PADMASAMBHAWA - USTNA RADA DOTYCZĄCA PRAKTYKI.pdf

(69 KB) Pobierz
259739497 UNPDF
Padmasambhawa
USTNA RADA DOTYCZĄCA PRAKTYKI
Namo Guru Dewa Dakini Hung
Wielki Mistrza Padmakara, który wzniósł filar życia słów wszystkich buddów,
pomógł ludowi Tybetu wejść w bramę Dharmy. Chociaż pragnęli przyjąć schronienie
w Trzech Klejnotach, nie wiedzieli jak skierować swoje umysły w kierunku praktyki.
Kiedy spadły na nich takie nieszczęścia jak choroby, bojaźliwie zaczęli się uciekać do
wróżbiarstwa, inkantacji szmanistycznych i astrologii. Dlatego Padmakara udzielił im
tej ustnej rady na temat praktyki. Tybetańczycy, praktykujący w tej zdegenerowanej
epoce, weźcie ją sobie do serca!
Aby sprawić, żeby twoja praktyka duchowa stała się znacząca, stosuj ją zawsze
wtedy, kiedy potrzebujesz remedium. Jeśli masz jakieś przerażające doświadczenie,
zachowaj w umyśle Trzy Klejnoty, obiekty schronienia! We wszystkich codziennych
aktywnościach, takich jak chodzenie, leżenie czy siedzenie, pamiętaj o swoim
mistrzu na szczycie swojej głowy! Oddzielenie się od bodhicitty powoduje gnicie
korzenia mahajany; a zatem nigdy nie oddzielaj się od poruszania umysłu skupionego
na najwyższym oświeceniu!
Odczuwanie skąpstwa podczas dawania jałmużny, powoduje odrodzenie się w
postaci głodnego ducha, a więc nie błądź w skąpstwie, nawet wtedy kiedy dajesz
najdrobniejszą rzecz! Dawanie upustu pożądaniu podczas zachowywania ślubowań
czystości, powoduje odrodzenie się w piekle cuchnących zwłok; a zatem nie kultywuj
w sobie żądzy seksu. Wpadanie w gniew podczas ćwiczenia się w cierpliwości i
bodhicitcie, powoduje bolesne doświadzenie palenia się w żelażnym pudle wewnątrz
płonącego pieca; a zatem nigdy nie oddzielaj się od zbroi cierpliwości.
Jeśli ześliźniesz się w lenistwo, próbując zrealizować niezrównane oświecenie,
zachowaj w umyśle to, że twoje życie biegnie przed siebie nie zwlekając nawet przez
chwilę; nie stań się ofiarą próżności! Czas twego życia umyka tak jak noc umyka
przed dniem; zachowaj to w umyśle!
Kiedy stosujesz się do zaplanowanej duchowej praktyki, największe znaczenie ma
dedykowanie zasługi przestrzegania wskazań sześć razy w ciągu dnia i nocy! Spanie
jak zwykłe zwłoki jest bardziej nikczemne, niż [bycie] krową! Nie praktykowanie
Dharmy po osiągnięciu ludzkiego ciała, jest bardziej podłe, niż bycie gnijącym
trędowatym. Nie obawianie się dojrzewania karmy, kiedy wie się o pozytywnych i
negatywnych działaniach, jest odpowiednikiem obłędu! Zrozum, że nawet niewielkie
pogwałcenie [prawa karmy], może zaowocować górą cierpienia. Zachowaj to w
umyśle!
Rzeczą o największym znaczeniu jest pielęgnowanie nawet najdrobniejszych
pozytywnych działań podobnie jak własnego serca! Zabieranie życia innym [istotom]
nie różni się niczym od mordowania własnych rodziców czy dzieci! Jeśli na widok
kobiety odczuwa się pożądanie, powoduje to odrodzenie się jako mikrob w łonie;
zastosuj więc remedium wyrzeczenia się! Zamiar zabrania czegoś, co należy do innej
[osoby], a co nie zostało ci dane, sprawi, że przez wiele eonów będziesz się odradzać
w ubóstwie i niedostatku. Wystrzegaj się nieszczęść, jakie spowoduje zaangażowanie
się w tym życiu w pracę na polu z udziałem zwierząt i pracowników!
Nie powinieneś zniechęcać się, myśląc: "Jak ktoś z taką karmą jak moja, może
praktykować Dharmę?" Nawet błogosławiony Budda Śakjamuni był kiedyś nangdzie,
synem garncarza! Nie czuj dumy, ani nie nadymaj się zarozumiale, z powodu
rzekomego posiadania przez siebie powierzchownej szlachetności. Żaden z buddów
nie odczuwa zarozumiałości, mimo iż ich wszechwiedza i właściwości znajdują się
poza możliwościami zmierzenia!
Kiedy spotykasz zły los, to jeśli nie zaufasz Trzem Klejnotom, ale zamiast tego
poszukasz ratunku w szamanistycznych rytuałach leczniczych i przyjmiesz
schronienie w światowych duchach, będzie to oznaką tego, że pozwoliłeś na
powstanie negatywnych poglądów odnośnie nauk Wielkiego Pojazdu. Nie czuj
skrępowania w obliczu nauk Buddy!
Zawsze wtedy, kiedy spotyka cię nieszczęście czy choroba, pomyśl sobie: "To
odpłata za moje karmiczne długi z poprzednich żywotów; oczyszcza to moją
negatywną karmę! Bez względu na to, jakie szczęście cię spotka, uważaj je za dobroć
Trzech Klejnotów i pobudź w sobie silną tęsknotę oddania i wdzięczności! Kiedy
natykasz się na wrogość i nienawiść, myśl: "Jest to dobry przyjaciel, który pomaga
mi kultywować cierpliwość!" Myśl: "Ten pomocnik jest posłańcem zesłanym przez
zwycięskich!"
Kiedy twoi przyjaciele i krewni ukazują ci swoją miłość i uczucia, są to okowy
samsary, pomyśl więc: "Te więzy są przeszkodami zesłanymi przez Marę, aby
uniemożliwić mi spełnienie niezrównanego oświecenia!" Pomyśl także: "Wszystkie
czujące istoty trzech sfer są moimi rodzicami. Jaka szkoda, że moi rodzice błąkają się
w samsarze! Nie wystarczy jednak żałować ich; z pomocą czterech niezmierzoności i
wielu innych środków, muszę wyprowadzić je poza samsarę, dopóki samsara nie
opustoszeje!" Zachowaj to w umyśle!
Bez względu na to, na jakie przyjemności i rozproszenia napotkasz w ciągu tego
życia, myśl: "To Mara zwodzi mnie, abym nie osiągnął najwyższego oświecenia! Ten
Mara budzi większe przerażenie, aniżeli jadowita żmija!" Zachowaj to w umyśle!
Chociaż bardziej mogą ci się podobać doskonałe warunki tego życia, są one
przemijające, powierzchowne i chwilowe. Zachowaj to w umyśle!"
Bez względu na osiągnięcia, do jakich się zastosujesz, w tym świecie są one tylko
przemijające i będą cię dręczyć omamionymi zaburzeniami. Zachowaj to w umyśle!
Dokonaj wysiłku, aby odwrócić się od tego złudzenia! Pewne jest, że musisz odejść,
pozostawiając po sobie całe królestwo, upragnione obiekty i własność! Wówczas nie
pomoże ci nic poza Dharmą. Zahowaj to w umyśle! [Terma Nyangral Nyima Ozera
zawiera w tym miejscu dodatkowe zdanie: "Możesz mieć niezliczone królowe i
służbę, ale zachowaj w umyśle, że w chwili śmierci będziesz musiał odejść sam".] To
najważniejsze! Zachowaj to w umyśle! Odnośnie tego towarzystwa, istotne jest, aby
w tym życiu dotrzymywać towarzystwa temu czemuś, co pomaga ci w osiągnięciu
niezrównanego oświecenia. Zachowaj to w umyśle! Kiedy spotyka cię zły los,
zrozum, że jest to nauczyciel, który namawia cię do robienia tego, co pozytywne i że
to jest najłaskawszy nauczyciel! Zachowaj to w umyśle!
Kiedy na ciało spada poważna choroba, pomyśl: "Jest to bicz, który prowadzić mnie
będzie na ścieżce do oświecenia. Jest to obiekt schronienia, prowadzący mnie na
ścieżce". To ciało, które mam tylko na pewien czas, któregoś dnia będę musiał
zostawić jak zwykłe zwłoki. Nie ma możliwości, aby tego uniknąć! Kiedy lgniesz do
tego złożenia mięsa i krwi jako samego siebie, pomyśl: "Jest to zły duch, który
przeniknął do mego serca!" Nie rozpraszając się, rób co tylko możesz, żeby wypędzić
tego złego ducha! Doświadczenia tego życia nie posiadają własnej natury,
przypominają sen i magię. Zachowaj to w umyśle!
Ty i wszyscy inni jesteście omamieni, ponieważ nie rozpoznajecie, że to, co jest
pozbawione własnej natury, jest właśnie takie. To złudzenie musi zostać natychmiast
odesłane w dharmatę. Zachowaj to w umyśle! Jeśli tego nie zrobisz, spowoduje to, że
bez końca będziesz wędrować w samsarze i przechodzić niemożliwe do zniesienia
cierpienie. Porzuć wszystkie inne aktywności i nie przykładaj uwagi do niczego
innego, oprócz praktyki Dharmy, a ona umożliwi ci zrealizoewanie niezrównanego
oświecenia. To najważniejsze! Jeśli chodzi o praktykę Dharmy, wystarczy po prostu
"mieć praktykę". Głębokie nauki musisz zastosować w odpowiedni sposób. Zachowaj
to w umyśle!
Jeżeli praktykujesz w sposób właściwy, przepływ samsary zmieni kierunek. Kiedy
ten przepływ zostanie odwrócony, nie zaniknie przepływ wielkiej błogości. Zachowaj
to w umyśle! Praktykujący z przyszłych pokoleń nie zastosują się do tej rady. Zaufają
wróżbom i szamanistycznym inkantacjom, co sprawi, że zbłądzą na manowce.
Zachowaj to w umyśle!
Jeżeli wysłuchasz tego uważnie i zastosujesz odpowiednio w praktyce, z pewnością
automatycznie otrzymasz błogosławieństwa! Kiedy twoje serce przyswoi sobie
miłującą dobroć, będą cię kochały wszystkie istoty. Jeżeli masz w sercu współczucie,
każdy będzie cię miłował jak własne dziecko. Kiedy zachowujesz w sercu
bezstronność, uwolnisz się od wrogości i uprzedzeń. Jeśli wypełnisz swoje serce
współodczuwającą radością, twoje działania będą pozostawać w harmonii ze
wszystkimi.
Kiedy porzucisz myśl o ranieniu innych, napotkasz mniej wrogości. Jeżeli okiełznasz
swój umysł i będziesz bardzo szczodry, wokół ciebie zgromadzi się wielu
praktykujących. Kiedy przestaniesz być zazdrosny i arogancki, będziesz mniej
zniesławiany. Jeśli porzucisz niespokojne działania i zaaferowanie, będziesz
popełniał mniej błędów.
Kiedy twój umysł odwraca się od żądzy, wtedy automatycznie pojawia się jedzenie,
bogactwo i radości. Kiedy zachowujesz czystość wskazań, twój umysł stanie się
giętki. Jeśli nie masz żadnych ambicji, ani pragnień, nagromadzenia udoskonalą się w
sposób naturalny. Kiedy zrozumiesz cechy charakterystyczne samsary, twój umysł
odwróci się od światowych dążeń.
Jeśli twój umysł zaangażował się w głębokie nauki o dharmacie, a ty stosujesz je w
praktyce, napotkasz wiele nieszczęść i przeszkód.[W sutrach Pradżniaparamity często
wspomina się, że bodhisattwa, który angażuje się w praktykę głębokiej pustki,
napotka na wiele problemów, aby w ten sposób móc szybciej oczyścić swoją karmę i
podążać dalej ścieżką do oświecenia.] Kiedy towarzyszysz wybitnemu mistrzowi,
jego właściwości automatycznie wpłyną na ciebie. Jeśli twoje oddanie dla Trzech
Klejnotów nie wygasa, szybko otrzymasz błogosławieństwa.
Kiedy studiujesz i przemyśliwujesz nauki bez uprzedzeń, będziesz miał mniej
sekciarskie nastawienie wobec nich i szkół filozofii. Jeżeli praktykujesz głębokie
[fazy] rozwojową i spełniającą, osiągniesz moce i błogosławieństwa. Kiedy twoja
powierzchowność dostosowuje się do światowych konwencji, spotkasz się z
mniejszym krytycyzmem.
Jeśli przestaniesz skupiać się na przywiązaniu i lgnięciu, twoje ciało i umysł odczują
spokój. Jeżeli żyjesz na odosobnieniu w górach, pojawią się doświadczenia. Kiedy
odrzucisz umiłowanie własnego "ja" i lgnięcie do niego, nie będą ci dokuczać
przeszkody ze strony Mary. Jeśli twój umysł spogląda w siebie, wyłoni się z ciebie
dharmata.
Kiedy nieustannie wkładasz wysiłek w praktykę, pojawią się nieograniczone
pozytywne właściwości. Jeśli rozpoznasz naturę umysłu, jego wytwory i włożony
weń wysiłek, uwalniają się w sposób naturalny. Kiedy rozpoznasz, że samsara i
nirwana są dharmakają, nie będziesz musiał wkładać wysiłku w praktykę
medytacyjną. Jeżeli twoja praktyka nie zagubi się w lenistwie, nie będziesz czuł żalu
w chwili śmierci.
O szczęśliwcy, zmieszajcie swój umysł z Dharmą, a pojawi się w was szczęście stanu
buddy!
Posłuchaj znowu! Jeśli nie poskromisz swoich przeszkadzających uczuć, napotkasz
na wrogów i sprzeczności; jest to bezcelowe, pozwól więc umysłowi, aby spoczął
swobodnie!
Możesz próbować wspierać swoją rodzinę i przyjaciół, ale w chwili śmierci
wszystkie działania poza właściwie wykonywanymi praktykami Dharmy, okażą się
chybione. A zatem nieustannie stosuj się do praktyki duchowej w myśli, słowie i
czynie!
Możesz gonić za światową sławą i osiągnięciami, lecz jeśli praktykujesz nauki
Buddy, to taka aktywność stanie się jedynie przyczyną tego, że ponownie wpadniesz
w samsarę. A zatem, przylgnij do nauk Buddy!
Zamek z ziemi i kamienia może być piękny, ale jeśli nie mieszkasz w fortecy
niezmiennego, będziesz musiał odejść bez niego. Trzymaj się więc fortecy
niezmiennego!
Możesz gromadzić dobra i rzeczy, lecz po śmierci będzie się można cieszyć jedynie z
dwóch nagromadzeń. Gromadź więc dwa nagromadzenia, tak bardzo jak potrafisz!
Możesz jeść wszelkiego rodzaju wspaniałe pożywienie, ale jeśli nie przylgnąłeś do
nektaru wrodzonej natury, wszystko to zmieni się w stos nieczystości. Wypij więc
nektar głębokich wyjaśnień!
Z całego serca możesz ukochać to ciało z mięsa i krwi, i lgnąć do niego jakby było
tobą, ale ponieważ jest to tylko pożyczka od elementów, i jeśli nie zrealizujesz
niezrodzonej dharmakaji, wkrótce zostanie ci ono wyrwane. Strzeż więc i schwytaj
twierdzę niezrodzonej dharmakaji!
Możesz być partnerem tysiąca miłych przyjaciół, ale jeśli nie dotrzymujesz
towarzystwa metodzie (upaya) i poznaniu (pradżnia), wkrótce zostaniesz od nich
odłączony. Dotrzymaj więc towarzystwa metodzie i poznaniu!
Twoja sława i rozgłos mogą wypełniać miliard wszechświatów, lecz jeśli nie
rozpoznasz swojej niezrównanej i niewyrażalnej natury, wszystko to będą jedynie
próby Mary, mające na celu uwiedzenie cię. Dąż więc do osiągnięcia
niewypowiedzianej, niepojętej i niemożliwej do opisania natury!
Możesz posiadać moc i władzę władcy świata, ale jeśli po mistrzowsku nie opanujesz
swego umysłu, to kiedy nadejdzie czas śmierci, ciągle nie uda ci się osiągnąć mocy
wolności. Zdobądź więc kontrolę nad swoim umysłem!
Możesz mieć odwagę silnego wojownika, lecz jeśli nie posiadasz inteligentnej mocy
wiedzy rozróżniającej, nie odwrócisz fali w bitwie z samsarą. Posiądź więc
inteligentną moc wiedzy rozróżniającej!
Możesz mówić jako Lew Mowy [Mańdziuśri], ale jeśli nie weźmiesz sobie do serca
pierwotnie czystej natury rozbrzmiewającej pustką, nie zapobiegniesz dojrzewaniu
karmy. Weź więc sobie do serca pierwotnie czystą naturę pustego rozbrzmiewania!
Zgłoś jeśli naruszono regulamin