GAZETA PRAWNA z 6 lutego 12 (nr 25).pdf
(
2484 KB
)
Pobierz
DZI
:
Jak znie
wspólno
maj
tkow
mi
dzy mał
onkami przez s
d lub przez podpisanie intercyzy
B15
gazetaprawna.pl
Poniedziałek
6 lutego 2012 | nr 25 (3163)
Oswajamy przepisy
B5
Jak zmieni
si
zasady korzystania z ulgi prorodzinnej
Czy odsetki z prywatnego konta s
przychodem fi rmy
Spadki i dziedziczenie
B13
Umieszczenie testamentu w rejestrze
uchroni go przed zniszczeniem
Jutro
6 sposobów na to, by fi skus
nie zakwestionował ulgi w podatku
Drui kierunek studiów
płatny dopiero w 2013 roku
dzi
w GP
Podatki
Interpretacje ogólne mog
si
nie sprawdzi
.
Podatnik
we wniosku musi wskaza
ró
ne interpretacje
w identycznych stanach
faktycznych i prawnych.
Tymczasem ka
da sprawa
jest inna. Nawet gdy ró
ni
si
tylko szczegółami.
B2
Praca
Niskie kwalifikacje eliminuj
niepełnosprawnych.
Mimo
preferencyjnych przepisów
nie przybywa niepełno-
sprawnych urz
dników. Ich
kwalifikacje nie spełniaj
warunków formalnych
w konkursach.
B6
Trudniej b
dzie liczy
okres
ochronny.
Reforma systemu
emerytalnego spowodu-
je,
e pracodawcy, którzy
b
d
wylicza
czteroletni
ochron
pracownika przed
zwolnieniem, b
d
musieli
uwzgl
dni
dłu
szy okres
aktywno
ci zawodowej.
B7
Prawo
Problemy na aplikacji
radcowskiej we Wrocławiu.
Pytania testowe, na które
nie ma jednoznacznej odpo-
wiedzi, zmienianie klucza
odpowiedzi po ogłosze-
niu wyników – tak ucz
si
zawodu radcy prawni
z Wrocławia.
B10
Wprowadzenie odpłatno
ci za dodatkowe studia mo
e
opó
ni
si
nawet o rok
. Z przepisów
wynika, e płacenia unikn osoby przyjte na drugi kierunek przed 1 padziernika 2012 r.
1,9
mln
5
proc.
od semestru letniego w 2013
roku lub od roku akademic-
kiego 2013/2014.
W zwizku z tymi nieja-
snociami MNiSW ponownie
analizuje przepisy. Nowe sta-
nowisko resortu ma by przed-
stawione w tym tygodniu.
– Mam nadziej, e mi-
nisterstwo podzieli opini
prawników i bdziemy mie
dodatkowy rok na przygoto-
wanie do zmian. Nie chcemy
przecie torpedowa reformy,
lecz jedynie uzyska czas na
jej wprowadzenie – mówi
prof. Ryszard Cach, prorektor
ds. nauczania Uniwersytetu
Warszawskiego.
Całe zamieszanie z odpłat-
noci za drugi kierunek wy-
nikło z nieprecyzyjnego art.
29 ustawy z 18 marca 2011 r.
o zmianie ustawy – Prawo
o szkolnictwie wyszym,
ustawy o stopniach nauko-
raz uczelnie nie wiedz, od
kiedy i w stosunku do któ-
rych studentów naley sto-
sowa t zasad. Dodatkowo
stanowisko resortu powinno
rozstrzygn, od kiedy maj
by stosowane nowe progra-
my studiów. Moe si okaza,
e ich wprowadzenie te si
wydłuy nawet o rok.
– W przeciwnym razie oka-
e si, e szkoły wysze maj
zaledwie kilka miesicy na
ich opracowanie. W prakty-
ce bdzie to nie tylko bardzo
trudne, ale take nieefek-
tywne. Przypominam, e
rzd przygotowywał reform
szkolnictwa latami – mówi
prof. Ryszard Cach.
Łukasz Guza
lukasz.guza@infor.pl
Ministerstwo Nauki i Szkol-
nictwa Wyszego (MNiSW)
nie jest ju pewne, czy oso-
by rozpoczynajce stu-
dia od roku akademickiego
2012/2013 bd musiały płaci
za drugi kierunek nauki, je-
li nie otrzymaj stypendium
rektora. Jeszcze w połowie
stycznia resort podtrzymywał
tak opini, mimo e wtpli-
woci w tej sprawie zgłaszały
uczelnie, co wskazywał DGP
(„Studenci mog odmawia
płacenia za drugi kierunek
kształcenia”, DGP nr 9 z tego
roku). Zdaniem przedstawi-
cieli szkół wyszych płatne
mog by dopiero te studia,
na które dana osoba zosta-
nie przyjta po 30 wrzenia
2012 r. W praktyce oznacza to,
e bd to studia rozpoczte
osób
studiuje
obecnie
w Polsce
osób
studiuje wi
cej
ni
jeden
kierunek
wych i tytule naukowym oraz
o stopniach i tytule w zakre-
sie sztuki oraz o zmianie nie-
których innych ustaw (Dz.U.
nr 84, poz. 455). Przewidu-
je on, e osoby przyjte na
studia w roku akademickim
2011/2012 nie płac za nauk
na drugim kierunku.
Jak podkrela prof. Hubert
Izdebski z Uniwersytetu War-
szawskiego, współautor ko-
mentarza do nowelizacji pra-
wa o szkolnictwie wyszym,
decyzje o przyjciu studentów
na rok akademicki 2012/2013
bd wydawane przed 1 pa-
dziernika 2012 r., a wic przed
rozpoczciem roku akade-
mickiego 2012/2013 r. Rekru-
tacja na studia trwa bowiem
w okresie czerwiec – wrze-
sie, czyli w praktyce jeszcze
w czasie roku akademickiego
2011 – 2012. Odpłatno mo-
głaby by wic pobierana ju
za rok akademicki 2012/2013,
gdyby art. 29 przewidywał, e
dotyczy ona osób przyjtych
na studia w roku akademic-
kim 2011/2012.
Interpretacja ministerstwa
ma due znaczenie dla ucz-
cych si osób i uczelni. Zgod-
nie z nowymi przepisami je-
li po roku nauki na drugim
kierunku okae si, e student
nie ma prawa do stypendium,
szkoła bdzie mogła doma-
ga si od niego opłaty. Te-
PISALI
MY O TYM
Studenci mog
odmawia
płace-
nia za drugi kierunek kształcenia
– DGP nr 9/2012
www.praca.gazetaprawna.pl
TYDZIE
Z
PRAWAMI SENIORA
Dzi:
Jak robi
zakupy
i nie da
si
oszuka
B13
Jutro:
Jak bezpiecznie korzysta
z bankomatu
Ksi
ka: Komputer dla seniora
roda:
Jak napisa
testament
Ksi
ka: Internet dla seniora
Na elektronicznym PIT-11 fi rmy zaoszczdz miliony złotych
Andrzej Parafi anowicz:
Pieni
dze zaoszcz
dzone na wysyłaniu PIT-11 przez internet przedsi
biorcy b
d
mogli wykorzysta
na inne cele
Ostateczny termin składa-
nia do urz
dów skarbowych
deklaracji o dochodach
pracowników PIT-11 mija
z ko
cem lutego. Resort
finansów namawia przed-
si
biorców, aby składali te
deklaracje w formie elektro-
nicznej. Dlaczego?
Przede wszystkim dlatego, e
to si opłaca. Wysyłka dekla-
racji podatkowych przez in-
ternet to najszybsza, najwy-
godniejsza i najtasza forma
rozlicze z fi skusem. Dotyczy
to nie tylko PIT-11, ale ogólnie
wszelkich deklaracji.
sła do urzdu skarbowego
oraz do podatnika, koszty
te s znaczne. Skorzystanie
z internetu moe w duym
stopniu ograniczy lub nawet
wyeliminowa tego typu wy-
datki w fi rmie. Zaoszczdzo-
ne w ten sposób rodki mo-
na przecie przeznaczy na
inne cele.
W przypadku sporzdza-
nia papierowych PIT-11 nale-
y równie uwzgldni czas
potrzebny na ich wydruk,
rczne podpisanie i opiecz-
towanie, kopertowanie, adre-
sowanie, naklejanie znacz-
ków, wypełnienie pocztowych
dowodów nadania, a na ko-
niec dostarczenie kompletu
deklaracji na poczt.
Dla administracji podatko-
wej otrzymanie dokumentu
drog elektroniczn to take
same korzyci. Pracownicy,
zamiast rcznie wprowadza
dane z PIT-ów do systemu,
bd mogli zaj si innymi
zadaniami, na przykład zwro-
tami podatków dla osób, któ-
re na nie oczekuj.
Akcja „Szybki PIT” Ministerstwa Finansów
i „Dziennika Gazety Prawnej”
Od dzi na łamach DGP bdziemy
wspólnie z resortem fi nansów pro-
wadzi akcj „Szybki PIT”. Podczas jej
trwania b
dziemy rozwi
zywa
pro-
blemy zwizane z rozliczeniem PIT
za 2011 rok. Zach
camy wi
c czytel-
ników do zadawania pyta. Wspólnie
z ekspertami ministerstwa b
dziemy pełni
dy
ury tele-
foniczne, o których na bieco poinformujemy w naszych
publikacjach.
Czy PIT-11 mo
na wysła
drog
elektroniczn
równie
do pracownika?
Owszem. Mona to zrobi
w formie elektronicznej np.
z uyciem podpisu kwalifi ko-
wanego. W takim przypad-
ku oszczdnoci bd jeszcze
wiksze.
te deklaracje były najczciej
przesyłane w formie elektro-
nicznej. Z roku na rok liczba
przedsibiorców wybieraj-
cych tak form rozliczania
podatków dynamicznie ro-
nie. Jeszcze trzy lata temu
moglimy mówi jedynie
o 200 tys. elektronicznych
PIT-11. Płatnicy wybieraj-
cy ten sposób komunikacji
z administracj skarbow ce-
ni sobie przede wszystkim
oszczdnoci, szybko i pro-
stot tego rozwizania, a ad-
ministracja podatkowa, ofe-
rujc takie narzdzia, jest po
prostu coraz nowoczeniejsza
i efektywniejsza.
Andrzej Parafianowicz
wiceminister finansów
Przedsi
biorcy mogli PIT-11
wysyła
przez internet ju
w ubiegłym roku. Czy ch
tnie
korzystali z tej mo
liwo
ci?
W zeszłym roku przedsibior-
cy przesłali do urzdów skar-
bowych ponad 2 mln elektro-
nicznych PIT-11. To włanie
Jakie s
koszty wysłania
PIT-11 drog
tradycyjn
?
Najprociej jest pokusi si
o ich okrelenie na podsta-
wie wydatków ponoszonych
na wysłanie listu przez Pocz-
t Polsk. Wynosz one 5,65
zł z potwierdzeniem i 3,75 zł
bez potwierdzenia. Jeli we-
miemy pod uwag, e jedna
fi rma moe sporzdzi na-
wet kilka tysicy informacji
PIT-11 i wszystkie musi prze-
Rozmawiała Ewa Matyszewska
Wiadomoci ekonomiczne „Trójki” i „Dziennika Gazety Prawnej”.
S
łuchaj od poniedziałku do pitku o godz. 7.30 w Programie 3
B2
Dziennik Gazeta Prawna, 6 lutego 2012 nr 25 (3163)
gazetaprawna.pl
podatki
Interpretacje ogólne mogą być martwe
Rząd przygotowuje już
projekty zmian w podatkach
ci. Planowane jest też przy-
jęcie przez rząd w I kwartale
2012 r., projektu, który zakła-
da objęcie podatkiem docho-
dowym dochodów uzyskiwa-
nych z działalności rolniczej.
Proponowane rozwiązania
to m.in. modyikacja podat-
ku rolnego; zniesienie ceny
żyta jako podstawy do usta-
lania stawki podatku rolnego
i wprowadzenie stawki kwo-
towej, waloryzowanej każde-
go roku wskaźnikiem inlacji;
ograniczenie zwolnień i ulg
w związku z objęciem docho-
dów z działalności rolniczej
podatkiem dochodowym.
SVB
Kancelaria premiera poin-
formowała o stanie realiza-
cji najważniejszych zadań
z expose Donalda Tuska na
3 lutego 2012 r. Przypomnia-
no, że od kwietnia 2012 r.
nie będzie już możliwości
omijania podatku od do-
chodów kapitałowych przy
lokatach bankowych po-
datku Belki. Rząd planuje
przyjąć w I kwartale 2012 r.,
projekt nowelizacji ustawy
o PIT: likwidację ulgi na in-
ternet; zmiany w 50-proc.
kosztach uzyskania przycho-
dów, zmiany w uldze na dzie-
Podatnik wnioskujący o jej wydanie musi wykazać, że istnieją
rozbieżności
w identycznych sprawach
. Ich znalezienie może być niemożliwe
Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl
Od miesiąca każdy może
poprosić ministra finan-
sów o wydanie interpretacji
ogólnej. Na razie podatnicy,
złożyli cztery wnioski o wy-
danie takiego dokumentu.
Dwa dotyczą CIT, jeden PIT
i jeden VAT.
Mimo że rozbieżności in-
terpretacyjnych – zwłaszcza
w stanowisku iskusa i sądów
administracyjnych – jest bar-
dzo dużo, resort inansów ra-
czej wnioskami podatników
nie zostanie zasypany. Dla-
czego? Aby prośba podatni-
ka była uzasadniona, musi
on we wniosku wskazać na
różne interpretacje w iden-
tycznych stanach faktycz-
nych i prawnych. Znalezie-
nie takich dokumentów to
nie lada wyzwanie. Każda
sprawa różni się, chociażby
najmniejszymi szczegółami.
premier powołał nowego
wiceministra inansów
sekretarza stanu w Minister-
stwie Finansów oraz pełno-
mocnika rządu do spraw
wprowadzenia euro przez
Rzeczpospolitą Polską.
Prezes Rady Ministrów Do-
nald Tusk powołał z 2 lutego
2012 r. prof. dr hab. Marię Elż-
bietę Orłowską na stanowiska
EM
określono sposób
opisywania dokumentów
Nowa procedura
Aby mieć szansę uzyskania
interpretacji ogólnej, wnio-
skodawca powinien wska-
zać we wniosku przypadek
niejednolitego stosowania
przepisów prawa podatko-
wego w określonych decy-
zjach, postanowieniach oraz
interpretacjach indywidual-
nych wydanych przez orga-
ny podatkowe oraz organy
kontroli skarbowej w takich
samych stanach faktycznych
lub zdarzeniach przyszłych
oraz w takich samych sta-
nach prawnych.
Według Edyty Rajchel, rad-
cy prawnego w Kancelarii
Prawniczej Andrzej Gotfryd,
oddział w Krakowie, znale-
zienie odpowiednich decyzji
czy postanowień w prakty-
ce może okazać się trudne.
Największe szanse w tym
zakresie stwarzają interpre-
tacje indywidualne, gdyż to
właśnie one są publikowane
w wersji anonimowej.
– W przypadku decyzji czy
postanowień dostęp do akt
danego postępowania ma
Wprowadza je zarządzenie
ministra zdrowia z 5 stycz-
nia 2012 r. ogłoszone z Dzien-
niku Urzędowym szefa tego
resortu z 2012 roku w pozycji
nr 1. W dokumencie został
też podany sposób opisywa-
nia m.in. przez poszczególne
komórki organizacyjne do-
kumentów rozliczeniowych
ujmowanych w ewidencji re-
sortu.
Od 1 stycznia nastąpiły zmia-
ny w polityce rachunkowo-
ści Ministerstwa Zdrowia,
dysponenta głównego środ-
ków budżetowych części 46
– Zdrowie w zakresie: wyka-
zu kont syntetycznych w po-
dziale na konta bilansowe
i pozabilansowe, klasyika-
cji wydatków budżetowych,
tj. według funkcji państwa.
wyłącznie strona, co istot-
nie ogranicza wiedzę o nich
i ich dostępność – stwierdza
Edyta Rajchel.
ków, ale to, że zgodnie z prze-
pisami Ordynacji podatkowej
bardzo trudno będzie złożyć
wniosek, który zostanie roz-
patrzony – argumentuje Ali-
cja Sarna.
Jedna z sytuacji, gdy poja-
wią się sprzeczne interpre-
tacje, nastąpi, gdy po prze-
graniu pojedynczej sprawy
w sądzie minister inansów
będzie zmuszony do wyda-
nia interpretacji sprzecznej
z wcześniejszą linią.
– Jednak nawet w takiej
sytuacji nie ma gwaran-
cji, że stanowisko ministra
w interpretacji ogólnej bę-
dzie zbieżne z treścią inter-
pretacji wydanej po wyroku
sądowym, choć powinno ono
uwzględniać orzecznictwo
– stwierdza Aleksandra Rut-
kowska.
AP
Rozpatrzeniem
wniosków
podatników
zajmuje się 5 izb
skarbowych
Jest wiele pytań
Nowa regulacja budzi wiele
kontrowersji i pytań. Alek-
sandra Rutkowska, radca
prawny w Ernst & Young,
zwraca uwagę, że jednym
z warunków skuteczności
złożenia wniosku jest to, żeby
w odniesieniu do sprzecz-
nych decyzji, interpretacji
indywidualnych czy też po-
stanowień nie toczyło się po-
stępowanie.
– Podatnik występujący
o interpretację może nie mieć
wiedzy o tym warunku, jeśli
nie współdziała z adresatem
drugiej decyzji – zauważa
Aleksandra Rutkowska.
Naczelnik urzędu organizuje
szkolenie z e-deklaracji
Spotkania będą odbywały się
w siedzibie Urzędu Skarbo-
wego w Chełmie, ul. Obłoń-
ska 20a, w każdy poniedzia-
łek lutego o godz. 16.00.
EM
Naczelnik Urzędu Skarbowe-
go w Chełmie organizuje spo-
tkania poświęcone elektro-
nicznemu składaniu zeznań.
Alicja Sarna, doradca po-
datkowy, menedżer w MDDP
Michalik Dłuska Dziedzic
i Partnerzy, obawia się, że
instytucja interpretacji ogól-
nych wydawanych na wnio-
sek będzie wykorzystywana
niezwykle rzadko.
– Nie mam tu na myśli
niewielkiej liczby wniosków
składanych przez podatni-
Urzędnicy szkolą z nowych
przepisów podatkowych
Podejście urzędników
Niestety wprowadzenie
wymogu odwoływania się
do takich samych stanów
prawnych i faktycznych lub
zdarzeń przyszłych może
okazać się istotną przeszkodą
w zasadach ewidencjono-
wania i identyikowania
podatników.
Ponadto omówione będą za-
sady składania zeznań, de-
klaracji i informacji podat-
kowych drogą elektroniczną
za pomocą kwaliikowanego
podpisu i bez podpisu kwa-
liikowanego oraz wybrane
zagadnienia dotyczące roz-
liczeń za rok 2011.
Urząd Skarbowy w Koninie
informuje, że w dniach 7 – 8
lutego w siedzibie urzędu
odbędą się dwa jednodnio-
we bezpłatne spotkania
informacyjne dla podat-
ników. Podczas spotkania
poruszone zostaną tema-
ty związane ze zmianami
w przepisach podatkowych
od stycznia 2012 roku oraz
Emeryt ma prawo do odliczenia ulg w składanym zeznaniu
Złożenie przez emeryta lub rencistę samodzielnie zeznania podatkowego
na podstawie
formularza PIT-40A
pozwala rozliczyć się z małżonkiem oraz skorzystać z ulg
EM
jest samodzielne złożenie ze-
znania podatkowego.
– Dotyczy to podatników
uzyskujących dochód z eme-
rytur i rent, rent struktural-
nych, rent socjalnych,
świadczeń przedeme-
rytalnych, zasiłków
przedemerytalnych
i nauczycielskich
świadczeń kompen-
sacyjnych – wylicza
Marcin Sikora, dorad-
ca podatkowy w kan-
celarii prawno-podat-
kowej Sikora i Wspólnicy.
Roczne obliczenie podat-
ku PIT-40A zastępuje zezna-
nie roczne podatnika i nie
jest on zobowiązany do skła-
dania zeznania PIT-37 lub
PIT-36.
– Jednak pomimo otrzy-
mania rozliczenia PIT-40A
podatnik może, a czasami
musi rozliczyć się samodziel-
nie i złożyć odrębne zeznanie
podatkowe – podkreśla Mar-
cin Sikora.
Obowiązek złożenia sa-
modzielnego zeznania do-
tyczy przede wszystkim
sytuacji, gdy emeryt lub
rencista uzyskał inne do-
chody podlegające opodat-
kowaniu. Natomiast przy
braku takiego obowiązku,
samodzielne złożenie PIT
daje emerytom możliwość
opodatkowania dochodów
łącznie z dochodami mał-
żonka albo w sposób prze-
widziany dla osób samotnie
wychowujących dzieci, dzię-
Magdalena Majkowska
magdalena.majkowska@infor.pl
Ważne
Emeryci i renci-
ści mogą przekazać 1 proc.
na rzecz organizacji pu-
blicznego tylko gdy samo-
dzielnie składają roczne
zeznanie podatkowe
kE wezwała Luksemburg
do zmiany Vat
Roczne obliczenie podat-
ku z tytułu wypłaconych
świadczeń z urzę-
du sporządza or-
gan rentowy na
druku PIT-40A do
końca lutego, a na-
stępnie przekazu-
je emerytowi lub
renciście i urzę-
dowi skarbowemu.
ZUS nie uwzględni
w takim rozliczeniu ulg po-
datkowych ani nie rozliczy
emeryta wspólnie z małżon-
kiem. Nie oznacza to jednak,
że z takich przywilejów eme-
ryci i renciści korzystać nie
mogą. Jedynym warunkiem
Zgodnie z prawem UE, aby
usługa świadczona przez
niezależną grupę na rzecz
jej członków była zwolniona
z VAT, musi być konieczna do
prowadzenia działalności nie-
podlegającej opodatkowaniu
lub zwolnionej z podatku.
Wniosek komisji ma formę
uzasadnionej opinii (drugi
etap postępowania o narusze-
nie przepisów unijnych). Jeżeli
Luksemburg nie dostosuje się
do zaleceń Komisji, może ona
skierować sprawę do Trybuna-
łu Sprawiedliwości UE.
PIT
2011
85
dni
zostało na
złożenie PIT
za rok 2011
Komisja Europejska wezwała
Luksemburg do zmiany prze-
pisów dotyczących rozliczenia
VAT przez niezależne grupy
osób (np. stowarzyszenia).
Zgodnie z prawem luksem-
burskim, usługi świadczo-
ne przez niezależne grupy
na rzecz członków są całko-
wicie wolne od podatku pod
warunkiem, że opodatkowa-
ne działania nie przekraczają
30 proc. ich rocznego obrotu
(lub pod pewnymi warunkami
– 45 proc.).
ki czemu można zmniejszyć
wysokość należności wzglę-
dem iskusa, szczególnie je-
śli drugi małżonek uzyskał
wysoki dochód. Samodzielny
PIT pozwala także emerytom
i rencistom na skorzystanie
z ulg podatkowych (np. reha-
bilitacyjnej, internetowej).
Pisaliśmy o tym
Kiedy i jak rozliczyć otrzymaną
darowiznę – DGP nr 11/2012
www.podatki.gazetaprawna.pl
SVB
B3
Dziennik Gazeta Prawna, 6 lutego 2012 nr 25 (3163)
gazetaprawna.pl
podatki
Interpretacje ogólne mogą być martwe
Jednostki badawcze nie zapłacą podatku
Podmioty, które osiągają
dochody z prowadzonej działalności
gospodarczej i przeznaczą je
na swoje cele statutowe, mogą być zwolnione z CIT
w uzyskaniu interpretacji
ogólnej wydanej na wnio-
sek. Tak uważa leszek Dut-
kiewicz, ekspert w Russell
Bedford Poland. Jego zda-
niem decydujące znaczenie
będzie mieć przyjęta przez
ministra interpretacja po-
jęcia takiego samego stanu
faktycznego i prawnego
oraz zdarzenia przyszłego.
– Podążając ściśle za
wykładnią językową oraz
gramatyczną, stwierdze-
nie „takich samych” nale-
ży odczytać jako synonim
wyrażeń „identyczny”, „jed-
nakowy”, „tożsamy”, „po-
krywający się” – tłumaczy
leszek Dutkiewicz.
– Kością niezgody między
wnioskodawcą a ministrem
stanie się kwestia uznania,
kiedy dane sytuacje są wy-
starczająco zbieżne do wy-
dania interpretacji, a kiedy
następuje rozbieżność i na-
leży pozostawić wniosek bez
rozpatrzenia – ostrzega le-
szek Dutkiewicz.
W konsekwencji – według
eksperta – należy spodzie-
wać się przyjęcia ścisłej in-
terpretacji znowelizowa-
nych przepisów, co z jednej
strony powoli uniknąć za-
rzutu uznaniowości, ale
z drugiej strony owocować
będzie niewielką liczbą in-
terpretacji wydawanych na
wniosek.
Alicja Sarna wskazuje, że
z sygnałów dochodzących
z ministerstwa wynika, że
omawiane warunki będą czy-
tane literalnie, tzn. decyzje
czy interpretacje wskazane
we wniosku będą musiały
odnosić się do identycznych
– a nie analogicznych, podob-
nych – stanów faktycznych.
– Każda odmienność sta-
nu faktycznego może być
uznana za niespełnienie wy-
mogu formalnego wniosku
– podsumowuje Alicja Sarna.
Zdaniem edyty Rajchel
powinno się stosować do-
datkowo reguły wykładni
celowościowej, gdyż celem
nowej regulacji jest prze-
cież zapewnienie jednoli-
tego stosowania przepisów
prawa podatkowego.
W konsekwencji najbar-
dziej istotne będzie umie-
jętne sporządzenie wniosku,
tak aby zwyciężyła zasada
racjonalnego ustawodaw-
cy dającego podatnikom
instrumenty, z których
w praktyce będą mogli sku-
tecznie korzystać. W prze-
ciwnym razie przyznanie
podatnikom prawa do wnio-
skowania o interpretacje
ogólne, ale na niemożliwych
do spełnienia warunkach,
byłoby co najmniej dziwne.
Orzeczenie
Przemysław Molik
przemyslaw.molik@infor.pl
zwolnienia i interpretacji art.
17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Na podstawie tego przepisu
dochód, w części przezna-
czonej na działalność statu-
tową, jest wolny od podatku.
Nie ma przy tym znaczenia,
że dochód ten powstawał
z działalności gospodarczej
związanej z realizacją dzia-
łalności statutowej oraz po-
zastatutowej.
Według organów podat-
kowych jednostki nie mogą
skorzystać ze zwolnienia,
gdyż na podstawie ustawy
o jednostkach badawczo-
-rozwojowych zwolnieniu
nie podlega dochód uzyska-
ny z działalności gospodar-
czej, ale tylko z działalności
statutowej. Wynika z tego, że
jeśli jednostka osiągała stratę
z działalności podstawowej,
a cele statutowe inansowa-
ła z działalności komercyj-
nej polegającej na wynajmie
lokali, to musi zapłacić po-
datek.
Z tym nie zgodził się sąd.
Taka interpretacja dyskry-
minuje podmioty zajmują-
ce się działalnością statuto-
wą. Generalnym kryterium
zwolnienia jest bowiem nie
źródło, ale cel przeznacze-
nia dochodu. Ustawa o CIT
jako ustawa szczególna ma
pierwszeństwo w wykładni
i stosowaniu prawa.
Sprawa dotyczyła stanu
sprzed 1 października 2010 r.,
od kiedy to jednostki ba-
dawczo-rozwojowe stały się
instytutami badawczymi
w rozumieniu ustawy z 30
kwietnia 2010 r. o instytu-
tach badawczych.
Wyrok ma jednak znacze-
nie dla tych jednostek, które
pozostają w sporze z orga-
nami podatkowymi na pod-
stawie wcześniej wszczętych
postępowań. Wyrok jest pra-
womocny.
Dochody jednostek badaw-
czo-rozwojowych należy opo-
datkowywać zgodnie z regu-
łami określonymi w ustawie
o podatku dochodowym od
osób prawnych, a nie w usta-
wie dotyczącej zasady funk-
cjonowania takich podmio-
tów.
Sędzia Jan Rudowski pod-
kreślił, że organ podatkowy
nie może tak interpretować
przepisów, aby znaleźć roz-
wiązanie, które jest nieko-
rzystne dla podatnika. Spór
dotyczył zakresu stosowania
orzecznictwo
wyrok nsa z 3 lutego 2012 r. sygn.
akt ii FsK 1250/10
www.serwisy.gazetaprawna.pl/
orzeczenia
9
interpretacji
ogólnych
wydał minister
finansów w 2011 r.
6
interpretacji
ogólnych
wydał minister
finansów w 2010 r.
Usługi konserwatorskie nie muszą zdrożeć po wzroście Vat
Interpelacja
Magdalena Majkowska
magdalena.majkowska@infor.pl
stywane do wykonywania
czynności opodatkowanych,
podatnikowi przysługuje pra-
wo do obniżenia kwoty po-
datku należnego o kwotę
podatku naliczonego. Przy
świadczeniu usług zwolnio-
nych prawo to, co do zasady,
nie przysługuje, a zatem VAT
zawarty w zakupach stano-
wi w takim przypadku koszt
przedsiębiorcy. Ponadto po-
datnicy mają możliwość sto-
sowania zwolnień podmioto-
wych. Dotyczy to zwolnienia
dla podatników, u których
wartość sprzedaży opodat-
kowanej nie przekroczyła
łącznie w poprzednim roku
kwoty 150 tys. zł. Do warto-
ści sprzedaży nie wlicza się
kwoty podatku. Zwolnienie
to odnosi się również do po-
datników prowadzących pra-
ce konserwatorskie i reno-
wacyjne dotyczące obiektów
zabytkowych, jeżeli ich ob-
roty nie przekraczają kwoty,
o której mowa powyżej.
Resort podkreślił, że rocz-
ny okres zwolnienia, czy-
li do 31 grudnia 2011 r. dla
usług konserwatorskich
i restauratorskich dotyczą-
cych zabytków (stanowią-
cy kontynuację zwolnienia
obowiązującego do końca
2010 roku), był wystarcza-
jąco długi na dostosowanie
się do wprowadzonych roz-
wiązań. W związku z tym
ministerstwo nie przewiduje
dodatkowych preferencji po-
datkowych związanych z re-
alizacją projektów ochrony
zabytków.
Objęcie od 1 stycznia 2012 r.
prac konserwatorskich i re-
stauratorskich przy ochronie
zabytków podstawową staw-
ką VAT nie oznacza, że cena
usług również musi wzrosnąć
o 23 proc.
Takie stanowisko zaję-
ło Ministerstwo Finansów
w odpowiedzi na interpela-
cję poselską (nr 513). Wyja-
śniło, że w zakresie, w jakim
towary i usługi są wykorzy-
Jednocześnie dodaje, że
przyjęcie takiej interpreta-
cji nowego art. 14a Ordynacji
podatkowej (t.j. Dz.U. z 2005 r.
nr 8, poz. 60 z późn. zm.)
oznaczać będzie, że inter-
pretacje ogólne na wniosek
wydawane będą niezwykle
rzadko, a większość wnio-
sków zostanie pozostawiona
bez rozstrzygnięcia.
– Minister jest jak najbar-
dziej uprawniony do stoso-
wania wskazanej wykładni
językowej, która nie tylko
ma pierwszeństwo przed
innymi metodami inter-
pretacji, ale gwarantuje
również pewną stabilność
i bezpieczeństwo – stwier-
dza leszek Dutkiewicz.
Zakładając, że Minister-
stwo Finansów chciałoby
rozszerzyć możliwość wy-
dawania interpretacji ogól-
nych i dopuścić nie tylko
identyczne stany faktyczne
i prawne, ale również analo-
giczne czy zbliżone, pojawi
się kolejny problem.
Pisaliśmy o tym
Jeszcze 2 tygodnie usługi konser-
watorskie ze zwolnieniem – DGP
nr 243/2011
www.podatki.gazetaprawna.pl
Zamieszkanie w Rosji zmieni obowiązki wobec iskusa
Interpretacja
Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl
ny ani nie ma miejsca za-
mieszkania i osiąga przycho-
dy z wynajmu nieruchomości
oraz z tytułu prowadzenia
działalności dydaktycznej
na państwowej uczelni wyż-
szej (warsztaty odbywające
się maksymalnie 6 tygodni
w roku).
Podatnik posiada również
w Polce 1/8 udziału w nieru-
chomości rodzinnej, gdzie
mieszkają jego rodzice. Po-
datnik nie wie, jak dokonać
rozliczenia PIT za 2011 rok.
Według Izby Skarbowej
w Warszawie od dnia wy-
jazdu z Polski podatnik miał
miejsce zamieszkania w Ro-
sji, co wynika z faktu, że
tam znajduje się jego ośro-
dek interesów życiowych.
W związku z tym podatnik,
od osiąganych od tego mo-
mentu dochodów podlega
ograniczonemu obowiązko-
wi podatkowemu, tj. podle-
ga opodatkowaniu jedynie
od dochodów osiąganych
na terytorium Rzeczypo-
spolitej Polskiej zgodnie
z przepisami ustawy o PIT,
z uwzględnieniem umowy
o unikaniu podwójnego
opodatkowania.
Dochody (przychody) osią-
gane z umowy o pracę w Ro-
sji podlegają opodatkowaniu
jedynie w Rosji i nie istnieje
konieczność rozliczania ich
w Polsce.
Podatnik przeprowadził się
z początkiem 2011 roku z za-
miarem stałego pobytu do Fe-
deracji Rosyjskiej, gdzie pod-
jął pracę zawodową. W Rosji
przebywa obecnie dłużej niż
183 dni, prowadzi tam ra-
chunki bankowe i otrzymuje
wynagrodzenie. Ma status re-
zydenta podatkowego w Rosji.
W Polsce nie jest zameldowa-
Pisaliśmy o tym
Jak od 1 stycznia 2012 r. podat-
nik może wystąpić o interpretację
ogólną – DGP nr 5/2011
www.podatki.gazetaprawna.pl
Interpretacja indywidual-
na dyrektora Izby Skarbowej
w Warszawie
z 13 stycznia 2012 r.
(nr iPPB1/415-981/11-2/ec).
dane z ogólnodostępnego rejestru mogą być dowodem
ReKlAMA
Procedury
Przemysław Molik
przemyslaw.molik@infor.pl
pełnomocnik nie dostarczył
wypisu z rejestru potwier-
dzającego, że ma prawo do
reprezentowania podatni-
ka. A przecież dane takie są
ogólnie dostępne.
Jak mówi Mariusz Gotowicz,
doradca podatkowy, dostrzec
można narastające sformali-
zowanie wymagań stawianych
podatnikom. Decyzje organów
w dużej mierze podtrzymy-
wane są przez sądy. W wyro-
ku z 24 listopada 2011 r. (sygn.
akt II FSK 948/10) NSA odniósł
się do podobnego problemu.
Uznał, że w postępowaniu po-
datkowym dane z rejestru są-
dowego np. KRS, które są udo-
stępnianie bezpłatnie, mogą
być uznane za fakty znane or-
ganowi podatkowemu (rów-
nież sądowi) z urzędu.
Marta Ignasiak, doradca po-
datkowy w Kancelarii FKA Fur-
tek Komosa Aleksandrowicz,
przypomina, że od tego roku,
wydruki z bazy, które mają ce-
chy umożliwiające ich wery-
ikację z danymi zawartymi
w rejestrze, mają moc doku-
mentów urzędowych. Orga-
ny nadal mogą jednak żądać
ich przedstawienia w ramach
postępowania podatkowego.
– Warto pamiętać o wpro-
wadzonym w zeszłym roku
art. 306d Ordynacji podat-
kowej, który uniemożliwia
żądania zaświadczeń lub
oświadczeń na potwierdze-
nie faktów lub stanu praw-
nego możliwych do ustalenia
na podstawie publicznych
rejestrów, do których organ
ma dostęp elektroniczny
– dodaje Marta Ignasiak.
Powołany wyrok NSA może
mieć znaczenie dla wszczętych
wcześniej postępowań podat-
„DGP”
przypomina
Dowodem przed or-
ganami podatkowy-
mi mogą być zeznania
świadków lub doku-
menty
W postępowaniu podat-
kowym lub sądowym
przedsiębiorcy muszą
dostarczać dokumen-
ty urzędowe, szczególne
wypisy z rejestrów
Organy podatkowe i sądy
bardzo restrykcyjnie pod-
chodzą do składanych
przez przedsiębiorców oraz
ich pełnomocników wypi-
sów oraz odpisów. Bardzo
wąsko interpretują przepis
art. 194 Ordynacji podatko-
wej. Z przepisu tego wynika,
że dowodem w postępowa-
niu są dokumenty urzędo-
we sporządzone w określonej
formie prawnej przez powo-
łane do tego organy władzy
publicznej. Dopiero takie
dokumenty stanowią do-
wód tego, co zostało w nich
urzędowo stwierdzone.
Wiele spraw zostaje roz-
strzygniętych na niekorzyść
podatnika tylko dlatego, że
kowych, gdyż nie zawsze były
akceptowane wydruki z bazy
elektronicznej jako potwier-
dzenie pełnomocnictwa.
Pisaliśmy o tym
Jakie błędy proceduralne wskazu-
ją sądy administracyjne – DGP nr
234/2011
www.podatki.gazetaprawna.pl
B4
Dziennik Gazeta Prawna, 6 lutego 2012 nr 25 (3163)
gazetaprawna.pl
podatki
Akademia podatkowa
1405
Ustawodawca pogubił się w opodatkowaniu spółek osobowych
Ustawodawca zaczyna się plątać
w gąszczu przepisów, które sam
stworzył, i nie jest w stanie utrzy-
mać pełnej kontroli nad skutkami
ich działania. Przykładem są reguły
opodatkowania spółek osobowych.
Fundamentalną zasadą opodatko-
wania spółek osobowych jest ich
transparentność w zakresie po-
datków dochodowych. Innymi sło-
wy, przyjmuje się, że spółki te nie
istnieją dla celów podatku docho-
dowego, a dochody, jakie uzysku-
ją, są opodatkowane na poziomie
wspólników, tak jakby wspólnicy
sami je osiągali. Dzięki temu docho-
dy osiągane przez takie jednostki
opodatkowane są tylko raz (w prze-
ciwieństwie do dochodów spółek
kapitałowych, które są opodatko-
wane dwukrotnie: na poziomie
spółki i wspólnika). Taka korzyść
podatkowa spółek osobowych jest
konsekwencją odpowiedzialności
osobistej wspólnika za zobowiąza-
nia spółki. Jednak spójność tej regu-
lacji została zachwiana, gdy w obro-
cie prawnym pojawiła się hybryda
w postaci spółki komandytowo-ak-
cyjnej (SKA), będąca spółką osobową
z cechami spółki kapitałowej. Kilka
orzeczeń sądów administracyjnych
obaliło tą tezę: przyjęto, że docho-
dy akcjonariusza takiej spółki będą
opodatkowane dopiero w momencie
wypłaty dywidendy. Uzasadnienie
takiego poglądu jest mocno akroba-
tyczne, ale trudno go krytykować,
bo każde rozstrzygnięcie w tej spra-
wie byłoby kontrowersyjne. Gdyby
bowiem uznano, że dochody akcjo-
nariuszy SKA będą opodatkowane
na bieżąco, to istnienie tej formy
prowadzenia działalności gospo-
darczej praktycznie straciłoby sens.
Na dodatek pojawiły się orzecze-
nia, z których wynika, że akcjona-
riusz takiej spółki w ogóle nie bę-
dzie opodatkowany w Polsce, jeżeli
ma siedzibę w kraju, z którym Pol-
ska zawarła odpowiednią umowę
o unikaniu podwójnego opodatko-
wania. Raczej nie taki był cel usta-
wodawcy, ale wszystko na to wska-
zuje, że tak napisał w ustawach.
arkaDiusz
Michaliszyn
prawnik, partner w cMs
cameron Mckenna
Im wyższy stopień skomplikowa-
nia przepisów podatkowych, tym
mniejszy wpływ ustawodawcy na
ich rzeczywistą treść. Czy zasada
ta odnosi się również do opodatko-
wania spółek osobowych?
not. EM
Jutro
Poradnik:
Komputer dla seniora
Do czego na co dzień przyda się komputer
środa
Poradnik:
Internet dla seniora
Jak wykorzystać możliwości internetu
Błąd nie pozbawi odliczenia
Reklama piwa jest rozliczana w urzędzie
Orzeczenie
Przemysław Molik
przemyslaw.molik@infor.pl
chunek ministra sportu i tu-
rystyki, ale kontrolę nad tym
sprawują organy podatkowe.
Wynika to z tego, że deklarację
o tej opłacie składa się do tego
samego urzędu skarbowego,
do którego składa się dekla-
rację dotyczącą VAT.
Organ podatkowy zakwestio-
nował rozliczenie przez spółkę
tej opłaty za poszczególne mie-
siące. Uznał, że jeśli spółka oprócz
wynajmowania powierzchni
reklamowych – słupów, tablic
– świadczy również usługi tech-
niczne związane z prawidłową
ekspozycją reklamy, to jest to
usługa kompleksowa. Od całej
wartości tej usługi powinna być
odprowadzona opłata.
Sąd zgodził się ze stanowi-
skiem organu.
Jak podkreśliła sędzia Anna
Wesołowska, takich czynno-
ści technicznych świadczo-
nych przez spółkę nie można
oderwać od usługi głównej.
Organy podatkowe za-
kwestionowały również to,
że spółka nie odprowadziła
należnej opłaty od reklamy
alkoholu na jarmarku domi-
nikańskim. Według iskusa
spółka niesłusznie uznała
swoje działania za sponso-
ring. W tej kwestii sąd rów-
nież przyznał rację organom
podatkowym, zgadzając się,
że widoczna na plakacie bu-
telki piwa jest czymś więcej
niż tylko umieszczaniem na-
zwy produktu czy znaku to-
warowego producenta.
Problematyczny w spra-
wie był też termin rozlicze-
nia opłaty. Według spółki
w związku z tym, że świad-
czy usługi najmu, to ma prawo
do zastosowania szczególnego
terminu rozliczenia, tj. w mo-
mencie powstania obowiąz-
ku podatkowego. Sąd uznał, że
nie jest to standardowa usługa
najmu, ale usługa sprzedaży
reklamowej. W związku z tym
należy to rozliczać w miesiącu
wystawienia faktury. Wyrok
jest nieprawomocny.
Przedsiębiorca powinien mieć prawo do odliczenia podatku,
gdy
otrzyma fakturę
z nieprawidłowo wykazaną stawką VAT
– Nie powinno to wpływać
na prawo do odliczenia podat-
ku naliczonego – ocenia Prze-
mysław Skorupa, doradca po-
datkowy w Deloitte.
Więcej wątpliwości budzi
sytuacja, w której wystaw-
ca faktury zawyżył podatek
przez zastosowanie nie-
prawidłowej stawki. Zgod-
nie z ustawą o VAT (t.j. Dz.U.
z 2011 r. nr 177, poz. 1054
z późn. zm.) jeżeli transakcja
udokumentowana fakturą
nie podlega opodatkowaniu
albo jest zwolniona z podat-
ku, podatnik nie może od-
liczyć podatku naliczonego
wykazanego na fakturze.
– Przepisy nie wskazują na
sytuację, w której na fakturze
wykazano podatek w zawyżo-
nej wysokości na skutek zasto-
sowania błędnej stawki – za-
strzega Przemysław Skorupa.
W związku z tym – jak
podpowiada ekspert – gdy
wystawca zastosował błędną
stawkę podatku (zwłaszcza
podstawową zamiast obni-
żonej), podatek wynikają-
cy z takiej faktury podlega
odliczeniu. Jednak podatek
wykazany na fakturze nie
będzie mógł być odliczony,
jeżeli transakcja powinna
być nieopodatkowana bądź
zwolniona.
Umieszczenie na plakacie
symbolu butelki piwa nie
wchodzi w zakres sponso-
ringu i nie ma na celu upo-
wszechnienia znaku towa-
rowego producenta. Jest to
reklama produktu alkoholo-
wego, od której należy uiścić
opłatę. Opłatę tę należy od-
prowadzić w miesiącu wysta-
wienia faktury VAT. Tak uznał
Wojewódzki Sąd Administra-
cyjny w Warszawie, który
oddalił skargę spółki zajmu-
jącej się wynajmowaniem po-
wierzchni reklamowych oraz
ich obsługą techniczną.
Sprawa dotyczyła wypełnia-
nia przez spółkę obowiązków
wynikających z ustawy o wy-
chowaniu w trzeźwości i prze-
ciwdziałaniu alkoholizmowi.
Jej przepisy nakazują podmio-
tom, które świadczą usługi re-
klamy napojów alkoholowych,
wnosić opłatę w wysokości 10
proc. podstawy opodatkowania
VAT. Opłatę wnosi się na ra-
Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl
Często zdarzają się sytuacje,
gdy podatnik wystawiający
fakturę zastosuje niewłaści-
wą stawkę podatku, np. za-
miast stawki obniżonej 8 lub
5 proc., wpisze 23-proc. VAT.
Możemy też mieć do czynienie
z sytuacją odwrotną, w której
podatnik zastosował stawkę
obniżoną, chociaż powinien
podstawową. Z punktu wi-
dzenia nabywcy towarów lub
usług ta druga sytuacja nie wy-
daje się kontrowersyjna, gdyż
dostawca wykazał po prostu
zaniżony podatek na fakturze.
trzy
pytania
orzEcznictWo
Wyrok Wsa w Warszawie z 3 lutego
2012 r., sygn. akt iii sa/Wa 1653/11.
www.serwisy.gazetaprawna.pl/
orzeczenia
MF tylnymi drzwiami próbuje ograniczyć uprawnienia podatnika
odzwierciedla na tym etapie projektu kon-
sekwencji tych zmian i nadal powołuje wy-
ciągi ze świadectw homologacji. Dodatkowo
projektodawca wydaje się nie zdawać sobie
sprawy z tego, że informacje, które zawarte
będą w takich świadectwach zgodności, nie
zawierają danych wymaganych przez ustawę
o VAT, takich jak ładowność pojazdu czy też
liczba miejsc. W świetle ustawy o VAT brak
takich informacji w dokumentach homolo-
gacyjnych nakazuje uznać dany pojazd za sa-
mochód osobowy (nawet jeśli obiektywnie
samochód homologowany jest ciężarowym).
Zatem na tym etapie projekt błędnie dostoso-
wuje przepisy o VAT do zmian wynikających
z przepisów prawa unijnego dotyczącego ho-
mologacji.
JErzy Martini
doradca podatkowy
w Baker & Mckenzie
amortyzacja zmusza zawieszoną irmę
do sporządzenia sprawozdania inansowego
Trwają prace nad zmianami w prawie drogo-
wym w związku z dostosowaniem naszych
przepisów o homologacji do regulacji
unijnych. Przy okazji resort finansów
zaproponował zmiany w ustawie o VAT.
Czy są one potrzebne?
Proponowana przez Ministerstwo Finansów
zmiana, która modyikowałaby ustawę o VAT,
jest wadliwa. Zmiana, która motywowana
jest modyikacją przepisów unijnych doty-
czących homologacji samochodów, faktycznie
nie osiąga celu, którego należałoby się spo-
dziewać. Najważniejszą zmianą wynikającą
ze zmian przepisów prawa unijnego w tym
zakresie jest wprowadzenie zasady uzyskiwa-
nia tzw. homologacji ramowej na poziomie
UE (jedynie w wyjątkowych przypadkach na-
dal stosowana będzie homologacja krajowa).
Rachunkowość
Agnieszka Pokojska
agnieszka.pokojska@infor.pl
Firma musi być zawieszo-
na na okres pełnego roku ob-
rotowego (zwykle jest to pe-
łen rok kalendarzowy albo
okres trwający 12 pełnych
kolejnych miesięcy kalen-
darzowych). Nie można też
dokonywać odpisów amor-
tyzacyjnych lub umorze-
niowych. Ponadto nie mogą
występować inne zdarzenia
wywołujące skutki o charak-
terze majątkowym lub inan-
sowym (np. sprzedaż środka
trwałego).
– Niespełnienie którego-
kolwiek z tych warunków
pozbawia przedsiębiorcę
przywilejów wynikających
ze nowelizowanych prze-
pisów ustawy o rachunko-
wości – podkreśla Wiesława
Dróżdż.
Zatem jeśli z innych oko-
liczności wynika koniecz-
ność dokonywania odpisów
amortyzacyjnych, spowoduje
to utratę przez przedsiębior-
cę prawa do niezamykania
ksiąg rachunkowych. Trzeba
przypomnieć, że dla celów ra-
chunkowości nie jest możli-
we niedokonywanie odpisów
amortyzacyjnych od środków
trwałych. W trakcie zawie-
szenia działalności, pomimo
braku ich zużycia izycznego,
będzie występować zużycie
ekonomiczne z tytułu postępu
techniczno-ekonomicznego.
Nie trzeba zamykać ksiąg ra-
chunkowych za rok obrotowy,
w którym działalność jednost-
ki przez cały czas pozosta-
wała zawieszona. Wynika to
z obowiązującej od 2 czerw-
ca 2011 r. nowelizacji art. 12
ustawy o rachunkowości (t.j.
Dz.U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223
z późn. zm.). Wiesława Dróżdż
z Ministerstwa Finansów wy-
jaśnia, że zwolnienie z zamy-
kania ksiąg rachunkowych na
koniec roku sprawozdawczego
przez przedsiębiorcę zawie-
szającego działalność go-
spodarczą jest możliwe, gdy
spełnione zostaną łącznie
określone warunki.
A może ministerstwo chce ograniczyć
prawo do odliczenia VAT?
Projektodawca zdaje się próbować zawęzić
zakres pojazdów, które od 1 stycznia 2013 r.
dawałyby pełne prawo do odliczenia podatku,
wykorzystując do tego celu zmianę unijnych
przepisów homologacyjnych.
Warto jednak wskazać, że ograniczenie ka-
tegorii pojazdów dających pełne prawo do
odliczenia VAT w porównaniu z zakresem
obowiązującym bezpośrednio przed wejściem
Polski do UE skutkuje naruszeniem tzw. klau-
zuli stałości wynikającej z dyrektywy VAT.
rozmawiała Ewa Matyszewska
Zmiana ta wiąże się również z tym, że nie
będą już wydawane wyciągi ze świadectwa
homologacji, a jedynie tzw. świadectwa
zgodności. Czy te zasady zostały uwzględ-
nione przy zmianach w VAT?
Niestety nie. Nowelizowana rzekomo pod ką-
tem tych zmian prawa UE ustawa o VAT nie
PisaliśMy o tyM
W czasie zawieszenia nie trzeba
sporządzać sprawozdania
– DGP nr 132/2011
www.podatki.gazetaprawna.pl
B5
Dziennik Gazeta Prawna, 6 lutego 2012 nr 25 (3163)
gazetaprawna.pl
OSWAJAMY PRZEPISY:
PODATKI
Zwró
si
o porad
dzi
Poniedziałek, 6.02. w godz.13.00 – 14.00
Eksperci, którzy odb
d
dy
ur: Joanna Michalska
i Mirosława Kaczorowska – eksperci podatkowi w KPMG
Nazwa u
ytkowników
Skype:
dyzurpodatkowy1;
dyzurpodatkowy2
Numer telefonu:
nr 1: 22 528 11 17;
nr 2: 22 528 11 19
Adres e-mail:
tax@kpmg.pl
porady
Kryterium dochodowe
nie uproci odliczenia
W PIT mona uwzgldni faktyczne
wydatki na dojazd do pracy
Podatnik doje
d
ał do pracy z innej miejscowo
ci. Praco-
dawca uwzgl
dniał mu jednak podstawowe zryczałtowane
koszty. Czy sam mo
e odliczy
w PIT koszty podwy
szone?
Podstawowe zryczałtowane
koszty uzyskania przychodu
ze stosunku pracy wynosz
rocznie 1335 zł (miesicznie
111,25 zł). Maj one zastoso-
wanie w przypadku, gdy po-
datnik uzyskiwał przycho-
dy z jednej umowy o prac.
Jednak pracownik, którego
miejsce zamieszkania po-
łoone jest poza miejsco-
woci, w której znajduje
si zakład pracy, ma pra-
wo do kosztów wyszych,
tj. 1668,72 zł (miesicznie
139,06 zł), o ile nie uzy-
skiwał dodatku za rozłk
lub nie otrzymywał zwro-
tu kosztów dojazdu. Takie
koszty pracownik sam moe
uwzgldni w rocznym PIT,
nawet jeli pracodawca
w trakcie roku podatkowe-
go przy obliczaniu zaliczki
ich nie stosował.
Warto pamita, e jeeli
faktyczne wydatki na prze-
jazd koszty zryczałtowane
przewyszaj, to w zezna-
niu mona je uwzgldni,
pod warunkiem e podatnik
jest w stanie je udokumen-
towa imiennymi biletami
okresowymi.
Podatnik moe przyj
w PIT faktycznie poniesio-
ne koszty jeeli dojedał
do zakładu pracy rodkami
transportu autobusowego,
kolejowego, promowego lub
komunikacji miejskiej.
Uzalenienie prawa do ulgi prorodzinnej od wysokoci dochodu
utrudni
rozliczenia
i nie zapewni wsparcia najbardziej potrzebuj
cym rodzinom
usługi dostpu do internetu,
to stosowanie zrónicowania
dochodowego przy jej odlicza-
niu niewtpliwie mogłoby by
traktowane jako postpowanie
niezgodne z zasad sprawie-
dliwoci w nakładaniu obci-
e podatkowych.
Zdaniem eksperta odmien-
n sytuacj mamy przy uldze
prorodzinnej. Została ona
wprowadzona, by zmniej-
szy obcienia podatkowe
rodzin wielodzietnych. Jed-
nak w praktyce konstrukcja
ulgi odliczanej od podatku
preferuje osoby dobrze za-
rabiajce, a nie niezamone
(dla których lepsze byłoby od-
liczenie od dochodu).
– Obecne twierdzenia Mi-
nisterstwa Finansów, e kry-
terium dochodowe pozwoli
lepiej wykorzysta ulg, s
kontrowersyjne, ale wyni-
kaj z błdnie wprowadzo-
nych rozwiza pierwotnych
– uwaa Krzysztof Biernacki.
ni by traktowani jednakowo
pod wzgldem podatkowym,
a wprowadzenie kryterium
dochodowego bdzie jednak
wpływało na zrónicowanie ich
sytuacji – uwaa Anna Misiak.
w Rödl & Partner, jest zda-
nia, e sama instytucja tzw.
ulgi prorodzinnej nie jest
najdoskonalszym rozwi-
zaniem systemu polskiego
prawa podatkowego.
– W racjonalnym modelu,
zasadnicz funkcj podat-
ków jest funkcja fi skalna.
Pozafi skalne cele, jeeli ju
si pojawi, powinny słuy
osobom faktycznie potrze-
bujcym – mówi Renata Ka-
bas-Komorniczak.
Przypomina, e ulga proro-
dzinna jest odliczana od po-
datku dochodowego dopiero
po potrceniu z niego składki
zdrowotnej.
– Taka konstrukcja powo-
duje, e ci najmniej zarabia-
jcy nie korzystaj z niej
w ogóle bd nie w pełni,
mimo e ich potrzeby s
znacznie wiksze ni osób,
których podatek po odlicze-
niach pozwala na pełne od-
liczenie ulgi prorodzinnej
– stwierdza ekspert z Rödl
& Partner.
Najmniej zarabiajcy
w praktyce nie maj ju bo-
wiem podatku wystarcza-
jcego do odliczenia całej
kwoty ulgi, a wprowadzenie
kryterium dochodowego tej
sytuacji w aden sposób nie
zmieni.
Zdaniem naszej rozmów-
czyni duo efektywniej-
szym rozwizaniem było-
by np. przyznanie tej kwoty
wprost przez starost rodzi-
nom faktycznie wymagaj-
cym wsparcia i pomocy fi -
nansowej.
Magdalena Majkowska
magdalena.majkowska@infor.pl
Jeszcze tylko przez dwa lata
podatnicy maj korzysta
z ulgi prorodzinnej na dotych-
czasowych zasadach. Zgodnie
z zapowiedziami rzdu – po-
czwszy od zezna składanych
za 2013 rok – bdzie ona przy-
znawana według nowych re-
guł. Najdalej idca zmiana to
odebranie odliczenia rodzicom
wychowujcym jedno dziecko,
których dochód roczny prze-
kracza 85 tys. zł. Wysoko za-
robków jako kryterium róni-
cujce podatników w prawie
do uzyskania ulgi podatkowej
budzi kontrowersje. Zdaje si,
e dostrzega to take samo
Ministerstwo Finansów, któ-
re ostatnio – w odpowiedzi na
interpelacj poselsk (nr 610)
– uzasadniało, dlaczego kryte-
rium dochodowe nie powinno
by stosowane w przypadku
ulgi internetowej (zamiast jej
całkowitej likwidacji od 2013
roku). I tak, w ocenie resortu
zmiana przepisów w takim
kierunku nie do, e rónico-
wałaby podatników pod wzgl-
dem uprawnie do ulgi, to
równie nadmiernie kompli-
kowałaby system podatkowy.
1112,04
zł
mo
na odliczy
maksymalnie
od podatku na jedno dziecko
904
zł
Podstawa prawna
Art. 22 ust. 11 ustawy z 26 lipca
1991 r. o podatku dochodowym od
osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2010 r.
nr 51, poz. 307 z pó
n. zm.).
wyniosło przeci
tne
odliczenie
na jedno dziecko
w PIT za 2010 rok
Faktury nie s niezbdne do odliczenia
od dochodu ulgi internetowej
Z punktu widzenia pa-
stwa moe si wydawa, e
poprzez ulg uzalenion od
kryterium dochodowego pro-
ciej bdzie prowadzi redy-
strybucj dochodów i adre-
sowa pomoc do najbardziej
potrzebujcych bez angao-
wania systemu pomocy spo-
łecznej.
– Pytanie jest jednak takie,
czy zasady ustalania prawa
do ulgi bd na tyle proste,
e nie przeło si na wik-
sze obcienie aparatu skar-
bowego w zakresie kontro-
li uprawnie do ulgi i nie
uruchomi lawiny zapyta
ze strony podatników co do
jej stosowania – zastanawia
si Anna Misiak.
Dodaje, e by moe lep-
szym rozwizaniem byłoby
przyznanie prawa do ulgi wy-
łcznie dla rodzin, które maj
wicej ni jedno dziecko.
Podatnik korzysta z mobilnego internetu. Ma te
rachunki za usług
dost
pu do sieci w kawiarenkach
internetowych. Czy w rozliczeniu za 2011 rok odliczy ulg
internetow
?
Dziki znacznemu złago-
dzeniu wymogów, od któ-
rych uzalenione jest prawo
do ulgi na internet, bdzie
to moliwe. Kwota odliczana
od dochodu tak jak dotych-
czas dotyczy wyłcznie wy-
datków zwizanych z uyt-
kowaniem internetu, czyli
nie odlicza si np. kosztów
instalacji.
Nowoci jest jednak to,
e ulga przysługuje nieza-
lenie od miejsca, w któ-
rym podatnik z internetu
korzystał i formy dostpu
do sieci. Oznacza to, e
prawo do odliczenia maj
podatnicy korzystajcy
z internetu równie poza
miejscem zamieszkania.
Ulga obejmuje zarówno wy-
datki poniesione w zwiz-
ku z uytkowaniem inter-
netu w domu poprzez stałe
łcze czy bezprzewodowo,
w tym za pomoc urzdze
mobilnych w komputerze
lub telefonie komórkowym,
jak równie w kawiarence
internetowej.
Warunkiem jest jedynie
posiadanie dokumentów
potwierdzajcych poniesie-
nie wydatków. Zawiera one
musz: dane identyfi kujce
podatnika, dane sprzedaj-
cego usług dostpu do in-
ternetu, rodzaj zakupionej
usługi i kwot zapłaty.
Komplikacja rozlicze
Wprowadzenie dodatko-
wych parametrów dla usta-
lenia prawa do ulgi na dzieci,
w tym kryterium dochodo-
wego, z pewnoci nie ułatwi
rozlicze z fi skusem, ale zna-
czco je skomplikuje.
– Skutkiem tego moe by
uczynienie z tej najpopular-
niejszej ulgi kolejnego proble-
mu dla podatników – mówi
Anna Misiak, doradca podat-
kowy, szef zespołu ds. podat-
ków osobistych w MDDP.
W jej ocenie system ulg po-
datkowych z zasady powinien
by prosty, jeli maj one rzeczy-
wicie spełnia swoje zadanie.
– Podatnicy funkcjonu-
jcy w tych samych warun-
kach ekonomicznych powin-
Cel wprowadzenia ulg
Krzysztof Biernacki, doradca
podatkowy prowadzcy kan-
celari Initium, podkrela, e
zrónicowanie opodatkowa-
nia, w tym równie kształ-
towania ulg oraz zwolnie
podatkowych, powinno by
podporzdkowane wyznaczo-
nym celom. Jeeli pierwotnym
celem wprowadzenia ulgi in-
ternetowej było zrekompen-
sowanie podniesienia staw-
ki VAT z 7 proc. do 22 proc. na
Magdalena Majkowska
PISALI
MY O TYM
Osobny limit jest lepszym rozwi
za-
niem – DGP nr 5/2012
www.podatki.gazetaprawna.pl
Podstawa prawna
Art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy z 26 lipca
1991 r. o podatku dochodowym od
osób fi zycznych (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr
51, poz. 307 z pó
n. zm.).
Inne formy wsparcia
Renata Kabas-Komorniczak,
doradca podatkowy, partner
Odsetki z prywatnego konta nie dla fi rmy
PROMOCJA
jutro
bankowych utrzymywanych
w zwizku z wykonywan
działalnoci.
– Tylko wic odsetki na
rachunkach bankowych
utrzymywanych w zwizku
z wykonywan działalnoci
stanowi przychód przedsi-
biorcy, a to oznacza, e odsetki
uzyskiwane od rodków na ra-
chunku prywatnym nie bd
stanowiły przychodu z dzia-
łalnoci gospodarczej – wy-
jania Violetta Wełnicka, do-
radca podatkowy z Kancelarii
Doradztwa Podatkowego Ma-
riusz Gotowicz w Bydgoszczy.
Ekspert dodaje, e jeli po-
datnik ma wtpliwoci, o jaki
rachunek bankowy utrzymy-
wany w zwizku z prowadzo-
n działalnoci chodzi, to
warto sign do uzasadnie-
nia wyroku Naczelnego Sdu
Administracyjnego z 26 sierp-
nia 2008 r. (sygn. akt II FSK
806/07, prawomocny).
W orzeczeniu tym sd
uznał, e jest to taki rachunek,
który słuy przedsibiorcy do
prowadzenia tej działalnoci
i za pomoc którego doko-
nywane s rozliczenia z ty-
tułu zawieranych przez nie-
go transakcji. W ocenie NSA
rozchody i przychody na ta-
kim rachunku dotycz co do
zasady odpowiednio spłaca-
nych długów i wpłat z tytułu
posiadanych wierzytelnoci,
zwizanych ze zobowizania-
mi przedsibiorcy zacigany-
mi w prowadzonej przez niego
działalnoci gospodarczej, tj.
dostawami usług lub towarów.
Przemysław Molik
przemyslaw.molik@infor.pl
W bankach jest coraz wi-
cej produktów fi nansowych
przeznaczonych dla przedsi-
biorców. Mog to by nie tylko
lokaty czy produkty inwesty-
cyjne, ale równie specjalne
kredyty i poyczki. Jeli jednak
przedsibiorca przeznaczy
rodki z kredytu fi rmowego
tymczasowo na swoje pry-
watne konto oszczdnocio-
we, wyej oprocentowane od
rachunku fi rmowego, to czy
odsetki s przychodem fi rmy?
Czy te s jej przychodem jako
osoby prywatnej, opodatkowa-
nym przez bank?
Z art. 14 ust. 2 pkt 5 usta-
wy o PIT wynika, e do przy-
chodów ze ródła działalnoci
gospodarczej zalicza si odset-
ki od rodków na rachunkach
6 sposobów
eby unikn
zakwestionowania ulgi
Jakie dokumenty nale
y zgromadzi
Jak fi skus sprawdzi poniesione wydatki
Jak potwierdzi
w urz
dzie prawo do ulgi
PISALI
MY O TYM
Odsetki z lokat firmowych ró
nie
opodatkowane – DGP nr 28/2011
www.podatki.gazetaprawna.pl
Plik z chomika:
ewcia198828
Inne pliki z tego folderu:
DZIENNIK GAZETA PRAWNA z 6 lutego 12 (nr 25).pdf
(4352 KB)
GAZETA PRAWNA z 6 lutego 12 (nr 25).pdf
(2484 KB)
KOMUNIKATY I OGŁOSZENIA z 6 lutego 12 (nr 25).pdf
(1163 KB)
KSIĘGOWOŚĆ I PODATKI z 6 lutego 12 (nr 25).pdf
(1219 KB)
RACHUNKOWOŚĆ I PODATKI z 6 lutego 12 (nr 25).pdf
(440 KB)
Inne foldery tego chomika:
DGP001.02.01.2012
DGP002.03.01.2012
DGP003.04.01.2012
DGP004.05.01.2012
DGP005.09.01.2012
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin