ksztalcenie sluchu wymagania edukacyjne cykl 6 i 4 letni.pdf
(
102 KB
)
Pobierz
398214030 UNPDF
WYMAGANIA
EDUKACYJNE
z zakresu
kształcenia słuchu
CYKL SZEŚCIOLETNI
ZAŁĄCZNIK NR 8
KLASA I
1. Słuchowe odróżnianie dźwięków wysokich, niskich, krótkich i długich; określanie
kierunku melodii. Powtarzanie podanych dźwięków głosem.
2. Kaligrafia nut i pauz.
3. Słuchowe rozpoznawanie, intonowanie i zapisywanie symbolami
interwałów
1cz, 2m,
2w, 3m, 3w, 5cz, 8cz podawanych melodycznie.
4. Słuchowe rozróżnianie, śpiewanie i zapisywanie symbolami
trójdźwięków
durowego
i molowego bez przewrotu.
5. Znajomość budowy i śpiewanie
gamy C-du
r.
6. Znajomość znaków chromatycznych.
7. Znajomość podstawowych wartości
rytmicznych
; grupowanie ich w taktach 2/4, 3/4,
4/4. Realizacja i zapis ze słuchu prostych struktur rytmicznych.
8.
Czytanie nut głosem
(h – d2) nazwami literowymi i solmizacją a vista i z
przygotowaniem.
9. Pisanie prostych
dyktand
melodycznych jednogłosowych. Zapisywanie z pamięci
znanych melodii.
10. Znajomość
pojęć i określeń
: akcent, pięciolinia, klucz wiolinowy,
forte, piano,
legato, staccato
, gama, półton, cały ton, tonika, dźwięk prowadzący, fermata, ligatura,
krzyżyk, bemol, kasownik, repetycja, volta, poprzednik, następnik,
da capo al Fine
,
kanon.
KLASA II
1. Słuchowe rozpoznawanie, intonowanie, zapisywanie symbolami i wyszukiwanie w
zapisie nutowym
interwałów
: 1cz, 2m, 2w, 3m, 3w, 4cz, 5cz, 8cz.
2. Słuchowe rozróżnianie, śpiewanie i zapisywanie symbolami
trójdźwięków
durowego
i molowego bez przewrotu.
3. Znajomość budowy i śpiewanie
gam:
C-dur, G-dur, F-dur, D-dur oraz ich triad
harmonicznych.
4. Realizacja i zapis ze słuchu struktur
rytmicznych
zawierających podstawowe wartości
rytmiczne oraz grupy szesnastkowe i triole. Grupowanie wartości rytmicznych w
taktach 2/4, 3/4, 4/4.
5.
Śpiewanie
ćwiczeń melodycznych jedno- i dwugłosowych (g – e2) nazwami
literowymi i solmizacją.
6. Pisanie prostych
dyktand
melodycznych jednogłosowych. Zapisywanie z pamięci
znanych melodii.
7. Znajomość
pojęć i określeń
: tetrachord, triada harmoniczna, subdominanta,
dominanta
, mezzo forte, mezzo piano, crescendo, decrescendo, diminuendo, ostinato
.
KLASA III
1. Słuchowe rozpoznawanie, intonowanie, zapisywanie symbolami, budowanie i
wyszukiwanie w zapisie nutowym
interwałów:
1cz, 2m, 2w, 3m, 3w, 4cz, 5cz, 6m,
6w, 7m, 7w, 8cz.
2. Słuchowe rozróżnianie, śpiewanie i zapisywanie symbolami
trójdźwięków
durowego
i molowego bez przewrotu oraz zmniejszonego i zwiększonego.
3. Znajomość budowy i śpiewanie
gam:
C-dur, G-dur, F-dur, D-dur oraz a-moll, e-moll,
d-moll w odmianach, a także ich triad harmonicznych.
4. Realizacja i zapis ze słuchu struktur
rytmicznych
zawierających poznane wartości
rytmiczne oraz synkopy. Grupowanie wartości rytmicznych w taktach 2/4, 3/4, 4/4,
3/8, 6/8.
5.
Śpiewanie
ćwiczeń melodycznych jedno- i dwugłosowych (g – g2) w poznanych
tonacjach nazwami literowymi i solmizacją.
6. Pisanie
dyktand
melodycznych jednogłosowych. Zapisywanie z pamięci znanych
melodii.
7. Znajomość
pojęć:
przedtakt, synkopa, rytm punktowany i zrywany, progresja oraz
wszystkich podstawowych oznaczeń dynamicznych.
KLASA IV
1. Słuchowe rozpoznawanie
interwałów
prostych podawanych melodycznie i
harmonicznie. Intonowanie ich, zapisywanie symbolami, budowanie i wyszukiwanie w
zapisie nutowym. Rozwiązywanie trytonu.
2. Słuchowe rozróżnianie, śpiewanie, zapisywanie symbolami i budowanie
trójdźwięków
durowego i molowego bez przewrotu i w przewrotach oraz
zmniejszonego i zwiększonego.
3. Znajomość budowy i śpiewanie
gam
durowych i molowych do dwóch znaków
przykluczowych oraz ich triad harmonicznych.
4. Realizacja i zapis ze słuchu struktur
rytmicznych
zawierających poznane wartości i
zjawiska rytmiczne. Grupowanie wartości rytmicznych w taktach 2/4, 3/4, 4/4, 3/8,
6/8, 2/8, 4/8, 2/2, 3/2, 6/4.
5.
Śpiewanie
ćwiczeń melodycznych jedno- i dwugłosowych w poznanych tonacjach w
kluczu wiolinowym i basowym.
6. Pisanie
dyktand
melodycznych jednogłosowych, w tym pamięciowych.
7. Znajomość
pojęć:
klucz basowy
,
przewrót trójdźwięku
,
konsonans, dysonans
,
fraza,
zdanie, okres, transpozycja, homofonia, polifonia oraz
nazw
oktaw i podstawowych
oznaczeń
agogicznych.
KLASA V
1. Słuchowe rozpoznawanie, intonowanie, budowanie, zapisywanie symbolami i
wyszukiwanie w zapisie nutowym
interwałów
do oktawy włącznie.
2. Budowanie i rozpoznawanie
trójdźwięków
durowego i molowego we wszystkich
postaciach oraz zmniejszonego i zwiększonego.
3. Znajomość budowy, rozpoznawanie, intonowanie i rozwiązywanie
dominanty
septymowej
bez przewrotu
4. Znajomość budowy i śpiewanie
gam
majorowych i minorowych do czterech znaków
przykluczowych oraz ich triad harmonicznych. Słuchowe rozpoznawanie i
zapisywanie gam podawanych nie od pierwszego stopnia.
5. Znajomość podwójnych znaków chromatycznych.
6. Realizacja i zapis struktur
rytmicznych
jedno- i dwugłosowych zawierających
wszystkie poznane wartości i grupy rytmiczne oraz wartości z dwoma kropkami i
grupy niemiarowe ( triola, kwintola, sekstola ). Grupowanie wartości w taktach 5/8,
5/4, 9/8, 12/8
7.
Czytanie
struktur melodycznych w poznanych tonacjach.
8. Pisanie
dyktand
melodycznych jednogłosowych, w tym pamięciowych, oraz prostych
dwugłosowych.
9. Znajomość
pojęć
: półton diatoniczny i chromatyczny, enharmonia, koło kwintowe,
grupa niemiarowa
KLASA VI
1. Słuchowe rozpoznawanie, intonowanie, budowanie, zapisywanie symbolami i
wyszukiwanie w zapisie nutowym
interwałów
do oktawy włącznie. Znajomość
interwałów złożonych; sprowadzanie ich do interwałów prostych.
2. Budowanie i rozpoznawanie
trójdźwięków
durowych i molowych we wszystkich
postaciach oraz trójdźwięków zmniejszonych i zwiększonych.
3. Znajomość budowy, rozpoznawanie, intonowanie i rozwiązywanie
dominanty
septymowej
we wszystkich postaciach.
4. Znajomość budowy i śpiewanie
gam
majorowych do pięciu znaków przykluczowych i
minorowych do trzech znaków oraz ich triad harmonicznych. Słuchowe
rozpoznawanie i zapisywanie gam.
5. Znajomość budowy i śpiewanie
gamy C-dur chromatyzowanej
regularnie i
nieregularnie.
6. Znajomość budowy i śpiewanie
skal modalnych
nietransponowanych.
7. Realizacja i zapis struktur
rytmicznych
jedno- i dwugłosowych zawierających
wszystkie poznane wartości i grupy rytmiczne.
8.
Czytanie
struktur melodycznych w tonacjach do trzech znaków oraz opartych na
skalach modalnych.
9. Pisanie
dyktand
melodycznych jednogłosowych, w tym pamięciowych, oraz prostych
dwugłosowych.
10. Znajomość
pojęć
: dźwięki diatoniczne i alterowane, modulacja, zboczenie
modulacyjne, multimetria, polimetria, progresja niemodulująca i modulująca.
Wymagania edukacyjne z przedmiotu KSZTAŁCENIE SŁUCHU
Załącznik nr 8
Klasa I cyklu czteroletniego
1. Kaligrafia na pięciolini klucza wiolinowego, nut (g – c
3
), pauz
2.
Czytanie a vista
prostych struktur melodyczno-rytmicznych w tonacji C-dur nazwami
literowymi i solmizacją.
3. Znajomość budowy
gamy durowej
– stopnie, tetrachordy, półtony, triada
4. Śpiewanie gam: C, G, F oraz ich triady.
5. Intonowanie i słuchowe rozróżnianie
interwałów prostych
(1cz, 2m, 2w, 3m, 3w, 4cz, 5cz,
8cz)
6. Intonowanie i słuchowe rozróżnianie
trójdźwięków dur i moll
w postaci zasadniczej.
7. Stosowanie
znaków chromatycznych
.
8. Znajomość i umiejętność realizowania podstawowych
wartości rytmicznych
oraz grupy:
ćwierćnuta z kropką i ósemka.
9. Zapisywanie prostych
dyktand rytmicznych, a także melodyczno-rytmicznych
z
zastosowaniem poznanych wartości rytmicznych i interwałów.
10. Stosowanie i omawianie poznanych pojęć:
akcent, ligatura, repetycja, volta, fermata,
zdanie muzyczne, poprzednik, następnik, metrum, konsonans, dysonans.
11. Znajomość podstawowych
oznaczeń dynamicznych
(forte, piano, mezzoforte,
mezzopiano, crescendo, decrescendo, diminuendo),
agogicznych (
andante, moderato, allegro,
accelerando, rallentando),
artykulacyjnych
(legato, staccato, nonlegato).
Klasa II cyklu czteroletniego
1. Budowanie, słuchowe rozróżnianie i intonowanie głosem
wszystkich interwałów prostych
w znanych tonacjach i w oderwaniu od nich.
2.
Budowanie,
słuchowe rozpoznawanie i intonowanie głosem
trójdźwięków dur i moll
w
postaci zasadniczej.
3. Znajomość budowy
gamy durowej
, śpiewanie gam i ich
triad:
C, G, F, D
4. Znajomość budowy
gamy molowej naturalnej i harmonicznej
: a, e, d., śpiewanie gam i
ich triad.
5. Utrwalanie poznanych w klasie I wartości rytmicznych, poznanie i umiejętność
zastosowania:
grup szesnastkowych, trioli ósemkowej, synkopy, przedtaktu, taktów
ósemkowych.
6
. Czytanie a vista
ćwiczeń w kluczu wiolinowym i
basowym
w poznanych
tonacjach
nazwami literowymi i solmizacją.
7. Stosowanie znaków chromatycznych.
8.
Zapis dyktand
jednogłosowych i bardzo prostych dwugłosowych melodyczno-rytmicznych
i rytmicznych- z zastosowaniem poznanych interwałów i struktur rytmicznych.
9. Umiejętność stosowania i omawiania poznanych w I klasie pojęć oraz takich jak:
progresja,
transpozycja, tutti, unisono, a vista, a’capella.
10. Znajomość
oznaczeń dynamicznych, agogicznych i artykulacyjnych.
Plik z chomika:
muzykbm
Inne pliki z tego folderu:
Muzyka.docx
(16 KB)
ksztalcenie sluchu wymagania edukacyjne cykl 6 i 4 letni.pdf
(102 KB)
audycje.pdf
(43 KB)
Lekcja KS w A-dur na II roku.pdf
(130 KB)
KONSPEKT LEKCJI audycji muzycznych.docx
(21 KB)
Inne foldery tego chomika:
•♥• EFEKTY DŹWIĘKOWE, ODGŁOSY ZWIERZĄT I PTAKÓW
12.Christmas...święta, święta
12.Piosenki zimowe i świąteczne
2 Witold Pilecki
3 Inka - Danuta Siedzikówna
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin