Onoterapia
· Czym jest jest onoterapia ?
Onoterapia - odmiana hippoterapii lub samodzielna dyscyplina z dziedziny zooterapii.
Nazwa onoterapii wywodzi się z greckiego słowa onos – osioł, czyli onoterapia oznacza terapię z wykorzystaniem osła
W onoterapii sporadycznie wykorzystuje się też muły i ośliki.
MUŁ = OGIER OSŁA + KLACZ KONIA
Klacz osła + ogier konia = osłomuł
· Głównym celem onoterapii jest szeroko pojęta poprawa kondycji fizycznej i psychospołecznej osób w różnym wieku
· Cechy osłów przydatne w terapii
1. O wiele mniejszy od konia osiołek nie w zbudza lęku
2. Dosiadanie osła jest łatwiejsze
3. Ma węższy grzbiet od konia, co ułatwia jazdę najmłodszym
4. Chód osła jest dłuższy dzięki, czemu nie wywołuje wstrząsów podczas jazdy
5. Ruchy osła są powolniejsze niż konia i bardziej kontrolowane
6. Grubsze i bardziej miękkie futro dostarcza mocniejszych wrażeń dotykowych
7. Zaletą osła jest cierpliwość oraz pokora i posłuszeństwo
8. Osioł źle znosi samotność jest czułym, wiernym i sympatycznym zwierzęciem
9. Jest towarzyski i ciekawski: interesuje go, czym zajmują się inni w jego otoczeniu
10. Ponadto łatwość wyszkolenia osła do pacy z niepełnosprawnymi i jego zdolność dostosowania się do potrzeb pacjenta
11. Szybko się przywiązuje, reaguje radością na znajome osoby
12. Wytrzymałość –
- nie jest tak wymagający pod względem ilości i jakości pożywienia i wody, co koń.
· Dla kogo może być stosowana onoterapia
Metoda ta skierowana jest zarówno do osób niepełnosprawnych fizycznie jak i umysłowo, kontakt z osiołkiem działa terapeutycznie również na osoby z zaburzeniami psychicznymi, mającymi problem z socjalizacją czy zaburzeniami osobowości.
A dokładniej:
· W terapii mogą brać udział dzieci z:
1. dysfunkcją wzroku
2. uszkodzeniami neurologicznymi, w tym z mózgowym porażeniem dziecięcym,
3. z ADHD, po urazach czaszkowo-mózgowych
4. chorobami psychicznymi, zaburzeniami emocjonalnymi i osobowości
5. upośledzeniem umysłowym w tym z upośledzeniem w stopniu głębokim
6. Z niedostosowaniem społecznym
7. z wadami ortopedycznymi w tym skoliozą, wadami postawy, po amputacji lub niedorozwojem kończyn
8. wadami genetycznymi np. zespół Downa
9. wodogłowiem, przepukliną oponowo-rdzeniową
10. chorobami mięśni
· Zalety Onoterapii
Kontakt fizyczny z osiołkiem budzącym ufność daje przede wszystkim dużo radości, a ponadto:
1. Wyzwala spontaniczną aktywność
2. Pozwala pokonać bierność, daje motywację
3. Pozwala wyciszyć się podczas bliskiego kontaktu
4. Wzbogaca słownictwo czynne i bierne
5. Pozwala na poprawę obrazu własnej osoby poprzez wyeliminowanie podczas zajęć stresu wynikającego z oceniania, osądzania i krytykowania ze strony innych osób
6. Wzbogaca zdolności poznawcze (skupianie uwagi, zapamiętywanie etc)
7. Rozwija motorykę małą i dużą
8. Daje poczucie sprawstwa
9. Wspomaga komunikację
10. Pozwala na satysfakcjonującą emocjonalną relację ze zwierzęciem
· Początki onoterapii
1996 – Villazzano (Trento)
– projekt „Osiołek przyjacielem”
– Idotea – grupa miłośników osiołkówJ
- Cel: odrodzenie komunikacji między człowiekiem a osłem
- Efekt: ułożenie zajęć, opartych na kontakcie z osłem, nastawionych na poprawę zdrowia fizycznego i umysłowego, promowanie rehabilitacji osób niepełnosprawnych
· Onoterapia w Polsce
Jedyny ośrodek onoterapii – gospodarstwo Para-Lament, Brzeźnica, przysiółek Kiebło (okolice Bochni)
Rok założenia: wrzesień 2005
http://www.bochnia-parlament.com/index.html
Osły biorące udział w terapii: Premier, Ustawa, P`Oseł Bioły
Ø Charakter zajęć
o 2 podstawowe etapy zajęć onoterapii:
1. Poznanie i nawiązanie kontaktu ze zwierzęciem
- Zaznajomienie się z wyglądem osła
- oswojenie się ze zwierzęciem, nawiązanie kontaktu komunikacyjnego
2. Kontakt fizyczny
- dosiadanie, przejażdżki, zabawy z osłem
· Przykładowe ćwiczenia
Lp
Nazwa ćwiczenia
Opis ćwiczeń
Cel
1.
Zakładanie ekwipunku
Zakładanie uwiązu, kantara, wędzidła lub ogłowia
Usprawnianie małej motoryki
2.
Karmienie zwierząt
Karmienie z ręki/za pomocą widelca (?!)
-//-
3.
Przechodzenie przez zwierzęta
Przechodzenie nad/pod osłami
Usprawnianie dużej motoryki
4.
Rzucanie do celu
Rzucanie podkowami i strzemionami; dobieranie przedmiotów do pary
Usprawnianie ruchu; ćw. W zakresie klasyfikowania
5.
Kontakt fizyczny
Dotykanie sierści
Słuchanie odgłosów z ciała zwierząt (bicie serca, bulgotanie w brzuchu itp.)
Zwiększenie zdolności koncentracji uwagi, percepcji słuchowej
6.
Części ciała
Nazywanie i pokazywanie części ciała zwierząt i analogicznie – u siebie
Terapia mowy, świadomość własnego ciała
7.
Czesanie
Czesanie zwierząt
Ćwiczenia w zakresie motoryki małej
8.
Pojenie zwierząt
Nalewanie wody do wiaderka i miski, zanoszenie wody zwierzętom, pojenie
-//-,
Ćw. Sprawności ruchowej
9.
Prowadzenie osła
Zakładanie uwiązu i oprowadzanie osła w zagrodzie ( bez/z jeźdźcem)
Poprawa małej motoryki;
Poprawa samooceny
10.
Piknik
Pakowanie, zakładanie juków, prowadzenie objuczonego osła poza zagrodą, dobieranie ładunku (picie, jedzenie, koc itd.)
Poprawa sprawności ruchowej, poprawa samooceny
11.
Jazda
Jazda na ośle – prowadzonym przez poganiacza i samodzielnie
Poprawa sprawności ruchowej i samooceny
jarzab