ksztalcenie sluchu wymagania edukacyjne cykl 6 i 4 letni.pdf

(102 KB) Pobierz
398214030 UNPDF
WYMAGANIA
EDUKACYJNE
z zakresu
kształcenia słuchu
CYKL SZEŚCIOLETNI
ZAŁĄCZNIK NR 8
KLASA I
1. Słuchowe odróżnianie dźwięków wysokich, niskich, krótkich i długich; określanie
kierunku melodii. Powtarzanie podanych dźwięków głosem.
2. Kaligrafia nut i pauz.
3. Słuchowe rozpoznawanie, intonowanie i zapisywanie symbolami interwałów 1cz, 2m,
2w, 3m, 3w, 5cz, 8cz podawanych melodycznie.
4. Słuchowe rozróżnianie, śpiewanie i zapisywanie symbolami trójdźwięków durowego
i molowego bez przewrotu.
5. Znajomość budowy i śpiewanie gamy C-du r.
6. Znajomość znaków chromatycznych.
7. Znajomość podstawowych wartości rytmicznych ; grupowanie ich w taktach 2/4, 3/4,
4/4. Realizacja i zapis ze słuchu prostych struktur rytmicznych.
8. Czytanie nut głosem (h – d2) nazwami literowymi i solmizacją a vista i z
przygotowaniem.
9. Pisanie prostych dyktand melodycznych jednogłosowych. Zapisywanie z pamięci
znanych melodii.
10. Znajomość pojęć i określeń : akcent, pięciolinia, klucz wiolinowy, forte, piano,
legato, staccato , gama, półton, cały ton, tonika, dźwięk prowadzący, fermata, ligatura,
krzyżyk, bemol, kasownik, repetycja, volta, poprzednik, następnik, da capo al Fine ,
kanon.
KLASA II
1. Słuchowe rozpoznawanie, intonowanie, zapisywanie symbolami i wyszukiwanie w
zapisie nutowym interwałów : 1cz, 2m, 2w, 3m, 3w, 4cz, 5cz, 8cz.
2. Słuchowe rozróżnianie, śpiewanie i zapisywanie symbolami trójdźwięków durowego
i molowego bez przewrotu.
3. Znajomość budowy i śpiewanie gam: C-dur, G-dur, F-dur, D-dur oraz ich triad
harmonicznych.
4. Realizacja i zapis ze słuchu struktur rytmicznych zawierających podstawowe wartości
rytmiczne oraz grupy szesnastkowe i triole. Grupowanie wartości rytmicznych w
taktach 2/4, 3/4, 4/4.
5. Śpiewanie ćwiczeń melodycznych jedno- i dwugłosowych (g – e2) nazwami
literowymi i solmizacją.
6. Pisanie prostych dyktand melodycznych jednogłosowych. Zapisywanie z pamięci
znanych melodii.
7. Znajomość pojęć i określeń : tetrachord, triada harmoniczna, subdominanta,
dominanta , mezzo forte, mezzo piano, crescendo, decrescendo, diminuendo, ostinato .
KLASA III
1. Słuchowe rozpoznawanie, intonowanie, zapisywanie symbolami, budowanie i
wyszukiwanie w zapisie nutowym interwałów: 1cz, 2m, 2w, 3m, 3w, 4cz, 5cz, 6m,
6w, 7m, 7w, 8cz.
2. Słuchowe rozróżnianie, śpiewanie i zapisywanie symbolami trójdźwięków durowego
i molowego bez przewrotu oraz zmniejszonego i zwiększonego.
3. Znajomość budowy i śpiewanie gam: C-dur, G-dur, F-dur, D-dur oraz a-moll, e-moll,
d-moll w odmianach, a także ich triad harmonicznych.
4. Realizacja i zapis ze słuchu struktur rytmicznych zawierających poznane wartości
rytmiczne oraz synkopy. Grupowanie wartości rytmicznych w taktach 2/4, 3/4, 4/4,
3/8, 6/8.
5. Śpiewanie ćwiczeń melodycznych jedno- i dwugłosowych (g – g2) w poznanych
tonacjach nazwami literowymi i solmizacją.
6. Pisanie dyktand melodycznych jednogłosowych. Zapisywanie z pamięci znanych
melodii.
7. Znajomość pojęć: przedtakt, synkopa, rytm punktowany i zrywany, progresja oraz
wszystkich podstawowych oznaczeń dynamicznych.
KLASA IV
1. Słuchowe rozpoznawanie interwałów prostych podawanych melodycznie i
harmonicznie. Intonowanie ich, zapisywanie symbolami, budowanie i wyszukiwanie w
zapisie nutowym. Rozwiązywanie trytonu.
2. Słuchowe rozróżnianie, śpiewanie, zapisywanie symbolami i budowanie
trójdźwięków durowego i molowego bez przewrotu i w przewrotach oraz
zmniejszonego i zwiększonego.
3. Znajomość budowy i śpiewanie gam durowych i molowych do dwóch znaków
przykluczowych oraz ich triad harmonicznych.
4. Realizacja i zapis ze słuchu struktur rytmicznych zawierających poznane wartości i
zjawiska rytmiczne. Grupowanie wartości rytmicznych w taktach 2/4, 3/4, 4/4, 3/8,
6/8, 2/8, 4/8, 2/2, 3/2, 6/4.
5. Śpiewanie ćwiczeń melodycznych jedno- i dwugłosowych w poznanych tonacjach w
kluczu wiolinowym i basowym.
6. Pisanie dyktand melodycznych jednogłosowych, w tym pamięciowych.
7. Znajomość pojęć: klucz basowy , przewrót trójdźwięku , konsonans, dysonans , fraza,
zdanie, okres, transpozycja, homofonia, polifonia oraz nazw oktaw i podstawowych
oznaczeń agogicznych.
KLASA V
1. Słuchowe rozpoznawanie, intonowanie, budowanie, zapisywanie symbolami i
wyszukiwanie w zapisie nutowym interwałów do oktawy włącznie.
2. Budowanie i rozpoznawanie trójdźwięków durowego i molowego we wszystkich
postaciach oraz zmniejszonego i zwiększonego.
3. Znajomość budowy, rozpoznawanie, intonowanie i rozwiązywanie dominanty
septymowej bez przewrotu
4. Znajomość budowy i śpiewanie gam majorowych i minorowych do czterech znaków
przykluczowych oraz ich triad harmonicznych. Słuchowe rozpoznawanie i
zapisywanie gam podawanych nie od pierwszego stopnia.
5. Znajomość podwójnych znaków chromatycznych.
6. Realizacja i zapis struktur rytmicznych jedno- i dwugłosowych zawierających
wszystkie poznane wartości i grupy rytmiczne oraz wartości z dwoma kropkami i
grupy niemiarowe ( triola, kwintola, sekstola ). Grupowanie wartości w taktach 5/8,
5/4, 9/8, 12/8
7. Czytanie struktur melodycznych w poznanych tonacjach.
8. Pisanie dyktand melodycznych jednogłosowych, w tym pamięciowych, oraz prostych
dwugłosowych.
9. Znajomość pojęć : półton diatoniczny i chromatyczny, enharmonia, koło kwintowe,
grupa niemiarowa
KLASA VI
1. Słuchowe rozpoznawanie, intonowanie, budowanie, zapisywanie symbolami i
wyszukiwanie w zapisie nutowym interwałów do oktawy włącznie. Znajomość
interwałów złożonych; sprowadzanie ich do interwałów prostych.
2. Budowanie i rozpoznawanie trójdźwięków durowych i molowych we wszystkich
postaciach oraz trójdźwięków zmniejszonych i zwiększonych.
3. Znajomość budowy, rozpoznawanie, intonowanie i rozwiązywanie dominanty
septymowej we wszystkich postaciach.
4. Znajomość budowy i śpiewanie gam majorowych do pięciu znaków przykluczowych i
minorowych do trzech znaków oraz ich triad harmonicznych. Słuchowe
rozpoznawanie i zapisywanie gam.
5. Znajomość budowy i śpiewanie gamy C-dur chromatyzowanej regularnie i
nieregularnie.
6. Znajomość budowy i śpiewanie skal modalnych nietransponowanych.
7. Realizacja i zapis struktur rytmicznych jedno- i dwugłosowych zawierających
wszystkie poznane wartości i grupy rytmiczne.
8. Czytanie struktur melodycznych w tonacjach do trzech znaków oraz opartych na
skalach modalnych.
9. Pisanie dyktand melodycznych jednogłosowych, w tym pamięciowych, oraz prostych
dwugłosowych.
10. Znajomość pojęć : dźwięki diatoniczne i alterowane, modulacja, zboczenie
modulacyjne, multimetria, polimetria, progresja niemodulująca i modulująca.
Wymagania edukacyjne z przedmiotu KSZTAŁCENIE SŁUCHU
Załącznik nr 8
Klasa I cyklu czteroletniego
1. Kaligrafia na pięciolini klucza wiolinowego, nut (g – c 3 ), pauz
2. Czytanie a vista prostych struktur melodyczno-rytmicznych w tonacji C-dur nazwami
literowymi i solmizacją.
3. Znajomość budowy gamy durowej – stopnie, tetrachordy, półtony, triada
4. Śpiewanie gam: C, G, F oraz ich triady.
5. Intonowanie i słuchowe rozróżnianie interwałów prostych (1cz, 2m, 2w, 3m, 3w, 4cz, 5cz,
8cz)
6. Intonowanie i słuchowe rozróżnianie trójdźwięków dur i moll w postaci zasadniczej.
7. Stosowanie znaków chromatycznych .
8. Znajomość i umiejętność realizowania podstawowych wartości rytmicznych oraz grupy:
ćwierćnuta z kropką i ósemka.
9. Zapisywanie prostych dyktand rytmicznych, a także melodyczno-rytmicznych z
zastosowaniem poznanych wartości rytmicznych i interwałów.
10. Stosowanie i omawianie poznanych pojęć: akcent, ligatura, repetycja, volta, fermata,
zdanie muzyczne, poprzednik, następnik, metrum, konsonans, dysonans.
11. Znajomość podstawowych oznaczeń dynamicznych (forte, piano, mezzoforte,
mezzopiano, crescendo, decrescendo, diminuendo), agogicznych ( andante, moderato, allegro,
accelerando, rallentando), artykulacyjnych (legato, staccato, nonlegato).
Klasa II cyklu czteroletniego
1. Budowanie, słuchowe rozróżnianie i intonowanie głosem wszystkich interwałów prostych
w znanych tonacjach i w oderwaniu od nich.
2. Budowanie, słuchowe rozpoznawanie i intonowanie głosem trójdźwięków dur i moll w
postaci zasadniczej.
3. Znajomość budowy gamy durowej , śpiewanie gam i ich triad: C, G, F, D
4. Znajomość budowy gamy molowej naturalnej i harmonicznej : a, e, d., śpiewanie gam i
ich triad.
5. Utrwalanie poznanych w klasie I wartości rytmicznych, poznanie i umiejętność
zastosowania: grup szesnastkowych, trioli ósemkowej, synkopy, przedtaktu, taktów
ósemkowych.
6 . Czytanie a vista ćwiczeń w kluczu wiolinowym i basowym w poznanych tonacjach
nazwami literowymi i solmizacją.
7. Stosowanie znaków chromatycznych.
8. Zapis dyktand jednogłosowych i bardzo prostych dwugłosowych melodyczno-rytmicznych
i rytmicznych- z zastosowaniem poznanych interwałów i struktur rytmicznych.
9. Umiejętność stosowania i omawiania poznanych w I klasie pojęć oraz takich jak:
progresja, transpozycja, tutti, unisono, a vista, a’capella.
10. Znajomość oznaczeń dynamicznych, agogicznych i artykulacyjnych.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin