Pytania egzaminacyjne - Psychologia poznawcza - 4.rtf

(16 KB) Pobierz

ęłęóJezeli chodzi o rozdzialy w Sternbergu to zanotowalam sobie mniej wiecej cos takiego:
1,2 - pomocnicze ale nieobowiazkowe
3,4 - obowiazkowe
5,6 - malo wazne
9,10 - uzupelnienie do wykladu
11,12 - obowiazkowe
 

ęłęójak dla mnie najtrudniejszy był hipopotam przez to ze uzyto go jako miejsca na sciage ;) co do hamana przeczytałam 3-6 i 9-12 i wg mnie to jest odpowiednio :)
 

ęłęóPOZNAWCZA PYTANIA (oto co ja dostalam jak pytalam o nie rok temu):

Zagadnienia:
-Pamiec robocza (i wsród wymienionych podpunktów są jej cechy bądz nie i składniki bądz nie)
-Model Johnstona: - jaki ma wydziwęk: jeden czy dwa filtry? - chodzi o to że dwa. sensoryczny i semantyczny
-Na czym polega efekt coctail party
-Jakimi cechami charakteryzuje się jezyk pszczół a jakimi nie (wymienione jedna która tak i jedna która nie)
-Badanie Rosh na prototypowość - pojęcie poziomu podstawowego (jak przebiegały
-Zajwisko torowania semantycznego kiedy czas reakcji jest szybszy/wolniejszy
-W latach 70 80 jaki byl główne pojecie ktorym się zajmowali psych.poznawczy
-Co oznacza intencjonalność - odpowiedz cyt. z notatek "jako klasa stanów umysłu są ukierunkowane na przedmioty.."
-Czym się róznią eksperci od pocztkujących
-Pytanie o system grzbietowy i brzuszny: ważne rozróżnienie egocentryczny /allocentryczny
-Za pomocą czego sie bada jak dziala nasz system poznawczy: chodziło tu o podwójne dysocjacje<chyba:)>
-Czym najlepiej bada się szybkie zmiany w mózgu- reakcje<jakoś tak i 4 metody do wyboru PET,CAT, Rezonans magnetyczny, rejestracja potencjałow wywołanych
-W której z par najlepiej wyjasniona złudzenia : były pary do wyboru wktorych to były holizm atomizm, gibsonizm, konstruktywizm
-Czym jest czas reakcji w badaniach lub W badaniach jakie są zmienne zależne.
- Pytanie co neisser uważa <na podstawie artykulu>
-Kto kogo krytykował
-Noam chomsky - paradygmat naturalnego języka
-Czy obecnie wzrasata zainteresowanie metaforą komputerową czy nie i dlaczego. (zalety/wady)
-O czym świadczy/ czego jest dowodem zjawisko phi
-Teoria Marra
-Jakie wskazówki są potrzebne by wykryć krawędzie? (dynamicznie, statyczne..
-Co zakłada klasyczna koncepcja pojęć
-Relatywizm językowy co oznacza
-Kiedy nie mamy całkowitego dostępu do informacji jak co się dzieje? - adresowanie przez treść
-Co zakłada derywacyjna teoria złożoności
-Co się zkłada na funkcje wykonawcze
-Co można zbadać za pomocą kart wsona
-która para opisuje to co jest badane przez metodę w parze : np badanie a nie b
-Kiedy dzieci mają opanowane i reagują na to.. <znaczy sie nei pamietam co:)>
1 rok /habituacja
4 rok /habituacja
7 rok / studium operacji formalnych
i cos jeszcze
-Rozumowanie warunkowe a sylogizm jakie to typy dedukcji pierwsze to dedukcyjne dtugie to dedukcyjny

 

ęłęóPOZNAWCZA PYTANIA (jeszcze to znalazlam)

Funkcjonalizm w naukach o poznawaniu to pogląd, zgodnie z którym:
a. poznając przedmiot człowiek zwraca uwagę na jego funkcję, a nie cechy zewnętrzne
b. wartość teorii jest określana przez możliwości zastosowania jej w praktyce
c. procesy poznawcze mogą być wyjaśniane przez analizę celów, których realizacji służą
d. procesy poznawcze są funkcjonalnie zależne od struktury osobowości

Metoda eksperymentalna w psychologii poznawczej wymaga
a. obserwacji przebiegu procesów poznawczych w warunkach naturalnych
b. użycia metod obrazowania pracy mózgu
c. kontroli warunków badania głównego czynnika (zmiennej niezależnej)
d. posłużenia się symulacją komputerową

Teorie rozpoznawania wzorca
a. nie potrafią wyjaśnić efektów kontekstu w rozpoznawaniu
b. zakładają tożsamość bodźca dystalnego i proksymalnego
c. odwołują się wyłącznie do procesów „góra-dół”
d. dobrze wyjaśniają łatwość rozpoznawania wyraźnie różniących obiektów jako przynależących do tej samej kategorii

Reprezentacja poznawcza
a. może odwzorowywać tylko te elementy rzeczywistości, które są bezpośrednio dostępne percepcji
b. jest podstawowym pojęciem behawiorystycznej koncepcji procesów poznawczych
c. występuje wyłącznie w pamięci roboczej
d. posiada właściwości semantyczne

Kategorie z poziomu podstawowego
a. To kategorie reprezentujące abstrakcyjne byty, takie jak miłość, piękno itp.
b. To kategorie, których egzemplarze są do siebie maksymalnie podobne i jednocześnie maksymalnie różnią się od egzemplarzy innych kategorii
c. Ustanawiają podstawowe relacje składające się na naiwną teorię
d. Są nabywane w rozwoju później, niż kategorie z poziomu nadrzędnego (bardziej ogólne)

Wspólna uwaga
a. To inaczej podzielność uwagi
b. To forma reprezentacji liczby
c. To dostrzeganie, na co ukierunkowana jest uwaga innego człowieka---Tomasello
d. To zdolność naśladowania prostych grymasów twarzy przez noworodki

Zjawisko umysłowego skalowanie obrazu (zbliżanie i oddalanie)
a. Zaobserwowane zostało u dzieci już w pierwszym miesiącu życia
b. świadczy o „twierdzeniowych” (czy pojęciowych) podstawach procesów wyobrażeniowych
c. Polega na zależności czasu odpowiedzi na pytanie o właściwości obiektu od „skali obrazu” (np. pytanie o ogon królika siedzącego na grzbiecie słonia vs. ogon królika, na którego grzbiecie siedzi mrówka)
d. Polega na umiejętności określania odległości pomiędzy obiektami w dużej odległości od patrzącego

W pierwszym miesiącu życia dziecko
a. potrafi rozpoznać głos matki, ale nie różnicuje języków
b. potrafi rozróżniać języki, ale nie rozpoznaje głosu matki
c. reaguje identycznie na dźwięki mowy i inne dźwięki o podobnym natężeniu i częstotliwości
d. odróżnia głos matki oraz różnie reaguje na ojczysty i obcy język, nawet gdy są one nagrane przez ten sam, nieznany dziecku głos


6. Psychologia Gestalt, a także modele dynamiczne (np. sieci neuropodobne) postulują, że:

a. figura posiada naturalną organizację, a jej wyodrębnienie można przyrównać do osiągnięcia stabilnego stanu
b. całość doświadczenia percepcyjnego jest dynamiczną sumą elementów składowych
c. figura składana jest z prostych elementów pierwotnych, których detektory znajdują się w korze wzrokowej
obrazy są całościami, które kolejno dopasowujemy do wzorców przechowywanych w pamięci

 

ęłęóPoznawcza - zerówka

Zamieszczam pyt. które na razie sobie przypominam:

1. jakie systemy wymienia Neisser w swoim artykule?
2. czym zajmuje się psycholingwistyka?
3. system brzuszny i grzbietowy - czym sie roznia?
4. efekt Mc Gurka - na czym polega?
5. teoria percepcji bezpośredniej Gibsona
6. co jest ważne wg systemu sieci neuronalnych?
7. jakie dwie stałości pojawiają się najwcześniej?
ęęłęócd.
8. funkcje wykonawcze pamięci roboczej
9. czy pomiar reakcji jest stosowany jako zmienna zależna/niezależna w badaniach eksperymentalnych
10. czym jest sylogizm?
11 4 metody obrazujące zmiany w mózgu trzeba było poszeregować ale nie pamiętam wg czego
12. poziom podstawowy wg badań Rosch
13. etap 3 teorii Marra
14. zasada zamknięcia Gestaltu

 

ęłęóPyatnia z zerówki z procesów poznawczych
Jesze kilka pytań, które mi się przypomniały a nie zostały wcześniej wymienione:
15. Co dowodzi istnienia pętli fonologicznej
16. efekt Sperlinga
17. co różni ekspertów od nowicjuszy
18. 3 etapy odnośnie uwagi u wg Tries,an
19. "wąskie gardło"
20. czym są naiwne teorie umysłu
21. co bada test fałszywych przekonań
22. kiedy dziecko nabywa pojęcia przyczynowości (chyba) i jaką procedurą się to bada
23. które ze zdań dotyczące kategoryzacji jest fałszywe
24. badania testem Wasona
25. co oznacza intencjonalność
 

ponieważ się stresują i możliwe że mam objawy wyparcia ;) więcej nie pamiętam w tym momencie, ewent. pozniej dopisze. Pzdr

Poznawcza - zerówka

ęłęóNAIWNE TEORIE

Pojęcia jako naiwne teorie - Medin i Wattenmaker
W świetle tego poglądu pojęcia nie są izolowanymi reprezentacjami, ale stanowią element szerszej struktury wiedzy.
Zasady wyjaśniające:
- analogia z prawami naukowymi w wiedzy potocznej.
McCloskey i Gentner - ludzie dysponują naiwnymi teoriami fizycznymi, które stanowią pewne podsumowanie ich doświadczeń, nie mają natomiast wiele wspólnego z fizyką sensu stricte. Podobnie mamy naiwne teorie chemiczne, biologiczne.
Społeczne reguły kategoryzacji też opierają się na naiwnych teoriach /np. wnioskowanie o grupie na podstawie właściwości zewnętrznych jej przedstawicieli/
 

PAMIEC
ęłęóByłam na wszystkich wykładach i z tego co pamiętam zwracała uwagę na 3 głowne strategie zapamietywania: powtarzanie, elaboracja, organizowanie i bardziej na rozne wazne slowa niz na nazwiska. Oczywiscie znajomosc takich podstawowych nazwisk jak Tulving to nas pewnie obowiazuje. Co do pytan, to tylko podala to co napisalam na poczatku.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin