Procesy czarownic.pdf
(
415 KB
)
Pobierz
Procesy czarownic
Robert Surma, Procesy czarownic
Procesy czarownic
© Copyright by Robert Surma, wyd. 3bird Projects, Tychy 2009.
Informacje ogólne
Nazwa „
barok
” propagowana jest w celu zamaskowania istoty epoki historycznej. Jej istotą bowiem były
wojny religijne i procesy czarownic, a „
barok
” jest jedynie nazwą stylu występującego w architekturze.
Lepszym określeniem będzie więc „
kontrreformacja
”, jeśli będziemy pamiętać, co kryje się za tym słowem.
Inaczej powinniśmy także rozumieć tzw. „
Potop Szwedzki
”. Nie była to wojna Szwedów z Polakami (jak
próbuje się to przedstawiać w podręcznikach historii), lecz wojna katolików z protestantami, którzy przybyli
ze Szwecji uchronić polskich protestantów przed próbą eksterminacji (takie były plany polskich katolików).
W wielu przypadkach sprawcami pogromów byli studenci katolickiej Akademii Krakowskiej, np. 10
października 1574. Kardynał Hozjusz chwalił pogrom przeciwko protestantom: „
Czego nie śmiał ani król, ani
biskup, to zrobić ośmielili się studenci Akademii Krakowskiej, godni wiekuistej pamięci, których chwałę cały
Kościół sławić będzie
”. Napady miały również miejsce w 1575, 1578, 1587, 1610: profanacja cmentarzy
protestanckich, włóczenie trupów po ulicach, rabunki sklepów protestanckich, niszczenie szpitali i przytułków
dla starców
1
.
Obowiązywała zasada, iż połowa majątku oskarżonego była konfiskowana przez donosiciel
a
2
.
Zakazał tego sam Stefan Batory, ale na nic to się zdało. Również Władysław IV był bardziej przychylnie
nastawiony do protestantów. Z powodu pogromów, protestanci popierali więc „
Potop Szwedzki
” i byli
przeciwni katolickiemu Janowi Kazimierzowi.
Historia
II w. n. e.
pierwsza wzmianka o „smarowaniu się maścią diabelską” i „lataniu” pochodzi od Lucjusza
Apulejusza z książki „
Metamorfozy
”
3
.
785
synod zwołany przez Karola Wielkiego w Paderbornie nałożył karę śmierci na tych, którzy palą na
stosie czarownice wzorem pogan.
906
Regino z Prüm w publikacji „
Canon Episcopi
” nakazuje jedynie wygnać czarownicę z miasta; mówi, że
wiara w latające czarownice jest pogańsk
a
4
.
1176
Piotr Waldo zakłada w Lyonie gminę waldensów, dla których najwyższym autorytetem jest
Biblia
, a
nie Kościół i jego księż
a
5
.
12091229
procesy heretyków albigensów (odmiana katarów, czyli „czystych” od gr. „
katharoi
”, którzy
uważali, że świat doczesny jest piekłem; nie uznawali papieża) w bogatej i wykształconej Prowansji (język
prowansalski był wtedy drugim, po łacinie, językiem międzynarodowym). Procesy te przerodziły się potem w
procesy czarownic. Czarownicami mogły zostać jedynie chrześcijanki, kobiety innych wyznań nie podlegały
procesom
6
.
Legat papieski, Piotr z Castelnau, bezskutecznie zachęcał władców Prowansji do likwidacji
albingensów. Został zamordowany przez jednego z rycerzy. W odwecie, papież Innocenty II ogłosił krucjatę
(miesiąc służby u krzyżowców odpuszczał wszystkie grzechy). Następnym legatem został bernardyn, Arnald
Amalrich, który starał się wybić wszystkich mieszkańców: „
Wybijcie ich wszystkich, Pan Bóg rozpozna już
swoich
”
7
.
Po zrujnowaniu Prowansji, znaczenie zyskała we Francji Północ (Paryż).
1231
powołanie do życia inkwizycji przez papieża Grzegorza IX do walki z herezją i schizmą (pozwolił na
stosowanie tortur i palenie na stosie). Inkwizytorami zostawali z reguły dominikanie.
1 Zob. „
Nietolerancja i zabobon w Polsce w XVII i XVIII w.
”, red. D. Mieczkowska, wyd. „Książka i Wiedza”, Warszawa 1987, ss. 11
32.
2 Ibidem, s. 54.
3 K. B a s c h w i t z ,
Czarownice. Dzieje procesów
, wyd. Cyklady, Warszawa 1999, s. 46.
4 Ibidem, s. 47. Marvin Harris pisze: „
W 1000 roku nie wolno było wierzyć, że takie loty rzeczywiście się zdarzają; później, po roku
1480, nie wolno było wierzyć, że się nie zdarzają. W 1000 roku Kościół utrzymywał oficjalnie, że loty czarownic to złudzenie
wywołane przez diabła. Pięćset lat później Kościół utrzymywał oficjalnie, że ci, którzy twierdzą, iż taki lot to tylko złudzenie, sami
zawarli pakt z diabłem. [...] Canon Episcopi ostrzegał: „Umysł niewierzących myśli, że takie rzeczy zdarzają się nie duchem, lecz
ciałem
”. Zob. M. H a r r i s ,
Krowy, świnie, wojny i czarownice
, wyd. Książnica, Olsztyn 2007, s. 204.
5 K. B a s c h w i t z ,
op. cit.
, s. 55.
6 Ibidem, s. 54.
7 Ibidem, s. 56.
1
Robert Surma, Procesy czarownic
1232
papież Grzegorz IX wydaje krucjatę przeciwko sztedyngom, bo nie chcieli płacić mu dziesięcin
y
8
.
1270
papież Grzegorz X przeprowadza badanie opinii publicznej na temat krucjat. Pod wpływem jej
wyników, rezygnuje z krucjat (na zawsze) i wprowadza Inkwizycję, jako lepsze narzędzi
e
9
.
13071313
Król Francji, Filip IV, był w konflikcie z papieżem Bonifacym, myślał nawet nad założeniem
własnego kościoła państwowego. Uwolnił wielu więźniów z Prowansji i rozpoczął proces zakonu
templariuszy (podlegali papieżowi) za pomocą swojej własnej Inkwizycji. Papież Bonifacy obłożył go klątwą.
Po śmierci Bonifacego, papieżem został zależny od Filipa Klemens V, który przeniósł siedzibę papieską do
Avinionu i dokończył proces templariuszy oskarżonych o: bałwochwalstwo, orgie, satanizm. Wielu spalono
na stosie w Paryż
u
10
.
Następny papież, Jan XXII, ma obsesję na punkcie czarów, napędza spiralę obłędu w
Prowansji, szczególnie w Tuluzie. Oskarża ludzi o orgie szatańskie, czczenie czarnego kozła, latanie w
powietrzu.
1350
wytępienie sekty biczowników przez Klemensa VI. Powstała ona po tym, jak nastąpiła w Niemczech
epidemia dżumy (wymarła 1/3 Europy); nie uznawali papieża oraz odpustów i spowiedzi; mordowali żydów
oskarżając ich o zatruwanie studn
i
11
.
1374
powstanie nienawidzącej księży sekty tancerzy (podczas tańca jednoczą się z Bogiem). Ponoć jeden
z diabłów wyjawił im, że zamierza opętać także szlachtę i księży, więc uknuli plan wymordowania wszystkich
księży w Leodium. Spisek został odkryty; księża odprawili nad nimi
skuteczne
egzorcyzm
y
12
.
1419
po raz pierwszy użyto słowa „
Hexe
” (w Szwajcarii); inne funkcjonujące określenia:
Druden
(wiedźmy
karlice),
Unholden
(jędze), „dziwki diabelskie”. Męska forma „
Hexer
” nie przyjęła się; już bardziej słowo
„
Hexenmeister
” (mistrz). W
Biblii
także nie ma słowa „czarownik”
13
.
1431
spalenie na stosie Dziewicy Orleańskiej, Joanny d'Arc, przez angielską inkwizycję (bo nie uznawała
papieża). W 1920 została uznana świętą
14
.
1453
proces benedyktyna Edelina, który twierdził, że rzekome „czary” są urojeniami. Po torturach wyznał,
że diabeł kazał mu tak mówić, aby uśpić czujnoś
ć
15
.
1459
Alfons de Spina wydaje przeciwko innowiercom „
Twierdzę wiary
” sugerując, że profanują hostię... w
szczególności robią to stare kobiety (hisz.
bruxae
). Wynalazek druku sprzyjał więc procesom
16
.
5 września 1484
papież Innocenty VIII wydaje bullę „
Summis desiderantes
” nakazującą surowo karać
czarownice, jako członkinie nowej heretyckiej sekty. Była to pierwsza bulla wydana drukiem. Wspomaga w
ten sposób Sprengera i Institorisa, którzy napotkali niechęć w Niemczech.
1489 (1487)
niemieccy dominikanie, Jacob Sprenger i Heinrich Krämer (Institoris), wydają w Kolonii „
Młot
na czarownice
” (niem. „
Hexenhammer
”, łac. „
Malleus Maleficarum
”; swoim autorytetem wzmocnił je
Uniwersytet w Kolonii, który dwa lata wcześniej potępił postawę Sprengera jako niegodną duchownego).
Polskie wydanie: Stanisław Ząbkowic, Kraków 1614. Do czasu wydania tej książki o czary oskarżano po
równi zarówno mężczyzn, jak i kobiety. Od tej pory podejrzane są „te wesołe, ale też i smutne; te, co nie
chodzą do kościoła, ale także te, co cały czas tam przesiadują” (maskują się). Matki oddają już swoje
niemowlęta diabłu lub je pożerają. Już bowiem Ewa została skuszona przez diabła
17
.
1505
pewien franciszkanin w Mediolanie wydaje publikację „
Question de la Strie
”, w której nazywa
inkwizytorów heretykami, bo wierzą w pogańskie zabobony (np. w latanie czarownic)
18
.
1508
Johann Heidenberg (14621516) alias opat Trithemius wydaje w wieku 21 lat „
Antipalus maleficiorum
”
(„
Przeciwnik Czarów
”), która to pozycja była zwrócona tylko przeciwko kobietom, nowej sekcie czarownic
(sam był magiem)
19
.
Książka jest odpowiedzią na pytanie cesarza Maksymiliana I: „
Dlaczego Bóg pozwala,
aby czarownice czyniły zło?
”. Innym jego dziełem były kroniki historyczne, które okazały się fałszerstwem
8 Ibidem, s. 60.
9 Ibidem, s. 61.
10 Ibidem, ss. 6263.
11 Ibidem, s. 65.
12 Ibidem, s. 67.
13 Ibidem, s. 45.
14 Ibidem, s. 69.
15 Ibidem, s. 72.
16 Ibidem, s. 70.
17 Ibidem, ss. 76, 82, 85.
18 Ibidem, s. 86.
19 Ibidem, ss. 1011, 18.
2
Robert Surma, Procesy czarownic
(wymyślił je).
1519
Agrippa von Nettesheim stanął w obronie czarownicy i wykazał sprzeczność i heretyckość poglądów
inkwizytora (miał jednakże potężnych przyjaciół, także wśród biskupów). Był na tyle inteligentny, że
zasłużenie przywłaszczył sobie tytuł doktora prawa, medycyny i teologii. Dawał korepetycje m. in. Johannowi
Wierow
i
20
.
1520
prawnik Gianfrancesco Ponzinibio pisze w „
Tractatus de Lamiis
”, że procesy sprzeczne są z prawem,
a przyznanie się do winy oskarżonych nie jest wystarczającym dowodem
21
.
1534
w Münster powstaje ośrodek anabaptystów (Nowa Jerozolima); wygnano wszystkich katolików i
protestantów oraz zniesiono własność prywatn
ą
22
.
1611
arianin, Jan Tyszkowic, został skazany na śmierć za odmowę przysięgi na Trójcę Świętą oraz na
drewniany krzyż
23
.
1637
szlachcic, Samuel Bolestraszycki, wydał drukiem książkę protestanckiego teologa, Piotra de Moulina,
„
Heraklit albo o próżności
”. Biskup przemyski, Achacy Grochowski, wytoczył mu proces i wygrał go. Na
szczęście Sejm unieważnił wyrok
24
.
1658
nakazano arianom opuścić granice Rzeczypospolitej zgodnie z uchwałą Sejmu „
Volumina Legum
”, t.
IV, s. 51
5
25
.
1717
ograniczono prawa protestantów, m. in.: nie mogą budować nowych zborów, spotykać się mogą tylko
w domach bez kazań i śpiewów (uchwała Sejmu „
Volumina Legum
”, t. VI, ss. 253254).
24 sierpnia 1729
pogrom protestantów przez dominikanina Grużdza; król August potępił to wydarzenie w
1731 roku
26
.
1776
Sejm Rzeczypospolitej znosi procesy o czary oraz znosi stosowanie tortur (odbywały się jednak nadal
samosądy).
Zwolennicy i przeciwnicy procesów
Zwolennicy
Paracelsus
(ur. 1493) uważał, że kobiety mają silny związek z diabłem i pociąg do czarów. Pochwalał
palenie na stosac
h
27
.
Johann Faust z Knittlingen
(14901540) współczesny Kopernikowi i Lutrowi, pochodził z ludu, lubił wino,
podobno studiował w Krakowie, niczego nie napisa
ł
28
.
Tomasz z Akwinu
.
Jakub I
król Anglii.
Marcin Luter
.
Jan Kalwin
.
Przeciwnicy
Jako że tytuł doktora teologii uprawniał do publikowania prac teologicznych bez przedstawiania ich cenzurze,
pojawiały się prace przeciwne procesom czarowni
c
29
.
Johannes Wier
/Wierus/Weyer (15151588) pisze w 1564 roku dzieło „
Szalbierstwa i oszustwa diabłów
”
(przeciwko „
Młotowi na Czarownice
”). Uważał, że tzw. czarownice to w najlepszym przypadku chore
umysłowo kobiety. Był uczniem Corneliusa Agryppy, który miał czarnego pudla (mówiono, że ten pudel to
diabeł)
30
.
20 Ibidem, s. 92.
21 Ibidem, s. 86.
22 M. H a r r i s ,
Krowy, świnie, wojny i czarownice
, wyd. Książnica, Olsztyn 2007, s. 221.
23 Zob. „
Nietolerancja i zabobon w Polsce w XVII i XVIII w.
”, red. D. Mieczkowska, wyd. „Książka i Wiedza”, Warszawa 1987, s. 63.
24 Ibidem, ss. 5354.
25 Ibidem, ss. 1314.
26 Ibidem, ss. 4851.
27 K. B a s c h w i t z ,
Czarownice. Dzieje procesów
, wyd. Cyklady, Warszawa 1999, s. 12. Tytuł oryginału: „
Hexen und
Hexenprozesse. Die Geschichte eines Massenwahns und seiner Bekämpfung
”, 1963.
28 Ibidem, s. 31.
29 Ibidem, s. 338.
30 Ibidem, s. 108.
3
Robert Surma, Procesy czarownic
Cornelis Loos
ksiądz katolicki.
Fryderyk Spee
jezuita, który pisze „
Cautio criminalis
”, książkę przeciwko logice procesów, którą ktoś niby
wydał bez jego pozwolenia (tak się tłumaczył zwierzchnościom kościelnym). Stwierdza w niej, że książę
ponosi całą odpowiedzialność za zabijanie ludzi, bowiem to on mianuje urzędników. Zauważa, że tortury
powodują przyznanie się do wszystkiego. To raczej kaci są w sojuszu z diabłem
31
.
Adam Tanner
jezuita (przyjaciel Fryderyka Spee) pisze w 1629 „
Theologia Scholastica
” przeciw procesom.
Posiadał mikroskop, wynaleziony w 1590 w Holandii i umocowanego w nim komara. Po jego śmierci, ludzie
patrząc przez ten mikroskop na komara, sądzili, że to diabe
ł
32
.
Jan Filip Schönborn
arcybiskup, przyjaciel Fryderyka Spee, zabronił prowadzenia u siebie procesów
33
.
Baltazar Bekker
protestant, pisze w 1691 roku w Amsterdamie „
Świat zaczarowany
”, w którym twierdzi, iż
czarownice nie istnieją i że Bóg nie użyczył diabłu mocy nad tym światem. To raczej „
człowiek jest diabłem
jeden dla drugiego
”. Został za to pozbawiony stanu duchownego. Podobnego zdania był filozof Nicolas
Malebranch
e
34
.
Michel de Montaigne
filozof.
Christian Thomasius
rektor Uniwersytetu w Halle, na początku był zwolennikiem procesów (sprawa w
Koszalinie w 1694 roku), ale po lekturze kilku pism, staje się przeciwnikiem procesów i wydaje w 1703 roku
„
Pisma różne o nieprawości procesu czarownic
”
35
.
Przeciwnicy procesów argumentowali:
–
skoro czarownice są tak potężne, iż sprowadzają burze i zamieniają się w koty, to dlaczego nie potrafią
uratować samych siebie podczas procesów lub dlaczego książę nie może je nająć, aby doprowadzić do
klęski obce wojska?;
–
skoro potrafią latać, dlaczego żaden kat nie obawiał się, że mu uleci przed egzekucją?;
–
dlaczego diabeł nie ostrzegał swoich służebnic, że mają być aresztowane?;
–
dlaczego diabeł nie użyczał swoim służebnicom bogactwa i urody (większość z nich to stare i biedne
kobiety)?
Statystyka procesów
W Polsce zamordowano ok. 40 tys. czarownic (w tym samosądy). W Niemczech było takich mordów około
miliona (82% z nich dotyczyło kobiet). Statystyka z lat 15111774:
16261650 7%;
16511675 12%;
16761700 23%;
17011725 32%;
17261750 14%;
17511775 4%.
Rodzaje tortur
Przed torturami, oskarżona była często poddawana tzw. próbie wody (pławieniu). Wierzono, że czarownica
nie może utonąć. Związywano lewą rękę z prawą nogą i prawą rękę z lewą nogą, po czym spuszczano na
linie do wody. Specyficzny obszerny ubiór często sprawiał, że kobieta unosiła się na powierzchni wody.
Następnie golono kobiecie włosy (aby diabeł się w nich nie ukrył i nie brał na siebie jej cierpienia). Potem
osadzano związaną kobietę w beczce i zawieszano w powietrzu (wierzono, że czarownice nabierają mocy,
gdy stykają się z ziemią)
36
.
Zazwyczaj oskarżony poddawany był trzykrotnie torturom (w odstępach kilku dni). Stosowano następujące
metody:
–
wyciąganie rąk ze stawów i wkładanie ich spowrotem;
31 Ibidem, ss. 241247.
32 Ibidem, s. 256.
33 Ibidem, s. 259.
34 Ibidem, s. 335.
35 Ibidem, s. 389.
36 Ibidem, ss. 125126.
4
Robert Surma, Procesy czarownic
–
przypalanie ogniem pachwin;
–
tzw. „hiszpańskie buty” (rodzaj imadła ściskającego stopy)
37
.
Johann Matthäus Meyfarth, ówczesny krytyk procesów, pisze: „
Widziałem rozdarte członki, oczy
wyłupywane z głowy, stopy odrywane od nóg, ścięgna wyszarpywane ze stawów, łopatki wyrywane z
pleców, nabrzmiałe żyły wewnętrzne, powierzniowe wpychane do środka, ofiary podnoszone wysoko i już to
zrzucane, już to obracane, głową w dół, stopami do góry. Widziałem jak kat chłostał biczem, bił prętami,
zgniatał śrubami, obciążał ciężarami, kłuł igłami, krępował sznurami, parzył siarką, polewał olejem i
przypiekał pochodnią
”
38
.
Rodzaje oskarżeń
Koronnym argumentem na rzecz palenia czarownic było: „
Skoro pali się czarownice na stosie, to znaczy, że
czarownice istnieją
”. Sądzono, że sędziowie i ludzie uczeni nie skazywaliby na stos czarownic, gdyby one
nie istniały. Argument ten ujawnia jak wielkie znaczenie w tamtych czasach miał autorytet
39
.
Marvin Harris
stwierdza, że tak naprawdę zadaniem inkwizytorów nie było likwidowanie czarownic; w istocie „
łowcy
czarownic robili, co mogli, aby zwiększyć podaż tychże czarownic i rozpowszechniać wiarę w ich istnienie
oraz w to, że są wszechobecne i niebezpieczne
”
40
.
Sądzi on (w duchu marksistowskim zapewne), że
„
głównym efektem tych polowań (poza zwęglonymi zwłokami) było przekonanie biednych, iż stali się ofiarami
czarownic i demonów, nie zaś książąt i papieży. [...] Wręcz widać było, jak władze starają się uczynić życie
choć trochę bezpieczniejszym
”
41
.
Kobietom zarzucano także, że:
–
zamieniają się w koty (Polska, Francja) lub wilki (Francja);
–
wpuszczają diabła do ciała innych ludzi poprzez pożywienie lub napoje: mleko, gorzałkę, piwo, masło,
ser, owoce (niestrawność była dowodem); np. Marianna Karabinka oskarżona była o to, że jej pan
zachorował od rzodkiewki, którą mu podał
a
42
;
–
ingres per secessum
(wstęp przez odbyt);
–
sprowadzają burzę poprzez wykopanie w ziemi dołka, nalanie wody i zamieszanie patykiem;
–
smarują się maścią zrobioną z martwych nieochrzczonych niemowląt, co umożliwia latanie, stawanie się
niewidocznym, zamienianie się w zwierzęta; w skład maści mogło wchodzić także: ropucha, smar,
dziewięćsił bezłodygowy, arcydzięgiel litwor;
–
posypują pola proszkiem, który otrzymują od diabła, co rodzi szarańczę, gąsienice, stonkę;
–
profanują hostię (wyjmowanie jej z ust; całowanie kogoś z hostią w ustach ma nakłonić daną osobę do
miłości)
43
;
–
spisują cyrografy z Lucyferem pismem odwróconym z prawa w lewo;
–
mają diabłów za kochanków;
–
chrzczą swoje własne niemowlęta w imię Szatana;
–
są naznaczone przez Szatana znamionami, w których nie mają czucia (dowodzono tego za pomocą tzw.
„próby igły”);
Trzy species czarostw:
1.
Divinatoria
(wieszczbiarstwo).
2.
Amatoria
(miłość nierządna) najczęściej występująca u kobiet.
3.
Venefica / Malefica
(czarostwo)
44
.
Opętanego można było poznać po:
–
jeśliby koźlęciny przez 30 dni jeść nie chciał;
–
jeśli nie chce mówić psalmów: „
Misere mei Deus
” („Boże, zmiłuj się nade mną”), „
Qui habitat
” („Kto
przybywa”), „
In principio erat verbum
” („Na początku było słowo”), „
Magnificat anima mea
” („Podnosi się
dusza moja”), Ewangelii św. Jana, etc.
37 Ibidem, s. 84.
38 M. H a r r i s , op. cit., s. 202.
39 K. B a s c h w i t z ,
op. cit.
, ss. 103, 381.
40 M. H a r r i s , op. cit., s. 224.
41 K. B a s c h w i t z ,
op. cit.
, ss. 225, 226.
42 Ibidem, ss. 154156.
43 Ibidem, ss. 89, 137139.
44 Ibidem, s. 142.
5
Plik z chomika:
Arlena
Inne pliki z tego folderu:
pierścień Atlantów.docx
(17 KB)
szlakiem polskich czarownic.docx
(16 KB)
wspólczesne czarownice.pdf
(437 KB)
Słowo o czarownicy.pdf
(78 KB)
Procesy czarownic.pdf
(415 KB)
Inne foldery tego chomika:
Alchemia
Baśnie, legendy
Channeling
Demonologia
Grimuary
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin