Piotr Wodziński - Fizyka dla gimnazjum - kinematyka dynamika termodynamika (2003) - ze strony merkuryusz.com.pdf

(15050 KB) Pobierz
973356528.002.png
Spis treści
Rozdział I                             Wektory
działań
wektora na składowe
KINEMATYKA
Rozdział IV                         Ruch ciał
Rozdział V                          Względność ruchu, układ odniesienia
Rozdział VI                        Pomiar czasu
Rozdział VII                       Opis położenia ciała
Rozdział IX                        Ruch jednostajny prostoliniowy
Rozdział X                          Prędkość, droga i czas w ruchu jednostajnym
Rozdział XI                       Względność prędkości
Rozdział XIV                    Ruchy jednostajnie zmienne
Rozdział XV                     Przyspieszenie jako wektor
DYNAMIKA                                                 do góry
973356528.003.png
Rozdział XXI                  Opory ruchu, siła tarcia
PRACA, MOC, ENERGIA                                         do góry
Rozdział XXVI               Siła i pęd ciała
Rozdział XXVII             Praca siły
Rozdział XXIX              Praca i energia
Rozdział XXXV              Moc
Rozdział XXXVI           Maszyny proste
energia"
POLE GRAWITACYJNE                                         do góry
973356528.004.png
Rozdział XL                 Prawo ciążenia powszechnego
Rozdział XLII               Praca w polu grawitacyjnym
TERMODYNAMIKA
Rozdział XLIV              Temperatura ciała
Rozdział XLV                Energia wewnętrzna ciała
Rozdział XLVI              Ciepło właściwe
Rozdział L                      Przewodnictwo cieplne
                                                                                                              do góry
973356528.005.png
WSTĘP
W klasie VI rozpoczęliście naukę nowego przedmiotu ­ fizyki. Poznaliście szereg podstawowych pojęć takich
jak: ciało fizyczne, substancja, oddziaływania między ciałami, skutki oddziaływań itd. Poznaliście także kilka
wielkości fizycznych takich jak np.: długość, pole powierzchni, objętość, temperatura, masa ciała, siła, ciśnienie
oraz zjawisk: topnienie, krzepnięcie, parowanie, wrzenie, skraplanie, pływanie ciał, dyfuzja i praw fizycznych:
prawo Pascala oraz prawo Archimedesa. Staraliście się również dociec przyczyn tych zjawisk oraz opisać ich
przebieg za pomocą zależności matematycznych, jak np. zależność ciśnienia w cieczy od głębokości. Mieliście
okazję również poznać jedną z teorii fizycznych, mianowicie cząsteczkową (molekularną) teorię budowy materii.
Wiecie już także, na czym polega pomiar w fizyce i jakie jest jego znaczenie. Znacie więc niektóre przyrządy
służące do tego celu jak waga, barometr, manometr, siłomierz czy menzurka.
Jeżeli jednak przyjrzycie się dokładniej wszystkim zjawiskom, jakie badaliście w klasie VI, to na pewno
zauważycie, że nie występowało w nich zjawisko, które nazywamy ruchem, a przynajmniej nie miało ono
zasadniczego znaczenia. Tymczasem jest ono powszechne w otaczającym nas świecie i dlatego nie może
umykać zainteresowaniu fizyka. Temu też zjawisku w dużej mierze poświęcony jest czas przewidziany
programem nauczania w klasie VII ­ ruchowi oraz prawom fizycznym i innym zjawiskom z nim związanym. Z
tego powodu przedmiot "fizyka" w kl. VII będzie nieco inna niż w kl. VI ­ znacznie więcej będzie w niej
matematyki, czym nie należy się przerażać, gdyż taka jest po prostu kolej rzeczy. Matematyka jest obecna w
coraz większym stopniu w najróżniejszych dziedzinach wiedzy.
Pierwsze trzy rozdziały są poświęcone omówieniu podstawowych pojęć związanych z wektorami, które często
będą pojawiać się w tym podręczniku. Ci z Was, którzy są z nimi zaznajomieni, moga opuścić te rozdziały i
zacząć naukę fizyki od Rozdziału IV.
W pierwszej części zajmiemy się opisem ruchu bez analizowania jego przyczyn oraz ewentualnych skutków.
Dział fizyki, który tym się zajmuje, nosi nazwę kinematyki. Przyczyny ruchu zostaną omówione nieco później;
dział fizyki, który tym się zajmuje, nosi nazwę dynamiki.
Ostatnia część, termodynamika, poświęcona jest badaniu pewnych zjawisk cieplnych. Ma ona, wbrew
pozorom, wiele wspólnego z ruchem ciał, tyle że w świecie atomów i cząsteczek.
 
Piotr Wodziński
Toronto ­ Wrocław, 1993/4
Od autora
Niniejszy podręcznik powstał w oparciu o doświadczenia autora z nauczania fizyki w latach 1990­4 i był
przeznaczony dla dawnej klasy VII. W związku z reformą oświaty, w ramach której przedmiot fizyka znalazł się
częściowo w programie gimnazjum, a w zasadzie liceum, stało się to nieaktualne. Jednakże ­ po namyśle ­ autor
zdecydował, by nie wprowadzać zmian w tekście.
Strzegom, 2003
973356528.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin