Tester + Interpretacja
Dioda LED, rezystor 1000 Ohm (czyli 1kOhm).
FEN ----|<|----|1000Ohm|---- +B
Podłączenie testera:
Mostkujemy piny GND i TEN - komputer przechodzi w tryb serwisowy, tzn. nie korzysta z żadnych czujników. Następnie w zależności jakie błędy chcemy odczytać podpinamy nasz tester z diody między pin +B i np. FEN ( FEN - odczytywanie kodów usterek silnika).
Interpretacja odczytów:
Komputer na wyjściach testowych (przykładowy FEN) podaje dwa stany napięć - 0V lub 12V. Krótki sygnał oznacza jedności, długi dziesiątki. Sygnały części dziesiętnych zawsze występują przed sygnałami jedności. Dla przykładu - trzy długie sygnały i cztery krótkie oznaczają błąd numer 34.
Kody silnika - manualna skrzynia biegów
Aby odczytać kody błędów w samochodach wyposażonych w manualną skrzynię biegów, należy:
1. Wyłączyć zapłon.
2. W gnieździe diagnostycznym, opisanym słowem "DIAGNOSTIC" odnaleźć styki GND i TEN i połączyć je kawałkiem przewodu (zmostkować).
3. W przypadku samochodów nie posiadających kontrolki MIL, pomiędzy zaciski FEN i B+ należy podłączyć tester diodowy, przygotowany według wcześniej umieszczonego opisu.
4. Przekręcić stacyjkę do pozycji ON, nie uruchamiać silnika.
5. Po około 30 sekundach tester (lub kontrolka MIL) powinny zacząć mrugać, przekazując kody zapamiętanych błędów - jest to test KOEO (Key On, Engine Off).
6. Po zakończeniu testu KOEO należy uruchomić silnik i przejść do testu KOER (Key On, Engine Running) - komputer przetestuje silnik podczas jego pracy i być może wyświetli dodatkowe komunikaty, zakończone kodem określającym rodzaj silnika (2 błyski - I4, 3 błyski - V6)
Kody błędów w/g AutoData do 323F BA silnik Z5:
01 Ignition pulse
02 Engine speed (RPM) sensor/crankshaft position (CKP) sensor- No-signal
03 Camshaft position (CMP) sensor- G-signal
04 Camshaft position (CMP) sensor- G-signal
05 Knock sensor (KS)
06 Vehicle speed sensor (VSS)
08 Mass air flow (MAF) sensor/volume air flow (VAF) sensor
09 Engine coolant temperature (ECT) sensor
10 Intake air temperature (IAT) sensor
11 Intake air temperature (IAT) sensor
12 Throttle position (TP) sensor
14 Barometric pressure (BARO) sensor
15 Heated oxygen sensor (H02S) - LH
16 Exhaust gas recirculation (EGR) sensor
17 Oxygen sensor (02S)/heated oxygen sensor (H02S)
23 Heated oxygen sensor (H02S) - RH
24 Heated oxygen sensor (H02S) - RH
25 Fuel pressure regulator control solenoid
26 Evaporative emission (EVAP) canister purge valve
28 Exhaust gas recirculation (EGR) solenoid - vacuum
29 Exhaust gas recirculation (EGR) solenoid - vent
34 Idie air control (IAC) valve
35 Fuel pressure regulator control solenoid 2
41 Intake manifold air control solenoid 1
46 Intake manifold air control solenoid 2
55 Speed sensor- AT torque converter
56 Temperature sensor- AT
60 Solenoid valve-1-2 shift AT
61 Solenoid valve-2-3 shift AT
62 Solenoid valve-3-4 shift AT
63 Solenoid valve-lock-up shift AT
64 Solenoid valve-3-2 shift AT
65 Lock-up control solenoid valve (AT)
66 Line pressure solenoid (AT)
67 Engine coolant blower motor relay - 1/low temperature
68 Engine coolant blower motor relay - high temperature
69 Engine coolant blower motor temperature sensor
01 - Impuls zapłonu 02 - Czujnik położenia wału / Przepływomierz powietrza* 03 - Czujnik położenia wału / Czujnik temp. silnika* 04 - Czujnik położenia wału / Czujnik temp. pow. zasys* 05 - Czujnik spalania stukowego / Układ sprz. zwrotnego* 06 - Czujnik prędk. własnej pojazdu / Przełącz. przepus.* 08 - Przepływomierz powietrza 09 - Czujnik temp. silnika / Czujnik ciśnienia atmosf.* 10 - Czujnik temperatury powietrza zasysanego 12 - Czujnik położenia przepustnicy 14 - Czujnik ciśnienia atmosferycznego - EMS 15 - Czujnik lambda / Czujnik ciśnienia w kol. dolot.* 16 - Czujnik EGR 17 - Układ sprzężenia zwrotnego 22 - Sygnał zapłonu na wejściu EMS* 23 - Czujnik lambda 24 - Układ sprzężenia zwrotnego 25 - Elektrozawór regulacji ciśnienia 26 - Elektrozawór pojemnika z węglem aktywnym 28 - Elektrozawór podciśnienia w EGR 29 - Elektrozawór przewietrzania w EGR 34 - Elektrozawór regulacji wolnych obrotów A 25 - Elektrozawór regulacji wolnych obrotów B 41 - Elektrozawór 46 - Elektrozawór 55 - Czujnik prędkości własnej pojazdu 56 - Czujnik temp. oleju w skrzyni AT 60 - Elektrozawór biegu 1/2 w skrzyni AT 61 - Elektrozawór biegu 2/3 w skrzyni AT 62 - Elektrozawór biegu 3/4 w skrzyni AT 63 - Elektrozawór lock-up w skrzyni AT 64 - Elektrozawór biegu 3/2 w skrzyni AT 65 - Elektrozawór lock-up w skrzyni AT 66 - Elektrozawór ciśnienia w skrzyni AT 67 - Przekaźnik dmuchawy pierwszego stopnia 68 - Przekaźnik dmuchawy drugiego stopnia 69 - Czujnik termiczny układu chłodzenia
Pod fotelem znajduje się złącze czteropinowe z kablami:1) czarny (GND)2) zielono-czerwony (FBS i after repair memory cancel)3) niebiesko-żółty (wysterowanie przekaźnika)4) zielono-czarny (TBS)
Należy połączyć zworą przewody 1 i 4 oraz uruchomić silnik. Kody wyświetlają się samoczynnie.
W celu skasowania zawartych w pamięci usterek, po uprzednim naprawieniu uszkodzeń należy:
1. Rozłączyć kabel masowy od akumulatora i wcisnąć pedał hamulca na około 20 sekund.
2. Podłączyć kabel masowy, uruchomić silnik i utrzymywać obroty na poziomie 2000min-1 w celu nagrzania go.
3. Przeprowadzić ponowny test pamięci usterek.
Aby odczytać kody błędów zarejestrowane przez system ABS, należy:
2. W gnieździe diagnostycznym, opisanym słowem "DIAGNOSTIC" odnaleźć styki GND i TBS i połączyć je kawałkiem przewodu (zmostkować).
3. Przekręcić stacyjkę do pozycji ON, nie uruchamiać silnika.
4. Po około 30 sekundach tester (lub kontrolka ABS) powinny zacząć mrugać, przekazując kody zapamiętanych błędów - jest to test KOEO (Key On, Engine Off).
5. Po zakończeniu testu KOEO należy uruchomić silnik i przejść do testu KOER (Key On, Engine Running) - komputer aktywnie przetestuje system ABS i być może wyświetli dodatkowe komunikaty.
11 - czujnik obrotów koła PP 12 - czujnik obrotów koła LP 13 - czujnik obrotów koła PT 14 - czujnik obrotów koła LT 15 - czujnik obrotów koła 22 - elektryka rozdzielacza / elektrozawór PP24 - elektrozawór LP 26 - elektrozawór PT 27 - elektrozawór LT 29 - obwód PP-LT 30 - obwód LP-PT 51 - przekaźnik trybu awaryjnego (fail-safe)53 - przekaźnik silnika pompy / silnik 61 - jednostka sterująca 63 – zasilanie
Kody błędów ABS'u (Modele GF, GW, BJ, CP):
Co prawda nie dotyczy to tylko modeli z silnikiem diesla, ale chyba się w ogóle przyda. Kontrolka ABS we wskaźnikach (chyba, że w gnieździe nia ma styku FBS) zazwyczaj nie "wystukuje" błędów należy zrobić to samemu w dość prosty sposób:Włożyć w gnieździe diagnostycznym zworkę GND-TBS oraz próbnik z diody (dioda LED+rezystor 1k?) podłączona jedną nóżką do FBS a drugą nózką do PLUSA akumulatora. Po włączeniu zasilania (kluczykiem oczywiście) diodka zapali się, zgaśnie i po chwili będzie podawać kody. Długie impulsy oznaczają pierwszą cyfrę, krótkie drugą.Przy np. uszkodzonym czujniku Lewym Tylnym pojawią się błędy: 14 (jedno długie, cztery krótkie mrugnięcia) oraz 48 (a nawet i 44) - wszystkie wynikają z uszkodzenia czujnika. Najczęściej "padają" tylne czujniki (przeważnie lewe). Wynika to prawdopodobnie z temperatury (gorsze chłodzenie, przegrzewanie się czujników i w konsekwencji po czasie zwarcie lub przerwanie cewki). W skrócie podaję najczęstsze kody:11 - prawy przedni czujnik12 - Lewy przedni13 - prawy tylny14 - lewy tylny41/45 - prawa przednia koronka42/46 - lewa przednia koronka43/47 - prawa tylna 44/48 - lewa tylna
Jeżeli czujnik pada "powoli" to wtedy pojawia się też najczęściej "uszkodzenie" koronki ABS'u; nie oznacza to wcale uszkodzenia koronki, ale warto przy okazji sprawdzić czy ma 44 zębyW przypadku uszkodzenia jednego czujnika a nawet dwóch komputer ABSu (w benzynowych wraz z TCS'em) potrafi jeszcze wygenerować poprawny sygnał prędkości, który rozprowadzony jest po elektronice - pomimo uszkodzenia czujników ciągle wskaźniki pokazują prędkość!Kasowanie zapamiętanych błędów: podłączyć zworkę TBS-GND; włączyć kluczyk (nie odpalać!), poczekać na wszystkie kody, jak zacznie powtarzać (po pełnym wyświetleniu wszystkich kodów) nacisnąć hamulec 10x z częstotliwością mniejszą niż 1 sek.
LED wpięta pomiędzy B+ i MEN w czasie pracy silnika pokazuje nam pracę sondy lambda.
· Jeśli świeci - mieszanka bogata, sygnał z sondy powyżej 0,5 V.
· Jeśli zgaszona - mieszanka uboga, sygnał sondy poniżej 0,5 V.
Sondę uważamy za sprawną, jeżeli na wolnych obrotach rozgrzanego silnika nastąpi min.8 błysków diody w czasie 10 sek. (8 przejść sygnału przez poziom 0,5V)
Stąd nazwa pinu MEN-Monitor ENgine.
Ważne! Nie mostkujemy w tym momencie TEN i GND.
+B - 12V GND - masa TEN - Test ENgine -> GND FEN - Engine trouble code output -> dioda MEN - Engine computer switch monitor output TAT - Test A/T (automatic transmission) FAT - A/T trouble code output TBS - Test ABS control FBS - ABS trouble code output TAC - Test A/C /not documented for North American vehicles/ FAC - A/C code output /not documented for North American vehicles/ TWS - /not documented for North American vehicles/ FWS - /not documented for North American vehicles/ TSC - Test Speed Control - cruise (speed) control FSC - Speed (Cruise) Control trouble code output TAB - Test AirBag (air-bag diagnostic monitor) FAB - Airbag trouble code output TFA - diagnostic-mode input /not documented for North American vehicles/ IG- - Igniter coil output (to the external tachometer) F/P - FuelPump -> podanie GND załącza pompę paliwa
konto611