Sztuka wojny w biznesie.pdf

(186 KB) Pobierz
Sztuka wojny w biznesie
Sztuka wojny
w biznesie
Autor: Donald G. Krause
TĀumaczenie: Krzysztof MasĀowski
ISBN: 83-7361-667-5
Format: A5, stron: 120
âSztuka wojny w biznesieÒ
przenosi znakomitoľě strategii wojennej Sun Tzu na grunt wspĀczesny,
wspierajĴc przedsiķbiorcw w dĴŃeniu do sukcesw w biznesie
Sun Tzu ŃyĀ w pĀnocno-wschodnich Chinach 2500 lat temu, mniej wiķcej w tym
samym czasie co sĀynny filozof Konfucjusz. Sukcesy odnoszone w bitwach dziķki
stosowaniu metod Sun Tzu doprowadziĀy ostatecznie do zjednoczenia caĀych Chin
oraz powszechnego zainteresowania doskonaĀĴ strategiĴ wojennĴ. Przez wieki wielu
zwyciķskich wodzw przyznawaĀo, Ńe sukcesy zawdziķczajĴ Sztuce wojny Sun Tzu.
Jednym z nich byĀ Mao Tse-tung.
Teraz mĴdroľě Sztuki wojny Sun Tzu Ð doceniona przez szkoĀy biznesu i konsultantw
na caĀym ľwiecie Ð staje siķ dostķpna dla wspĀczesnego czytelnika. Sztuka wojny
w biznesie to przystķpna interpretacja klasycznego chiĺskiego dzieĀa.
KsiĴŃka obejmuje zagadnienia takie, jak:
¤ przywdztwo,
¤ strategia,
¤ organizacja,
¤ wspĀzawodnictwo,
¤ wspĀpraca.
Ta ksiĴŃka uczy, jak zwyciķŃaě na wspĀczesnym biznesowym polu bitwy.
O autorze:
Donald G. Krause jest prezesem pewnej znanej firmy konsultingowej. Wczeľniej
wykĀadaĀ na Uniwersytecie Michigan.
15975161.006.png 15975161.007.png 15975161.008.png 15975161.009.png 15975161.001.png 15975161.002.png
Spis treci
Wstp
7
I Planowanie
15
II Działania konkurencyjne
23
III Strategia konkurencji
29
IV Dysponowanie siłami
37
V Wybieranie sposobno$ci i czasu
43
VI Kontrola
49
VII Manewrowanie w bezpo$rednim starciu
57
VIII Gitko$*
65
IX Manewrowanie
71
X Typy sytuacji konkurencyjnych i przyczyny niepowodze/ 81
XI Warunki konkurencji i strategia ofensywna
89
XII Niszczenie reputacji
101
XIII Zbieranie informacji wywiadowczych
107
Dodatek
113
Planowanie
I – 1
Dla kierujcych współzawodnictwo jest spraw yciowej wagi.
Współzawodnictwo decyduje, kto idzie do przodu, a kto si cofa,
kto odnosi sukcesy, a kto poraki, kto zyskuje, a kto traci, kto y-
je i kto umiera. W biznesie prawdziwa walka toczy si w umysłach
tych, którzy go tworz, stanowi jego elementy. Kady kierujcy
zna elementy, jakim musi słuy$ — ludzi, którym słuy bezpo-
&rednio, jak swoim zwierzchnikom i osobistym klientom, oraz
tych, którym słuy po&rednio przez produkty i usługi swojej or-
ganizacji. Skumulowany wpływ działa( konkurencyjnych wzmac-
nia lub osłabia Twoj moc i wpływy. Wane jest, aby Twoje kon-
kurencyjne działania były starannie zaplanowane i wła&ciwie
wykonane.
I – 2
Oce( Twoje plany współzawodnictwa za pomoc piciu podsta-
wowych czynników. Aby wybra$ najlepszy sposób działania, osza-
cuj i porównaj siebie i przeciwników. Zwa wszystko.
I – 3
Te pi$ czynników to charakter, klimat, struktura, przywództwo
i informacja.
15975161.003.png
16
S ZTUKA WOJNY W BIZNESIE
I – 4
Charakter to sprawa zasadnicza — duch — osoby lub organiza-
cji. Od charakteru zaley, jak poszczególne elementy biznesu bd
oddziaływa$ na Ciebie i Twoje produkty. Charakter zdecyduje,
czy uznaj Twoje cele za zgodne z własnymi. Jeeli podziel Twoje
przekonania, pójd za Tob. Bd kupowa$ Twoje produkty. Po-
mog osign$ cele.
I – 5
Klimat okre&la wpływ ogólnych warunków biznesowych i kultury
politycznej na sytuacj współzawodnictwa. Aby działania były sku-
teczne, musz by$ przeprowadzane w odpowiednim klimacie.
I – 6
Struktura to sposób, w jaki praca jest zorganizowana i zarzdzana.
To co& innego ni sposób kierowania lud1mi. Do rozwaa( o struk-
turze naley ocena, jak Ty i Twoja organizacja s finansowane; jak
Ty i Twoi pracownicy jeste&cie przeszkoleni; jak udoskonalasz swo-
je umiejtno&ci, jak organizacja udoskonala swoje produkty i usłu-
gi; jak elastyczne bd1 nieelastyczne, wraliwe bd1 niewraliwe
i efektywne bd1 nieefektywne s Twoje procedury. Struktura okre-
&la podstawowe moliwo&ci osób i organizacji.
Struktura to take moda, technologia, praca i materiały, ba-
riery do przekroczenia, kluczowy personel, struktura finansowa
oraz inne czynniki zewntrzne wpływajce na wydajno&$ i rynek.
Oddziaływanie tych czynników decyduje jak łatwo bd1 trudno
bdzie Ci wej&$ na rynek i go zdominowa$.
I – 7
Przywództwo pochodzi z wntrza, wynika z indywidualnych skłon-
no&ci i zdolno&ci. Przywództwo organizacji jest zbiorowo&ci skłon-
no&ci i zdolno&ci kluczowego personelu. Oceniajc przywództwo,
naley rozway$ siedem czynników: szacunek dla samego siebie,
cel, dokonania, odpowiedzialno&$, wiedz, „pozycj na drabinie”
i dawanie przykładu.
 
15975161.004.png
P LANOWANIE
17
I – 8
Informacja to otrzymywanie faktów — na czas i dokładnie — o rze-
czywisto&ci, warunkach i okoliczno&ciach dotyczcych konkuren-
cyjno&ci. W konkurencji i współzawodnictwie nic nie jest tak wane,
jak fakty! Informacja to take &rodki karmice percepcj innych.
Odpowiednie postrzeganie faktów i fikcji powoduje, e konkuren-
ci i współuczestnicy wykonaj podane przez Ciebie działania.
I – 9
Kady rzdzcy organizacj słyszał o tych piciu czynnikach. Ci,
którzy panuj nad nimi, zwyci, inni zostan pokonani.
I – 10
Rozwaajc konkurencyjn strategi, starannie oceniaj plany i zbie-
raj informacje majce stanowi$ odpowied1 na dalej postawione
pytania.
I – 11
Kto z rzdzcych pobudza entuzjazm i ch$ współpracy w&ród
pracowników i wspólników? Która organizacja wzbudza entuzjazm
i ch$ współpracy w&ród klientów, kierownictwa, pracowników,
dostawców i udziałowców? Kto z rzdzcych stosuje przywództwo
zgodne z siedmioma zasadami? Kto z rzdzcych jest faworyzo-
wany w biecym klimacie politycznym? Która firma jest fawory-
zowana w biecych warunkach i klimacie politycznym? Czyja
strategia jest w stanie silniej wpłyn$ na czynniki znaczce dla ryn-
ku? Czyi pracownicy s lepiej zorganizowani? Gdzie rzeczywi&cie
wspiera si innowacje?
I – 12
Kto z rzdzcych jest lepiej wyszkolony? Która organizacja ma
lepiej wyszkolone kierownictwo, pracowników, klientów i do-
stawców?
 
15975161.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin