Jan Lechoń BN.doc

(52 KB) Pobierz

Jan Lechoń Wstęp z BN

 

 

I.                   ŻYCIE JANA LECHONIA

 

 

1.      Rodzina. Dzieciństwo.

 

Naprawdę nazywał się Leszek Serafinowicz. Urodził się 13 czerwca 1899 roku w Warszawie, jako drugi syn Władysława i Marii Serafinowiczów. Ojciec przyszłego poety pracował jako urzędnik w biurze Dyrekcji Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Matka była prywatną nauczycielką geografii.

 

Młody Serafinowicz dorastał w Warszawie. Uczęszczał najpierw do szkoły realnej imienia Stanisława Staszica, a następnie do gimnazjum imienia Emiliana Konopczyńskiego. Dom Serafinowiczów był typowym domem inteligenckim o pochodzeniu szlacheckim, pielęgnującym tradycję powstańczą, był to dom mieszczański i demokratyczny. Rodzice wpajali w niego ideały walki o niepodległość. Serafinowicz żywo interesował się historią Polski, w czym dodatkowo pomagali mu nauczyciele z gimnazjum Konopczyńskiego, pierwszego warszawskiego męskiego gimnazjum, gdzie językiem wykładowym był polski. Przyszły poeta miał opinię cudownego dziecka.

 

Jeszcze jako uczeń, w wieku czternastu lat, wydał dwa zbiory poezji. W 1913 nadkładem jego ojca ukazał się Na złotym polu, a rok później Po różnych ścieżkach, który młody poeta zadedykował Leopoldowi Staffowi. Obydwa podpisał pseudonimem „Jan Lechoń”, którym posługiwał się już do śmierci (źródła pseudonimu należy szukać u Słowackiego, wśród nazw osobowych o podobnych struktura, występujących w Lilli Wenedzie. Pseudonim nawiązywał jednocześnie do mitycznej tradycji narodowej (Lech), do poety, którym młody Serafinowicz był urzeczony, i do własnego imienia, które matka zdrabniała „Lecho”). W 1914 roku osiągnął kolejny sukces – teatr w Pomarańczarni wystawił jego jednoaktową sztukę W pałacu królewskim. W czasie wojny rodzi się w nim miłość do Piłsudskiego,

 

2.      Uniwersytet. „Pro arte et studio”.

 

W 1916 rozpoczyna studia na Wydziale Filozoficznym (literatura polska i filozofia), Uinwersytet Warszawski i współpracę z „Pro arte et studio” publikuje recenzje, drukuje wszystkie wiersze Karmazynowego poematu, Herostratesa, Ducha na seansie i programowy artykuł Poezja, której nie będzie i poezja idąca.

·         marzec 1918 – opublikowanie Wiosny Tuwima, preskamandryci dominują w „Pro arte et studio”,

·         styczeń 1919 – czasopismo przybiera skrócony tytuł „Pro arte”, ukazuje się do września. Redaktorem naczelnym zostaje Lechoń,

·         anonimowo Lechoń wydaje satyry ośmieszające pseudonarodową władzę (Radę Regencyjną) – Królewsko-Polski kabaret 1917 – 1918,

·         wiersze Lechonia – regularne, z rymami, aluzje, cytaty, gry słów,

·         tęsknota do Polski niepodległej, wielkiej, jednolitej,

·         po 2 semestrach Lechoń kończy studia :>, zaczyna mu się choroba nerwów,

·         pierwsza miłość – Wanda Serkowska, miłość nieodwzajemniona,

 

3.      „Picador”. „Skamander”.

 

·         29.11.1918 zaczyna działalność „Picador”, działa do marca 1919,

·         6.12.1919 – powstaje Skamander,

·         w latach 1917 – 1919 Lechoń współpracuje z tygodnikiem „Sowizdrzał” i ze „Szczutkiem”,

·         styczeń 1919 – zbiorek satyrycznych utworów Lechonia i Słonimskiego – Facecje republikańskie,

·         1920 – Rzeczpospolita Babińska (do tego zbiorku weszły m.in. Facecje… i Królewsko-Polski kabaret,

·         styczeń 1920 – pierwszy numer „Skamandra”, nieregularny miesięcznik, redaktor naczelny Mieczysław Grydzewski. Skamandryci – Lechoń, Tuwim, Słonimski, Wierzyński, Iwaszkiewicz, Pawlikowska-Jasnorzewska, Iłłakowiczówna, Stanisław Baliński, Józef Wittlin. Krytycy: Wilam Horzyca, Karol Wiktor Zawodziński,

·         marzec 1921 – próba samobójstwa (truje się weronalem),

·         inicjator stolika w „Ziemiańskiej”,

·         1922 – zaczyna się cykl skamandryckich szopek politycznych,

·         jesień 1924 – tomik Srebrne i czarne – poeta pesymistyczny, obsesja śmierci. Potem – milczenie (nic nie pisze),

·         1921 – 1928 – przekłady (tłumaczy Mirrę Łochwicką i Błoka),

·         czerwiec 1926 – organizuje redakcję i obejmuje funkcję redaktora naczelnego tygodnika „Cyrulik Warszawski”; apoteoza Piłsudskiego,

·         członek komitetu sprowadzenia do Polski zwłok Słowackiego, brał udział w pogrzebie Słowackiego na Wawelu,

·         kwiecień 1930 – Lechoń jedzie do Paryża jako „referent propagandowy”, propaguje tam polską kulturę. W Warszawie prowadził życie cygańskie, w Paryżu – światowca,

·         druga wojna światowa zastała go w Paryżu. U Lechonia mieszkał Grydzewski. Marzec 1940 – wznowienie „Wiadomości Literackich” jako paryskich „Wiadomości Polskich”,

·         klęska Francji – Lechoń opuszcza Paryż. 21.07.1940 – z Tuwimem i jego żoną płynie do Brazylii,

·         lato 1941 – jedzie do USA,

·         1940 – Grób Agamemnona, Wielkanoc,

·         listopad 1941 – „Tygodniowy Przegląd Literacki Koła Pisarzy z Polski” przekształcony w „Tygodnik Polski” (redakcja: Zenon Kosidowski, Jerzy Tepa, Kazimierz Wierzyński, Józef Wittlin, Jan Lechoń),

·         w czasie wojny wiersze Lechonia sławią żołnierza polskiego, opisują martyrologię,

·         1945 – 1949 – milczenie,

·         w latach amerykańskich wydał zbiory poezji – Lutnia po Bekwarku (1942), Aria z kurantem (1945), Poezje zebrane 1916 - 1953 (1954),

·         1942 wydaje 6 wykładów – O literaturze polskiej,

·         od 1949 – Dziennik – (wydany pośmiertnie) – codziennie pisał jedną stronę,

·         przed śmiercią – stany lękowe, nocował u znajomych. 8.06.1956 – skacze z 10. piętra Hotelu Hudson w Nowym Jorku,

 

II.                DZIEJE TWÓRCZOŚCI POETYCKIEJ

 

·         1912 Na złotym polu,

·         1914 Po różnych ścieżkach,

·         źródła inspiracji – 1) poezja pozytywistyczna, zwłaszcza Asnyk – apoteoza pracy, oświaty; 2) poezja Młodej Polski – a) tęsknota do ideału, b) nastrojowość, c) introspekcja, autoanaliza, pesymizm;

·         kult przeszłości, motyw tańca,

·         postmodernistyczna autorefleksja poetycka, operowanie aluzją i cytatem,

·         1920 – Karmazynowy poemat – 7 utworów – 1) Herostrates – programowy, prowokacyjny, potępia mity narodowej przeszłości, rozrachunek ze stereotypami myślenia narodowego, 2) Duch na seansie, 3) Jacek Malczewski, 4) Sejm  - dawna Polska jednocząca naród, 5) Polonez artyleryjski, 6) Mochnacki, 7) Piłsudski,

·         5,6,7, - nawiązanie do tradycji walk zbrojnych o niepodległość,

·         s. XLIII od juweniliów począwszy aż po ostatnie utwory Lechoń urzeczony był wizją Polski szlacheckiej – była ona dla niego synonimem dawnej świetności i mocy Rzeczpospolitej,

·         odrzucał i akceptował mity (bo anachroniczne – ale mobilizują w latach niewoli),

·         w Karmazynowym poemacie  są istotne zagadnienia życia narodu, są wizje, syntezy mitów, udramatyzowanie, patos, hiperbola,

·         jesień 1924 – Srebrne i czarne – poezja refleksyjna, skupiona. Centralne zagadnienie to tragiczny los człowieka. Tematy – śmierć (świadomość przemijania, lęk i niepewność co do losu pośmiertnego, prośba o śmierć) i miłość (nieodwzajemniona, ale nadająca sens życiu, niemożliwa do spełnienia). Nawiązania do baroku (antynomie, hiperbole, inwersje, oksymorony, konceptyzm), romantyzmu (jednostka kontra sprawy ostateczne, dystans wobec świata, samotność, cierpienie) i modernizmu (indywidualizm, rozpacz istnienia, szaleństwo miłości, znużenie życiem, nastrojowość). Klasyczność zbiorku – wersyfikacja, intelektualizm poezji, chęć opanowania emocji, dystans wobec przeżyć podmiotu. Pointa często aforystyczna,

·         1921 – Jan Potocki – studium obłędu zakończonego samobójczą śmiercią,

·         wiersze po 1924 (do wojny) – technika poetycka jak w Karmazynowm poemacie i Srebrnym i czarnym,

·         1940 – poczucie społecznego obowiązku – powrót do wierszy. Tu – Lutnia po Bekwarku (1942), Aria z kurantem (1945). S. LXI: Lechoń wie, że historia się powtarza. Zabiegi heroizujące, apelowanie do czytelnika za pomocą znanych motywów,

·         motywy wspomnieniowo-nostalgiczne budują idealny kraj ojczysty i przeszłość. Tęsknota do czasów minionych i poczucie beznadziejności i cierpienia. Polska to idea, mit, jest budowana z marzeń,

·         nurt refleksyjno-filozoficzny 0 cierpienie to nieodłączna cecha losu człowieka, poddanie się przeznaczeniu, smutna samotność w obcym świecie, perspektywa śmierci,

·         postawa religijna (przekonanie o metafizycznych siłach rządzących życiem człowieka) – motywy religijne czerpie z katechizmu, Biblii, piśmiennictwa hagiograficznego i tradycji ludowej,

·         koegzystencja patosu i prostoty,

·         izolacja twórczości od wielu ważnych spraw w kraju,

·         fascynowała Lechonia dawna szlacheckość Polski. Postawa polityczna – orientacja niepodległościowa (Piłsudski),

·         najpierw Polska wyidealizowana, mit, potem – ukoronowanie dążeń niepodległościowych. W latach wojny – Polska to idea, jej mają być poświęcone siły narodu,

·         pojęcie tajemnicy bytu – centralne zagadnienie światopoglądu. Pogląd na świat Lechonia: spirytualizm, sceptycyzm poznawczy, irracjonalizm, intuicjonizm. Istota poezji leży poza formą i treścią utworu. Poezja ma za cel wzruszenie metafizyczne, łączy muzykę i literaturę,

·         ceni Lechoń Mickiewicza, Norwida, mistycznego Słowackiego, Kochanowskiego, Sępa Szarzyńskiego, J.A. Morsztyna, Trembeckiego, Krasickiego, Kniaźnina, Karpińskiego, Micińskiego,

·         obcy mu futuryzm, ekspresjonizm, przeciwny był awangardzie,

·         Skamandryci: 1) negacja młodopolskiego dziedzictwa, 2) odrzucenie narodowych obowiązków poezji, 3) poetyka codzienności, język potoczny w literaturze, 4) sensualizm, witalizm, optymizm,  5) komunikacyjna funkcja języka, 6) tradycje klasycyzujące w wersyfikacji.

·         Lechoń: bez 3), człowiek młodopolski, a nie z tłumu, nie życie codzienne a patos narodowy lub sprawy ostateczne, nie optymizm, nie witalizm. Skamandryki jest tylko u Lechonia stosunek do języka i budowa wiersza,

·         Lechoń to obrońca rymów

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin