Zdolności motoryczne:
Szybkość- zdolność do wykonywania maxymalnej ilość ruchu w minimalnej jednostce czasu. 3 składowe:
-czas reakcji
-prędkość pojedynczego ruchu
-częstotliwość ruchu
Siła- iloczyn masy i przyspieszenia- zdolność do pokonywania oporu zewnętrznego lub jemu przeciwdziałaniu.
Siła dynamiczna: max ilość mięśni wykonuje ruch w minimalnym czasie:
Szybka- opory i przyspieszenie nie są w wartościach max
Wolna- opór max ze stałym przyspieszeniem
Siła statyczna:
Aktywna- nie rozciągają się mięśnie
Pasywna- rozciągają się mięśnie
Gibkość- zdolność do dużej amplitudy ruchów, zależnej od elastyczności ścięgien, mięśni i więzadeł.
Zręczność- zdolności manualne
Wydolność- jest fundamentem wytrzymałości. Jest to zdolność organizmu do wykonywania długotrwałych wysiłków bez zmian w homeostazie organizmu.(równowaga wodno- elektrolityczna, hormonalna, zasadowo- kwasowa)
Wytrzymałość- zdolność organizmu do wykonywania długotrwałej pracy przy średniej i umiarkowanej intensywności 60-80% max bez obniżenia efektywności tej pracy)
Klasyfikacja wytrzymałości:
-aerobowa- Tlenowa- w której mamy do czynienia ze stałym dowozem tlenu do wszystkich komórek, a przemiany biochemiczne zachodzą z jego udziałem, nie zaciągamy długu tlenowego
-anaerobowa- beztlenowa- istota jest zaciąganie długu tlenowego, praca wykonywana jest na bezdechu, a przemiany biochemiczne zachodzą bez jego obecności.
Podział wytrzymałości według czasu:
-wytrzymałość długiego czasu( ponad 9 min.)
-wytrzymałość średniego czasu( 2-8 min)
-wytrzymałość krótkiego czasu 50 sek. – 2 min)
-wytrzymałość szybkościowa (na koniec dajemy radę szybko)
-wytrzymałość siłowa (na koniec udaje nam się jeszcze raz)
Klasyfikacja metodyczna:
-wytrzymałość ogólna
-wytrzymałość ukierunkowana
-wytrzymałość specjalna
Obciążenia:
-intensywność ćwiczeń, szybkość wykonywania
-długotrwałość ćwiczenia
-długotrwałość przerw wypoczynkowych
-charakter wypoczynku: bierny i czynny (pełna przerwa wypoczynkowa 90 i poniżej)(niepełna nie spadnie poniżej 130)
-ilość powtórzeń
Uwarunkowania wytrzymałości:
-wysoki potencjał aerobowy
-zasób źródeł energetycznych: ATP< ADP< AMP< fosfokreatyna < fosfagon< glikogen
-ilość enzymów i ich aktywność
-sprawny układ termoregulacji
-odpowiednia aktywność ukł dokrewnego (tarczyca, grasica, wątroba, trzustka, insulina, adrenalina)
Rodzaje zmęczenia:
-lokalne- 1/3 mięśni
-regionalne 1/3-2/3 mięśni
-globalne ponad 2/3, zaangażowanie układu oddechowego
Zdolności koordynacyjne- to zespół właściwości osobniczych, które określają pojętność w przyswajaniu nowych umiejętności ruchowych, ich wykonanie, łatwość przestawiania się z jednych aktów na drugie przez zmieniające się warunki zewn.
Wyznaczniki koordynacji:
-przestrzeń- obszar, teren
-czas
-warunki:
*standardowe (gimnastyka na sprzęcie)
*niestandardowe (zielona sala, opony)
3 poziomy koordynacji ruchowej:
-podczas nauczania zwracamy uwagę na dokładność wykonania ćwiczenia, szybkość uczenia i trwałość drugoplanowe.
-zwrócenie uwagi na dokładność i szybkość uczenia się oraz trwałość, zdolność przystosowania się do zmieniających się warunków drugoplanowa.
-zwracamy uwagę na wszystkie wcześniej wymienione składniki ze szczególnym naciskiem na dokładność i zmieniające się warunki.
Za koordynację odpowiada centralny układ nerwowy, pozapiramidowy, a w szczególności móżdżek- regulacja napięcia mięśni.
Zdolność mowy okolice ruchowe
Rozumienie mowy okolice czuciowe
Koordynacja uwarunkowana jest elementami psychiki:
-pamięć ruchowa
-inteligencja ruchowa
Sprawność fizyczna:
Zdolność do efektywnego wykonania pracy mięśniowej.
Wysoko sprawny człowiek, który posiada pewien zasób opanowanych ćwiczeń ruchowych, wysoką wydolność, fizyczną aktywności stylu życia, oraz brakiem choroby.
4 koncepcje wg, Przewędy:
-mechaniczno- biologiczne: porównywanie człowieka do maszyny, która się nigdy nie męczy. Stosunek fizjologicznych właściwości organizmu do ich podłoża makro- mikro, morfo- bio – fizyko chemicznego.
-behawioralno- kulturowe- jak człowiek jest dostosowany do rozwiązywania problemów w środowisku biogeograficznym i społeczno kulturowym. Zdolność do prowadzenia codziennych obowiązków z wigorem i żwawo, bez nadmiernego zmęczenia. Zdolność i samodzielność motoryczna.
-motoryczne- miara sprawności fiz. jest siła, szybkość, wytrzymałość, koordynacja, gibkość. Jak opanował znaczną ilość umiejętności ruchowych.
-fizjologiczno- medyczne- (zdrowotne) – nacisk na zdrowie, i sprawność energetyczną organizmu, prawidłową budowę czy wyniki testów lekarskich.
Motoryczność człowieka (sprawność): to całokształt czynności ruchowych człowieka, to wszystko co dotyczy poruszania się człowieka w przestrzeni na skutek zmian położenia całego ciała lub jego części względem siebie. Kiedyś motorycznośćàruch.
Czynności ruchowe dzielimy na:
-idea ruchu-
* cele ruchu- praca produkcyjna, w-f, wykształcenie wojskowe, twórczość artystyczna, rehabilitacja, sport, rekreacja
*motywy ruchu-:
* bezpośrednia potrzeba życiowa (zaspokojenie głodu)
*osiąganie postawionego sobie celu (przejście z miejsca na miejsce)
*pobudki natury hedonistycznej
*poczucie konieczności lub obowiązku
*potrzeby twórcze
*motoryczność produkcyjna
*wyrazowa
*sportowa
*samoobsługowa
*bojowa
-treść ruchu- zasadniczy element danej czynności, który wskazuje na użytkowość (popychanie, ściskani itd.)
-forma ruchu- to zewn. przejaw ruchu, który określają stosunki czasowo przestrzenne (droga i płaszczyzna przebiegu)
*wł struktury czasowej- czas trwania prędkość przyspieszenie
*wł struktury przestrzennej- płaszczyzny ruchu i ich zmiany
*wł dynamiczne- siły wywołujące ruch, zmiany tych sił
Kryteria oceny ruchu:
*jakościowe: precyzja, rytm(dynamiczno- czasowe), harmonia, płynność(ciągłość przebiegu, po torach zaokrąglonych)
*ilościowe: czasowe, przestrzenne, dynamiczne
*mierzalne
*niemierzalne
Sprawnośc fizyczna wg. Larsena:
-zdrowie i odziedziczone uzdolnienia ruchowe
-siła fizyczna i wydolność
-wydatkowanie energii
-zdolność eliminowania stresu
-umiejętność oceny własnych możliwości
-umiejętność współdziałania w grupie
Zdolność motoryczna- złożony system uwarunkowań, tworzący zintegrowany zbiór elementów i stosunków między nimi świadczących o możliwości i efektywności działań ruchowych.
Cecha- można określić za pomocą środków przyrodniczych, badań biologicznych. Odnosi się do ruchu. Jest właściwości ruchu a nie osobnika.
Florencja2013