bajki(2).pdf

(60 KB) Pobierz
QPrint
mgr Ewa Trzeszan
pedagog nauczania poczĢtkowego
neurologopeda
terapeuta pedagogiczny
Zespþ Szkl nr 7 SP. nr 12
PS nr 22
PS nr 44
w Gdyni
,,Bajki przychodzĢ na spotkanieÈÑ
Parħ pomysþw zabaw z dzieęmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
w ramach akcji,,Caþa Polska czyta dzieciomÑ, Czytanie zbliŇa.
Jako neurologopeda pracujħ w Przedszkolu SamorzĢdowym nr 22 w Gdyni. Nasza placwka
integruje dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych, rozwijajĢcych siħ w swoim wþasnym
tempie(Zespþ Downa, poraŇenie mzgowe, upoĻledzenie sþuchu, dzieci z pogranicza normy
intelektualnej, o opŅnionym rozwoju mowy..).
W przedszkolach czytaþo siħ,,od zawszeÑ.Czytanie powoduje wzmacnianie Ňyczliwej atmosfery
miħdzy naszymi dzieęmi.
Bajki przychodzĢ na spotkanie, wprowadzajĢc dzieci w swj magiczny i zaczarowany Ļwiat sþowa i
wyobraŅni. To dziħki postaciom z niezwykþego Ļwiata udaje nam siħ rozwinĢę mowħ
werbalnĢ(ulubione postacie dzieci z Zespoþem Downa to ;Tygrysek, KubuĻ Puchatek. Krl Lew).
Wykorzystujħ w pracy rŇnorodne metody, miħdzy innymi krtkie inscenizacje. MoŇna Ļmiaþo
powiedzieę, Ňe obecnie jest to metoda wielozmysþowa, wpþywa na:
- podniesienie motywacji do dziaþania dzieci zdrowych i niepeþnosprawnych;
- rozwj funkcji psychoruchowych ŗ mowy, pamiħci, spostrzegania, orientacji w czasie i
przestrzeni, koordynacji ruchowej, kojarzenia, wyobraŅni, rozumienia i rozumowania;
- doskonalenie umiejħtnoĻci pracy w zespole
- zaspokojenie potrzeb: akceptacji, bycia zauwaŇonym; doznanie przeŇycia sukcesu i podniesienie
wþasnej wartoĻci.
Oto moje propozycje zajħę i zabaw;
czytanie baĻni w strojach zwiĢzanych z treĻciĢ lektury
(,,Krl MidiasÑ- rekwizyty; papuga nagrywajĢca gþosy dzieci, baĻniowa kula-palĢca siħ podczas
czytania Ļwieca, czarodziejski kwiat, strj chþopca trzymajĢcego zþotĢ szkatuþħ, strj WrŇki -
srebrne dþugie wþosy, bþħkitno- zþota szata, serduszka dla wszystkich dzieci z tytuþem baĻni)
rysunki i improwizacje muzyczne(wykorzystanie instrumentarium K. Orffa
poþĢczenie masaŇu i wiersza (,,Wierszyki na dzieciħce masaŇyki" M. Bogdanowicz, metoda W,
Sherborne)
Elementy metody Dennisona i bajka o sþoniu .
zajħcia w oparciu o ksiĢŇkħ ,,KubuĻ PuchatekÑ(inscenizacja, relaksacja w opracowaniu wþasnym
oraz A. Polender)
przeprowadzenie cyklu zajħę doskonalĢcych mowħ i myĻlenie dzieci biorĢcych udziaþ w zajħciach
logopedycznych w oparciu o literaturħ;D. Gellner,,PodrŇe na liĻciu i chmurzeÑ, M.
Karpiıski,,Wielkie dziħki PuchatkuÑ
w oparciu o ilustracje z bajek(Kalendarz z bajkami)
zorganizowanie na tablicy dla rodzicw wystawki o Klubie Kubusia Puchatka( Internet oraz Klub
KsiĢŇki Kubusia Puchatka) i kompetencjach czytelniczych
zamieszczenie artykuþu prof.dr. hab.G. Skotnickiej,,Wychowawcze walory prozy fabularnej dla
dzieciÑ(artykuþ wygþoszony na Konferencji,,Przedszkole szansĢ rozwoju kaŇdego dzieckaÑ Gdynia
2003)
zachħcenie rodzicw i dziadkw do 20- minutowego czytania dzieciom(apel- poczytaj mi)
Opieka i pomoc w zorganizowaniu biblioteki dla nauczycieli.
Opracowanie dyplomiku dla czytajĢcych rodzicw i opiekunw.
czytanie bajek przez rodzicw
goĻcie w Przedszkolu;
- myĻliwy i bajka ,,Czerwony KapturekÑ
- pies (dogoterapia)
- dobra wrŇka
- posþaniec Pani Zimy (stroje leĻnych zwierzĢt)
biedak,,Trzy ŇyczeniaÑ( po wysþuchaniu tekstu, opowiadanie na podstawie ilustracji o Ňyczeniach
ubogich wieĻniakw)
,,O jeŇyku, ktrego wszyscy siħ baliÑ- po wysþuchaniu tekstu ęwiczenia ortofoniczne,,W krainie
leĻnych stworzeıÑ, lepienie z masy solnej jeŇy.
,,Pasterz o oczach jak gwiazdyÑ(rysowanie portretu krlewny, ęwiczenia motoryki duŇej-,,Taniec
Krlewny Ñdo melodii z nagraı)
,,Krlewicz zaklħty w ŇabħÑ( przedstawienie czħĻci ilustrowanej bajki ,dokoıczenie bajki przez
dzieci, ęwiczenia doskonalĢce wymowħ gþosek szeregu szumiĢcego)
,,KsiħŇniczka na ziarnku grochuÑ(po wysþuchaniu bajki dzieci same zamieniajĢ siħ w aktorw,
rekwizyty poduszki, groch, tron , strj ksiħŇniczki)
Seria zabaw doskonalĢcych spostrzegawczoĻę wzrokowĢ oraz rozwijajĢcĢ mwienie i wyobraŅniħ;
Jaka to bajka? (zagadki sþowne, obrazkowe, ilustracje, rekwizyty z bajek)
A teraz ty opowiedz bajkħ!(swobodna twrczoĻę dzieci nagrywanie na magnetofon)
Seria zabaw doskonalĢcych koordynacje wzrokowo- ruchowĢ;
Robimy lalki(piþeczka pingpongowa, patyczek, wþczka, szmatki)
wycinanie konturu Jasia z papieru(,,O gþupim JasiuÑ) oraz zaznaczenie wszystkich jego czħĻci.
pejzaŇ baĻniowy(malowanie farbami w konturze lasu)
wiosna, lato, zima rysowanie kredkami postaci i elementw znanych bajek w konturze pr roku.
apel zachħcajĢcy rodzicw do wspþpracy z BibliotekĢ Filia nr 10 w Gdyni( gazetka poĻwiħcona
historii biblioteki, godziny pracy,zdjħcia dzieci z wizyty u pracownika biblioteki mgr J. Zamorskiej)
Zachħcenie do wspþpracy innych pracownikw przedszkola;
Rytmika;
Wspþpraca z rytmiczkĢ, zaproponowanie nauki piosenki hymnu,,W krainie bajekÑmuzyka A. Nowak,
Sþowa H. A. Cenarska. Pani Maþgosia przygotowuje ciekawe zabawy(KIanza), interpretacje muzyczne
do bajek i inscenizacji (przedstawienia ekologiczne)
Religia
Czytanie treĻci religijnych(Pismo ĺwiħte dla dzieci w obrazkach) w poþĢczeniu z ruchem.
Gimnastyka korekcyjna
Zaproponowanie wzbogacenia ęwiczeı o ,,Wierszyki na dzieciħce masaŇykiÑ (sþowo i ruch)M.
Bogdanowicz.
Jħzyk angielski
Zapoznanie z wykazem literatury czytanej w j. angielskim w grupie angielskiej przez mgr A.
NiedzielskĢ
Lady Bird-Ladybird Books
Oxford-Oxford University Press
Penguin Books
Wydawnictwo Haddock
Express Publishing
Klasyka BaĻni-,,Uczymy siħ angielskiegoÑwydawnictwo,,WilgaÑ
Polska Oficyna Wydawnicza,,BGMÑ
Puffin Books
Landoll s
La Spiga Languages-Audio Books
ZaþoŇenie kĢcika ksiĢŇki w gabinecie logopedycznym.
W ZS nr 7 w SP nr 12 w Gdyni prowadzħ zajħcia terapii pedagogicznej i logopedii:
caþoroczna akcja ,,Czytamy zielonej roĻlince" (przygotowanie rozsad , ktre dzieci biorĢ do domu
i codziennie czytajĢ wraz z rodzicami, by nastħpowaþ wzrost roĻliny)
wsplnie z uczniami wykonanie Ksiħgi Bajek (rysunki poznanych postaci i zdarzeı) oraz Gry
Planszowej,,Bajki wychodza na spotkanie"
,,W Krainie fantazji"( wykorzystanie motyww baĻniowych podczas sþuchania muzyki relaksacyjnej
i rysowania- techniki C. Freineta_
KĢcik rekwizytw baĻniowych
Zagadki, rebusy, zabawne wierszyki wykorzystywane w pracy terapeutycznej i
logopedycznej(teksty J. Brzechwy, J. Tuwima,
W. ĺcisþowskiego,D. Gellner, M.BogdanowiczÈÈ)
Zabawy z postaciami z ksiĢŇek tym razem w programach komputerowych (Bolek i Lolek na
tropach zaginionej ksiħgi ortografii, Kozioþek Matoþek, Krlik Bystrzak,Krlewna ĺnieŇka i Siedmiu
WspaniaþychÈ)
List od Kubusia Puchatka- apel o czytanie w domu podczas wolnych dni.
konkurs plastyczny w grupach zerowych dotyczĢcy treĻci utworu ,,O Misiu ýasuchu i jego
wielkim brzuchuÑ,rozdanie dyplomw i nagrd za najþadniejsze prace.
Poprzez czytanie pomŇmy dzieciom przezwyciħŇyę ich lħki i emocje zwiĢzane z dorastaniem,
wskaŇmy drogħ, po ktrej warto kroczyę z uĻmiechniħtĢ twarzĢ.
¨ Ewa Trzeszan
29467242.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin