
Edukacja szkolna przebiega w następujących etapach edukacyjnych dostosowanych do
okresów rozwojowych dziecka:
1) etap I
- klasy I-III szkoły podstawowej,
2) etap II
- klasy IV-VI szkoły podstawowej,
3) etap III
- gimnazjum.
Ilekroć w załączniku jest mowa o:
1) zajęciach edukacyjnych - naleŜy przez to rozumieć zajęcia o charakterze dydaktyczno-
wychowawczym, w toku których odbywa się nauczanie przedmiotów (bloków
przedmiotowych), kształcenie zintegrowane lub realizacja ścieŜek edukacyjnych,
3
2) ścieŜce edukacyjnej - naleŜy przez to rozumieć zestaw treści i umiejętności o istotnym
znaczeniu poznawczym i wychowawczym, których realizacja moŜe odbywać się w
ramach nauczania przedmiotów lub w postaci odrębnych zajęć,
3) etapie edukacyjnym - naleŜy przez to rozumieć odpowiedni okres kształcenia
o wyróŜnionych celach, stanowiący całość dydaktyczną,
4) kształceniu zintegrowanym - naleŜy przez to rozumieć system nauczania w klasach I - III
szkoły podstawowej.
SZKOŁA PODSTAWOWA
I i II ETAP EDUKACYJNY
Nauczyciele w szkole podstawowej dostosowują sposób przekazywania odpowiedniej
wiedzy, kształtowania umiejętności i postaw uczniów do naturalnej w tym wieku aktywności
dzieci, umoŜliwiają im poznawanie świata w jego jedności i złoŜoności, wspomagają ich
samodzielność uczenia się, inspirują je do wyraŜania własnych myśli i przeŜyć, rozbudzają
ich ciekawość poznawczą oraz motywację do dalszej edukacji.
Edukacja w szkole podstawowej, wspomagając rozwój dziecka jako osoby
i wprowadzając je w Ŝycie społeczne, ma na celu przede wszystkim:
1) prowadzić dziecko do nabywania i rozwijania umiejętności wypowiadania się, czytania i
pisania w języku ojczystym i w języku obcym, wykonywania elementarnych działań
arytmetycznych, posługiwania się prostymi narzędziami i kształtowania nawyków
społecznego współŜycia,
2) rozwijać poznawcze moŜliwości uczniów, tak aby mogli oni przechodzić od dziecięcego
do bardziej dojrzałego i uporządkowanego rozumienia świata,
3) rozwijać i przekształcać spontaniczną motywację poznawczą w motywację świadomą,
przygotowywać do podejmowania zadań wymagających systematycznego i dłuŜszego
wysiłku intelektualnego i fizycznego,
4) rozbudzać i rozwijać wraŜliwość estetyczną i moralną dziecka oraz jego indywidualne
zdolności twórcze,
5) umacniać wiarę dziecka we własne siły i w zdolność osiągania wartościowych i trudnych
celów,
4
6) rozwijać zdolność odróŜniania świata rzeczywistego od wyobraŜonego oraz postaci
historycznych od fantastycznych,
7) kształtować potrzeby i umiejętności dbania o własne ciało, zdrowie i sprawność fizyczną;
wyrabiać czujność wobec zagroŜeń dla zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego,
kształtować nawyki i umiejętności związane z bezpiecznym uczestnictwem w ruchu
drogowym,
8) rozwijać umiejętności dziecka poznawania siebie oraz otoczenia rodzinnego, społecznego,
kulturowego, technicznego i przyrodniczego dostępnego jego doświadczeniu,
9) wzmacniać poczucie toŜsamości kulturowej, historycznej, etnicznej i narodowej,
10) stwarzać warunki do rozwoju wyobraźni i ekspresji werbalnej, plastycznej, muzycznej i
ruchowej, zapewniać warunki do harmonijnego rozwoju fizycznego i psychicznego oraz
zachowań prozdrowotnych,
11) zapewniać opiekę i wspomagać rozwój dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym
środowisku w poczuciu więzi z rodziną,
12) uwzględniać indywidualne potrzeby dziecka i troszczyć się o zapewnienie mu równych
szans,
13) stwarzać warunki do rozwijania samodzielności, obowiązkowości, podejmowania
odpowiedzialności za siebie i najbliŜsze otoczenie,
14) stwarzać warunki do indywidualnego i grupowego działania na rzecz innych .
W szkole podstawowej szczególnie waŜne jest stwarzanie przyjaznej atmosfery i
pomaganie dziecku w dobrym funkcjonowaniu w społeczności szkolnej.
I ETAP EDUKACYJNY
klasy I – III
KSZTAŁCENIE ZINTEGROWANE
Kształcenie na tym etapie jest łagodnym przejściem od wychowania przedszkolnego
do edukacji prowadzonej w systemie szkolnym. Ma ono charakter zintegrowany.
Zajęcia edukacyjne prowadzi nauczyciel (nauczyciele) według ustalonego przez siebie
planu, dostosowując czas zajęć i przerw do aktywności uczniów.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin