GAZETA PRAWNA z 8 marca 12 (nr 48).pdf

(3432 KB) Pobierz
DZI : Jak po zmianie zasad refundacji pacjent mo e bez problemów zrealizowa recept na leki ze zni k B15
gazetaprawna.pl
Czwartek 8 marca 2012 | nr 48 (3186)
Oswajamy przepisy B9
Kto mo e pomóc w rozstrzygni ciu
konfl iktu mi dzy stronami stosunku pracy
Rozliczenie PIT za 2011 rok B3 i B14
Kto i kiedy mo e skorzysta z ulgi na dzieci
Jak w zeznaniu odliczy składki ubezpieczeniowe
Jutro
Jak prawidłowo przygotowa i przeprowadzi
zebranie we wspólnocie mieszkaniowej
Zwizki nie godz si na słub
funcjonariuszy do 55. roku ycia
Nie tylko zwizkowcy, lecz take szefowie słu b krytykuj propozycje reformy emerytalnej. Mimo to rzd
nie zamierza rezygnowa z prawa zwalniania na rozkaz komendanta policjantów majcych 30 lat wysługi
W czasie konsultacji zgło-
szono ponad 260 uwag. Wik-
szo z nich pochodziła od
zwizkowców. Przede wszy-
skim nie godz si oni na
obowizek ukoczenia 55 lat
jako warunku do otrzymania
pierwszych uprawnie eme-
rytalnych po 25 latach słuby.
Taki wymóg obowizywałby
nawet wówczas, gdyby funk-
cjonariusz stracił prac z po-
wodu np. likwidacji jego po-
sterunku lub jednostki.
– Nie zgodzimy si na ta-
kie rozwizanie. Nie moe by
tak, e policjant lub pogra-
nicznik bdzie musiał pi lat
czeka na emerytur, nie ma-
jc rodków do ycia. Kto ma
go w tym czasie utrzymywa?
– denerwuje si Antoni Duda.
Zwizkowcy nie zgadzaj
si równie na zachowanie
przepisów umoliwiajcych
zwolnienie ze słuby policjan-
tów majcych 30 lat wysługi
(to suma pracy w cywilu i w
policji). Wskazuj, e obecnie
rednia wieku osoby rozpoczy-
najcej słub w policji wynosi
około 25 lat, a wic po 25 latach
taka osoba osignie 50 lat. Jeli
wic dopracuje kolejne 5 lat,
moe zosta zwolniona rozka-
zem przez komendanta.
– Skoro rzd chce wydłu-
y okres słuby dla nowych
osób wstpujcych do słuby,
to trzeba im da moliwo
wykonywania tego zawodu
przez 35 lat, tak aby ich eme-
rytura wyniosła 75 proc. upo-
saenia – dodaje Antoni Duda.
Projekt ustawy nie podoba
si take szefom słub.
Krzysztof Bondaryk, szef
Agencji Bezpieczestwa We-
wntrznego, zauwaa, e
Bo ena Wiktorowska
bozena.wiktorowska@infor.pl
Przedstawiciele zwizków
zawodowych słub mundu-
rowych maj dzisiaj rozma-
wia z Jackiem Cichockim,
szefem Ministerstwa Spraw
Wewntrznych.
– To spotkanie jest pierw-
sz z konferencji uzgodnie-
niowych koczcych kon-
sultacje w sprawie reformy
systemu emerytalnego mun-
durowych – mówi Antoni
Duda, przewodniczcy Fede-
racji Zwizków Zawodowych
Słub Mundurowych.
projekt ustawy nie przewi-
duje zwikszenia emerytu-
ry w przypadku pełnienia
słuby na froncie w czasie
wojny. Brakuje rozwiza
umoliwiajcych rozliczenie
okresów pracy wykonywanej
przed kocem słuby i po jej
zakoczeniu.
Generał brygady Maciej
Hunia, szef Agencji Wywia-
du, wskazuje, e rzdowy
dokument nie wyjania wt-
pliwoci dotyczcych zasad
przechodzenia na emerytu-
ry funkcjonariuszy przeno-
szcych si z jednej do drugiej
formacji. Domaga si te pod-
wyszenia o 1 proc. (za ka-
dy rok słuby wywiadowczej)
podstawy wymiaru emerytury
dla funkcjonariuszy wstpu-
jcych do słuby po 31 grud-
nia 2012 r.
Paweł Wojtunik, szef Cen-
tralnego Biura Antykorup-
cyjnego, wskazuje, e uza-
sadnienie projektu ustawy
jest niepełne, bo obecnym
funkcjonariuszom rzd daje
moliwo wyboru midzy
nowym a starym systemem.
Wic zapowiedzi, e zmiany
bd dotyczy tylko nowych
osób, s nieprawdziwe.
tak jest tak ma by
15 lat
minimalny wymiar słu by
niezb dny do emerytury
25 lat
minimalny wymiar słu by
niezb dny do emerytury
brak limitu wieku
wymaganego do przej cia na
emerytur
55 lat
wymagany wiek do przej cia
na emerytur
Etap legislacyjny
Koniec konsultacji społecznych
projektu
zwolnienie na rozkaz
po 30 latach wysługi
zwolnienie na rozkaz
po 30 latach wysługi
BG chce odebra pornodomen ze swoim skrótem
dzi w GP
Podatki
Nadmierne prawa ministra
trzeba ograniczy . Szef
resortu finansów ma upraw-
nienia do wpływania na
sprawozdania samorz dów.
Mo e wi c kształtowa
wizerunek sektora finansów
publicznych. B2
Praca
Wi cej lekarzy z zakazem
konkurencji. Dyrekto-
rzy szpitali coraz cz ciej
wr czaj specjalistom
umowy lojalno ciowe. Zakaz
pracy u konkurencji ma
poprawi sytuacj fi nansow
placówek. B6
Wła ciciele firm coraz
cz ciej na zwolnieniach.
W 2008 roku było 262 tys.
przedsi biorców, którzy
przebywali na zwolnieniach
lekarskich, a na koniec ubie-
głego roku – 340 tys. B8
Bank BG uznał, e
umieszczona pod
adresem z ko cówk
.xxx strona dla
dorosłych le wpływa
na jego wizerunek
nika. Niedawno złoylimy
skarg do WIPO (World Intel-
lectual Property Organization)
i obecnie czekamy na odpo-
wied tej instytucji – mówi
Agnieszka Mdrzecka z BG.
W podobnej jak ten bank
sytuacji znalazły si setki
znanych fi rm i instytucji.
Zarejestrowano m.in. adre-
sy: Orlen.xxx, PKP.xxx, PZU.
xxx, Empik.xxx czy Alior.xxx.
Pod wikszoci z nich na ra-
zie nie umieszczono adnych
stron WWW. Inaczej jest z do-
men BGZ.xxx. Tu działa ju
serwis ze zdjciami pornogra-
fi cznymi.
– Moe to mie wpływ na
postrzeganie marki banku,
chociaby w sytuacji gdy do-
mena z kocówk .xxx bdzie
indeksowana wysoko w wy-
szukiwarkach internetowych.
Dlatego chcemy j odebra
– tłumaczy Mdrzecka.
– Najprociej byłoby, gdy-
by bank miał zarejestrowany
znak słowny BGZ czy chocia
BG. Jednak takiej rejestracji
nie ma. W tej sytuacji bank
bdzie musiał oprze si na
innych okolicznociach. B-
dzie to duo trudniejsze, ale
nie niemoliwe – ocenia Mar-
ta Koremba, rzecznik paten-
towy w kancelarii Kochaski
Ziba Rpała i Partnerzy.
Dodaje, e bank moe po-
woływa si na to, e skrót
BG jest kojarzony włanie
z nim. Najlepiej, gdyby poparł
to badaniami konsumencki-
mi, cho wymagałoby to spo-
rych nakładów fi nansowych.
Dodatkowym argumentem
mog by poniesione przez
bank inwestycje na rozpo-
znawalno marki BG, np.
na kampanie reklamowe.
Atutem moe by uywa-
nie domeny BGZ.pl. Z drugiej
strony miecz ten ma dwa ko-
ce. Działa bowiem równie
domena BGZ.com, która jest
uywana przez kancelari
prawn ze Seattle w USA.
pewnym trikiem. Nazwała
swój serwis „bad girls zone”
(czyli w skrócie „boz”). Moe
wic próbowa wykaza, e
te ma prawa do uywania
tej nazwy.
Jak wynika z danych ICM
Registry, czyli fi rmy, która
zajmuje si rejestracj domen
dla dorosłych, BGZ.xxx wyku-
piła osoba prywatna, mieszka-
niec Krakowa.
– W tej sytuacji mona roz-
way wytoczenie powództwa
przed polskim sdem na pod-
stawie przepisów o zwalcza-
niu nieuczciwej konkurencji.
Maj one jednak zastosowanie
przede wszystkim do przedsi-
biorców. Niekoniecznie musi
to oznacza prowadzenie za-
rejestrowanej działalnoci. Ju
samo rejestrowanie wielu ró-
nych domen w celu osigania
korzyci z umieszczanych na
nich reklam moe w mojej
ocenie wskazywa na jej pro-
wadzenie – tłumaczy Maciej
Olejnik.
Na razie nikt nie zgłosił si
do banku BG z propozycj
odsprzeday domeny. Ofer-
t tak wysunito wczeniej
wobec Grupy PKP.
Twórczo rozwinity skrót
Bank BG ma zastrzeony
znak słowno-grafi czny „BG
SA”.
– Przy sporze o nazw do-
meny skuteczne powoływanie
si na znak słowno-grafi czny
moe by trudniejsze ni na
znak słowny– mówi Maciej
Olejnik, prawnik z kancelarii
CMS Cameron McKenna.
Wyjania, e procedura
stosowana przez WIPO nie
zabrania powoływania si
na znaki niezarejestrowane
(co oznacza równie ochron
znaków powszechnie zna-
nych). Konieczne jest jeszcze
jednak wykazanie zarejestro-
wania domeny w złej wierze,
a take nieposiadania przez
jej posiadacza praw do niej.
To moe by utrudnione,
gdy osoba, która umieciła
pod domen BGZ.xxx stron
dla dorosłych, posłuyła si
Sławomir Wikariak
slawomir.wikariak@infor.pl
Niedawno informowalimy
(DGP z 23 stycznia – „Nazwy
wiodcych polskich fi rm wy-
korzystane w pornodome-
nach”), e wiele polskich ma-
rek zostało zarejestrowanych
w nowo utworzonej domenie
.xxx przeznaczonej dla bran-
y dla erotycznej. Najczciej
chodzi o cybersquatting, czyli
zajmowanie domen po to, by
je póniej odsprzeda z zy-
skiem. Ofi ar tego procederu
padł Bank Gospodarki ywno-
ciowej. Jako pierwsza fi rma
z Polski postanowił walczy
o swoje prawa.
– Na pocztku grudnia 2011
roku podjlimy prób zakupu
domeny BGZ.xxx, ale okazało
si, e jest ona ju zarejestro-
wana przez innego uytkow-
Prawo
Za mało asystentów s dziów?
Niech wi cej pracuj .
Asystent b dzie pomaga
nawet kilkunastu s dziom.
Z prawa zniknie przepis
mówi cy o tym, e nie powi-
nien on pracowa z wi cej
ni dwoma s dziami. B10
Pod adresem
bgz.xxx
działa serwis
ze zdjciami
pornografi cznymi
Walka mo e by trudna
Spór bdzie si toczy w Cen-
trum Mediacji i Arbitrau przy
wiatowej Organizacji Wła-
snoci Intelektualnej (WIPO).
Wbrew pozorom sprawa moe
nie by oczywista.
Wiadomoci ekonomiczne „Trójki” i „Dziennika Gazety Prawnej”. S łuchaj od poniedziałku do pitku o godz. 7.30 w Programie 3
794495046.640.png 794495046.751.png 794495046.862.png 794495046.973.png 794495046.001.png 794495046.102.png 794495046.113.png 794495046.124.png 794495046.135.png 794495046.146.png 794495046.157.png 794495046.168.png 794495046.179.png 794495046.190.png 794495046.201.png 794495046.212.png 794495046.223.png 794495046.233.png 794495046.244.png 794495046.255.png 794495046.266.png 794495046.277.png 794495046.288.png 794495046.299.png 794495046.310.png 794495046.321.png 794495046.332.png 794495046.343.png 794495046.354.png 794495046.365.png 794495046.376.png 794495046.387.png 794495046.398.png 794495046.409.png 794495046.420.png 794495046.431.png 794495046.442.png 794495046.453.png 794495046.464.png 794495046.475.png 794495046.486.png 794495046.497.png 794495046.508.png 794495046.519.png 794495046.530.png 794495046.541.png 794495046.552.png 794495046.563.png 794495046.574.png 794495046.585.png 794495046.596.png 794495046.607.png 794495046.618.png 794495046.629.png 794495046.641.png 794495046.652.png 794495046.663.png 794495046.674.png 794495046.685.png 794495046.696.png 794495046.707.png 794495046.718.png 794495046.729.png 794495046.740.png 794495046.752.png 794495046.763.png 794495046.774.png 794495046.785.png 794495046.796.png 794495046.807.png 794495046.818.png 794495046.829.png 794495046.840.png 794495046.851.png 794495046.863.png 794495046.874.png 794495046.885.png 794495046.896.png 794495046.907.png 794495046.918.png 794495046.929.png 794495046.940.png 794495046.951.png 794495046.962.png 794495046.974.png 794495046.985.png 794495046.996.png 794495046.1007.png 794495046.1018.png 794495046.1029.png 794495046.1040.png 794495046.1051.png 794495046.1062.png 794495046.1073.png 794495046.002.png 794495046.013.png 794495046.024.png 794495046.035.png 794495046.045.png 794495046.056.png 794495046.067.png 794495046.077.png 794495046.088.png 794495046.099.png 794495046.103.png 794495046.104.png 794495046.105.png 794495046.106.png 794495046.107.png 794495046.108.png 794495046.109.png 794495046.110.png 794495046.111.png 794495046.112.png 794495046.114.png 794495046.115.png 794495046.116.png 794495046.117.png 794495046.118.png 794495046.119.png 794495046.120.png 794495046.121.png 794495046.122.png 794495046.123.png 794495046.125.png 794495046.126.png 794495046.127.png 794495046.128.png 794495046.129.png 794495046.130.png 794495046.131.png 794495046.132.png 794495046.133.png 794495046.134.png 794495046.136.png 794495046.137.png 794495046.138.png 794495046.139.png 794495046.140.png 794495046.141.png 794495046.142.png 794495046.143.png 794495046.144.png 794495046.145.png 794495046.147.png 794495046.148.png 794495046.149.png 794495046.150.png 794495046.151.png 794495046.152.png 794495046.153.png 794495046.154.png 794495046.155.png 794495046.156.png 794495046.158.png 794495046.159.png 794495046.160.png 794495046.161.png 794495046.162.png 794495046.163.png 794495046.164.png 794495046.165.png 794495046.166.png 794495046.167.png 794495046.169.png 794495046.170.png 794495046.171.png 794495046.172.png 794495046.173.png 794495046.174.png 794495046.175.png 794495046.176.png 794495046.177.png 794495046.178.png 794495046.180.png 794495046.181.png 794495046.182.png 794495046.183.png 794495046.184.png 794495046.185.png 794495046.186.png 794495046.187.png 794495046.188.png 794495046.189.png 794495046.191.png 794495046.192.png 794495046.193.png 794495046.194.png 794495046.195.png 794495046.196.png 794495046.197.png 794495046.198.png 794495046.199.png 794495046.200.png 794495046.202.png 794495046.203.png 794495046.204.png 794495046.205.png 794495046.206.png 794495046.207.png 794495046.208.png 794495046.209.png 794495046.210.png 794495046.211.png 794495046.213.png 794495046.214.png 794495046.215.png 794495046.216.png 794495046.217.png 794495046.218.png 794495046.219.png 794495046.220.png 794495046.221.png 794495046.222.png 794495046.224.png 794495046.225.png 794495046.226.png
 
B2
Dziennik Gazeta Prawna, 8 marca 2012 nr 48 (3186)
gazetaprawna.pl
podatki
Minister może wpływać
na księgowość miast
Resort zmienił podejście
do imprez integracyjnych
zaproszenie go do tego
udziału przez pracodawcę,
powoduje powstanie przy-
chodu opodatkowa-
nego PIT.
Wcześniej resort
twierdził, że z tego
tytułu powstanie
obowiązek pobrania PIT ze
stosunku pracy niezależ-
nie od skorzystania przez
pracownika z oferowanych
przez pracodawcę wyjść in-
tegracyjnych.
Po naszych licznych pu-
blikacjach w zakresie
opodatkowania
PIT imprez inte-
gracyjnych Mini-
sterstwo Finansów
wydało komunikat
na swojej stronie interne-
towej.
Można z niego wyczytać,
że tylko udział pracowni-
ka w firmowej imprezie
integracyjnej, a nie samo
Więcej na
www.
mf.gov.pl
Uprawnienia do wydawania przepisów rachunkowych umożliwiają
szefowi resortu inansów kształtowanie wizerunku sektora publicznego
Według Radosława Gumułki
przekazanie takich uprawnień
ministrowi inansów powo-
duje, że organ wykonawczy
otrzymał nadmierne upraw-
nienia. Ma bowiem możliwość
samodzielnego wpływania na
kształt sprawozdań inanso-
wych i na zakres ujawnianych
tam danych.
– Powoduje to pokusę trak-
towania rachunkowości jako
narzędzia do kształtowania
wizerunku sektora inansów
publicznych – wyjaśnia Rado-
sław Gumułka.
Dodaje, że niestety dzie-
je się tak ze szkodą dla tych
wszystkich, dla których spra-
wozdania jednostek samorzą-
dowych są jedynym źródłem
informacji o kondycji kon-
kretnej jednostki. Co więcej,
decyzje takie szef resortu
podejmuje praktycznie bez
jakiejkolwiek konsultacji ze
środowiskiem księgowych.
Agnieszka Pokojska
agnieszka.pokojska@infor.pl
SVB
Majątek miast wykazany
w sprawozdaniu inansowym
nie odzwierciedla stanu fak-
tycznego.
Odbiorcy, tj. banki, obliga-
tariusze, ale również miesz-
kańcy danej gminy, nie dosta-
ją więc rzetelnej informacji
na temat jej sytuacji. Problem
wykazały zeszłoroczne bada-
nia dużych miast, które wy-
konywane były po raz pierw-
szy. Można więc podejrzewać,
że w mniejszych aglomera-
cjach, których liczba miesz-
kańców nie przekracza 150
tys. i nie są poddawane re-
wizji inansowej, może być
jeszcze gorzej. Problem wyni-
ka z dwóch kwestii: błędne-
go stosowania metod wyceny
oraz z uregulowań rozpo-
rządzeń ministra inansów
z 5 lipca 2010 r. w sprawie
szczególnych zasad rachun-
kowości m.in. budżetów jed-
nostek samorządu terytorial-
nego (Dz.U. nr 128, poz. 861
z późn. zm.).
Minister wydał przepisy
do metryki podatkowej
nistra inansów z 5 marca
w sprawie wzoru i sposobu
prowadzenia metryki spra-
wy ogłoszone zostało wczo-
raj, pod poz. 246.
Oba weszły w życie 7 mar-
ca, czyli w dniu, w którym
zaczęły obowiązywać znowe-
lizowane przepisy Ordynacji
podatkowej wprowadzające
obowiązek prowadzenia me-
tryki. Metryka będzie wska-
zywała oznaczenie sprawy,
datę podjętej czynności, imię
i nazwisko oraz stanowisko
służbowe osoby, która pod-
jęła czynność, określenie jej
rodzaju oraz datę i ewentu-
alnie identyikator doku-
mentu określającego czyn-
ność.
Ministerstwo Finansów
zdążyło z wydaniem roz-
porządzeń wykonawczych
pozwalających na realizację
obowiązku zakładania w ak-
tach spraw podatkowych
specjalnej metryki. Ma ona
ujawniać wszystkich urzęd-
ników dokonujących czyn-
ności i mających wpływ na
wydawane decyzje.
Rozporządzenie mini-
stra inansów z 1 marca
dotyczące rodzajów spraw,
w których jest wyłączony
obowiązek prowadzenia
metryki, zostało opubliko-
wane w Dzienniku Ustaw
z 6 marca, poz. 245, nato-
miast rozporządzenie mi-
Zmiany w prawie
Przykładowo niedawno mi-
nister znowelizował swo-
je rozporządzenie i uznał,
że jednostki samorządu te-
rytorialnego nie dokonują
biernych rozliczeń między-
okresowych kosztów wyni-
kających z obowiązku wyko-
nania przyszłych świadczeń
na rzecz pracowników, w tym
świadczeń emerytalnych.
– Tym samym zaprzepasz-
czono szansę na zbliżenie poję-
ciowe sprawozdań sektora pu-
blicznego ze sprawozdaniami
sektora prywatnego, w którym
ujawnianie wysokości emery-
tury wypracowanej corocznie
przez pracowników stanowi
istotny element realizacji me-
tody memoriału – podkreśla
Radosław Gumułka.
Dlatego należy postulować,
aby regulacje dotyczące spra-
wozdań inansowych jedno-
stek samorządowych wynikały
z ustawy o rachunkowości oraz
aby swoboda decyzyjna mini-
stra inansów została ustawo-
wo ograniczona.
Również Zoia Podhoro-
decka, biegły rewident, pre-
zes zarządu ECA Auxilium,
uważa, że ze względu na
luki oraz liczne kontrower-
sje i trudności w ustaleniu
prawidłowej wartości środka
trwałego, głównie gruntów
i nieruchomości, pożądana
byłaby interwencja ustawo-
dawcy. W pierwszej kolejno-
ści powinien wskazać, jaką
wartość środków trwałych
ustalać na potrzeby ewiden-
cji księgowej, w szczególno-
ści przy ustalaniu wartości po-
czątkowej środków trwałych,
uwzględniając specyikę ich
nabycia przez jednostki samo-
rządu terytorialnego. Dzięki
wyraźnej regulacji doszłoby do
uzgodnienia z ogólnymi zasa-
dami ustawy o rachunkowości.
MGM
Wartość gruntów
Kłopoty z wyceną dotyczą
głównie majątku trwałego,
który stanowi większość sumy
bilansowej tych jednostek.
Podczas rewizji inansowej
miast rewidenci mieli trud-
ności i wątpliwości w związku
z tym obszarem badania.
Paweł Zaczyński, menedżer
w Deloitte, zwraca uwagę na
problem z wyceną gruntów.
Zgodnie z ustawą o rachun-
kowości grunty, o ile nie są
zakwalifikowane jako nie-
ruchomości inwestycyjne,
powinny być wyceniane we-
dług ceny nabycia. Jednak
podczas badania okazało się,
że niekiedy jednostki samo-
rządu terytorialnego stoso-
wały inne zasady. Wynika
to przede wszystkim z korzy-
stania w przeszłości z modelu
wyceny opartego na powierzch-
ni gruntów i ustalonego we-
wnętrznie, np. według mnoż-
nika dla danej klasy gruntu lub
terytorium.
– Przykładem nieprawi-
dłowości były sytuacje, gdy
wartość nieruchomości była
możliwa do ustalenia np. na
podstawie aktu notarialnego
potwierdzającego nabycie, na-
tomiast do ksiąg i tak została
wprowadzona wartość wyni-
kająca z iloczynu powierzchni
gruntu i ustalonej wewnętrz-
nie wartości – twierdzi nasz
rozmówca.
Kolejną kwestią budzącą
wątpliwości podczas pierw-
szego badania była wycena
majątku przekazywanego
przez jednostkę samorządu
terytorialnego innym zakła-
dom lub jednostkom budże-
towym w trwały zarząd. Nie-
które z nich przyjęły politykę
rachunkowości, według której
majątek taki powinien zostać
wyceniony według wartości
godziwej.
Zmieni się struktura
urzędów kontroli skarbowej
Paweł Zaczyński zwraca jed-
nak uwagę, że przemieszcze-
nie środków trwałych w ra-
mach trwałego zarządu można
porównać do przesunięć
środków trwałych w ramach
przedsiębiorstwa wielooddzia-
łowego. Nie dochodzi w takiej
sytuacji do rozpoznania no-
wej wartości tego środka. Tak
samo jak w sytuacji przełoże-
nia banknotu 100 zł z portfela
do kieszeni jego wartość pozo-
staje wciąż taka sama.
śla, że sprawozdania inanso-
we powinny rzetelnie i wier-
nie oddawać obraz jednostek
samorządowych, a ustalona
arbitralnie wartość w decyzji
przekazującej majątek nie re-
alizuje tej zasady.
W takich przypadkach moż-
na rozważyć przychylenie się
do wyceny według ceny sprze-
daży takiego samego lub po-
dobnego przedmiotu, co
jednak nie oznacza automa-
tycznie możliwości samodziel-
nego, corocznego przeszaco-
wywania.
Radosław Gumułka, prezes
zarządu w Grupie Gumułka
i biegły rewident badający
sprawozdania największych
polskich miast, m.in. War-
szawy i Krakowa, podkreśla,
że aby uniknąć takiej arbitral-
ności oraz zestandaryzować
raportowanie jednostek sa-
morządowych, ustawodawca
powinien w sposób szczególny
uregulować zagadnienia ra-
chunkowości w tym zakresie.
skiego, przysuskiego,
radomskiego, szydłowiec-
kiego, wołomińskiego, wy-
szkowskiego, zwoleńskiego,
miasta na prawach powia-
tu: Ostrołęka i Radom) oraz
dyrektora urzędu kontroli
skarbowej w Kielcach (woj.
świętokrzyskie, a także
wchodzące w skład woje-
wództwa mazowieckiego
powiaty lipski, przysuski,
radomski, szydłowiecki,
zwoleński oraz miasto na
prawach powiatu Radom).
Zmiany, które wiążą się
z likwidacją komórki w Ra-
domiu, wejdą w życie 21
marca.
Ogłoszone zostało roz-
porządzenie ministra i-
nansów z 27 lutego 2012 r.
zmieniające rozporządze-
nie w sprawie określe-
nia terytorialnego zasię-
gu działania dyrektorów
urzędów kontroli skarbo-
wej (Dz.U. z 6 marca, poz.
244). Zmiany wprowadzo-
ne w załączniku do rozpo-
rządzenia dotyczą teryto-
rialnego zasięgu działania
dyrektora urzędu kontro-
li skarbowej w Warszawie
(woj. mazowieckie, z wyłą-
czeniem powiatów lipskie-
go, ostrołęckiego, ostrow-
Do 31 marca
samorządy
muszą sporządzić
sprawozdanie
za 2011 rok
MGM
Ekspert z Deloitte wskazu-
je, że problemy i wątpliwości
prowadziły w niektórych przy-
padkach do modyikacji opinii
z badania sprawozdań przez
rewidentów (w dokumentach
tych pojawiły się objaśnienia
lub zastrzeżenia).
Z kolei Małgorzata Pawlyta,
prokurent w Grupie Gumułka,
zwraca uwagę na to, że prak-
tycznie cały majątek jednostek
samorządu terytorialnego zo-
stał na etapie tworzenia samo-
rządu nabyty nieodpłatnie.
Trudno więc zaakceptować
jako podstawę wyceny cenę
nabycia (kwotę należną sprze-
dającemu), która ze swej istoty
nie była nigdy zastosowana.
Przepisy ministerialnego roz-
porządzenia nakazują w takim
przypadku wyceniać składni-
ki według cen określonych
w decyzji właściwego orga-
nu. Jednak czy można uznać,
że spełnione są wówczas na-
czelne zasady rachunkowości?
Małgorzata Pawlyta podkre-
izba przeprowadzi szkolenie
z procedur celnych
Ustalanie zasad wyceny
Szczególne zasady rachun-
kowości dla jednostek samo-
rządu terytorialnego zostały
ramowo określone w ustawie
o inansach publicznych po-
przez wskazanie, że jednost-
ki te prowadzą rachunkowość
zgodnie z przepisami o ra-
chunkowości, z uwzględnie-
niem zasad określonych w tej
ustawie.
Ustawa o inansach publicz-
nych sama w sobie nie deiniu-
je zasad rachunkowości, lecz
poprzez delegację w art. 40
przekazuje te kompetencje
ministrowi inansów.
Przepis ten upoważnił więc
do określenia m.in. wyceny po-
szczególnych składników ak-
tywów i pasywów, a także spo-
rządzania sprawozdań.
obowiązujące w budynkach
administracji państwowej za-
sady bezpieczeństwa należy
potwierdzić do 9 marca udział
w spotkaniu oraz wskazać
osoby (imię i nazwisko), któ-
re wezmą w nim udział pod
nr tel. 91 480 56 29 albo na
e-mail: renata.bodziony@szc.
mofnet.gov.pl.
W siedzibie Izby Celnej
w Szczecinie 12 marca
w godz. 10.00 – 13.00 przy
ul. Energetyków 55 odbę-
dzie się spotkanie poświę-
cone instytucji upoważnio-
nego przedsiębiorcy (AEO)
oraz celnym procedurom
uproszczonym. Z uwagi na
PB
Urzędnicy informują o pit
przy zbyciu nieruchomości
płatnego zbycia nierucho-
mości i praw majątkowych,
w odniesieniu do trzech sta-
nów prawnych obowiązują-
cych w przepisach podatko-
wych.
Naczelnik Urzędu Skarbo-
wego w Legnicy  zaprasza
dziś o godz. 10.00 na szko-
lenie dotyczące rozliczenia
przychodu (dochodu) z od-
PiSaliśMy o tyM
Miasta nie tworzą rezerw pracowni-
czych– DGP nr 227/2011
www.podatki.gazetaprawna.pl
EM
794495046.227.png 794495046.228.png 794495046.229.png 794495046.230.png 794495046.231.png 794495046.232.png 794495046.234.png 794495046.235.png 794495046.236.png 794495046.237.png 794495046.238.png 794495046.239.png 794495046.240.png 794495046.241.png 794495046.242.png 794495046.243.png 794495046.245.png 794495046.246.png 794495046.247.png 794495046.248.png 794495046.249.png 794495046.250.png 794495046.251.png 794495046.252.png 794495046.253.png 794495046.254.png 794495046.256.png 794495046.257.png 794495046.258.png 794495046.259.png 794495046.260.png 794495046.261.png 794495046.262.png 794495046.263.png 794495046.264.png 794495046.265.png 794495046.267.png 794495046.268.png 794495046.269.png 794495046.270.png 794495046.271.png 794495046.272.png 794495046.273.png 794495046.274.png 794495046.275.png 794495046.276.png 794495046.278.png 794495046.279.png 794495046.280.png 794495046.281.png 794495046.282.png 794495046.283.png 794495046.284.png 794495046.285.png 794495046.286.png 794495046.287.png 794495046.289.png 794495046.290.png 794495046.291.png 794495046.292.png 794495046.293.png 794495046.294.png 794495046.295.png 794495046.296.png 794495046.297.png 794495046.298.png 794495046.300.png 794495046.301.png 794495046.302.png 794495046.303.png 794495046.304.png 794495046.305.png 794495046.306.png 794495046.307.png 794495046.308.png 794495046.309.png 794495046.311.png 794495046.312.png 794495046.313.png 794495046.314.png 794495046.315.png 794495046.316.png 794495046.317.png 794495046.318.png 794495046.319.png 794495046.320.png 794495046.322.png 794495046.323.png 794495046.324.png 794495046.325.png 794495046.326.png 794495046.327.png 794495046.328.png 794495046.329.png 794495046.330.png 794495046.331.png 794495046.333.png 794495046.334.png 794495046.335.png 794495046.336.png 794495046.337.png 794495046.338.png 794495046.339.png 794495046.340.png 794495046.341.png 794495046.342.png 794495046.344.png 794495046.345.png 794495046.346.png 794495046.347.png 794495046.348.png 794495046.349.png 794495046.350.png 794495046.351.png 794495046.352.png 794495046.353.png 794495046.355.png 794495046.356.png 794495046.357.png 794495046.358.png 794495046.359.png 794495046.360.png 794495046.361.png 794495046.362.png 794495046.363.png 794495046.364.png 794495046.366.png 794495046.367.png 794495046.368.png 794495046.369.png 794495046.370.png 794495046.371.png 794495046.372.png 794495046.373.png 794495046.374.png 794495046.375.png 794495046.377.png 794495046.378.png 794495046.379.png 794495046.380.png 794495046.381.png 794495046.382.png 794495046.383.png 794495046.384.png 794495046.385.png 794495046.386.png 794495046.388.png 794495046.389.png 794495046.390.png 794495046.391.png 794495046.392.png 794495046.393.png 794495046.394.png 794495046.395.png 794495046.396.png 794495046.397.png 794495046.399.png 794495046.400.png 794495046.401.png 794495046.402.png 794495046.403.png 794495046.404.png 794495046.405.png 794495046.406.png 794495046.407.png 794495046.408.png 794495046.410.png 794495046.411.png 794495046.412.png 794495046.413.png 794495046.414.png 794495046.415.png 794495046.416.png 794495046.417.png 794495046.418.png 794495046.419.png 794495046.421.png 794495046.422.png 794495046.423.png 794495046.424.png 794495046.425.png 794495046.426.png 794495046.427.png 794495046.428.png 794495046.429.png 794495046.430.png 794495046.432.png 794495046.433.png 794495046.434.png 794495046.435.png 794495046.436.png 794495046.437.png 794495046.438.png 794495046.439.png 794495046.440.png 794495046.441.png 794495046.443.png 794495046.444.png 794495046.445.png 794495046.446.png 794495046.447.png 794495046.448.png 794495046.449.png 794495046.450.png 794495046.451.png 794495046.452.png 794495046.454.png 794495046.455.png 794495046.456.png 794495046.457.png 794495046.458.png 794495046.459.png 794495046.460.png 794495046.461.png 794495046.462.png 794495046.463.png 794495046.465.png 794495046.466.png 794495046.467.png 794495046.468.png 794495046.469.png 794495046.470.png 794495046.471.png 794495046.472.png 794495046.473.png 794495046.474.png 794495046.476.png 794495046.477.png 794495046.478.png 794495046.479.png 794495046.480.png 794495046.481.png 794495046.482.png 794495046.483.png 794495046.484.png 794495046.485.png 794495046.487.png 794495046.488.png 794495046.489.png 794495046.490.png 794495046.491.png 794495046.492.png 794495046.493.png 794495046.494.png 794495046.495.png 794495046.496.png 794495046.498.png 794495046.499.png 794495046.500.png 794495046.501.png 794495046.502.png 794495046.503.png 794495046.504.png 794495046.505.png 794495046.506.png 794495046.507.png 794495046.509.png 794495046.510.png 794495046.511.png 794495046.512.png 794495046.513.png 794495046.514.png 794495046.515.png 794495046.516.png 794495046.517.png 794495046.518.png 794495046.520.png 794495046.521.png 794495046.522.png 794495046.523.png 794495046.524.png 794495046.525.png 794495046.526.png 794495046.527.png 794495046.528.png 794495046.529.png 794495046.531.png 794495046.532.png 794495046.533.png 794495046.534.png 794495046.535.png 794495046.536.png 794495046.537.png 794495046.538.png 794495046.539.png 794495046.540.png 794495046.542.png 794495046.543.png 794495046.544.png 794495046.545.png 794495046.546.png 794495046.547.png 794495046.548.png 794495046.549.png 794495046.550.png 794495046.551.png 794495046.553.png 794495046.554.png 794495046.555.png 794495046.556.png 794495046.557.png 794495046.558.png 794495046.559.png 794495046.560.png 794495046.561.png 794495046.562.png 794495046.564.png 794495046.565.png 794495046.566.png 794495046.567.png 794495046.568.png 794495046.569.png 794495046.570.png 794495046.571.png 794495046.572.png 794495046.573.png 794495046.575.png 794495046.576.png 794495046.577.png 794495046.578.png 794495046.579.png 794495046.580.png 794495046.581.png 794495046.582.png 794495046.583.png 794495046.584.png 794495046.586.png 794495046.587.png 794495046.588.png 794495046.589.png 794495046.590.png 794495046.591.png 794495046.592.png 794495046.593.png 794495046.594.png 794495046.595.png 794495046.597.png 794495046.598.png 794495046.599.png 794495046.600.png 794495046.601.png 794495046.602.png 794495046.603.png 794495046.604.png 794495046.605.png 794495046.606.png 794495046.608.png 794495046.609.png 794495046.610.png 794495046.611.png 794495046.612.png 794495046.613.png 794495046.614.png 794495046.615.png 794495046.616.png 794495046.617.png 794495046.619.png 794495046.620.png 794495046.621.png 794495046.622.png 794495046.623.png 794495046.624.png 794495046.625.png 794495046.626.png 794495046.627.png 794495046.628.png 794495046.630.png 794495046.631.png 794495046.632.png 794495046.633.png 794495046.634.png 794495046.635.png 794495046.636.png 794495046.637.png 794495046.638.png 794495046.639.png 794495046.642.png 794495046.643.png 794495046.644.png 794495046.645.png 794495046.646.png 794495046.647.png 794495046.648.png 794495046.649.png 794495046.650.png 794495046.651.png 794495046.653.png 794495046.654.png 794495046.655.png 794495046.656.png 794495046.657.png 794495046.658.png 794495046.659.png 794495046.660.png 794495046.661.png 794495046.662.png 794495046.664.png 794495046.665.png 794495046.666.png 794495046.667.png 794495046.668.png 794495046.669.png 794495046.670.png 794495046.671.png 794495046.672.png 794495046.673.png 794495046.675.png 794495046.676.png 794495046.677.png 794495046.678.png 794495046.679.png 794495046.680.png 794495046.681.png 794495046.682.png 794495046.683.png 794495046.684.png 794495046.686.png 794495046.687.png 794495046.688.png 794495046.689.png 794495046.690.png 794495046.691.png 794495046.692.png 794495046.693.png 794495046.694.png 794495046.695.png 794495046.697.png 794495046.698.png 794495046.699.png 794495046.700.png 794495046.701.png 794495046.702.png 794495046.703.png 794495046.704.png 794495046.705.png 794495046.706.png 794495046.708.png 794495046.709.png 794495046.710.png 794495046.711.png 794495046.712.png 794495046.713.png 794495046.714.png 794495046.715.png 794495046.716.png 794495046.717.png 794495046.719.png 794495046.720.png 794495046.721.png 794495046.722.png 794495046.723.png 794495046.724.png 794495046.725.png 794495046.726.png 794495046.727.png 794495046.728.png 794495046.730.png 794495046.731.png 794495046.732.png 794495046.733.png 794495046.734.png 794495046.735.png 794495046.736.png 794495046.737.png 794495046.738.png 794495046.739.png 794495046.741.png 794495046.742.png 794495046.743.png 794495046.744.png 794495046.745.png 794495046.746.png 794495046.747.png 794495046.748.png 794495046.749.png 794495046.750.png 794495046.753.png 794495046.754.png 794495046.755.png 794495046.756.png 794495046.757.png 794495046.758.png 794495046.759.png 794495046.760.png 794495046.761.png 794495046.762.png 794495046.764.png 794495046.765.png 794495046.766.png 794495046.767.png 794495046.768.png 794495046.769.png 794495046.770.png 794495046.771.png 794495046.772.png 794495046.773.png 794495046.775.png 794495046.776.png 794495046.777.png 794495046.778.png 794495046.779.png 794495046.780.png 794495046.781.png 794495046.782.png 794495046.783.png 794495046.784.png 794495046.786.png 794495046.787.png 794495046.788.png 794495046.789.png 794495046.790.png 794495046.791.png 794495046.792.png 794495046.793.png 794495046.794.png 794495046.795.png 794495046.797.png 794495046.798.png 794495046.799.png 794495046.800.png 794495046.801.png 794495046.802.png 794495046.803.png 794495046.804.png 794495046.805.png 794495046.806.png 794495046.808.png 794495046.809.png 794495046.810.png 794495046.811.png 794495046.812.png 794495046.813.png 794495046.814.png 794495046.815.png 794495046.816.png 794495046.817.png 794495046.819.png 794495046.820.png 794495046.821.png 794495046.822.png 794495046.823.png 794495046.824.png 794495046.825.png 794495046.826.png 794495046.827.png 794495046.828.png 794495046.830.png 794495046.831.png 794495046.832.png 794495046.833.png 794495046.834.png 794495046.835.png 794495046.836.png 794495046.837.png 794495046.838.png 794495046.839.png 794495046.841.png 794495046.842.png 794495046.843.png 794495046.844.png 794495046.845.png 794495046.846.png 794495046.847.png 794495046.848.png 794495046.849.png 794495046.850.png 794495046.852.png 794495046.853.png 794495046.854.png 794495046.855.png 794495046.856.png 794495046.857.png 794495046.858.png 794495046.859.png 794495046.860.png 794495046.861.png 794495046.864.png 794495046.865.png 794495046.866.png 794495046.867.png 794495046.868.png 794495046.869.png 794495046.870.png 794495046.871.png 794495046.872.png 794495046.873.png 794495046.875.png 794495046.876.png 794495046.877.png 794495046.878.png 794495046.879.png 794495046.880.png 794495046.881.png 794495046.882.png 794495046.883.png 794495046.884.png 794495046.886.png 794495046.887.png 794495046.888.png 794495046.889.png 794495046.890.png 794495046.891.png 794495046.892.png 794495046.893.png 794495046.894.png 794495046.895.png 794495046.897.png 794495046.898.png 794495046.899.png 794495046.900.png 794495046.901.png 794495046.902.png 794495046.903.png 794495046.904.png 794495046.905.png 794495046.906.png 794495046.908.png 794495046.909.png 794495046.910.png 794495046.911.png 794495046.912.png 794495046.913.png 794495046.914.png 794495046.915.png 794495046.916.png 794495046.917.png 794495046.919.png 794495046.920.png 794495046.921.png 794495046.922.png 794495046.923.png 794495046.924.png 794495046.925.png 794495046.926.png 794495046.927.png 794495046.928.png 794495046.930.png 794495046.931.png 794495046.932.png 794495046.933.png 794495046.934.png 794495046.935.png 794495046.936.png 794495046.937.png 794495046.938.png 794495046.939.png 794495046.941.png 794495046.942.png 794495046.943.png 794495046.944.png 794495046.945.png 794495046.946.png 794495046.947.png 794495046.948.png 794495046.949.png 794495046.950.png 794495046.952.png 794495046.953.png 794495046.954.png 794495046.955.png 794495046.956.png 794495046.957.png 794495046.958.png 794495046.959.png 794495046.960.png 794495046.961.png 794495046.963.png 794495046.964.png 794495046.965.png 794495046.966.png 794495046.967.png 794495046.968.png 794495046.969.png 794495046.970.png 794495046.971.png 794495046.972.png 794495046.975.png 794495046.976.png 794495046.977.png 794495046.978.png 794495046.979.png 794495046.980.png 794495046.981.png 794495046.982.png 794495046.983.png 794495046.984.png 794495046.986.png 794495046.987.png 794495046.988.png 794495046.989.png 794495046.990.png 794495046.991.png 794495046.992.png 794495046.993.png 794495046.994.png 794495046.995.png 794495046.997.png 794495046.998.png 794495046.999.png 794495046.1000.png 794495046.1001.png 794495046.1002.png 794495046.1003.png 794495046.1004.png 794495046.1005.png 794495046.1006.png 794495046.1008.png 794495046.1009.png 794495046.1010.png 794495046.1011.png 794495046.1012.png 794495046.1013.png 794495046.1014.png 794495046.1015.png 794495046.1016.png 794495046.1017.png 794495046.1019.png 794495046.1020.png 794495046.1021.png 794495046.1022.png 794495046.1023.png 794495046.1024.png 794495046.1025.png 794495046.1026.png 794495046.1027.png 794495046.1028.png 794495046.1030.png 794495046.1031.png 794495046.1032.png 794495046.1033.png 794495046.1034.png 794495046.1035.png 794495046.1036.png 794495046.1037.png 794495046.1038.png 794495046.1039.png 794495046.1041.png 794495046.1042.png 794495046.1043.png 794495046.1044.png 794495046.1045.png 794495046.1046.png 794495046.1047.png 794495046.1048.png 794495046.1049.png 794495046.1050.png 794495046.1052.png 794495046.1053.png 794495046.1054.png 794495046.1055.png 794495046.1056.png 794495046.1057.png 794495046.1058.png 794495046.1059.png 794495046.1060.png 794495046.1061.png 794495046.1063.png 794495046.1064.png 794495046.1065.png 794495046.1066.png 794495046.1067.png 794495046.1068.png 794495046.1069.png 794495046.1070.png 794495046.1071.png 794495046.1072.png 794495046.1074.png 794495046.1075.png 794495046.1076.png 794495046.1077.png 794495046.1078.png 794495046.1079.png
 
Dziennik Gazeta Prawna, 8 marca 2012 nr 48 (3186)
gazetaprawna.pl
B3
podatki
Przerwa wakacyjna nie ogranicza
rodzicom stosowania ulgi na dziecko
Abolicja nie powinna
kreować przychodu
Podatnicy, których dzieci kontynuują naukę w szkole lub na uczelni wyższej, zachowują
prawo do ulgi prorodzinnej za wszystkie miesiące minionego roku w składanym zeznaniu PIT
Umorzenie irmie
zaległych składek
na ubezpieczenie
społeczne i zdrowotne
nie powinno być
opodatkowane
To samo powinno dotyczyć
odsetek za zwłokę, gdyż osoby
prowadzące pozarolniczą dzia-
łalność gospodarczą nie mogły
ich uznać za koszt uzyskania
przychodów. Ich umorzenie
nie będzie więc przychodem
podatkowym.
Piotr Baraniak, doradca po-
datkowy w Kancelarii Ożóg
i Wspólnicy, wskazuje, że wyni-
ka to z art. 14 ust. 3 pkt 3 usta-
wy PIT (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 51,
poz. 307 z późn. zm.).
zatem brak możliwości od-
liczenia za miesiące, w któ-
rych dziecko nie uczęszczało
do szkoły (na uczelnię). Prze-
pisy ustawy z 26 lipca
1991 r. o podatku do-
chodowym od osób
izycznych (t.j. Dz.U.
z 2010 r. nr 51, poz.
307 z późn. zm.) nie
dają jednak jasnej od-
powiedzi na pytanie,
jak postąpić w przy-
padku, gdy dziecko kończy
jeden etap nauki i podejmu-
je dalszą edukację. Problem
rozstrzygnęliśmy z pomocą
Ministerstwa Finansów przy
okazji poprzednich rozliczeń
podatkowych. Poniżej przy-
pominamy te zasady. Mają
one w pełni zastosowanie
także w rozliczeniach z i-
skusem za 2011 rok.
Osoba kończąca określo-
ny etap swojego kształcenia
przestaje być uczniem okre-
ślonej szkoły z chwilą otrzy-
mania świadectwa. Jednak
jeśli zamierza ona konty-
nuować naukę, to w ocenie
Ministerstwa Fi-
nansów nie tra-
ci automatycz-
nie statusu osoby
uczącej się w ro-
zumieniu ustawy
o PIT. Oznacza to,
że w przypadku
uczniów konty-
nuujących naukę w szkole
ulga przysługuje za wszyst-
kie miesiące roku podatko-
wego.
W przypadku maturzysty,
który nie kontynuuje nauki,
ulgę można natomiast odli-
czać także za miesiące wa-
kacyjne, czyli do sierpnia
włącznie. Jeżeli natomiast
maturzysta bezpośrednio
po ukończeniu szkoły śred-
niej podejmuje (od paździer-
nika) naukę w szkole wyższej,
ulga należy się rodzicom za
cały rok podatkowy. Tak-
że w przypadku studentów
kształcących się w dwóch
etapach (studia licencjac-
kie i magisterskie) odlicze-
nie przysługuje za wszystkie
miesiące roku podatkowego.
Warunkiem jest jednak to,
aby student po zdaniu egza-
minu został zakwaliikowany
na studia magisterskie. Jeże-
li jednak studia nie są kon-
tynuowane albo występuje
przerwa i student nie od razu
podejmuje kolejny etap stu-
diów, to ulga przysługuje tyl-
ko za miesiące nauki włącz-
nie z miesiącem, w którym
został złożony egzamin dy-
plomowy.
Magdalena Majkowska
magdalena.majkowska@infor.pl
Podstawową zasadą, o której
należy pamiętać, korzysta-
jąc z ulgi prorodzinnej w ze-
znaniu rocznym PIT, jest to,
że przysługuje ona za każdy
miesiąc, w którym spełnione
były wszystkie warunki do
odliczenia. Chodzi tu o wa-
runki nałożone zarówno na
rodziców, jak i dzieci objęte
preferencją podatkową.
W przypadku dzieci peł-
noletnich (do ukończenia 25
lat) jednym z takich wymo-
gów jest nauka. Ulgę moż-
na odliczać na dzieci uczą-
ce się w szkołach, o których
mowa w ustawie o systemie
oświaty oraz ustawie – Pra-
wo o szkolnictwie wyższym,
a także w szkołach zagra-
nicznych regulowanych
przez stosowne przepisy.
Zakończenie nauki oznacza
PIT 2011
54 dni
zostało na
złożenie PIT
za rok 2011
Magdalena Majkowska
magdalena.majkowska@infor.pl
Platforma Obywatelska chce
umorzyć przedsiębiorcom
należności powstałe z tytułu
niezapłaconych składek ubez-
pieczeniowych. Projekt ustawy
abolicyjnej jest już w Sejmie,
a wczoraj PO zorganizowa-
ła konferencję prasową w tej
sprawie. Marzena Rączkie-
wicz, ekspert z Rödl & Part-
ner, tłumaczy, że umorzenie
miałoby objąć wszystkie osoby
prowadzące działalność, które
w okresie od 1 stycznia 1999 r.
do 28 lutego 2009 r. podlegały
obowiązkowo ubezpieczeniom
emerytalnemu, rentowemu
i wypadkowemu i nie opłaci-
ły składek na własne ubezpie-
czenia społeczne, zdrowotne
i Fundusz Pracy. Umorzenie ma
też dotyczyć odsetek za zwłokę,
opłaty prolongacyjnej i kosztów
upomnienia. Jednak projekt nie
reguluje skutków podatkowych
takich rozwiązań.
– Umorzenie niezapłaco-
nych składek na ubezpie-
czenia społeczne, zdrowotne
i Fundusz Pracy nie powinno
jednak skutkować rozpozna-
niem przychodu podlegające-
go podatkowi dochodowemu
od osób izycznych – podkreśla
Marzena Rączkiewicz.
Nasza rozmówczyni tłu-
maczy, że wprawdzie wartość
umorzonych należności sta-
nowi przychód z działalności
gospodarczej, ale jednocześnie
nie zalicza się do przychodów
umorzonych należności, w tym
stanowiących dochód budże-
tu państwa, niezaliczonych do
kosztów uzyskania przychodów.
– W sytuacji, w której należ-
ności te nie zostały zapłaco-
ne, a tym samym nie zostały
zaliczone do kosztów uzyska-
nia przychodów, umorzenie
będzie neutralne podatkowo
– wyjaśnia nasza rozmów-
czyni.
Ważne Ustawa aboli-
cyjna ma wejść w życie
1 maja 2012 r. i będzie
miała zastosowanie do
przedsiębiorców podle-
gających ubezpieczeniom
w okresie od 1 stycznia
1999 r. do 28 lutego 2009 r.
– Na podstawie tego prze-
pisu organy podatkowe do tej
pory uznawały, że w przypad-
ku umorzenia niezapłaconych
składek w drodze decyzji ZUS
otrzymane z tego tytułu nie-
odpłatne świadczenie nie pod-
lega opodatkowaniu – przy-
znaje Piotr Baraniak.
Problem w tym, że przepis
ten wyłącza z przychodów
przedsiębiorcy umorzone po-
datki i opłaty stanowiące do-
chód budżetu państwa, nieza-
liczone wcześniej do kosztów.
Natomiast składki są środkami
publicznymi, ale nie stanowią
dochodu budżetu państwa.
– Składki na ubezpieczenia
społeczne są przychodami
Funduszu Ubezpieczeń Spo-
łecznych, i to z wyłączeniem
tej części, która podlega prze-
kazaniu do OFE. Z kolei składki
na ubezpieczenia zdrowotne
są przychodami NFZ – mówi
Piotr Baraniak.
Dlatego zdaniem eksper-
ta projekt ustawy powinien
zostać uzupełniony o zwol-
nienie podatkowe z tytułu
umorzenia niezapłaconych
składek, gdyż wywodzenie ta-
kiego skutku z art. 14 ust. 3
pkt 3 ustawy o PIT opierało-
by się na wykładni rozsze-
rzającej.
PiSAliśmy o tym
Jak odliczać ulgę prorodzinną
w rozliczeniu za 2011 rok
– DGP nr 34/2012
www.podatki.gazetaprawna.pl
Zapłacone odsetki za korzystanie z nieujętego w ewidencji
środka trwałego stanowią koszt uzyskania przychodów
Orzeczenie
Łukasz Zalewski
lukasz.zalewski@infor.pl
rygowała koszty podatko-
we o różnicę między ceną
nabycia a kwotą odpisów
amortyzacyjnych, które
sługuje takie prawo. Sędzia
NSA Jan Rudowski, uzasad-
niając wyrok, zwrócił uwagę,
że od 1 stycznia 2009 r. zmie-
nił się stan prawny. Przed
tą datą z przepisów ustawy
o CIT wynikało, że charakter
odsetek powstałych w wy-
niku przekroczenia roczne-
go okresu używania środka
trwałego jest inny niż cha-
rakter odsetek od zaległości
podatkowych. Zgodnie z art.
16 ust. 1 pkt 24 ustawy o CIT
te ostatnie odsetki nie mogą
zostać zaliczone do kosztów
uzyskania przychodów.
Naczelny Sąd Administra-
cyjny wyjaśnił, że od 1 stycznia
2009 r. wszedł w życie zmo-
dyikowany przepis art. 16e
ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Po-
jawiło się w nim odwołanie
do Ordynacji podatkowej. Sę-
dzia Jan Rudowski stwierdził
jednak, że nowelizacja zmie-
niła jedynie metodę licze-
nia odsetek, które powsta-
ły zgodnie z art. 16e ust. 1
pkt 4 ustawy o CIT. W oce-
nie Naczelnego Sądu Admi-
nistracyjnego nie zmienił się
jednak ich charakter.
– Gdyby ustawodawca
chciał wyłączyć je z kosz-
tów podatkowych, zmodyi-
kowałby również art. 16 ust. 1
pkt 24 ustawy o CIT – przy-
znał sędzia Rudowski.
W rezultacie mimo nowe-
lizacji ustawy o CIT odsetki
powstałe w wyniku przekro-
czenia rocznego okresu uży-
wania środka trwałego spół-
ka może zaliczyć do kosztów
uzyskania przychodów.
Wyrok jest prawomocny.
Firma, która zamierza ko-
rzystać ze środka trwałego
krócej niż rok, ale okres ten
się przedłużył, musi skory-
gować rozliczenie. Dodat-
kowo, jest zobowiązana
do zapłaty odsetek, które
stanowią koszt uzyskania
przychodów.
Skarżąca spółka kupi-
ła urządzenie o wartości
przekraczającej 3,5 tys. zł.
Zaliczyła jednak cały wy-
datek do kosztów uzyska-
nia przychodów, ponieważ
urządzenie miała zamiar
używać krócej niż rok. Oka-
zało się, że było wykorzysty-
wane dłużej niż 12 miesię-
cy. W związku z tym spółka
wprowadziła je do ewiden-
cji środków trwałych i sko-
Ważne Jeśli podatnik
nie zaliczy składnika
majątku o wartości prze-
kraczającej 3,5 tys. zł do
środków trwałych i używa
go dłużej niż rok, musi
zapłacić odsetki
przypadały na okres dotych-
czasowego używania. Od
tej różnicy zapłaciła odset-
ki, zgodnie z art. 16e ust. 1
pkt 4 ustawy o podatku do-
chodowym od osób praw-
nych (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 74,
poz. 397 z późn. zm.). Pro-
blem polegał na tym, czy ta-
kie odsetki można zaliczyć
do kosztów podatkowych.
Naczelny Sąd Administra-
cyjny orzekł, że spółce przy-
orzecznictwo
wyrok nSA z 7 marca 2012 r., sygn.
akt ii FSK 1669/10.
www.serwisy.gazetaprawna.pl/
orzeczenia
Etap legislacyjny
Projekt skierowany do Biura Analiz
Sejmowych
Wyjazd do szkoły nie jest podróżą służbową przedsiębiorcy
Interpretacja
Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl
przychodu lub zachowania albo
zabezpieczenia źródła przycho-
du, nie znajdować się na liście
kosztów nieuznawanych za
koszty uzyskania przychodów,
wymienionych w art. 23 ust. 1
ustawy o podatku dochodo-
wym od osób izycznych, być
właściwie udokumentowany.
Osobom prowadzącym dzia-
łalność gospodarczą przysłu-
guje prawo uwzględnienia
w kosztach uzyskania przy-
chodów wartości diet za czas
podróży służbowych w ramach
określonego limitu, tzn. do wy-
sokości diet przysługujących
pracownikom. Ustawodawca
wyłącza bowiem z kosztów
wartość diet z tytułu podróży
służbowych osób prowadzą-
cych działalność gospodarczą,
ale tylko w części przekracza-
jącej wysokość diet przysługu-
jących pracownikom.
DGP przypomina
Dieta jest przeznaczona na pokrycie zwięk-
szonych kosztów wyżywienia w czasie podróży
i wynosi 23 zł za dobę podróży
Należność z tytułu diet oblicza się za czas od rozpoczęcia podróży
(wyjazdu) do powrotu (przyjazdu ) po wykonaniu zadania.
Z gł bokim alem i smutkiem
przyj li my wiadomo o mierci
Podatnik podjął naukę w szkole
wyższej na wydziale ratownic-
twa medycznego. Jednocześnie
prowadzi działalność gospo-
darczą, której przedmiotem
jest świadczenie usług ratow-
nictwa medycznego. Przedsię-
biorca, wyjeżdżając na zajęcia
w szkole, chce uwzględniać
diety z tytułu podróży służbo-
wej. Nie zgadza się na to Izba
Skarbowa w Bydgoszczy.
Według urzędników, aby
wydatek mógł być uznany za
koszt uzyskania przychodu,
powinien spełniać łącznie na-
stępujące warunki: pozosta-
wać w związku przyczynowo-
-skutkowym z przychodem
lub źródłem przychodu i być
poniesiony w celu osiągnięcia
mec. Gra yny Post pskiej
Jednak zasadniczą przesłan-
ką decydującą o kwaliikacji
danego wyjazdu jako podróży
służbowej jest jej związek z pro-
wadzoną działalnością gospo-
darczą. Dlatego też za podróż
służbową należy uznać wyko-
nywanie przez przedsiębiorcę
zadań związanych z prowadzo-
ną działalnością gospodarczą
poza siedzibą irmy, zarówno
w kraju, jak i poza jego grani-
cami.
Wyjazdów związanych ze
studiami nie można uznać za
podróż służbową osoby prowa-
dzącej działalność gospodarczą.
Koszty wyżywienia ponoszone
w czasie, kiedy odbywają się za-
jęcia, stanowią osobiste wydat-
ki podatnika.
Diety nie mogą więc stano-
wić kosztów uzyskania przy-
chodu, nie są one bowiem
związane z wyjazdami (podró-
żą służbową) mającymi bezpo-
średni związek z prowadzoną
działalnością gospodarczą.
znakomitego specjalisty w dziedzinie prawa,
a przede wszystkim niezwykle yczliwej Osoby
Rodzinie oraz Najbli szym
składamy wyrazy szczerego współczucia
Berlin-Hannoversche Hypothekenbank AG
i Landesbank Berlin AG
Interpretacja indywidual-
na dyrektora Izby Skarbowej
w Bydgoszczy z 14 lutego 2012 r.
(nr itPB1/415-1193/11/AK).
794495046.1080.png 794495046.1081.png 794495046.1082.png 794495046.003.png 794495046.004.png 794495046.005.png 794495046.006.png 794495046.007.png 794495046.008.png 794495046.009.png 794495046.010.png 794495046.011.png 794495046.012.png 794495046.014.png 794495046.015.png 794495046.016.png 794495046.017.png 794495046.018.png 794495046.019.png 794495046.020.png 794495046.021.png 794495046.022.png 794495046.023.png 794495046.025.png 794495046.026.png 794495046.027.png 794495046.028.png 794495046.029.png 794495046.030.png 794495046.031.png 794495046.032.png 794495046.033.png 794495046.034.png 794495046.036.png 794495046.037.png 794495046.038.png 794495046.039.png 794495046.040.png
 
B4
Dziennik Gazeta Prawna, 8 marca 2012 nr 48 (3186)
gazetaprawna.pl
podatki
Akademia podatkowa 1426
Kara umowna może zostać zaliczona do kosztów uzyskania
Zgodnie z ustawą o CIT nie uważa
się za koszty podatkowe tylko kar
umownych i odszkodowań z tytułu
wad dostarczonych towarów, wyko-
nanych robót i usług oraz zwłoki
w dostarczeniu towaru wolnego od
wad albo zwłoki w usunięciu wad
towarów albo wykonanych robót.
Kwestia możliwości zaliczenia kary
umownej do kosztów od lat budzi
kontrowersje. Przykładem może
być sprawa podatnika, który miał
wątpliwości, czy w przypadku roz-
wiązania umowy leasingu opera-
cyjnego samochodu przed końcem
umowy zapłacona kara umowna
może być kosztem podatkowym.
Podatnik wskazał, że samochód
będzie nieprzydatny w jego dal-
szej działalności gospodarczej i
z tego względu korzystniej jest dla
niego rozwiązać umowę i zapła-
cić karę, niż wpłacać kolejne raty
leasingowe.
Organ podatkowy uznał, że kara
umowna nie stanowi kosztu uzy-
skania przychodów, mimo że jej
zapłata była podyktowana rachun-
kiem ekonomicznym, gdyż to po-
datnik ponosi ryzyko prowadzenia
działalności gospodarczej i takimi
konsekwencjami nie można obcią-
żać Skarbu Państwa.
Spór rozstrzygnął NSA w wyro-
ku z 17 stycznia 2012 r. (sygn. akt
II FSK 1365/10), w którym przyznał
rację podatnikowi. NSA uznał, że
zasadniczym kryterium uznania
kary umownej za koszt jest usta-
lenie, czy została ona poniesiona
w celu zachowania albo zabezpie-
czenia przychodów. Odnosi się to
zarówno do przychodów i źródeł
faktycznie osiągniętych, jak i tych,
od których podatnik mógł racjonal-
nie oczekiwać, że zostaną osiągnię-
te. Sąd zwrócił też uwagę, że wy-
konanie istniejącego zobowiązania
poprzez zapłacenie kary umownej
nie zawsze jest związane ze zmniej-
szeniem dochodu.
Tym samym z ekonomicznego
punktu widzenia zerwanie umowy
leasingu i zapłacenie kary umownej
było korzystne zarówno dla podat-
nika, jak i Skarbu Państwa. Zatem
poniesiona kara przewidziana za
skrócenie obowiązywania umowy
stanowi koszt podatkowy przedsię-
biorcy.
Andrzej dębiec
partner,
kancelaria Hogan Lovells
Z ekonomicznego punktu widze-
nia czasami korzystniejsze jest
dla przedsiębiorcy rozwiązanie
kontraktu i zapłacenie kary niż
kontynuowanie przedsięwzię-
cia. Czy w tym przypadku kara
umowna może być kosztem?
not. MGM
Wtorek
Testamenty,
darowizny, spadki
środa
Rozwód, podział
majątku, alimenty
czwartek
Związki
nieformalne
Inwestycje w Luksemburgu
oznaczają niski podatek
Urzędnicy skarbowi mają uprawnienia
do weryikacji rozliczeń akcyzowych
Podatnik, którego urząd kontroli skarbowej zobowiązał w decyzji
do zapłaty akcyzy, może złożyć odwołanie do dyrektora izby celnej
Marek Jarocki Coraz więcej przedsiębiorców z Polski korzysta
z dobrodziejstw podatkowych obowiązujących w Luksemburgu
Paulina Bąk
paulina.bak@infor.pl
DGP przypomina
Polscy inwestorzy insty-
tucjonalni coraz częściej
korzystają z luksemburskich
rozwiązań podatkowych.
Skąd ten wzrost zaintereso-
wania taką formą rozliczeń?
Traktat podatkowy między
Polską i Luksemburgiem
przewiduje korzystne rozwią-
zania podatkowe. Gdy dołoży
się do tego korzystne przepisy
w Luksemburgu oraz przyja-
zną administrację skarbową,
która traktuje podatników po
partnersku, oznacza to duże
oszczędności. Doceniają oni
Luksemburg, co wynika z co-
raz większej dojrzałości biz-
nesu w tym kraju oraz jego
dobrej dochodowości. Przed-
siębiorcy szukają też takiego
sposobu prowadzenia działal-
ności, który zgodnie z prawem
pozwala na obniżenie efek-
tywnej stawki podatkowej.
a więc mogą z nich korzy-
stać zarówno indywidualni
przedsiębiorcy, spółki oso-
bowe, jak i osoby posiadają-
ce udziały lub akcje w spół-
kach kapitałowych.
Decyzja podatkowa powinna zawierać poucze-
nie o trybie odwoławczym
Strona może w terminie 14 dni od dnia doręczenia
decyzji zażądać jej uzupełnienia o informację doty-
czącą prawa wniesienia odwołania. Błędne pouczenie
w decyzji co do prawa odwołania nie może szkodzić po-
datnikowi
Do jednych z ważniejszych
zadań Służby Celnej nale-
ży pobieranie podatku ak-
cyzowego oraz podatku od
towarów i usług z tytułu
importu towarów. Celnicy
zajmują się również bada-
niem, czy osoby wywiązują
się z obowiązków, które na-
kłada na nich ustawa o po-
datku akcyzowym. W tym
celu mogą prowadzić kon-
trole nie tylko na granicach,
ale i wewnątrz kraju, np.
w siedzibie firmy.
Niezależnie od postępo-
wań kontrolnych prowa-
dzonych przez celników
przedsiębiorca może zo-
stać również skontrolowany
przez urząd kontroli skar-
bowej. Pracownicy kontroli
skarbowej mogą sprawdzać
firmę nie tylko pod kątem
jej rozliczeń CIT czy PIT, ale
również VAT i akcyzy. Takie
kompetencje nadaje im art.
2 ustawy z 28 września 1991
r. o kontroli skarbowej (t.j.
Dz.U. z 2011 r. nr 41, poz. 214
z późn. zm.). Na podstawie
tego przepisu pracownicy
urzędu kontroli skarbowej
są uprawnieni do spraw-
dzania rzetelności deklaro-
wanych podstaw opodatko-
wania oraz prawidłowości
obliczania i wpłacania po-
Na czym polega wyjąt-
kowość rozwiązań
luksemburskich?
Podstawowa zasada, która
leży u podstaw planowania
luksemburskiego, jest taka,
że dywidendy dystrybuowa-
ne przez przedsiębiorstwa
z Luksemburga w Polsce są
zwolnione z opodatkowania.
To jest unikalne rozwiązanie.
Oprócz wyłączenia z opodat-
kowania dochodów od dywi-
dend, od obciążeń wolne są
też zyski kapitałowe. Podob-
nie przekazanie zysków do
właściciela jest wolne od po-
datku u źródła.
Kolejnym rozwiązaniem
są fundusze inwestycyjne,
które pozwalają obniżyć po-
datek. Są to jednak rozwią-
zania droższe, przeznaczone
dla większych irm. General-
nie przedsiębiorca decydujący
się na inwestycje za pomocą
omawianych rozwiązań po-
winien brać pod uwagę, że
będzie to inwestycja długo-
terminowa.
Tradycyjne struktury ta-
kie jak fundusze inwestycyj-
ne są postrzegane w Polsce
jako rozwiązania drogie i ra-
czej skomplikowane. To tylko
po części prawda. Niezależnie
od tego można wypracować
rozwiązania prostsze i tań-
sze, dostępne dla mniejszych
przedsiębiorców bez względu
na branżę.
datków stanowiących do-
chód budżetu państwa.
– Podatek akcyzowy bez
wątpienia jest takim do-
chodem – tłumaczy Ryszard
Sowa, adwokat z kancelarii
Olszewski, Tokarski i Wspól-
nicy.
W dodatku urzędnicy kon-
troli skarbowej mają również
za zadanie zapobiegać i wy-
krywać oraz ścigać naru-
szenia przepisów celnych.
Oznacza to, że mogą oni
sprawować nadzór transgra-
niczny osób, miejsc, środków
transportu oraz dostawy to-
warów.
Możliwa jest więc sy-
tuacja, że przedsiębiorca,
u którego urząd kontro-
li skarbowej przeprowa-
dzi postępowanie kontro-
lne, otrzyma od dyrektora
tego urzędu dwie decyzje
pokontrolne. Jedną zobo-
wiązującą do zapłaty VAT
i drugą nakładającą na
niego obowiązek uiszcze-
nia podatku akcyzowego.
W takim przypadku dyrek-
tor urzędu kontroli skar-
bowej będzie występował
jako organ I instancji. Je-
żeli podatnik nie zgodzi się
z decyzjami, będzie mógł
złożyć odwołanie do orga-
nu II instancji.
– Odwołanie od decyzji
dotyczącej VAT powinno
być złożone do dyrektora
izby skarbowej. Natomiast
odwołanie od decyzji doty-
czącej akcyzy należy złożyć
do dyrektora izby celnej wła-
ściwej ze względu na siedzi-
bę przedsiębiorcy – tłumaczy
Ryszard Sowa.
Dyrektor izby celnej po
otrzymaniu akt sprawy bę-
dzie zobowiązany do ponow-
nego merytorycznego roz-
strzygnięcia sprawy.
Marek Jarocki , starszy mene-
dżer w ernst & young
od dochodu spółki, a następ-
nie właściciel musi odprowa-
dzić kolejne 19 proc. podat-
ku od dywidendy. W efekcie
mamy łącznie ok. 34 proc.
podatku do zapłaty. Po za-
stosowaniu struktur luk-
semburskich należność dla
iskusa radykalnie się zmniej-
sza. Zwróćmy uwagę, że to są
normalne, legalne struktury.
Firma nie ucieka od podat-
ku, tylko stosuje dopuszczal-
ną optymalizację.
Czy metody optymaliza-
cyjne z wykorzystaniem
instrumentów dostępnych
w Luksemburgu są kierowa-
ne do mniejszych firm?
Tak. Zajmujemy się obec-
nie obsługą klientów, którzy
posiadają aktywa rzędu kil-
ku milionów euro i mniejsze.
Najczęściej o dostępności tych
rozwiązań decyduje poziom
dochodu. Jeśli przykładowo
irma generuje 1 mln zł zy-
sku rocznie, od którego trzeba
zapłacić 190 tys. zł podatku,
to jest to już skala uzasadnia-
jąca planowanie podatkowe.
Oczywiście w przypadku
przedsiębiorstw, które mają
wielomilionowe zyski, zwrot
nakładów na strukturę luk-
semburską pojawia się szyb-
ciej, już w pierwszych mie-
siącach.
PisALiśMy o tyM
Fiskus może szacować cenę auta
z internetu – dGP nr 46/2012
www.podatki.gazetaprawna.pl
Jakie są koszty, które musi
ponieść przedsiębiorca?
To zależy między innymi od
tego, jakie ma aktywa. Gene-
ralnie irma musi ponieść
koszty związane z założe-
niem działalności, opłatami
doradców, a później utrzyma-
niem spółki.
Mówimy o dwóch rodza-
jach struktur. Założenie i pro-
wadzenie funduszu inwesty-
cyjnego jest dość drogie. To są
koszty sięgające nawet 100
tys. euro. Jeśli dotyczy to jed-
nak nowych rozwiązań, kosz-
ty roczne można niekiedy
zmniejszyć kilkukrotnie.
rozmawiał Łukasz Zalewski
PROMOCJA
Nowa internetowa
wyszukiwarka ogłosze
Zamówienia publiczne
Jakie są wymierne efekty,
jeśli firma zdecyduje się na
takie rozwiązanie?
Gdy w irmie wypracowywa-
ny jest zysk, który jest następ-
nie wypłacany właścicielom,
muszą oni często uiścić poda-
tek dwa razy. Po pierwsze CIT
– dowiedz si wi cej
Czy skierowane są one też
do wspólników lub akcjona-
riuszy spółek?
Rozwiązania te są stoso-
wane przez przedsiębior-
ców w szerokim znaczeniu,
www.ikomunikaty.pl
794495046.041.png 794495046.042.png 794495046.043.png 794495046.044.png 794495046.046.png 794495046.047.png 794495046.048.png 794495046.049.png 794495046.050.png 794495046.051.png 794495046.052.png 794495046.053.png 794495046.054.png 794495046.055.png 794495046.057.png 794495046.058.png 794495046.059.png 794495046.060.png 794495046.061.png 794495046.062.png 794495046.063.png 794495046.064.png 794495046.065.png 794495046.066.png 794495046.068.png 794495046.069.png 794495046.070.png 794495046.071.png
 
B5
Dziennik Gazeta Prawna, 8 marca 2012 nr 48 (3186)
gazetaprawna.pl
podatki
Nie każdy podatnik składa
miesięczne deklaracje
podatnik ma prawo zaproponować karę
Osoba, która uiści
uszczuplony podatek,
może złożyć wniosek
o dobrowolne
poddanie się
odpowiedzialności
poddania się odpowiedzial-
ności jest uiszczenie całego
należnego podatku oraz od-
powiedniej kwoty tytułem
kary grzywny (jest ona przed-
miotem negocjacji z organem
inansowym) i zryczałtowa-
nej równowartości kosztów
postępowania (określonych
w rozporządzeniu ministra
inansów). Organ uzależnia
wniesienie wniosku od uisz-
czenia w całości należności
publicznoprawnej, która zo-
stała uszczuplona.
– Nie może więc
dojść do sytuacji,
w której podatnik do-
browolnie podda się
odpowiedzialności
i nie uiści należnego podatku
– stwierdza Maria Kopówka.
Maciej Małanicz-Przybylski,
ekspert w MDDP Sobońska Ol-
kiewicz i Wspólnicy, dodaje, że
jeżeli w związku z przestęp-
stwem lub wykroczeniem skar-
bowym doszło do uszczuplenia
należności publicznoprawnej
i nie została ona dotychczas za-
płacona, to składając wniosek
o zezwolenie na DPO, należy ją
uiścić w całości.
Ponadto sprawca powinien
zapłacić tytułem grzywny
kwotę odpowiadającą co naj-
mniej 1/3 minimalnego wyna-
grodzenia (obecnie 500 zł) przy
przestępstwie skarbowym,
a przy wykroczeniu skarbo-
wym – co najmniej 1/10 tego
wynagrodzenia (obecnie 150
zł). Sprawca powinien również
wpłacić co najmniej zryczałto-
waną równowartość kosztów
postępowania (obecnie 150 zł
w przypadku przestępstw i 125
zł w przypadku wykroczeń).
Tylko po uregulowaniu całej
uszczuplonej należności możli-
we jest wystąpienie przez organ
do sądu z wnioskiem o zezwole-
nie na DPO. Natomiast w przy-
padku grzywny organ może
żądać dopłaty ponad kwotę
uiszczoną przy składaniu wnio-
sku o zezwolenie na DPO (do 15
tys. zł przy wykroczeniach i 7,2
mln zł przy przestępstwach).
Dobrowolne poddanie się
odpowiedzialności może za-
oszczędzić sprawcy wielu
konsekwencji, których by do-
świadczył, gdyby został wyda-
ny normalny wyrok. Maria Ko-
pówka przypomina, że osoby
korzystające z dobrowolnego
poddania się odpowiedzialno-
ści nie podlegają wpisowi do
Krajowego Rejestru Karnego.
Ponadto uiszczenie grzywny
w ramach dobrowolnego pod-
dania się odpowiedzialności
nie stanowi przesłanki recy-
dywy skarbowej.
Wybór kwartalnych rozliczeń VAT przez innych podatników niż
rozliczających się metodą kasową zobowiązuje do wpłaty zaliczek
min 25 marca wypada w nie-
dzielę).
Podatnicy są obowiązani,
bez wezwania naczelnika
urzędu skarbowego, do wpła-
cania zaliczek na podatek za
pierwszy oraz za drugi mie-
siąc kwartału w wysokości 1/3
kwoty należnego zobowiąza-
nia podatkowego wynikającej
z deklaracji złożonej za po-
przedni kwartał – w terminie
do 25. dnia miesiąca nastę-
pującego po każdym z kolej-
nych miesięcy, za które jest
wpłacana zaliczka. Obowią-
zek zaliczkowych wpłat wy-
nika z art. 103 ust. 2a ustawy
o VAT (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177,
poz. 1054 z późn. zm.).
Zaliczki mogą być wpła-
cane nie tylko na podstawie
poprzednich okresów rozli-
czeniowych, ale też w wyso-
kości faktycznego zobowią-
zania podatkowego.
– Pozwala to uniknąć nad-
płat w sytuacji znacznych
rozbieżności w wysokości
zobowiązań podatkowych
w poszczególnych kwarta-
łach – komentuje Jacek Ma-
tarewicz.
Ekspert zwraca uwagę,
że podatnicy rozpoczynają-
cy działalność gospodarczą,
którzy przewidują, że z uwa-
gi na wysokość obrotu utra-
cą status małego podatnika,
mogą odroczyć termin płat-
ności właśnie przez wybór de-
klaracji kwartalnych, gdyż nie
płacą oni zaliczek w kwartale,
w którym rozpoczęli wykony-
wanie działalności.
W konsekwencji wybór
kwartalnych deklaracji i rozli-
czania podatku w formie zali-
czek jest korzystny z uwagi na
brak obowiązku comiesięcz-
nego składania druków. Nie-
wątpliwie jest to korzystne
rozwiązanie także z uwagi
na możliwość nieoprocen-
towanego wydłużenia ter-
minu płatności VAT, gdy zo-
bowiązanie podatkowe za
poprzedni kwartał było niż-
sze lub podatnik rozpoczyna
działalność gospodarczą.
Magdalena Majkowska
magdalena.majkowska@infor.pl
Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl
Przedsiębiorcy, którzy nie
mają statusu małych podat-
ników, mogą też korzystać
z prawa do składania dekla-
racji kwartalnych. W takim
przypadku składają deklaracje
VAT-7D (mali podatnicy, roz-
liczający się metodą kasową,
składają kwartalne deklara-
cje VAT-7K). Jak wskazuje Jacek
Matarewicz, doradca podatko-
wy w KPMG, możliwość skła-
dania deklaracji kwartalnych
dla niemal wszystkich podat-
ników VAT, którzy się na to
zdecydują i pisemnie zawia-
domią o tym naczelnika urzę-
du skarbowego, wprowadzono
z początkiem 2009 roku.
– Jednak irmy inne niż
mali podatnicy, które składa-
ją deklaracje kwartalne, mają
obowiązek płacenia zaliczek
na VAT – podkreśla Jacek Ma-
tarewicz.
I tak drugą zaliczkę za
I kwartał 2012 r. podatnicy
składający deklaracje VAT-7D
muszą wpłacić do poniedział-
ku 26 marca (ustawowy ter-
Kodeks karny skarbowy prze-
widuje możliwość dobrowol-
nego poddania się odpowie-
dzialności (DPO). Sprawca
przestępstwa lub
wykroczenia podat-
kowego może złożyć
w tym celu odpo-
wiedni wniosek.
– Jeśli spełnione są przewi-
dziane przepisami warunki,
organ skarbowy przekazu-
je ten wniosek do sądu za-
miast aktu oskarżenia - wy-
jaśnia Maria Kopówka, ekspert
w spółce doradztwa podatko-
wego ABC Tax.
Procedura ta ma zastoso-
wanie do osób, które popełni-
ły czyn zagrożony wyłącznie
grzywną i nie w warunkach
uzasadniających nadzwyczaj-
ne obostrzenie kary. Co wię-
cej wina sprawcy i okoliczno-
ści popełnienia przestępstwa
lub wykroczenia nie mogą bu-
dzić wątpliwości. Niezbędnym
warunkiem do skorzystania
z procedury dobrowolnego
Analiza
DGP
Pisaliśmy o tym
Wykroczenie skarbowe przedawni się
szybciej niż zobowiązanie podatkowe
– DGP nr 16/2012
www.podatki.gazetaprawna.pl
Pisaliśmy o tym
metoda kasowa i składanie deklaracji
co kwartał mogą ułatwić podatnikom
rozliczenia Vat – DGP nr 20/2012
www.podatki.gazetaprawna.pl
PROMOCJA
Wielorazowe pieluchy mogą
być objęte niższym Vat
Interpelacja
Magdalena Majkowska
magdalena.majkowska@infor.pl
Trybunału Sprawiedliwości
UE z 28 października 2010 r.
w sprawie C-49/09. Nato-
miast pieluszki jednorazo-
we (dla niemowląt i osób
dorosłych), celulozowe, skla-
syikowane (według PKWiU
z 2008 r.) w grupowaniu
17.22.12.0, są opodatkowa-
ne stawką obniżoną zgod-
nie z art. 146a pkt 2 ustawy
o VAT (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr
177, poz. 1054 z późn. zm.)
w związku z poz. 81 załącz-
nika nr 3 do tej ustawy.
Ministerstwo Finansów
rozważy obniżkę stawki VAT
na pieluchy wielokrotnego
użytku w ramach przeglądu
zakresu stosowania obni-
żonych stawek podatku na
produkty używane do higie-
ny osobistej.
Resort poinformował
o tym w odpowiedzi na
interpelację poselską (nr
1402/12). Dziś na dziecię-
ce pieluchy jednorazowe
i wielorazowe obowiązują
róże stawki VAT. Te pierw-
sze opodatkowane są 8-proc.
VAT, natomiast na drugie
obowiązuje podstawowa 23-
proc. stawka podatku. Tym-
czasem popularność pieluch
wielorazowych w Polsce ro-
śnie, zarówno ze względów
ekologicznych, jak i ekono-
micznych. Także w innych
krajach, np. Wielkiej Bry-
tanii, organy samorządo-
we zachęcają rodziców do
używania tzw. wielorazó-
wek, co ogranicza ilość od-
padów i przynosi realne
oszczędności.
Zróżnicowanie opodat-
kowania VAT pieluch Mini-
sterstwo Finansów tłuma-
czy tym, że do końca 2011 r.
odzież i dodatki odzieżo-
we dla niemowląt – w tym
pieluszki z tkanin baweł-
nianych i włókien synte-
tycznych wielorazowego
użytku – były opodatko-
wane 8-proc. VAT. Stawka
na wszystkie te produkty,
a zatem również na pielu-
chy wielorazowe, wzrosła
od 2012 r. z uwagi, na po-
trzebę wykonania wyroku
Ważne Minister inan-
sów może obniżyć stawki
podatku, wydając rozpo-
rządzenie wykonawcze
do ustawy o VAT
Resort podkreślił jednak,
że pieluszki nazwane przez
niektórych handlowców
ekologicznymi (wielokrot-
nego użytku) stanowią asor-
tyment wyrobów odzieżo-
wych. Wśród tych wyrobów
mieszczą się również pie-
luchy bawełniane (tetrowe
i lanelowe), których cechy
użytkowe pozwalają na ich
zastosowanie w gospodar-
stwie domowym nie tylko
w zakresie wyznaczonym
ich nazwą.
Tego rodzaju produkty
nie mogłyby być zaliczone
do produktów używanych
do higieny osobistej, któ-
re zgodnie z art. 98 ust. 2
i poz. 3 załącznika nr 3 do
dyrektywy Rady 2006/112/
WE mogą być objęte obni-
żoną stawką VAT.
Pisaliśmy o tym
Nie będzie zwrotu Vat na ubranka dla
dzieci – DGP nr 35/2012
www.podatki.gazetaprawna.pl
794495046.072.png 794495046.073.png 794495046.074.png 794495046.075.png 794495046.076.png 794495046.078.png 794495046.079.png 794495046.080.png 794495046.081.png 794495046.082.png 794495046.083.png 794495046.084.png 794495046.085.png 794495046.086.png 794495046.087.png 794495046.089.png 794495046.090.png 794495046.091.png 794495046.092.png 794495046.093.png 794495046.094.png 794495046.095.png 794495046.096.png 794495046.097.png 794495046.098.png 794495046.100.png 794495046.101.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin