TEORIA PIELĘGNOWANIA
1. Teoria pielęgnowania a model pielęgnowania:
a) model – graficzne lub symboliczne przedstawienie treści teorii (np. czym jest pielęgnowanie, pielęgnowanie z pkt. widzenia poszczególnych teorii)
b) teoria – filozoficzne odniesienie, poparte badaniami (niektóre teorie); może być stworzona przez 1 osobę lub grupę naukowcówFunkcja teorii – po co ona jest?
Ø pomaga w relacji personelu z pacjentem
Ø podpowiada w praktyce, jakie rzeczy mogą być zrobione
2. Teoria – zasadnicze elementy:
a) osoby
b) środowisko
c) zdrowie
d) pielęgnowanie
3. Teoria F. Nightingale - model koncentryczny, środowiskowy (1860 r.)
a) założenia:
· pielęgnowanie pozostaje w ścisłym związku z tym co się dzieje w środowisku fizycznym otaczającym człowieka
· zdrowie człowieka uzależnione jest od środowiska
· pielęgnowanie odnosi się do zdrowia, a samo zdrowie jest ściśle powiązane ze środowiskiem
· zadaniem osoby pielęgnującej jest zadbanie o środowisko pacjenta
b) kanony pielęgniarstwa
ü wentylacja i ogrzewanie – wskazanie na czystość powietrza
· w pomieszczeniach zamkniętych – wietrzenie pomieszczeń, utrzymanie odpowiedniej wilgoci
· na terenach otwartych (zanieczyszczenia) – wilgoć, dym, gazy, pyły
ü zdrowie domu, mieszkania, szpitala
· dobre oświetlenie
· właściwe usuwanie nieczystości
· korzystanie z czystej, nieskażonej wody
· właściwe rozwiązania architektoniczne (szczególnie budynki szpitalne)
ü światło – potrzebne dla zdrowia fizycznego i psychicznego
ü hałas – czynnik bardzo stresujący
· głośne rozmowy
· muzyka
· sposób poruszania się (hałas gdy ktoś idzie)
ü różnorodność – świadome wprowadzanie w życiu chorego różnych zmian, np.
· spacer, posadzenie przy oknie
· małe elementy dekoracyjne (np. kwiatek)
· czytanie chorym
· zachęcenie do aktywności (pisanie, prace ręczne, samodzielne czytanie)
ü łóżko i jego wyposażenie
· czystość bielizny pościelowej i potrzeba jej zmiany
· prawidłowe przesłanie łóżka
· dodatkowe akcesoria (materac, poduszka, akcesoria przeciwodleżynowe)
ü czystość pokoju i ścian
· porządkowanie Sali chorych
· odświeżanie ścian (malowanie)
· sposób porządkowania – bez wzbierania kurzu
ü czystość osobista
· forma skóry
· konieczność systematycznego mycia się
·
· zachowanie diety zgodnie z tym, co zaleca lekarz
· wprowadzanie urozmaiceń do diety
· regularność podawanych posiłków
· nie przerywanie posiłku choremu
· częste mycie rak przez osoby leczące i pielęgnujące
ü żywienie
ü podawanie posiłków
ü „głupie” budzenie nadziei i doradzanie
· czynniki psycho – społeczne w komunikacji z pacjentem
· wsłuchiwanie się w słowa chorego
· przekazywanie rad umacniających chorego (bez złudzeń)
ü
ważne dla modelu pielęgnowania
ü obserwacja – zbieranie konkretnych, rzeczowych i precyzyjnych informacji co do potrzeb pacjentów i ich sytuacji
ü zarządzanie – obejmowanie uwagą pacjenta i tych elementów środowiska, które mają największy wpływ na samego pacjenta i na jego sytuacje zdrowotną
4. Model Virgini Henderson (1955 r.)
· pielęgniarstwo jest asystowanie człowiekowi
· pielęgnowany może być człowiek zdrowy jak i chory
· w wyniku pielęgnowania, chory lub zdrowy, może stać się niezależny od innych osób
b) 14 unikatowych potrzeb, w których jest zaspokojone asystowanie pielęgniarskie:
· normalne oddychanie
potrzeby biologiczne
· odpowiednie odżywianie i dostarczanie płynów
· wydalanie
· poruszanie się i zachowywanie właściwej postawy ciała (chodzenie, siedzenie, leżenie, zmiany pozycji)
· sen i odpoczynek
· dobieranie odpowiedniej odzieży i bielizny
· utrzymywanie prawidłowej ciepłoty ciała przez właściwe dobieranie odzieży i wprowadzenie zmian w środowisku
· utrzymywanie czystości i schludnego wyglądu oraz zabezpieczenie ciała przed urazami
· unikanie zagrożeń ze strony środowiska oraz unikanie ranienia innych
potrzeby
psycho - społeczne
· komunikowanie się z innymi oraz wyrażanie emocji, potrzeb, lęków, itd.
· podejmowanie praktyk religijnych zgodnie z własnymi wierzeniami
· podejmowanie pracy zapewniającej zyskiwanie poczucia osiągnięć
· zabawa lub uczestnictwo w różnych formach rekreacji
· uczenie się, odkrywanie i zaspokajanie ciekawości poznania nowego – niezbędne dla zdrowia i normalnego rozwoju
Unikatowe – bo charakterystyczne tylko dla pielęgniarstwa.
c) klasyczna definicja pielęgniarstwa, opublikowana w 1958 r. przez Międzynarodową Radę Pielęgniarek (ICN)
Unikatową funkcją pielęgniarstwa jest towarzyszenie człowiekowi – choremu lub zdrowemu – w wykonywaniu tych czynności związanych z utrzymaniem zdrowia, jego odzyskaniem lub godną śmiercią, które mógłby wykonywać bez pomocy, gdyby miał niezbędną siłę, wolę lub wiedzę. Robienie tego w taki sposób, aby możliwie najszybciej mu pomóc w uzyskaniu samodzielności.
d) czynniki wpływające na modyfikacje potrzeb
· wiek człowieka (noworodek, małe dziecko, młody człowiek, osoba starsza, osoba umierająca)
· temperament, stan emocjonalny, a także krótkotrwały nastrój (np. namolny, ponadaktywny, spowolniały, euforyczny, lękowy, histeryczny, depresyjny)
· stan socjalny i kulturowy (np. człowiek mający rodzinę, przyjaciół, dobrze przystosowany do środowiska albo człowiek samotny, źle przystosowany)
· właściwości fizyczne człowieka (np. masa ciała w normie, poniżej lub powyżej normy, właściwości motoryczne: w normie, ich utrata)
· możliwości intelektualne (w normie, powyżej lub poniżej normy)
· funkcjonowanie receptorów (wzroku, słuchu, dotyku, równowagi – w normie lub utrata któregoś z nich)
e) stany patologiczne wpływające na modyfikacje pomocy pielęgniarki
· zaburzenia gosp. wodno – elektrolitowej (w tym stany głodu, uporczywych wymiotów, biegunek)
· ostry niedobór tlenu
· wstrząs ( w tym zapaść, krwotok)
· zaburzenia świadomości (śpiączka, delirium)
· nienormalna temp. ciała, wywołana narażenie na wpływ niskiej lub wysokiej temp. otoczenia
· ostre stany gorączkowe z różnych przyczyn
· miejscowe uszkodzenie skóry, zranienia, infekcje
· stany zakaźności
· stany przed – i pooperacyjne
· unieruchomienie spowodowane choroba lub leczeniem
· ból ciągły, nieustępujący pod wpływem stosowanych środków
5. Model Doroty Orem – koncepcyjny
a) model koncepcyjny pielęgnowania Orem jest określany jako teoria samoopieki, czyli świadomej, wyliczonej aktywności ukierunkowanej na zaspokajanie określonych potrzeb, które w sposób celowy regulują integralność, funkcjonowanie i rozwój jednostki
b) 2 formy samoopieki
· pośrednia – zdolność ludzka do angażowania w samo opiece i te indywidualne zdolności uzależnione są od wieku, rozwoju, aktywności życiowej, kultury społecznej i zdrowia; samoopieka spontaniczna (np. „jem owoce bo lubie, a nie, że muszę je jeść”)
· terapeutyczna – aktywność podejmowana krótkim czasie, wymagająca zastosowania różnych metod; samoopieka ukierunkowana, z celem (np. „ćwiczę bo chcę mieć większą sprawność”, „szczepię się”)
c) założenia
· samoopieka jest nabywana przez człowieka przez kontakty interpersonalne i komunikowanie
· każda osoba dorosła ma zarówno prawo jak i odpowiedzialność za sprawowanie opieki nad sobą oraz innych, np. za dzieci, osoby niepełnosprawne
· dorosły może czasem potrzebować wsparcia w realizacji samoopieki
d) zachowanie równowagi pomiędzy indywidualnym zapotrzebowaniem na opiekę a zdolnością jednostki do samoopieki (deficyt samoopieki) wymaga interwencji pielęgniarki
e) 3 kategorie potrzeb związane z samoopieką
· potrzeby uniwersalne – wspólne dla wszystkich ludzi, konieczne dla utrzymania życia i zdrowia oraz dobrego samopoczucia
· potrzeby rozwojowe – początkowo utożsamiane z uniwersalnymi, a następnie wyodrębnione jako nowa kategoria, ze względu na zmieniające się potrzeby zależne od okresu rozwoju człowieka (w tym też nowe sytuacje życiowe – odejście bliskiego, trudne sytuacje życiowe)
· potrzeby w sytuacjach zaburzeń stanu zdrowia - np. w przypadku jego pogorszenia, w chorobie czy też w niepełnosprawności
f) dobór najskuteczniejszej metody pielęgnowania dla potrzeb pacjenta
1) działania „za” i „dla” pacjenta - aktywizowanie
2) kierowanie, doradzanie, udzielanie wskazówek – bycie przewodnikiem
3) udzielanie wsparcia – wspieranie psychiczne i fizyczne
4) stwarzanie środowiska sprzyjającego rozwojowi osoby wymagającej pomocy
5) uczenie
Wybór odpowiedniej metody pracy z pacjentem jest ściśle związany z doborem systemu pielęgnacyjnego, tj. określeniem podejścia w zależności od wymaganej przez pacjenta pomocy.
...
Florencja2013