promocja 2.doc

(78 KB) Pobierz
Promocja- Zespół środków, za pomocą, których firma komunikuje się z rynkiem, przekazując informacje o swojej działalności, pro

Promocja- Zespół środków, za pomocą, których firma komunikuje się z rynkiem, przekazując informacje o swojej działalności, produktach i usługach

Cele Promocji

n        Informowanie o ofercie rynkowej

              i warunkach jej nabycia

n        Kształtowanie pożądanego       wyobrażenia klientów o firmie i jej produktach

n        Dostosowanie podaży do popytu

Etapy Tworzenia strategii promocji

       Identyfikacja odbiorców

       Określenie celów promocji

       Projekt przekazu

       Wybór kanału komunikacyjnego i worzenie tzw. mieszanki promocyjnej (promotion mix)

       Ustalenie budżetu promocyjnego

AIDA

A   (awarness) – świadomość produktu,                             firmy, marki

I     (interest) – zainteresowanie produktem                       firmą, marką

D    (desire) – pożądanie (chęć zakupu)

A    (action) – akcja (zakup)

Metody ustalania budżetu promocyjnego

n        Procentowa

n        Parytet konkurencyjny

n        Zadaniowa

n        Wszystko na co cię stać

Reklama

n        Pojęcie

n        Typy reklamy

n        Kryteria wyboru reklamy

n        Zalety i wady środków reklamy

n        Przykładowe cele reklamy

n        Planowanie i wybór działań reklamowych

n        Czynniki wpływające na wybór mediów

n        Slogany i przekazy reklamowe

Wszelka płatna forma nieosobowego przedstawiania i popierania idei, dóbr i usług przez określonego nadawcę

 

Typy reklamy

ze względu na jej cel:

n        reklama pionierska (informująca)

n        reklama konkurencyjna (perswazyjna)

n        reklama przypominająca (utrwalająca)

ze względu na przedmiot reklamy:

n        produktu

n        instytucji

Kryteria wyboru reklamy

n        Produkt

n        Rynek docelowy

n        Media

n        Koszty

Lepiej być pierwszym niż lepszym.

Jeśli nie możesz być pierwszy w danej kategorii, to utwórz nową kategorię, w której będziesz pierwszy.

Ale pamiętaj! Lepiej być pierwszym w czyjejś świadomości niż pierwszym na rynku.

Przykładowe cele reklamy

       Wspieranie procesu wprowadzania nowego produktu na rynek

       Ułatwianie realizacji zadań sprzedawcom (przez prezentowanie firmy, zalet produktu itp.)

       Utrzymywanie kontaktów z wybranym rynkiem docelowym

       Wywoływanie potrzeby natychmiastowego zakupu              (reklama informująca o promocji)

       Utwierdzenie nabywców o słuszności podjętych decyzji zakupu

Planowanie i wybór działań reklamowych

       Określenie zadań reklamy

       Wybór idei reklamy

       Wybór środków reklamy, mediów

       Wybór technicznych elementów przekazywanych informacji               np. wielkość ogłoszenia

       Określenie terminu i czasu akcji reklamowej oraz dokonanie podziału w czasie wydatków na               reklamę

       Analiza efektów działań reklamowych

Slogany reklamowe

n        Pytające - „Czy wiesz jak żyć zdrowiej”

n        Prowokujące - „Zaryzykujesz belgijskiej coli

n        Informujące - „Czas na EB”

n        Podkreślające określoną cechę - „Staropolska receptura”

n        Wyróżniające się grą słów - „Żywiec piwo warte Poznania

Każdy żyje ze sprzedaży czegoś. Robert Luis Stevenson

Sprzedaż osobista

n        Pojęcie

n        Rola sprzedaży osobistej

n        Sprzedaż partnerska

n        Sprzedaż osobista a reklama

n        Zalety i wady sprzedaży osobistej

Werbalna prezentacja towaru lub usługi, polegającą na przeprowadzeniu rozmowy z jednym lub z większą liczbą nabywców w celu dokonania sprzedaży

Rola sprzedasz osobistej

n        Zapewnia bezpośredni kontakt z klientami

n        Buduje tożsamość firmy poprzez sprzedawców

n        W wielu branżach (np. przemysłowej) jest głównym narzędziem  marketingowym

Sprzedaż partnerska

Zestaw działań rozwijających kontakty z klientem, opartych na uwadze i zaangażowaniu w stosunku do klienta, nawet poza normalnymi godzinami pracy

Wady spzedazy osobistej

n        Wysoki koszt dotarcia i przekazywania                             informacji jednemu nabywcy

n        n Docieranie w określonym czasie do                             ograniczonej liczby nabywców
Niska efektywność, gdy produkt jest nowy               lub firma nie jest jeszcze na rynku znana

zaletz

n        Elastyczne gospodarowanie czasem                                           sprzedawcy

n        Dostosowanie argumentów do potrzeb i                             szczególnych cech klienta

n        Docieranie wyłącznie do segmentu                                           potencjalnie zainteresowanego                                                         skorzystaniem z oferty firmy

n        Świadczenie przez sprzedawców pewnych                             usług dodatkowych np. analiza potrzeb                             klienta, kreowanie nowych produktów

Promocja sprzedazy

n        Pojęcie

n        Promocja konsumencka

n        Promocja handlowa

n        Zastosowanie promocji sprzedaży

n        Zalety i wady promocji sprzedaży

Działania i środki, które podwyższają stopień skłonności konsumentów do zakupu produktu przez zwiększenie stopnia atrakcyjności produktu, czyli środki promocji “dodają” do produktu pewną wartość dodatkową

n        promocja konsumencka

n        promocja handlowa

Zastosowanie promocji sprzedazy

n        Przy wprowadzaniu na rynek produktu nowego lub                             zmienionego

n        W przypadku gdy istnieją na rynku produkty                                           podobne

n        Przy pozyskiwaniu dla istniejącego produktu                                           nowych konsumentów bądź skłanianiu konsumenta                             do powtórzenia zakupu

n        W przypadku nadmiernych zapasów produktu lub                             konieczności ożywienia sprzedaży w pew              okresach

n        Jeśli trzeba wzmocnić pozycję marki produktu na rynku

Wady

n        nKrótki okres stosowania
n Pogarszanie niekiedy                                                         wizerunku firmy
Przesuwanie uwagi klienta na                             czynniki drugorzędne w ofercie

zalety

n        nPowstawanie szybkiego                                           sprzężenia zwrotnego
n Duże zainteresowanie nabywców               dodatkowymi korzyściami
Wzrost udziału zakupów                                           impulsywnych umacnianie więzi               w kanale dystrybucji

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin