Przedstaw sylwetka Fizjoterapeuty
Za niecałe 2.5 roku ukończę licencjackie studia fizjoterapii , a zatem
będę mogła mówić o sobie „ jestem fizjoterapeutą ”, tylko co to tak naprawdę znaczy ?Według opisu na broszurze informacyjnej
Wydziału Nauk o Zdrowiu –Collegium Medium w Bydgoszczy :
„ Fizjoterapeuta powinien posiadać predyspozycje psychofizyczne do pracy z ludźmi chorymi i niepełnosprawnymi .Powinien on być na tyle sprawny fizycznie by mógł poprawnie demonstrować i przeprowadzać ćwiczenia fizyczne z pacjentami. Ponieważ wykonuje on zawód medyczny , jego wykształcenie i przygotowanie zawodowe musi spełniać wymagania obowiązujące w ochronie zdrowia . ”
- musze przyznać że ten opis jest naprawdę trafny , gdyż z punktu widzenia merytorycznego w pełni opisuje on sylwetkę fizjoterapeuty , jednak nie ujęto w nim sylwetki fizjoterapeuty jako osoby która ma motywować pacjenta, zachęcać własną osobą do ćwiczeń .Tak naprawdę to czy po pierwszych ćwiczeniach chory do nas wróci czy też zaniecha dalszej rehabilitacji zależy w ogromnej mierze od nas - fizjoterapeutów .
A zatem Fizjoterapeuta to nie tylko wykfalfikowany i dysponujący wiedzą medyczną absolwent fizjoterapii ale również jest to człowiek przyjazny , „taki psycholog ” z którym ludzie nawiązują kontakt , pewną więź , która to pozwala na zbliżenie pacjenta i fizjoterapeuty jak do osoby którą się zna .
Jakie poznane metody fizjoterapii będziesz realizować w swojej pracy i dlaczego ?
Proces rehabilitacji jest to proces bardzo złożony i wielo etapowy .
Pełna rehabilitacja pacjenta powinna opierać się na wielu metodach fizjoterapeutycznych , gdyż właśnie kompleksowe oddziaływania na chorego zwiększa efektywność tych że działań . Dlatego bardzo ważne jest szkolenie specjalistów we wszystkich metodach fizjoterapii .
W przyszłości chcę się zająć rehabilitacją dzieci a w szczególności rehabilitacją dzieci w wieku niemowlęcym , dlatego też metodą którą będę stosawac w swojej przyszłej pracy jest :
METODA NDT BOBATH .
Ta metoda jest przeznaczona praktycznie dla wszystkich dzieci z zaburzeniami ruchowymi a ćwiczenia są dobierane odpowiednio do schorzenia dziecka.(stosowana równierz na dorosłych pacjentach)
Metoda NDT Bobath : Jest to technika , która pozwala na jednoczesne torowanie pożądanych i hamowanie niepożądanych elementów ruchowych. Ruchy w ten sposób torowane są zbliżone do normalnych ruchów wykonywanych spontanicznie przez zdrowo rozwijające się dziecko, będące w analogicznym wieku rozwojowym. Hamowanie patologicznych odruchów i prawidłowy rozkład napięcia mięśniowego osiąga się przez odpowiednie ułożenie dziecka w przestrzeni i odpowiednie ułożenie punktów kluczowych, czyli głowy, szyi, obręczy barkowej i biodrowej. Ułatwianie oparte jest na poruszaniu okolicami ciała dziecka, co wywołuje ruchy kończyn i umożliwia przejście dziecka z jednej pozycji do drugiej. Wpływa to na wykształcenie się prawidłowych odruchów postawy i uczy dziecko samodzielnego ich osiągania, kontrolowania i wykorzystywania.
Mówiąc w skrócie dziecko jest uczone prawidłowych ruchów poprzez wskazówki terapeuty i wielokrotne powtórzenia tych samych ćwiczeń następujących zawsze w tej samej kolejnoś po sobie ,z czasem dziecko zaczyna wykonywać nauczone ruchy automatycznie i samodzielnie . Wraz z postępem chorego zwiększa się poziom trudności ćwiczeń i ilość powtórzeń .Ćwiczeniom powinno towarzyszyć słowne określanie wykonywanych czynności, będące poglądową nauką mowy.Usprawnianie powinien prowadzić terapeuta razem z rodzicami dziecka już przed 6 miesiącem jego życia.
Najbardziej charakterystyczne dla tej metody jest stosowanie dużej ilości odruchów mających na celu pobudzać bodźce .
Metoda zawiera także dodatkowe techniki służące regulacji wahającego się napięcia mięśniowego :
· Nacisk i ciąg, obciążenie i opór stosowane na podobnych zasadach jak w PNF. U spastyków pozwala to utrzymać i odzyskać równowagę, u atetotyków i ataktyków ułatwić statykę i kontrolować powolne ruchy.
· Zatrzymywanie ruchu w wybranej jego fazie oraz utrzymanie osiągniętej pozycji. Pozwala to osiągnąćumiejętność dostosowania pracy mięśni przy zmianach postawy i kontroli przebiegu ruchu.
· Poklepywanie określonej części ciała, co może działać hamująco lub stymulująco.
· Rozluźnienie przygotowuje spastyczne dziecko do ćwiczeń i może służyć jako przerywnik międzyćwiczeniami. Rozluźnia się przez głaskanie, potrząsanie kończynami oraz wahadłowe ruchy tułowia i kończyn.
Opisz optymalny model oddziaływania fizjoterapeuty na chorego.
· Podstawowym obowiązkiem fizjoterapeuty jest pomoc w powrocie do zdrowia choremu .
A zatem podstawowym obowiązkiem każdego fizjoterapauty jest pomoc choremu w powrocie do zdrowia poprzez swoją wiedze , doświedczenie i pracę na rzecz chorego.
· Fizjoterapeuta jest zobowiązany do ciągłego kształcenia się.
W dobie XI w. praktycznie z dnia na dzień gdzieś na świecie pewna mądra osoba odkrywa nowy sposób czy też nową metodę terapeutyczną , dlatego tak ważne jest aby być na bierząco z nowinkami i w miarę morzliwości brać udział w szkoleniach.
· Etyka fizjoterapeuty
Każdy fizjoterapeuta jast zobowiązany do tajemnicy , czyli zachowania dla siebie wszelkich wiadomości dotyczących prywatnego życia pacjęta .
Absolutnie zabronione jest pobieranie dodatkowego wynagrodzenie za wykonaną prace , nie wolno przeprowadzać eksperymentów, badań na chorych bez ich wiedzy i zgody .
· Dobro pacjenta przedewszystkim
Nie wolno narażać zdrowia pacjenta , stosując metody niezgodne z zaleceniami lekarza ,wykonywać zabiegów uznanych za szkodliwe czy bezwartościowe.Jeżeli zakres zaleceń lekarskich na wykonywane zabiegi przekracza umiejętnoć fizjoterapeuty należy zwócic się o pomoc do bardziej doświedczonego kolegi .
Przed wykonywaniem ćwiczeń czy zabiegu należy sprawdzić sprzęt którego będziemy urzywać czy jest bezpieczny i sprawny .
· Uśmiech i kultura osobista
Należy pamietać o zasadzie „ traktój ludzi tak jak samy byś chciał być przez nich traktowany ” , to bardzo prosta zasada ale jak praktyczna ,zawsze należy podchodzić do ludzi z szacunkiem i ogromnym uśmiechem – ułatwi to pierwszy kontakt z chorym.
biuro1984