Struktura projektu systemu motywacyjnego (2).docx

(53 KB) Pobierz

Struktura projektu systemu motywacyjnego
 

I.       Wyznaczniki systemu motywacyjnego

 

Opis firmy

Agencja badawcza, specjalizującą się w badaniach ad hoc. 

Branża

Świadczenie usług w zakresie realizacji badań społecznych i rynkowych.

Profil działalności

Szerokie spektrum usług badawczych, z wykorzystaniem różnorodnych metod i technik badawczych. Firma specjalizuje się w następujących metodach i rodzajach badań:

  • Badania jakościowe, zwane też motywacyjnymi, skoncentrowane są na pojedynczych osobach lub małych grupach celowo dobranych osób i dotyczą na ogół czynników trudno wymiernych. Badania tego rodzaju pozwalają szczegółowo odtwarzać stereotypy, wzory myślenia, oceniania lub reagowania, sposoby wyrażania myśli, nieuświadomione motywy, zwyczaje i przyzwyczajenia. Badania jakościowe są prowadzone przez badaczy doświadczonych i o specjalnych kwalifikacjach, wykorzystujących różne techniki zdobywania informacji, także projekcyjne. Przebieg rozmowy lub dyskusji jest rejestrowany, a zebrane informacje przedstawiane w formie raportu opisowego. Najczęstsze techniki badań jakościowych stosowane przez firmę, to prowadzone z indywidualnym respondentem – wywiad swobodny i pogłębiony, dyskusje grupowe (tzw. zogniskowane wywiady grupowe - FGI) oraz obserwacja uczestnicząca.
  • Badania ilościowe – sondaże kwestionariuszowe przeprowadzane na stosunkowo dużych próbach respondentów, najczęściej reprezentatywnych dla populacji celowej, z wykorzystaniem metod statystyczno - matematycznych przy doborze próby i obliczeniach wyników. Badania te umożliwiają ustalenie, jak często rozmaite opinie i fakty występują w danej zbiorowości. Badania ilościowe mogą mieć charakter badań syndykatowych, realizowanych dla określonego konsorcjum firm lub z własnej inicjatywy agencji badawczej, bądź omnibusowych, kiedy jeden kwestionariusz obejmuje różne tematy badane na zlecenie różnych klientów, lub też, częściej, badań "ad hoc", realizowanych na zlecenie wyłącznie jednego klienta. Ze względu na populację objętą badaniem, badania ilościowe można podzielić na sondaże konsumenckie, w których przedmiotem badania są osoby lub gospodarstwa domowe, sondaże typu business-to-business, w których przedmiotem badania są podmioty gospodarcze (firmy) oraz badania dystrybucyjne obejmujące placówki handlowe i usługowe (sklepy, hurtownie, oddziały banków itp.). Badania ilościowe mogą być realizowane różnymi technikami: wywiadu bezpośredniego (twarzą w twarz), wywiadu telefonicznego, komputerowego, ankiety pocztowej, audytoryjnej i elektronicznej. Specyficzną formę badań ilościowych stanowią testy, zwłaszcza testy produktów.
  • Badania dokumentacyjne - badania danych ze źródeł wtórnych, pozyskiwane z tzw. "drugiej ręki". Dane pozyskiwane są z oficjalnych statystyk, publikacji urzędowych, z książek i periodyków, z informacji prasowych, gromadzonych przez różne instytucje, stowarzyszenia, banki danych, agencje badawcze i konsultingowe, itd. Pewne dane można uzyskać z publikowanych w monitorach urzędowych sprawozdań finansowych, z zestawień i rankingów przedsiębiorstw, branż, itp. Dostarczają one ogólnych danych o rynku - wielkość rynku, trendy rynkowe, dochody i wydatki, statystyki produkcji i sprzedaży, dane demograficzne, itp. Dane wtórne na ogół stanowią punkt wyjścia do przeprowadzenia badań pierwotnych, z wykorzystaniem opisanych wyżej metod i technik badawczych.
     
  • Badania międzynarodowe – różnego typu badania, najczęściej sondaże konsumenckie, business to business oraz testy produktów, ale także wywiady indywidualne i grupowe, prowadzone w kilku lub kilkunastu krajach, które są koordynowane przez oddział międzynarodowy firmy. Firma przygotowuje odpowiednie narzędzia badawcze, koordynuje i organizuje realizację badania, kontroluje jakość realizacji oraz opracowuje zbiorcze wyniki. Praca terenowa wykonywana jest przez partnerskie agencje badawcze z poszczególnych krajów. Oddział międzynarodowy szkoli badaczy odpowiedzialnych za projekt w danym kraju, nadzoruje szkolenie ankieterów, opracowuje dokładną instrukcję do pracy terenowej i przygotowuje raporty z wynikami badań.

 

W/w badania przeprowadzane są w segmentach:

  • osób indywidualnych - ludności, gospodarstw domowych, konsumentów (sondaże, testy)
  • korporacyjnym - podmiotów gospodarczych, przedsiębiorstw i instytucji
  • handlu i usług - placówki, kanały dystrybucji

 

Wielkość firmy

Jest to firma o zasięgu krajowym. Posiada centralę w Warszawie oraz oddziały w Poznaniu, Wrocławiu i Katowicach. Oddziały mają znaczną autonomię.

 

Liczba pracowników

Na etatach (umowach o pracę) we wszystkich oddziałach firmy zatrudnionych jest ok. 75 osób. Ponadto, firma współpracuje z osobami mającymi status współpracowników, zatrudnionych na umowach o dzieło. Osoby te przygotowują są ankieterami, transkrypcje z wywiadów, realizują badania ilościowe i jakościowe oraz sporządzają z nich raporty dla klientów.

 

Struktura organizacyjna

Struktura w ramach oddziału zawiera 4 szczeble. Zaczynając od najwyższego są to:

·        

Stanowiska kierownicze

 

·         Dyrektor Oddziału (1 osoba)

·        

Stanowiska szeregowe

 

 

·         Account Manager (kilka osób)

·        

Research Executive (kilka osób)

·         Młodszy Analityk badań ilościowych/jakościowych (kilkanaście osób)

 

Styl zarządzania

We wszystkich oddziałach firmy panuje demokratyczny styl zarządzania, nastawiony na partycypację i zachęcanie pracowników do podejmowania decyzji.


 

II. System motywacyjny dla pracowników szeregowych (z I szczebla struktury)
 

Młodszy Analityk badań ilościowych - opis stanowiska

Do obowiązków osoby zatrudnionej na tym stanowisku należy:

·         przygotowanie analiz obliczeniowych oraz analiz statystycznych do projektów ilościowych realizowanych przez firmę,

·         uczestniczenie we wdrażaniu nowoczesnych technik i metod obliczeniowych dostępnych w ramach grupy

·         rozwój metodologii badawczej wykorzystywanej w firmie oraz udzielanie konsultacji pracownikom zespołów badawczych z zakresu statystyki

·         sporządzanie tablic aneksowych

·         eksploracja danych,

·         udział w międzynarodowych projektach badawczych

 

Młodszy Analityk badań jakościowych - opis stanowiska

Do obowiązków osoby zatrudnionej na tym stanowisku należy:

·         realizacja badań: prowadzenie wywiadów indywidualnych (IDI) oraz moderowanie dyskusji grupowych (FGI)

·         przygotowanie analiz materiałów z projektów jakościowych realizowanych przez firmę

·         udzielanie konsultacji innym moderatorom

·         sporządzanie pisemnych raportów z przeprowadzonych badań oraz ich tłumaczenie

·         udział w międzynarodowych projektach badawczych
 

Uwaga: Oba w/w stanowiska dają możliwość awansu na Account Managera (co jest oczekiwane i zgodne z celami firmy), dlatego w projektowaniu narzędzi motywacji uwzględniono również te, które w świetle teorii są skuteczne dla osób na stanowiskach managerskich. Zastosowanie takich narzędzi i obserwacja, jaki wpływ mają one na pracowników umożliwia wczesną identyfikację pożądanych osób w celu efektywnego kształtowania rozwoju ich kariery zawodowej.

 

Narzędzie

Spodziewany efekt dla firmy

Interpretacja i uzasadnienie zastosowania narzędzia

Stabilna forma zatrudnienia: umowa o pracę

Mniejsze prawdopodobień-stwo rotacji kadr (przewaga konkurencyjna firmy).

Stabilność zatrudnienia jest zaspokojeniem potrzeb fizjologicznych oraz poczucia bezpieczeństwa, co umożliwia przejście pracownika na poziom potrzeb wyższych (przynależności, szacunku i samorealizacji) i tym samym motywowanie go narzędziami dostosowanymi do tych poziomów (teoria hierarchii potrzeb Maslowa).

Zaspokojenie potrzeb egzystencji zapobiega poczuciu frustracji pracowników oraz umożliwia większą koncentrację na potrzebie kontaktów i rozwoju osobistego (teoria potrzeb ERG Alderfera).

Przejrzysty system wynagradzania, znany pracownikowi:

·       pensja podstawowa wypłacana za wykonywanie obowiązków zapisanych w umowie i przydzielanych przez Account Managera

·       premia kwotowa jest przyznawana za każdy raport, który spełni 2 poniższe warunki:

o      będzie przygotowany w wyznaczonym terminie

o      w ocenie Account Managera prowadzącego zdobędzie odpowiednią ilość punktów; ocena jest dokonywana na skalach:

§       jakość merytoryczna (trafność, jakość analizy, jakość wyciągniętych wniosków)

§       wygląd/estetyka

§       ocena klienta

Zwiększenie jakości pracy i terminowości realizacji zadań.

Mniejsze prawdopodobień-stwo rotacji kadr (przewaga konkurencyjna firmy).

Integracja celów pracownika z celami firmy.

 

Przejrzystość zasad i procedur wynagradzania daje pracownikom przekonanie, że ich płaca jest powiązana z wynikami pracy, a zatem spełnia kryterium sprawiedliwości wynagradzania (uzyskiwanych korzyści) uzyskiwanego za poniesione nakłady pracy. Ogranicza tym samym odczuwanie przez pracownika stanu niedowartościowania (teoria sprawiedliwości Adamsa).

Przejrzystość systemu oraz ścisłe powiązanie pracy z wynikami jest także warunkiem wykorzystania zasad ustalonych na gruncie teorii behawioralnej wyraziste narzędzia zachęty wywołują u pracownika zainteresowanie określonym zachowaniem.

Uzyskiwane w takich warunkach wynagrodzenie jest również dla pracownika informacją zwrotną o poziomie wykonania, co jest motywujące dla osób o wysokiej motywacji osiągnięć (teoria McClellanda).

System oceny raportów wzmacnia u pracowników poczucie związku między ich wysiłkiem a wykonaniem (oczekiwanie). Natomiast system wynagradzania oparty (częściowo) na wynikach oraz znajomość zasad ich otrzymywania spełnia postulat zwiększania instrumentalności oraz pozwala na integrację celów pracownika z celami firmy (teoria Portera i Lawlera).

Informacja zwrotna udzielana pracownikowi przez jego przełożonego po zakończeniu każdego badania/projektu, w którym uczestniczył

Zwrócenie uwagi na mocne i słabe strony efektów pracy nad zakończonym badaniem, na co zwrócić uwagę w przyszłości. Spotkanie to ma mieć formę rozmowy/dyskusji, obie strony mają szansę podzielić się swoimi uwagami i spostrzeżeniami.

Stopniowe zwiększanie efektywności – jakości pracy i kompetencji pracownika oraz jakości projektowania i realizacji przyszłych badań.

Informacja zwrotna o poziomie wykonania jest motywująca dla osób o wysokiej motywacji osiągnięć (teoria McClellanda).

Rozwój kompetencji pracownika, uczenie się poprzez własne doświadczenie i mentoring ze strony przełożonego spełnia potrzebę samorealizacji pracownika (teoria Maslowa).

Czynnik perswazji ze strony przełożonego – ważny w demokratycznym stylu zarządzania.

Motywowanie za pomocą dostępu do informacji – ważna dla osób o rozwiniętej potrzebie samorealizacji i rozwoju osobistego (teoria Maslowa, Alderfera oraz McClellanda).

Ocena okresowa dokonywana przez bezpośredniego przełożonego (Account Managera)

Ocena dokonywana co pół roku, z wykorzystaniem arkusza oceny. Przy tej okazji odbywa się spotkanie, na którym pracownik jest szczegółowo informowany o wynikach oceny i jej uzasadnieniu. Spotkanie to ma mieć formę rozmowy/dyskusji, obie strony mają szansę podzielić się swoimi uwagami i spostrzeżeniami. Związane jest także z ustaleniem indywidualnego rozwoju.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin