PERCEPCJA WZROKOWA: PAMIĘĆ WZROKOWA, SPOSTRZEGANIE, KOORDYNACJA
WZROKOWO-RUCHOWA
UWAGI
1. SPOSTRZEGANIEWyszukiwanie różnic w obrazkach
Jakie różnice dzieci wyszukują?Czy znajdują wszystkie różnice , czy tylko umieszczone po jednej stronie kartki, po prawej lub tylko po lewej?
Obrazki powinny zawierać zadania różnego typu:a. na jednym występowanie elementu/na drugim brak( we wszystkich częściach kartki)b.2-3 elementy obrócone w przestrzeniby zaobserwować czy dziecko dostrzega stosunki przestrzenne(norma 6 lat)c. elementy różniące się cechami, np.: inna faktura, zamalowana cześć itp
Czy wyróżnia różnice obróconych elementów w przestrzeni?
Czy dziecko zauważa różnice w fakturze danych przedmiotów, wielkości, kształcie, ilości?
Jaka jest koncentracja uwagi dziecka przy wykonywaniu tych zadań?Czy przy wykonywaniu zadania był samodzielny?
Czy chętnie wykonuje tego typu zadania?
2.SPOSTRZEGANIE Dobieranie w pary podobnych kształtów
Czy dziecko dostrzega podobieństwa pod względem kształtu w rozsypance elementów?
Na początku sprawdzamy na materiale kolorowym, następnie czarnobiałym, by przejść do łączenia wyszukiwania podobieństw i różnic na materiale abstrakcyjnym.
Czy dziecko łączy w pary obrazki według wskazanej kategorii? Czy dostrzega który element nie ma pary?
Czy samodzielnie wykonuje zadania oraz jaka jest motywacja do wykonywania tego typu zadań?
3.SPOSTRZEGANIE Wyszukiwanie wzoru w układzie elementów
Jaka jest koncentracja uwagi ?
Z jednej strony kartki jest narysowany wzór, który należy odszukać w rzędzie elementów.Podobnie jak przy wyszukiwaniu różnic można stopniować trudność- od różnicy prostej w kolorze, do złożonej odwrócony kształt i kilka różnic.
Wyszukanie jakich podobieństw sprawia trudność?
4.SPOSTRZEGANIEŁączenie w zbiory elementów poprzez eliminowanie
Czy wyróżnia zbiory w przedstawionych elementach?
Ważne przy podawaniu odpowiedzi są argumenty dziecka, sprawdzamy bowiem wzrokowość.
Jaką nadaje nazwę?
Jak identyfikuje te elementy?
PAMIĘĆ WZROKOWA
Zapamiętywanie zidentyfikowanych elementów
Czy koncentruje się na zapamiętaniu elementów?
Wybieramy elementy znane dziecku, sprawdzamy czy dziecko nazwie te elementy.
Ile elementów udało się zapamiętać?
WIEK
POZIOM SPOSTRZEGANIA SYTUACJI NA OBRAZKU
3-4 LATA
- spostrzega i wymienia chaotycznie kilka przedmiotów lub ich elementy (konkrety)
4-5 LAT
- spostrzega i wymienia do kilkunastu przedmiotów (konkretów), utrzymując jakiś porządek (początek strukturalizacji spostrzeżeń). Zdarza się spostrzeganie cech przedmiotu
5-6 LAT
- spostrzega i opisuje czynności posługując się prostymi zdaniami z uwzględnieniem cech przedmiotu (do pozytywnej oceny wystarczą 2-3 zdania)
6-7 LAT
- spostrzega stosunki przestrzenne i nazywa (wymienia) je w zdaniach. Opis obrazka zaczyna mieć logiczną treść.
Praca na materiale literowym-wyszukiwanie podobnych i różnych kształtów, uzupełnianie w ilustracjach lub sytuacji w sali brakujących detali. Dobieranie obrazków odpowiednich do treści zagadek.
Sortowanie lub segregowanie przedmiotów, obrazków, kształtów, kolorów, różnych kategorii według
określonych cech lub zasad w celu ćwiczenia umiejętności prawidłowego ich rozpoznawania, różnicowania
i wyodrębniania spośród wielu różnych, a także bardzo podobnych.
Identyfikowanie przedmiotów, obrazków, symboli graficznych wśród wielu różnych lub podobnych, wykorzystując loteryjki, domina, karty, zestawy obrazków. Szukanie różnic i podobieństw w przedmiotach i na obrazkach z przedmiotami i symbolami graficznymi – pozornie takich samych, uzupełnienie brakujących elementów przez dorysowanie, dołożenie, itp. Składanie według wzoru: obrazka z części, przez zastosowanie układanek – rozsypanek, klocków obrazkowych, układanie według wzoru przy zastosowaniu zabawek – układanki, mozaiki, układanki wtyczkowe, przybijanki, nawlekanki magnetyczne. Wyliczanie jak największej liczby zapamiętanych przedmiotów znajdujących się w otoczeniu lub na obrazku, zapamiętywanie układu przedmiotów, ich wzajemnego położenia, liczby, kształtów, układanie lub rysowanie z pamięci demonstrowanych uprzednio wzorów, segregowanie, porządkowanie figur, przedmiotów, obrazków według różnych zasad. Układanie drobnych przedmiotów (pestki, fasolki, kamyki) w dowolne wzorki, lub odtwarzanie wzoru- rytmy.
2
iwopaczko