Naprawa WinXP - Brakujące Pliki.pdf

(234 KB) Pobierz
NAPRAWA PLIKU NTLDR , MBR , BOOT.INI , SYSTEM , EXPLORER.EXE itd. - WINDOWS XP
---------------------------------------------------------------------------------
BRAK PLIKU NTLDR – WINDOWS XP
Podczas uruchamiania komputera wyświetla się komunikat Brak pliku NTLDR .
Plik NTLDR to menedżer rozruchu (NTLDR znajduje się w komputerze w katalogu głównym systemu). Jego brak objawia się,
gdy za bardzo zwiększymy taktowanie procesora (overclocking), z powodu awarii dysku twardego lub jego przypadkowego
skasowania…
Plik NTLDR przywrócimy z płyty instalacyjnej systemu XP.
Uruchamiamy komputer z płyty instalacyjnej XP (w BIOS’ie powinno być ustawione boot’owanie z CDROM/DVDROM - opis
na str. 7). Jeśli zostanie wyświetlony monit Dowolny klawisz spowoduje rozruch z dysku CD lub DVD… naciskamy dowolny
klawisz, aby uruchomić system z dysku instalacyjnego. Po wczytaniu instalatora systemu pojawi się ekran z informacją:
Naciskamy klawisz R aby wejść do Konsoli odzyskiwania.
Logujemy się do instalacji Windows – naciskamy klawisz 1 i naciskamy Enter . Podajemy hasło administratora
– domyślnie nie jest ono ustawione, więc nic nie wpisujemy i naciskamy Enter .
❷ Ustalamy przypisaną przez komputer literę napędu CD/DVD. W oknie Konsoli odzyskiwania wpisujemy polecenie:
gdzie zamiast litery x wpisujemy kolejne litery alfabetu, zaczynając od litery D
Wpisujemy dotąd aż po wykonaniu komendy wyświetli się lista katalogów zawierająca folder i386 .
Zapamiętujemy (lub zapisujemy) literę napędu CD/DVD.
❸ Wpisujemy polecenie:
gdzie x to litera napędu CD/DVD i naciskamy Enter
Następnie wpisujemy polecenie;
gdzie x to litera napędu CD/DVD i naciskamy Enter
Jeśli pojawi się pytanie czy zastąpić istniejący plik naciskamy klawisz T i naciskamy Enter
Wpisujemy polecenie:
i naciskamy Enter
Gdy komputer zacznie się uruchamiać wyjmujemy z napędu płytę instalacyjną.
strona 1
781266107.047.png 781266107.048.png 781266107.049.png 781266107.050.png 781266107.001.png 781266107.002.png 781266107.003.png 781266107.004.png 781266107.005.png 781266107.006.png 781266107.007.png 781266107.008.png
 
BRAK DYSKU ROZRUCHOWEGO ( MBR ) – WINDOWS XP
Podczas uruchamiania komputera wyświetla się komunikat, że wymagane urządzenie nie jest dostępne i nie można uruchomić
systemu Windows lub pojawia się komunikat MBR Error 3 (w przypadku kiedy był instalowany menedźer rozruchu Acronis).
Komunikat ten wskazuje na uszkodzenie głównego sektora rozruchowego ( MBR ) na dysku komputera.
Sektor rozruchowy naprawimy z płyty instalacyjnej systemu XP.
Uruchamiamy komputer z płyty instalacyjnej XP (w BIOS’ie powinno być ustawione boot’owanie z CDROM/DVDROM - opis
na str. 7). Jeśli zostanie wyświetlony monit Dowolny klawisz spowoduje rozruch z dysku CD lub DVD… naciskamy dowolny
klawisz, aby uruchomić system z dysku instalacyjnego. Po wczytaniu instalatora systemu pojawi się ekran z informacją:
Naciskamy klawisz R aby wejść do Konsoli odzyskiwania.
Logujemy się do instalacji Windows – naciskamy klawisz 1 i naciskamy Enter . Podajemy hasło administratora
– domyślnie nie jest ono ustawione, więc nic nie wpisujemy i naciskamy Enter .
W oknie Konsoli odzyskiwania wpisujemy polecenie:
i naciskamy klawisz Enter
Gdy pojawi się komunikat:
naciskamy klawisz T i naciskamy Enter
Wpisujemy kolejne polecenie:
i naciskamy Enter
Pojawi się komunikat:
naciskamy klawisz T i naciskamy Enter
Wpisujemy polecenie:
i naciskamy Enter
Gdy komputer zacznie się uruchamiać wyjmujemy z napędu płytę instalacyjną.
Jeśli powyższa metoda nie naprawi menedżera rozruchu proponuję wcześniej sprawdzić dysk czy nie posiada błędów.
Po wykonaniu kroku ❶ w oknie konsoli wpisujemy polecenie (przy wpisywaniu zwracamy uwagę na spacje):
i naciskamy Enter
gdzie:
x – zamiast tej litery wpisujemy literę naszego dysku systemowego (najczęściej c )
/p – przeprowadza dokładną analizę bieżącego dysku
/r – naprawia błędy na dysku
Po sprawdzeniu/naprawie błędów na dysku przechodzimy do kroku ❷
strona 2
781266107.009.png 781266107.010.png 781266107.011.png 781266107.012.png 781266107.013.png 781266107.014.png 781266107.015.png 781266107.016.png 781266107.017.png 781266107.018.png 781266107.019.png 781266107.020.png 781266107.021.png
 
NIEPRAWIDŁOWY (USZKODZONY) PLIK BOOT.INI
Podczas uruchamiania komputera wyświetla się komunikat, że plik BOOT.INI jest nieprawidłowy i rozruch nastąpi z lokalizacji
C:\WINDOWS lub kiedy plik BOOT.INI jest uszkodzony i komputer wyświetla na starcie pusty, czarny ekran i nic poza tym.
Plik BOOT.INI w Windows XP zawiera informacje gdzie na dysku komputera znajduje się system operacyjny. Jeśli dane w nim są
uszkodzone menedżer rozruchu próbuje uruchomić system z domyślnej lokalizacji C:\WINDOWS.
Plik BOOT.INI można edytować i wpisać do niego poprawne dane.
Uruchamiamy komputer z płyty instalacyjnej XP (w BIOS’ie powinno być ustawione boot’owanie z CDROM/DVDROM - opis
na str. 7). Jeśli zostanie wyświetlony monit Dowolny klawisz spowoduje rozruch z dysku CD lub DVD… naciskamy dowolny
klawisz, aby uruchomić system z dysku instalacyjnego. Po wczytaniu instalatora systemu pojawi się ekran z informacją:
Naciskamy klawisz R aby wejść do Konsoli odzyskiwania.
Logujemy się do instalacji Windows – naciskamy klawisz 1 i naciskamy Enter . Podajemy hasło administratora
– domyślnie nie jest ono ustawione, więc nic nie wpisujemy i naciskamy Enter .
❷ W oknie Konsoli odzyskiwania wpisujemy polecenie:
i naciskamy Enter
❸ Program wyszukuje na dysku zainstalowany system. Po zakończeniu wyszukiwania wyświetli komunikat:
Na pytanie Czy chcesz dodać instalację do listy rozruchu? naciskamy klawisz T i naciskamy Enter
Po komunikacie Wprowadź indentyfikator ładowania : wpisujemy nazwę systemu (np. Windows XP ) i naciskamy Enter
Po komunikacie Wprowadź opcje ładowania systemu operacyjnego : wpisujemy /fastdetect i naciskamy Enter
Wpisujemy polecenie:
i naciskamy Enter
Gdy komputer zacznie się uruchamiać wyjmujemy z napędu płytę instalacyjną.
❺ Jeśli powyższa metoda nie naprawi pliku BOOT.INI proponuję wcześniej sprawdzić dysk czy nie posiada błędów.
Po wykonaniu kroku ❶ w oknie konsoli wpisujemy polecenie (przy wpisywaniu zwracamy uwagę na spacje):
i naciskamy Enter
gdzie:
x – zamiast tej litery wpisujemy literę naszego dysku systemowego (najczęściej c )
/p – przeprowadza dokładną analizę bieżącego dysku
/r – naprawia błędy na dysku
Po sprawdzeniu/naprawie błędów na dysku przechodzimy do kroku ❷
strona 3
781266107.022.png 781266107.023.png 781266107.024.png 781266107.025.png 781266107.026.png 781266107.027.png 781266107.028.png 781266107.029.png 781266107.030.png 781266107.031.png 781266107.032.png
BRAK PLIKU SYSTEM – WINDOWS XP
Podczas uruchamiania komputera system nie uruchamia się i wyświetla się komunikat:
Brak pliku lub jest on uszkodzony C:\Windows\System32\config\system .
Plik SYSTEM zawiera część rejestru Windows z informacjami o konfiguracji sprzętowej komputera. Bez niego system nie
będzie działał.
Plik SYSTEM przywrócimy (jego stan z momentu zakończenia instalacji systemu) z płyty instalacyjnej systemu XP.
Uruchamiamy komputer z płyty instalacyjnej XP (w BIOS’ie powinno być ustawione boot’owanie z CDROM/DVDROM - opis
na str. 7). Jeśli zostanie wyświetlony monit Dowolny klawisz spowoduje rozruch z dysku CD lub DVD… naciskamy dowolny
klawisz, aby uruchomić system z dysku instalacyjnego. Po wczytaniu instalatora systemu pojawi się ekran z informacją:
Naciskamy klawisz R aby wejść do Konsoli odzyskiwania.
Logujemy się do instalacji Windows – naciskamy klawisz 1 i naciskamy Enter . Podajemy hasło administratora
– domyślnie nie jest ono ustawione, więc nic nie wpisujemy i naciskamy Enter .
❷ W oknie Konsoli odzyskiwania wpisujemy polecenie:
i naciskamy Enter
Na pytanie czy Zastąpić system? (Tak/Nie/Wszystkie):
naciskamy klawisz T i naciskamy Enter
Wpisujemy polecenie:
i naciskamy Enter
Gdy komputer zacznie się uruchamiać wyjmujemy z napędu płytę instalacyjną.
strona 4
781266107.033.png 781266107.034.png 781266107.035.png 781266107.036.png 781266107.037.png 781266107.038.png 781266107.039.png
BRAK LUB USZKODZENIE PLIKÓW: explorer.exe , kernel32.dll , ntdetect.com ,
svchost.exe , pagefile.sys itd.
Kilka innych przypadków braku lub uszkodzenia plików systemowych. W większości przypadków naprawa polega na podmianie
(zastąpieniu) takiego pliku przy pomocy Konsoli odzyskiwania.
Uruchamiamy komputer z płyty instalacyjnej XP (w BIOS’ie powinno być ustawione boot’owanie z CDROM/DVDROM - opis
na str. 7). Jeśli zostanie wyświetlony monit Dowolny klawisz spowoduje rozruch z dysku CD lub DVD… naciskamy dowolny
klawisz, aby uruchomić system z dysku instalacyjnego. Po wczytaniu instalatora systemu pojawi się ekran z informacją:
Naciskamy klawisz R aby wejść do Konsoli odzyskiwania.
Logujemy się do instalacji Windows – naciskamy klawisz 1 i naciskamy Enter . Podajemy hasło administratora
– domyślnie nie jest ono ustawione, więc nic nie wpisujemy i naciskamy Enter .
W oknie Konsoli odzyskiwania wpisujemy odpowiednie polecenie dla któregoś z wymienionych uszkodzeń. Każdy wpis
zatwierdzamy klawiszem Enter .
X – zamiast X wpisujemy literę napędu CDROM/DVDROM swojego komputera
C – litera dysku (partycji) na którym zainstalowany jest system operacyjny (jeśli domyślnie nie jest to C wpisujemy odpiwednią
literę dysku systemowego)
BRAK LUB USZKODZENIE PLIKU EXPLORER.EXE
expand X:\i386\explorer.ex_ C:\Windows\explorer.exe
BRAK LUB USZKODZENIE PLIKU PAGEFILE.SYS
cd C:\
copy C:\boot.ini pagefile.sys
del pagefile.sys
BRAK LUB USZKODZENIE PLIKU KERNEL32.DLL
cd system32
ren kernel32.dll kernel32.old
expand X:\i386\kernel32.dl_
BRAK LUB USZKODZENIE PLIKU NTDETECT.COM
cd C:\
copy X:\i386\ntdetect.com
BRAK LUB USZKODZENIE PLIKU SVCHOST.EXE
expand X:\i386\svchost.ex_ C:\Windows\system32\svchost.exe
BRAK LUB USZKODZENIE PLIKU USERINIT.EXE
expand X:\i386\userinit.ex_ C:\Windows\sytem32\userinit.exe
BRAK LUB USZKODZENIE PLIKU WINLOGON.EXE
expand X:\i386\winlogon.ex_ C:\Windows\sytem32\winlogon.exe
strona 5
781266107.040.png 781266107.041.png 781266107.042.png 781266107.043.png 781266107.044.png 781266107.045.png 781266107.046.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin