Podstawa programowa.pdf
(
412 KB
)
Pobierz
rozporzadzenie_20070823_2
Zał
ą
cznik nr 2
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA SZKÓŁ
PODSTAWOWYCH I GIMNAZJÓW
Nadrzędnym celem działań edukacyjnych szkoły jest wszechstronny rozwój ucznia.
Edukacja szkolna polega na harmonijnym realizowaniu przez nauczycieli zadań w zakresie
nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania. Zadania te tworzą wzajemnie
uzupełniające się i równowaŜne wymiary pracy kaŜdego nauczyciela.
Szkoła w zakresie
nauczania, co stanowi jej zadanie specyficzne, zapewnia uczniom w
szczególności:
1)
naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem,
w tym w językach obcych,
2)
poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie
umoŜliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia,
3)
dochodzenie do rozumienia, a nie tylko do pamięciowego opanowania przekazywanych
treści,
4)
rozwijanie zdolności dostrzegania róŜnego rodzaju związków i zaleŜności (przyczynowo-
skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych),
5)
rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego,
6)
przekazywanie wiadomości przedmiotowych w sposób integralny, prowadzący do
lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie,
7)
poznawanie zasad rozwoju osobowego i Ŝycia społecznego,
8)
poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury
europejskiej.
W szkole uczniowie kształcą swoje umiejętności
wykorzystywania zdobywanej
wiedzy, aby w ten sposób lepiej przygotować się do pracy w warunkach współczesnego
świata. Nauczyciele tworzą uczniom warunki do nabywania następujących umiejętności:
1)
planowania, organizowania i oceniania własnej nauki, przyjmowania za nią coraz
większej odpowiedzialności,
2)
skutecznego porozumiewania się w róŜnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu
widzenia i uwzględniania poglądów innych ludzi, poprawnego posługiwania się językiem
ojczystym, językami obcymi oraz przygotowania do publicznych wystąpień,
3)
efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowania więzi
międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, skutecznego
działania na gruncie zachowania obowiązujących norm,
4)
rozwiązywania problemów w sposób twórczy,
5)
poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z róŜnych źródeł oraz
efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
6)
odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń
i nawyków,
7)
rozwijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań,
8)
przyswajania sobie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów
i problemów społecznych.
Nauczyciele w pracy wychowawczej,
wspierając w tym zakresie obowiązki
rodziców, zmierzają do tego, aby uczniowie w szczególności:
1)
znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze
intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym,
duchowym),
2)
rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy,
dobra i piękna w świecie,
3)
mieli świadomość Ŝyciowej uŜyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów
nauczania, jak i całej edukacji na danym etapie,
4)
stawali się coraz bardziej samodzielni w dąŜeniu do dobra w jego wymiarze
indywidualnym i społecznym, godząc dąŜenie do dobra własnego z dobrem innych,
odpowiedzialność za siebie z odpowiedzialnością za innych, wolność własną
z wolnością innych,
5)
poszukiwali, odkrywali i dąŜyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia celów Ŝyciowych
i wartości waŜnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie,
6)
uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy Ŝycia społecznego oraz
przygotowywali się do Ŝycia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie,
7)
przygotowywali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów
i hierarchizacji wartości oraz mieli moŜliwość doskonalenia się,
8)
kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich
poglądów; umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów.
2
Nauczyciele, mając na uwadze osobowy rozwój ucznia, współdziałają na rzecz
tworzenia w świadomości uczniów zintegrowanego systemu wiedzy, umiejętności i postaw.
Ma to szczególne zastosowanie w kształceniu zintegrowanym.
Integracji wiedzy nauczanej w szkole na róŜnych etapach kształcenia słuŜy
wprowadzenie kształcenia zintegrowanego w klasach I - III szkoły podstawowej oraz ścieŜek
edukacyjnych.
Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez:
1)
szkolny zestaw programów nauczania, który uwzględniając wymiar wychowawczy,
obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego,
2)
program wychowawczy szkoły, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze
wychowawczym skierowane do uczniów, realizowany przez nauczycieli,
3) program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego
środowiska, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym
skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
Szkolny zestaw programów nauczania, program wychowawczy szkoły oraz program
profilaktyki tworzą spójną całość. Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem zarówno całej
szkoły, jak i kaŜdego nauczyciela.
Obok zadań wychowawczych i profilaktycznych nauczyciele wykonują równieŜ
działania opiekuńcze odpowiednio do istniejących potrzeb.
Konieczne jest podejmowanie przez nauczycieli działań mających na celu
wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów.
Edukacja szkolna przebiega w następujących etapach edukacyjnych dostosowanych do
okresów rozwojowych dziecka:
1) etap I
- klasy I-III szkoły podstawowej,
2) etap II
- klasy IV-VI szkoły podstawowej,
3) etap III
- gimnazjum.
Ilekroć w załączniku jest mowa o:
1)
zajęciach edukacyjnych - naleŜy przez to rozumieć zajęcia o charakterze dydaktyczno-
wychowawczym, w toku których odbywa się nauczanie przedmiotów (bloków
przedmiotowych), kształcenie zintegrowane lub realizacja ścieŜek edukacyjnych,
3
2)
ścieŜce edukacyjnej - naleŜy przez to rozumieć zestaw treści i umiejętności o istotnym
znaczeniu poznawczym i wychowawczym, których realizacja moŜe odbywać się w
ramach nauczania przedmiotów lub w postaci odrębnych zajęć,
3)
etapie edukacyjnym - naleŜy przez to rozumieć odpowiedni okres kształcenia
o wyróŜnionych celach, stanowiący całość dydaktyczną,
4)
kształceniu zintegrowanym - naleŜy przez to rozumieć system nauczania w klasach I - III
szkoły podstawowej.
SZKOŁA PODSTAWOWA
I i II ETAP EDUKACYJNY
Nauczyciele w szkole podstawowej dostosowują sposób przekazywania odpowiedniej
wiedzy, kształtowania umiejętności i postaw uczniów do naturalnej w tym wieku aktywności
dzieci, umoŜliwiają im poznawanie świata w jego jedności i złoŜoności, wspomagają ich
samodzielność uczenia się, inspirują je do wyraŜania własnych myśli i przeŜyć, rozbudzają
ich ciekawość poznawczą oraz motywację do dalszej edukacji.
Edukacja w szkole podstawowej, wspomagając rozwój dziecka jako osoby
i wprowadzając je w Ŝycie społeczne, ma na celu przede wszystkim:
1)
prowadzić dziecko do nabywania i rozwijania umiejętności wypowiadania się, czytania i
pisania w języku ojczystym i w języku obcym, wykonywania elementarnych działań
arytmetycznych, posługiwania się prostymi narzędziami i kształtowania nawyków
społecznego współŜycia,
2)
rozwijać poznawcze moŜliwości uczniów, tak aby mogli oni przechodzić od dziecięcego
do bardziej dojrzałego i uporządkowanego rozumienia świata,
3)
rozwijać i przekształcać spontaniczną motywację poznawczą w motywację świadomą,
przygotowywać do podejmowania zadań wymagających systematycznego i dłuŜszego
wysiłku intelektualnego i fizycznego,
4)
rozbudzać i rozwijać wraŜliwość estetyczną i moralną dziecka oraz jego indywidualne
zdolności twórcze,
5)
umacniać wiarę dziecka we własne siły i w zdolność osiągania wartościowych i trudnych
celów,
4
6)
rozwijać zdolność odróŜniania świata rzeczywistego od wyobraŜonego oraz postaci
historycznych od fantastycznych,
7)
kształtować potrzeby i umiejętności dbania o własne ciało, zdrowie i sprawność fizyczną;
wyrabiać czujność wobec zagroŜeń dla zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego,
kształtować nawyki i umiejętności związane z bezpiecznym uczestnictwem w ruchu
drogowym,
8)
rozwijać umiejętności dziecka poznawania siebie oraz otoczenia rodzinnego, społecznego,
kulturowego, technicznego i przyrodniczego dostępnego jego doświadczeniu,
9)
wzmacniać poczucie toŜsamości kulturowej, historycznej, etnicznej i narodowej,
10)
stwarzać warunki do rozwoju wyobraźni i ekspresji werbalnej, plastycznej, muzycznej i
ruchowej, zapewniać warunki do harmonijnego rozwoju fizycznego i psychicznego oraz
zachowań prozdrowotnych,
11)
zapewniać opiekę i wspomagać rozwój dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym
środowisku w poczuciu więzi z rodziną,
12)
uwzględniać indywidualne potrzeby dziecka i troszczyć się o zapewnienie mu równych
szans,
13)
stwarzać warunki do rozwijania samodzielności, obowiązkowości, podejmowania
odpowiedzialności za siebie i najbliŜsze otoczenie,
14)
stwarzać warunki do indywidualnego i grupowego działania na rzecz innych
.
W szkole podstawowej szczególnie waŜne jest stwarzanie przyjaznej atmosfery i
pomaganie dziecku w dobrym funkcjonowaniu w społeczności szkolnej.
I ETAP EDUKACYJNY
klasy I – III
KSZTAŁCENIE ZINTEGROWANE
Kształcenie na tym etapie jest łagodnym przejściem od wychowania przedszkolnego
do edukacji prowadzonej w systemie szkolnym. Ma ono charakter zintegrowany.
Zajęcia edukacyjne prowadzi nauczyciel (nauczyciele) według ustalonego przez siebie
planu, dostosowując czas zajęć i przerw do aktywności uczniów.
5
Plik z chomika:
maryla20
Inne pliki z tego folderu:
Podstawa programowa 2009.docx
(16 KB)
Zmiany w podstawie wychowania przedszkolnego.pdf
(121 KB)
stara podstawa programowa.doc
(53 KB)
podstawa programowa 2007.pdf
(73 KB)
Podstawa programowa.pdf
(412 KB)
Inne foldery tego chomika:
biuletyny wsip
dokumenty w szkole
plany dyd-wych
wycieczka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin