Procesy czarownic.pdf

(415 KB) Pobierz
Procesy czarownic
Robert Surma, Procesy czarownic
Procesy czarownic
© Copyright by Robert Surma, wyd. 3bird Projects, Tychy 2009.
Informacje ogólne
Nazwa  „ barok ” propagowana  jest w celu  zamaskowania  istoty epoki historycznej. Jej istotą bowiem były 
wojny   religijne   i   procesy   czarownic,   a   „ barok ”   jest   jedynie   nazwą  stylu   występującego   w   architekturze. 
Lepszym określeniem będzie więc „ kontrreformacja ”, jeśli będziemy pamiętać, co kryje się za tym słowem. 
Inaczej powinniśmy  także  rozumieć tzw. „ Potop  Szwedzki ”. Nie   była  to  wojna  Szwedów z  Polakami  (jak 
próbuje się to przedstawiać w podręcznikach historii), lecz wojna katolików z protestantami, którzy przybyli 
ze Szwecji uchronić polskich protestantów przed próbą eksterminacji (takie były plany polskich katolików).
W   wielu   przypadkach   sprawcami   pogromów   byli   studenci   katolickiej   Akademii   Krakowskiej,   np.   10 
października 1574. Kardynał Hozjusz chwalił pogrom przeciwko protestantom: „ Czego nie śmiał ani król, ani  
biskup, to zrobić ośmielili się studenci Akademii Krakowskiej, godni wiekuistej pamięci, których chwałę cały  
Kościół  sławić będzie ”.  Napady  miały również miejsce  w  1575, 1578,  1587, 1610:  profanacja   cmentarzy 
protestanckich, włóczenie trupów po ulicach, rabunki sklepów protestanckich, niszczenie szpitali i przytułków 
dla starców 1 .  Obowiązywała zasada, iż połowa majątku oskarżonego była konfiskowana przez donosiciel a 2 .
Zakazał tego sam Stefan Batory, ale na nic to się zdało. Również Władysław IV był bardziej przychylnie 
nastawiony   do   protestantów.     Z   powodu   pogromów,   protestanci   popierali   więc   „ Potop   Szwedzki ”   i   byli 
przeciwni katolickiemu Janowi Kazimierzowi.
Historia
II   w.   n.   e.   ­   pierwsza   wzmianka   o   „smarowaniu   się  maścią  diabelską”   i   „lataniu”   pochodzi   od   Lucjusza 
Apulejusza z książki „ Metamorfozy 3 .
785   ­ synod zwołany przez Karola Wielkiego w Paderbornie nałożył karę śmierci na tych, którzy palą na 
stosie czarownice wzorem pogan.
906  ­ Regino z Prüm w publikacji „ Canon Episcopi ” nakazuje jedynie wygnać czarownicę z miasta; mówi, że 
wiara w latające czarownice jest pogańsk a 4 .
1176  ­ Piotr Waldo zakłada w Lyonie gminę waldensów, dla których najwyższym autorytetem jest   Biblia , a 
nie Kościół i jego księż a 5 .
1209­1229   ­   procesy   heretyków   albigensów   (odmiana   katarów,   czyli   „czystych”   od   gr.   „ katharoi ”,   którzy 
uważali, że świat doczesny jest piekłem; nie uznawali papieża) w bogatej i wykształconej Prowansji (język 
prowansalski był wtedy drugim, po łacinie, językiem międzynarodowym). Procesy te przerodziły się potem w 
procesy czarownic. Czarownicami mogły zostać jedynie chrześcijanki, kobiety innych wyznań nie podlegały 
procesom 6 .   Legat   papieski,   Piotr   z   Castelnau,   bezskutecznie   zachęcał   władców   Prowansji   do   likwidacji 
albingensów. Został zamordowany przez jednego z rycerzy. W odwecie, papież Innocenty II ogłosił krucjatę 
(miesiąc służby u krzyżowców odpuszczał wszystkie grzechy). Następnym legatem został bernardyn, Arnald 
Amalrich, który starał się wybić wszystkich mieszkańców: „ Wybijcie ich wszystkich, Pan Bóg rozpozna już 
swoich 7 .  Po zrujnowaniu Prowansji, znaczenie zyskała we Francji Północ (Paryż).
1231  ­ powołanie do życia inkwizycji przez papieża Grzegorza IX do walki z herezją i schizmą (pozwolił na 
stosowanie tortur i palenie na stosie). Inkwizytorami zostawali z reguły dominikanie.
1 Zob. „ Nietolerancja i zabobon w Polsce w XVII i XVIII w. ”, red. D. Mieczkowska, wyd. „Książka i Wiedza”, Warszawa 1987, ss. 11­
32.
2 Ibidem, s. 54.
3 K. B a s c h w i t z ,  Czarownice. Dzieje procesów , wyd. Cyklady, Warszawa 1999, s. 46.
4 Ibidem, s. 47. Marvin Harris pisze: „ W 1000 roku nie wolno było wierzyć, że takie loty rzeczywiście się zdarzają; później, po roku  
1480,   nie   wolno   było   wierzyć,  że   się  nie   zdarzają.   W   1000   roku   Kościół   utrzymywał   oficjalnie,  że   loty   czarownic   to   złudzenie  
wywołane przez diabła. Pięćset lat później Kościół utrzymywał oficjalnie, że ci, którzy twierdzą, iż taki lot to tylko złudzenie, sami  
zawarli pakt z diabłem. [...] Canon Episcopi ostrzegał: „Umysł niewierzących myśli, że takie rzeczy zdarzają się nie duchem, lecz  
ciałem ”. Zob. M. H a r r i s ,  Krowy, świnie, wojny i czarownice , wyd. Książnica, Olsztyn 2007, s. 204.
5 K. B a s c h w i t z ,  op. cit. , s. 55.
6 Ibidem, s. 54.
7 Ibidem, s. 56.
1
242457787.002.png
Robert Surma, Procesy czarownic
1232  ­ papież Grzegorz IX wydaje krucjatę przeciwko sztedyngom, bo nie chcieli płacić mu dziesięcin y 8 .
1270   ­   papież  Grzegorz   X   przeprowadza   badanie   opinii   publicznej   na   temat   krucjat.   Pod   wpływem   jej 
wyników, rezygnuje z krucjat (na zawsze) i wprowadza Inkwizycję, jako lepsze narzędzi e 9 .
1307­1313   ­ Król Francji, Filip  IV, był w konflikcie  z papieżem Bonifacym, myślał nawet nad  założeniem 
własnego   kościoła   państwowego.   Uwolnił   wielu   więźniów   z   Prowansji   i   rozpoczął   proces   zakonu 
templariuszy (podlegali papieżowi) za pomocą swojej własnej Inkwizycji. Papież Bonifacy obłożył go klątwą. 
Po śmierci Bonifacego, papieżem został zależny od Filipa Klemens V, który przeniósł siedzibę papieską do 
Avinionu i dokończył proces templariuszy oskarżonych o: bałwochwalstwo, orgie, satanizm. Wielu spalono 
na stosie w Paryż u 10 .  Następny papież, Jan XXII, ma obsesję na punkcie czarów, napędza spiralę obłędu w 
Prowansji,   szczególnie   w   Tuluzie.   Oskarża   ludzi   o   orgie   szatańskie,   czczenie   czarnego   kozła,   latanie   w 
powietrzu.
1350  ­ wytępienie sekty biczowników przez Klemensa VI. Powstała ona po tym, jak nastąpiła w Niemczech 
epidemia dżumy (wymarła 1/3 Europy); nie uznawali papieża oraz odpustów i spowiedzi; mordowali żydów 
oskarżając ich o zatruwanie studn i 11 .
1374  ­ powstanie nienawidzącej księży sekty tancerzy (podczas tańca jednoczą się z Bogiem). Ponoć jeden 
z diabłów wyjawił im, że zamierza opętać także szlachtę i księży, więc uknuli plan wymordowania wszystkich 
księży w Leodium. Spisek został odkryty; księża odprawili nad nimi  skuteczne  egzorcyzm y 12 .
1419  ­ po raz pierwszy użyto słowa „ Hexe ” (w Szwajcarii); inne funkcjonujące określenia:  Druden  (wiedźmy 
karlice),   Unholden   (jędze),   „dziwki   diabelskie”.   Męska   forma   „ Hexer ”   nie   przyjęła   się;   już  bardziej   słowo 
Hexenmeister ” (mistrz). W  Biblii  także nie ma słowa „czarownik” 13 .
1431  ­ spalenie na stosie Dziewicy Orleańskiej, Joanny d'Arc, przez angielską inkwizycję (bo nie uznawała 
papieża). W 1920 została uznana świętą 14 .
1453  ­ proces benedyktyna Edelina, który twierdził, że rzekome „czary” są urojeniami. Po torturach wyznał, 
że diabeł kazał mu tak mówić, aby uśpić czujnoś ć 15 .
1459  ­ Alfons de Spina wydaje przeciwko innowiercom „ Twierdzę wiary ” sugerując, że profanują hostię... w 
szczególności robią to stare kobiety (hisz.  bruxae ). Wynalazek druku sprzyjał więc procesom 16 .
5   września  1484   ­  papież  Innocenty  VIII  wydaje  bullę „ Summis   desiderantes ”  nakazującą surowo  karać 
czarownice, jako członkinie nowej heretyckiej sekty. Była to pierwsza bulla wydana drukiem. Wspomaga w 
ten sposób Sprengera i Institorisa, którzy napotkali niechęć w Niemczech. 
1489 (1487)  ­ niemieccy dominikanie, Jacob Sprenger i Heinrich Krämer (Institoris), wydają w Kolonii „ Młot  
na   czarownice ”   (niem.   „ Hexenhammer ”,   łac.   „ Malleus   Maleficarum ”;   swoim   autorytetem   wzmocnił   je 
Uniwersytet w Kolonii, który dwa lata  wcześniej potępił postawę Sprengera jako  niegodną duchownego). 
Polskie wydanie: Stanisław Ząbkowic, Kraków 1614. Do czasu wydania tej książki o czary oskarżano po 
równi zarówno mężczyzn, jak i kobiety. Od tej pory podejrzane są „te wesołe, ale też i smutne; te, co nie 
chodzą  do   kościoła,   ale   także   te,   co   cały   czas   tam   przesiadują”   (maskują  się).   Matki   oddają  już  swoje 
niemowlęta diabłu lub je pożerają. Już bowiem Ewa została skuszona przez diabła 17 .
1505   ­   pewien   franciszkanin   w   Mediolanie   wydaje   publikację  „ Question   de   la   Strie ”,   w   której   nazywa 
inkwizytorów heretykami, bo wierzą w pogańskie zabobony (np. w latanie czarownic) 18 .
1508  ­ Johann Heidenberg (1462­1516) alias opat Trithemius wydaje w wieku 21 lat „ Antipalus maleficiorum ” 
(„ Przeciwnik Czarów ”), która to pozycja była zwrócona tylko przeciwko kobietom, nowej sekcie czarownic 
(sam był magiem) 19 .  Książka jest odpowiedzią na pytanie cesarza Maksymiliana I: „ Dlaczego Bóg pozwala,  
aby czarownice czyniły zło? ”. Innym jego dziełem były kroniki historyczne, które okazały się fałszerstwem 
8 Ibidem, s. 60.
9 Ibidem, s. 61.
10 Ibidem, ss. 62­63.
11 Ibidem, s. 65.
12 Ibidem, s. 67.
13 Ibidem, s. 45.
14 Ibidem, s. 69.
15 Ibidem, s. 72.
16 Ibidem, s. 70.
17 Ibidem, ss. 76, 82, 85.
18 Ibidem, s. 86.
19 Ibidem, ss. 10­11, 18.
2
242457787.003.png
Robert Surma, Procesy czarownic
(wymyślił je).
1519  ­ Agrippa von Nettesheim stanął w obronie czarownicy i wykazał sprzeczność i heretyckość poglądów 
inkwizytora   (miał   jednakże   potężnych   przyjaciół,   także   wśród   biskupów).   Był   na   tyle   inteligentny,  że 
zasłużenie przywłaszczył sobie tytuł doktora prawa, medycyny i teologii. Dawał korepetycje m. in. Johannowi 
Wierow i 20 .
1520  ­ prawnik Gianfrancesco Ponzinibio pisze w „ Tractatus de Lamiis ”, że procesy sprzeczne są z prawem, 
a przyznanie się do winy oskarżonych nie jest wystarczającym dowodem 21 .
1534   ­   w   Münster   powstaje   ośrodek   anabaptystów   (Nowa   Jerozolima);   wygnano   wszystkich   katolików   i 
protestantów oraz zniesiono własność prywatn ą 22 .
1611   ­ arianin, Jan Tyszkowic, został skazany na śmierć za odmowę przysięgi na Trójcę Świętą oraz na 
drewniany krzyż 23 .
1637  ­ szlachcic, Samuel Bolestraszycki, wydał drukiem książkę protestanckiego teologa, Piotra de Moulina, 
Heraklit   albo   o   próżności ”.  Biskup   przemyski,   Achacy  Grochowski,  wytoczył  mu   proces  i   wygrał   go.  Na 
szczęście Sejm unieważnił wyrok 24 .
1658  ­ nakazano arianom opuścić granice Rzeczypospolitej zgodnie z uchwałą Sejmu „ Volumina Legum ”, t. 
IV, s. 51 5 25 .
1717  ­ ograniczono prawa protestantów, m. in.: nie mogą budować nowych zborów, spotykać się mogą tylko 
w domach bez kazań i śpiewów (uchwała Sejmu „ Volumina Legum ”, t. VI, ss. 253­254).
24 sierpnia 1729  ­ pogrom protestantów przez dominikanina Grużdza; król August potępił to wydarzenie w 
1731 roku 26 .
1776  ­ Sejm Rzeczypospolitej znosi procesy o czary oraz znosi stosowanie tortur (odbywały się jednak nadal 
samosądy).
Zwolennicy i przeciwnicy procesów
Zwolennicy
Paracelsus   (ur. 1493) ­ uważał, że kobiety mają silny związek z diabłem i pociąg do czarów. Pochwalał 
palenie na stosac h 27 .
Johann Faust z Knittlingen  (1490­1540) ­ współczesny Kopernikowi i Lutrowi, pochodził z ludu, lubił wino, 
podobno studiował w Krakowie, niczego nie napisa ł 28 .
Tomasz z Akwinu .
Jakub I  ­ król Anglii.
Marcin Luter .
Jan Kalwin .
Przeciwnicy
Jako że tytuł doktora teologii uprawniał do publikowania prac teologicznych bez przedstawiania ich cenzurze, 
pojawiały się prace przeciwne procesom czarowni c 29 .
Johannes Wier /Wierus/Weyer (1515­1588) ­ pisze w 1564 roku dzieło „ Szalbierstwa i oszustwa diabłów ” 
(przeciwko   „ Młotowi   na   Czarownice ”).   Uważał,  że   tzw.   czarownice   to   w   najlepszym   przypadku   chore 
umysłowo kobiety. Był uczniem Corneliusa Agryppy, który miał czarnego pudla (mówiono, że ten pudel to 
diabeł) 30 .
20 Ibidem, s. 92.
21 Ibidem, s. 86.
22 M. H a r r i s ,  Krowy, świnie, wojny i czarownice , wyd. Książnica, Olsztyn 2007, s. 221.
23 Zob. „ Nietolerancja i zabobon w Polsce w XVII i XVIII w. ”, red. D. Mieczkowska, wyd. „Książka i Wiedza”, Warszawa 1987, s. 63.
24 Ibidem, ss. 53­54.
25 Ibidem, ss. 13­14.
26 Ibidem, ss. 48­51.
27 K.  B a s c h w i t z ,   Czarownice.   Dzieje   procesów ,   wyd.   Cyklady,   Warszawa   1999,   s.   12.   Tytuł   oryginału:   „ Hexen   und  
Hexenprozesse. Die Geschichte eines Massenwahns und seiner Bekämpfung ”, 1963.
28 Ibidem, s. 31.
29 Ibidem, s. 338.
30 Ibidem, s. 108.
3
242457787.004.png
Robert Surma, Procesy czarownic
Cornelis Loos  ­ ksiądz katolicki.
Fryderyk Spee  ­ jezuita, który pisze „ Cautio criminalis ”, książkę przeciwko logice procesów, którą ktoś niby 
wydał bez  jego  pozwolenia  (tak się tłumaczył zwierzchnościom  kościelnym).  Stwierdza  w niej, że  książę 
ponosi całą odpowiedzialność za zabijanie ludzi, bowiem to on mianuje urzędników. Zauważa, że tortury 
powodują przyznanie się do wszystkiego. To raczej kaci są w sojuszu z diabłem 31 .  
Adam Tanner  ­ jezuita (przyjaciel Fryderyka Spee) pisze w 1629 „ Theologia Scholastica ” przeciw procesom. 
Posiadał mikroskop, wynaleziony w 1590 w Holandii i umocowanego w nim komara. Po jego śmierci, ludzie 
patrząc przez ten mikroskop na komara, sądzili, że to diabe ł 32 .
Jan Filip Schönborn  ­ arcybiskup, przyjaciel Fryderyka Spee, zabronił prowadzenia u siebie procesów 33 .
Baltazar Bekker  ­ protestant, pisze w 1691 roku w Amsterdamie „ Świat zaczarowany ”, w którym twierdzi, iż 
czarownice nie istnieją i że Bóg nie użyczył diabłu mocy nad tym światem. To raczej „ człowiek jest diabłem  
jeden   dla   drugiego ”.   Został   za   to   pozbawiony   stanu   duchownego.   Podobnego   zdania   był   filozof   Nicolas 
Malebranch e 34 .
Michel de Montaigne  ­ filozof.
Christian Thomasius   ­ rektor Uniwersytetu w Halle, na początku był zwolennikiem procesów (sprawa w 
Koszalinie w 1694 roku), ale po lekturze kilku pism, staje się przeciwnikiem procesów i wydaje w 1703 roku 
Pisma różne o nieprawości procesu czarownic 35 .
Przeciwnicy procesów argumentowali:
skoro czarownice są tak potężne, iż sprowadzają burze i zamieniają się w koty, to dlaczego nie potrafią 
uratować samych siebie podczas procesów lub dlaczego książę nie może je nająć, aby doprowadzić do 
klęski obce wojska?;
skoro potrafią latać, dlaczego żaden kat nie obawiał się, że mu uleci przed egzekucją?;
dlaczego diabeł nie ostrzegał swoich służebnic, że mają być aresztowane?;
dlaczego diabeł nie użyczał swoim służebnicom bogactwa i urody (większość z nich to stare i biedne 
kobiety)?
Statystyka procesów
W Polsce zamordowano ok. 40 tys. czarownic (w tym samosądy). W Niemczech było takich mordów około 
miliona (82% z nich dotyczyło kobiet). Statystyka z lat 1511­1774:
1626­1650 ­ 7%;
1651­1675 ­ 12%;
1676­1700 ­ 23%;
1701­1725 ­ 32%;
1726­1750 ­ 14%;
1751­1775 ­ 4%.
Rodzaje tortur
Przed torturami, oskarżona była często poddawana tzw. próbie wody (pławieniu). Wierzono, że czarownica 
nie może utonąć. Związywano lewą rękę z prawą nogą i prawą rękę z lewą nogą, po czym spuszczano na 
linie  do  wody. Specyficzny obszerny ubiór  często  sprawiał, że   kobieta  unosiła  się na  powierzchni  wody. 
Następnie golono kobiecie włosy (aby diabeł się w nich nie ukrył i nie brał na siebie jej cierpienia). Potem 
osadzano związaną kobietę w beczce i zawieszano w powietrzu (wierzono, że czarownice nabierają mocy, 
gdy stykają się z ziemią) 36 .
Zazwyczaj oskarżony poddawany był trzykrotnie torturom (w odstępach kilku dni). Stosowano następujące 
metody:
wyciąganie rąk ze stawów i wkładanie ich spowrotem;
31 Ibidem, ss. 241­247.
32 Ibidem, s. 256.
33 Ibidem, s. 259.
34 Ibidem, s. 335.
35 Ibidem, s. 389.
36 Ibidem, ss. 125­126.
4
242457787.005.png
Robert Surma, Procesy czarownic
przypalanie ogniem pachwin;
tzw. „hiszpańskie buty” (rodzaj imadła ściskającego stopy) 37 .
Johann   Matthäus   Meyfarth,  ówczesny   krytyk   procesów,   pisze:   „ Widziałem   rozdarte   członki,   oczy  
wyłupywane   z   głowy,   stopy   odrywane   od   nóg,  ścięgna   wyszarpywane   ze   stawów,   łopatki   wyrywane   z  
pleców, nabrzmiałe żyły wewnętrzne, powierzniowe wpychane do środka, ofiary podnoszone wysoko i już to  
zrzucane, już to obracane, głową w dół, stopami do góry. Widziałem jak kat chłostał biczem, bił prętami,  
zgniatał  śrubami,   obciążał   ciężarami,   kłuł   igłami,   krępował   sznurami,   parzył   siarką,   polewał   olejem   i  
przypiekał pochodnią 38 .  
Rodzaje oskarżeń
Koronnym argumentem na rzecz palenia czarownic było: „ Skoro pali się czarownice na stosie, to znaczy, że  
czarownice istnieją ”. Sądzono, że sędziowie i ludzie uczeni nie skazywaliby na stos czarownic, gdyby one 
nie istniały. Argument ten ujawnia jak wielkie znaczenie w tamtych czasach miał autorytet 39 .  Marvin Harris 
stwierdza,  że   tak   naprawdę  zadaniem   inkwizytorów   nie   było   likwidowanie   czarownic;   w   istocie   „ łowcy  
czarownic robili, co mogli, aby zwiększyć podaż tychże czarownic i rozpowszechniać wiarę w ich istnienie  
oraz   w   to,  że   są  wszechobecne   i   niebezpieczne 40 .   Sądzi   on   (w   duchu   marksistowskim   zapewne),  że 
głównym efektem tych polowań (poza zwęglonymi zwłokami) było przekonanie biednych, iż stali się ofiarami  
czarownic i demonów, nie zaś książąt i papieży. [...] Wręcz widać było, jak władze starają się uczynić życie  
choć trochę bezpieczniejszym 41 .  Kobietom zarzucano także, że:
zamieniają się w koty (Polska, Francja) lub wilki (Francja); 
wpuszczają diabła do ciała innych ludzi poprzez pożywienie lub napoje: mleko, gorzałkę, piwo, masło, 
ser,   owoce   (niestrawność  była   dowodem);   np.   Marianna   Karabinka   oskarżona   była   o   to,  że   jej   pan 
zachorował od rzodkiewki, którą mu podał a 42 ;
ingres per secessum  (wstęp przez odbyt);
sprowadzają burzę poprzez wykopanie w ziemi dołka, nalanie wody i zamieszanie patykiem;
smarują się maścią zrobioną z martwych nieochrzczonych niemowląt, co umożliwia latanie, stawanie się 
niewidocznym,   zamienianie   się  w   zwierzęta;   w   skład   maści   mogło   wchodzić  także:   ropucha,   smar, 
dziewięćsił bezłodygowy, arcydzięgiel litwor;
posypują pola proszkiem, który otrzymują od diabła, co rodzi szarańczę, gąsienice, stonkę;
profanują hostię (wyjmowanie jej z ust; całowanie kogoś z hostią w ustach ma nakłonić daną osobę do 
miłości) 43 ;
spisują cyrografy z Lucyferem pismem odwróconym z prawa w lewo;
mają diabłów za kochanków;
chrzczą swoje własne niemowlęta w imię Szatana;
są naznaczone przez Szatana znamionami, w których nie mają czucia (dowodzono tego za pomocą tzw. 
„próby igły”);
Trzy species czarostw:
1. Divinatoria  (wieszczbiarstwo).
2. Amatoria  (miłość nierządna) ­ najczęściej występująca u kobiet.
3. Venefica / Malefica  (czarostwo) 44 .
Opętanego można było poznać po:
jeśliby koźlęciny przez 30 dni jeść nie chciał;
jeśli  nie  chce  mówić psalmów: „ Misere  mei  Deus ”  („Boże,  zmiłuj się nade  mną”), „ Qui habitat ”  („Kto 
przybywa”), „ In principio erat verbum ” („Na początku było słowo”), „ Magnificat anima mea ” („Podnosi się 
dusza moja”), Ewangelii św. Jana, etc.
37 Ibidem, s. 84.
38 M. H a r r i s , op. cit., s. 202.
39 K. B a s c h w i t z ,  op. cit. , ss. 103, 381.
40 M. H a r r i s , op. cit., s. 224.
41 K. B a s c h w i t z ,  op. cit. , ss. 225, 226.
42 Ibidem, ss. 154­156.
43 Ibidem, ss. 89, 137­139.
44 Ibidem, s. 142.
5
242457787.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin