Eliade: Sacrum, mit, historia
Podstawowe pojęcia, przedmiot rozważań
Symbolizm a psychologia
· myślenie ludzkie jest u swoich podstaw symboliczne, pokazuje to też psychologia przebadanie snów, wizji itp.
· symbol jest zawsze splotem znaczeń, złączeniem przeciwieństw nie możliwych do pogodzenia na drodze „terminologicznej”
· obraz symbolu prawdziwy jest tylko jako zespół (wszystkich) znaczeń, choć czasem objawia się tylko jako jedno ze znaczeń (np. u dziecka obraz Wielkiej Matki a kompleks Edypa – Eliade pokazuje słabość Freuda, który wszystko sprowadzał do jednego znaczenia)
· wiecznotrwałość obrazów – symbole nie tylko w pod/nadświadomości, ale w zwykłym myśleniu – człowiek zawsze żyje obrazami, mitami – myśli trudne do wyrażania bez głębokiej analizy – tęsknoty za czymś dalekim, innym, niedostępnym – za rajem (nostalgia)
· wyobraźnia – łac. imaginatio – naśladuje, obrazuje wzorce, obszary, powtarza je bez końca
Symbolizm „środka” – psychologia a historia religii
· Van der Leeuw – fenomenolog religii
· Jung – zwrócił uwagę na powiązanie elementów historii religii z psychicznymi elementami indywidualnymi i zbiorowymi
· świadomość – nie zawsze jest historyczna (bycie tu i teraz – w swoich czasach i swoich warunkach), często wykracza poza historię, jest wiele innych dróg świadomości, np. czas skondensowany – sen, teatr, miłość…
Historia i archetypy
[…]
Archetypy i powtarzanie
Dla umysłowości pierwotnej lub archaicznej przedmioty świata zew. nie mają wartości samoistnej – jakaś cecha (np. twardość dla skał), zdarzenie, etc… dopiero nadają im tą wartość
Każde działanie mające wartość oparte jest na powtarzaniu wzorca mitycznego, powtarzaniu czegoś, co „już się stało” (jedzenie – komunia, małżeństwo; nie wiem o co tu chodzi) – działanie pierwotne, transcendencja = archaiczna ontologia, charakteryzowana przez następujące kategorie faktów:
1. elementy, których realność wiąże się z funkcją powtarzania i naśladowania archetypu niebiańskiego
2. elementy: miasta, świątynie, domy, których realność wiąże się z symbolizmem „centrum ponadziemskiego”, utożsamiającego je ze sobą i przeistaczającego w „środki świata”
3. rytuały, znaczące gesty świeckie, które realność swą zawdzięczają temu, iż świadomie powtarzają pewne akty, ustanowione „ab origine” przez bogów, bohaterów, przodków.
Elementy rzeczywistości mitycznej
Święty obszar i sakralizacja świata
Jednorodność przestrzeni a hierofania (objawienie)
Dla człowieka religijnego przestrzeń nie jest jednorodna dzieli się:
przestrzeń zwykła – bezkształt, teren nieoznaczony
przestrzeń ↕opozycja, dzięki której ukonstytuował się świat
obszar święty- jedyny właściwy
obszar święty – każda religia posiada podstawę ontologiczną (objawioną – hierofania); każdy człowiek religijny wydziela tę podstawę od reszty przestrzeni – miejsca święte, które jednoczą świat. Nawet człowiek świecki – ustanawia sobie miejsca święte (dom rodzinny, miejsce dzieciństwa, miłości, etc.)
Teofania i znaki
· progi miejsc świętych – miejsca przerwania ciągłości przestrzennej
· miejsca święte jako punkty kontaktu, „brama niebios”
· znak – pochodzi spoza świata świeckiego, jest świadectwem kontaktu, a więc wskazuje też na miejsce święte – znak orientuje człowieka w przestrzeni;
Chaos (świat zewnętrzny, nieznany, obcy) i Kosmos (miejsce zamieszkania, dom, obszar zagospodarowany) → przekształcenie Chaosu w Kosmos polega na odprawianiu na nim działań uświęconych znaczących teren (np. uprawa roli – zagarnianie dla siebie) – powtórzenie czynu archaicznego: Konsekracja miejsca: powtórzenie kosmogonii
Kolumna kosmiczna – miejsce święte, punkt przerwania ciągłości świata
- otwarcie umożliwia kontakt między światami
- axis mundi – znaczy otwarcie (np. słup, drabina, liana, góra, drzewo
- wokół osi rozciąga się świat (oś w środku)
„Środek świata”
axis mundi – oś świata
słup obrzędowy – oznacza granicę, łączy
niebo i ziemię, etc.
Zikkurat – „góra kosmiczna”
apsu (babil.), tehom (hebr.), chaos (gr.)
= początek i brama śmierci
„Nasz świat” znajduje się zawsze w środku
· stwarzanie zawsze zaczynało się od środka;
· ludzie zakładający miasto, osadę, itp. zawsze ustalają środek i osiedlają się w nim (lub osiedlanie się równa się położeniu podwalin nowego świata)
· świat rozchodzi się na 4 strony
Miasto – kosmos - jest miejscem odgraniczonym od chaosu i musi przed nim bronić
Pojęcie stworzenia świata – osiedlenie to stworzenie świata, oznaczanie świata:
a) przez ustalenie środka, ustanowienie axis mundi
b) przez naśladowanie prastworzenia – często krwawa ofiara na początku – zabicie prademona przez boga
Stwarzanie świata czyli ustanowienie Kosmosu – polegało na zwycięstwie boga nad prademonem Chaosu (swoiste uporządkowanie)
Kosmogonia i ofiara związana z budowaniem – ustanowienie nowego świata na wzór praustanowienia – musi też więc pojawić się ofiara
Świątynia, bazylika, katedra – jest imago mundi, przedstawieniem całego świata (zwykle 3 warstwy) a zarazem miejscem transcendencji (dom boży uświęca świat – przedstawia go i obejmuje)
E. opisuje nałożenie cech miejsca świętego na bazylikę bizantyjską, np. ołtarz to raj, a brama wschodnia – rama raju, przez cały wielki tydzień jest otwarta.
Parę wniosków
Świat daje się ująć jako świat, jako kosmos, o tyle, o ile objawia się jako świat święty,
Wszelki świat jest dziełem bogów
Chęć życia w kosmosie czystym i świętym, takim jaki był na początku, gdy wyszedł z rąk stwórcy.
Świat – czyli to, co istnieje naprawdę (podstawy ontologiczne)
Czas święty i mity
Trwanie świeckie i czas święty – czas dla człowieka religijnego nie jest czymś ciągłym
· czas świecki – jest historyczny, ale przerywany okresami świętymi
· czas święty – jest odwracalny i w tym sensie podobny do wieczności, cechy:
¾ wykracza poza bieg historii aktualnej, jest stałym powracaniem do czasu mitycznego – powtarzaniem jakiegoś prawydarzenia
¾ nie zmienia się, ciągle powraca – cykliczny
¾ jest to czas bogów, ustanowiony w czasie ich działania na ziemi, na początku, kiedy stwarzali rzeczywistość
Chrześcijaństwo (judaizm?) wprowadziło nową jakość stwierdzając, że objawienie dzieje się w czasie historycznym
Templum, tempus – zależność między czasem i przestrzenią jest widoczna. Dla wielu plemion Am. Pn. Kosmos co roku odradza się, mają jedno określenie na świat i na rok; rok – zamknięte koło, które co cykl (rok) odnawia się przez nastanie czasu świętego.
Czas i istnienie zaczyna się równocześnie, bo wszelkie istnienie dzieje się w czasie.
Doroczne powtarzanie kosmogonii – mit kosmiczny opowiada stworzenie świata; powtarza się go co roku aby świat mógł się odrodzić i aby unicestwić stary, zużyty czas.
Babilon: Marduk stworzył świat zabijając i ćwiartując potwora Tiamat, a człowieka z krwi demona Kingu; co rok na przełomie lat powtarza się ten ceremoniał
Regeneracja przez powrót do początków – świat nie jest upamiętnieniem, jest powrotem do początku czasu
- regeneracja sił witalnych człowieka na przełomie lat i w ważnym czasie (np. zbiory plonów, koronacja, początek wojny, choroba, zasiedlenie nowego terenu etc.)
Czas świąteczny i struktura świąt – czas początku jest wzorem stworzenia, każde święto odbywa się w czasie początku
· człowiek staje się współczesny bogom
· powtarzanie czynności wykonanych „na początku”
· towarzyszące tabu + czynności sakralne
· mogą to być czynności zupełnie podobne do świeckich, ale chodzi o świadomość uczestniczenia – celem jest powtórzenie, odrodzenie i przypomnienie
· przedmioty sakralne (np. łódź u Polinezyjczyków) nie są zwykłymi przedmiotami, ale stają się archetypami
· okresowe wyjście z czasu – oddanie wolności, powrót do źródeł;
Stawać się okresowo współczesnym bogiem
- powrót do czasu bogów, obcowanie w ich towarzystwie
- tęsknota za doskonałością początku
- człowiek wchodząc w czas święty odsuwa się od życia codziennego i bierze na siebie stworzenie – odpowiedzialność za istnienie świata, za życie (ważniejsze dla niego niż odpowiedzialność moralna, społeczne, historyczna, etc.) – pragnie odnowy i musi jej dokonać: ”obsesja ontologiczna”, przywiązanie do bytu
Wszystko to dzięki praobjawieniu – na sumę praobjawień składają się mity
„Zasadniczą funkcją mitu jest więc ustalenie wzorców wszelkich obrzędów i wszelkich znaczących czynności ludzkich: odżywiania się, seksualności, pracy, nauki, etc.”
Mit - wzorzec
· opowiada historię sakralną – prawydarzenie
· objawienie tajemnicy początku
· są to czyny bogów albo bohaterów kultury, które zostały objawione
· opowiada o początku, o tym co rzeczywiście się stało – co jest sacrum (tylko to jest prawdziwe)
· wszystko co zostało objawione (i tylko to) ma udział w bycie (np. uprawa, kowalstwo)
· opisuje całość wydarzenia i wskazuje na jego dramatyzm – dramatyzm wkroczenia w świat sfery sacrum
· każdy mit opisuje wejście czegoś w świat, jakiejś czynności, rekwizytu
· mówi, jak coś się stało i dlaczego
· dzięki niemu człowiek utrzymuje się w sferze sacrum i świat uświęca się
Reaktualizowanie mitów
· człowiek religijny uważa się za człowieka dopiero, kiedy naśladuje bogów, przekracza doświadczenie świeckie – stosuje się do mitów (nauk)
· poprzez takie działanie naprawia pragrzech, który oddzielił go od bogów i spowodował jego śmiertelność oraz konieczność odżywiania i seksualności jako sposobu na przeżycie
· odnawianie mitu to pamiętanie początku – jest konieczny dla zbiorowości, przechowuje historię człowieka – zasady, paradygmaty postępowania – odnawianie mitu jest konieczne dla utrzymania Kosmosu
Eliade
· Historia świata, historia, historyzm – „praperspektywa uległa całkowitej zmianie, gdy sens religijności kosmicznej traci na jasności” – kiedy ludzie (elity intelektualne) odchodzą od tradycyjnej religijności, powtarzania traci sens, świat staje się pusty [coś jak egzystencjalizm]
· Indie – cykle kosmiczne „juga” – doktryna, która zaprzeczała zwykłemu cyklowi, opracowana została przez elity intelektualne, doprowadziła do uczucia rozpaczy, zagubienia
· Grecja – koncepcja koła, które po zatoczeniu cyklu wraca w dokładnie to samo miejsce – wszystko (szczegółowe wydarzenia) powtarza się w nieskończoność
· Judaizm – czas ma początek i koniec – Bóg działa w historii i każde jego działanie jest jednorazowe – historia staje się teofanią
· Chrześcijaństwo – uświęca historię przez ustalenie czasu świętego (życie i śmierć Chrystusa) w konkretnym momencie i miejscu dziejowym
· Hegel – historia stała się teofanią, sama dla siebie, bez boskiej interwencji – ubóstwił historię
· religia to ontologia – to wypadkowa świata pojęciowego i symbolicznego, generuje matrycę rzeczywistości
· religia – system znaków, który łączy rzeczywistość ze światem archetypów
· hierofania – objawienie się świętości
· teofania – objawienie się boga
· archetypy (boskie wzorce) – objawiają się w rzeczywistości w znakach, symbolach
· rzeczywistość – to chaos, nie ma porządku i struktury
· człowiek porządkuje świat w oparciu o znaki
· znaki wyzwalają środek jego świata (np. kamień węgielny)
· człowiek potrzebuje porządku a ten zapewnia mu religia
· „sacrum” jest bardziej pierwotne niż pojęcie „religia”, wyprzeda ono także problematykę bóstw
· w przeżyciu sacrum podmiot doświadcza transcendencji, zawiera aspekt ostatecznej tajemnicy i najwyższej wartości.
· sacrum objawia się człowiekowi w opozycji do profanum, ale zawsze za jego pośrednictwem
· magia jest formą zinstrumentalizowanego sacrum
· współczesna cywilizacja europejska wytworzyła szereg imitacji sacrum
· myślenie symboliczne wyprzedza mowę i rozum dyskursywny
· w podświadomości współczesnego człowieka krzewi się nadal mitologia
· nieustająca desakralizacja człowieka współczesnego wypaczyła treść jego życia duchowego nie niszcząc jednak wzorców jego wyobraźni: w sferach wymykających się kontroli trwa i żyje cała zdegradowana mitologia
· mieć wyobraźnię – tzn. korzystać z bogactwa wewnętrznego, z nieustającego, spontanicznego potoku obrazów, widzieć świat w jego pełni, gdyż moc i zadanie obrazów polega na tym, aby ukazywać to wszystko co wymyka się konceptualizacji
· ciągle podejmowane są próby ustanowienia samodzielnej naukowej historii religii – w dalszym ciągu religia nie może odciąć się od związków z antropologią, etnografią, socjologią, psychologią religii, orientalistyką
· większy akcent powinien być kładziony na „religię” a...
karolina.s1604