Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć.pdf

(110 KB) Pobierz
Anna Kossobucka, Ryta Suska-Wróbel, Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć...
Anna Kossobucka , Ryta Suska-Wróbel
Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć
– szkolne przyczyny.
1. Wstęp
Wiele dzieci zdolnych do uczenia się – przeciętnie, ponadprzeciętnie czy
wybitnie uzdolnionych – nie osiąga wyników odpowiednich do swoich moż-
liwości. Nie można znaleźć żadnych przyczyn neurologicznych, biologicznych
czy instytucjonalnych wyjaśniających, dlaczego niektórzy uczniowie osiągają
zaniżone wyniki, podczas gdy inni o podobnych uzdolnieniach dobrze radzą
sobie w tych samych klasach. Dzieci, które pomimo swoich uzdolnień nie radzą
sobie w szkole, cierpią, jak podaje S.B. Rimm w swej książce pt. „Bariery szkolnej
kariery. Dlaczego dzieci zdolne mają słabe stopnie?”
Syndrom ten jest problemem złożonym, a jego początków możemy doszu-
kiwać się przede wszystkim w sytuacji domowej (Rimm S. B., 1994, s. 107), jed-
nakże znaczącą rolę w jego wzmocnieniu lub wyciszeniu odgrywać może także
szkoła i nauczyciele. Istnieje wiele różnych stylów kierowania klasą (Murawska
A., 1998, s. 26-29), a nauczyciele wyznawać mogą różne fi lozofi e wychowania
(Ediger M., 1996, s. 133-136) nie można jednak zaprzeczyć, że pewne warunki
wyraźnie nie sprzyjają osiąganiu sukcesów w szkole. Niektórzy nauczyciele
stwarzają sytuacje utrwalające lub nawet pogłębiające ten syndrom, bywa też
tak, że szkoła jest główną przyczyną jego pojawienia się.
Zbadanie obszaru szkolnych przyczyn nieadekwatnych osiągnięć uczniów
wydaje się więc być ważnym i wymagającym wnikliwego zdiagnozowania prob-
lemem. Jego konsekwencje są długofalowe, wpływają bowiem nie tylko na prze-
bieg uczenia się, ale także na jego ostateczny efekt mierzony podczas egzaminów
zewnętrznych.
Wśród szkolnych przyczyn Syndromu Nieadekwatnych Osiągnięć, S. Rimm
wymieniła kilka wzmacniających go czynników:
– niezdyscyplinowania klasa– kierowana w niewłaściwy sposób,
– rywalizacja w klasie szkolnej– – w środowisku szkolnym za mało jest
okazji, w których uczniowie mieli by poczucie sukcesu i zbyt wiele dla
odczucia porażki,
– „etykietowanie” uczniów przez nauczycieli – każda „etykietka”, jaką okre-
śla się ucznia, może wywierać na niego szkodliwy wpływ,
335
wydawnictwo_kor_ok.indd 335
19-09-2006 19:52:16
987164032.006.png
C. Diagnostyka edukacyjna – ogólne problemy
– „niedopieszczone dziecko”, nadopiekuńczy nauczyciel – uczniowie, którzy
nie osiągają sukcesów w nauce są przyzwyczajeni do okazywania im
uwagi. Niektórzy nauczyciele „dają się nabrać na zachowania uczniów
domagających się uwagi nauczyciela…”(Rimm S. B., 1994, s. 118),
– „szkoła jest nudna” – najczęstszy rodzaj nudy ma związek ze stopniem
trudności materiału szkolnego (Rimm S. B., 1994, s. 123).
Problematyka niniejszej pracy ze względu na złożoność problemu Syndro-
mu Nieadekwatnych Osiągnięć skupiła się wokół jednej spośród pięciu wymie-
nionych przez S. Rimm przyczyn pogłębiających to zjawisko, tj. niezdyscyplino-
wanej klasy. Zasadniczym zagadnieniem, które poddano analizie, był problem
rozumienia przez nauczycieli pojęcia dyscypliny, a co za tym idzie strategii,
które podejmują oni w celu jej kreowania. Prawidłowa atmosfera w klasie jest
bowiem niezbędną podstawą do produktywnego nauczania i uczenia się (Rimm
S. B., 1994, s. 107).
2. Charakterystyka próby i metody badawczej
Próba badawcza obejmowała 413 nauczycieli (363 kobiety, tj. 89% oraz 43
mężczyzn, tj. 11%), pracujących w szkołach z obszaru całego kraju (tabela 1.).
Tabela 1. Charakterystyka próby badawczej
Staż pracy w zawodzie nauczyciela (w latach)
0-5
6-15
16-25
Pow. 25
liczebność
90
111
128
84
udział %
22%
27% 31% 20%
Staż pracy w zawodzie nauczyciela (w latach)
0-5
6-15
16-25
Pow. 25
licze-
bność
udział
%
licze-
bność
udział
%
licze-
bność
udział
%
licze-
bność
udział
%
SP
21
23%
25
23%
32
25%
20
24%
Gim
21
23%
31
28%
40
31%
21
25%
LO
31
34%
31
28%
37
29%
32
39%
Inny
17
19%
24
22%
19
15%
10
12%
Wielkość miejscowości (liczba mieszkańców),
w której mieści się szkoła
Poniż. 90
tyś.
Pow. 200 tyś
200 – 90 tyś
Wieś
liczebność
139
46
156
50
udział %
34%
11%
38%
12%
336
wydawnictwo_kor_ok.indd 336
19-09-2006 19:52:16
987164032.007.png 987164032.008.png 987164032.009.png 987164032.001.png
Anna Kossobucka, Ryta Suska-Wróbel, Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć...
Została ona dobrana w sposób przypadkowy (Konarzewski K., 2000, s. 108).
Badania przeprowadzone zostały przy pomocy kwestionariusza składającego się
z 20 pytań, skonstruowanego na podstawie opracowania autorstwa Muzyka W.,
Nowicki D., Krzywosz – Rynkiewicz B., Sakowcz M. pt. „Nauczyciele a dyscy-
plina w szkole”.
W niniejszym opracowaniu, ze względu na tematykę, skoncentrowano się
głównie na 4 pytaniach. Pytanie nr 1 dotyczyło skali problemów z dyscypliną,
jakie napotykają na prowadzonych przez siebie lekcjach badani. Ankietowany
mógł wybrać jedną z przygotowanych odpowiedzi:
a. problemy z dyscypliną nie wystąpiły,
b. wystąpiły w nieznacznym stopniu,
c. stanowiły znaczny problem,
d. są poważnym problemem uniemożliwiającym prowadzenie lekcji.
Wytypowana odpowiedź otrzymywała 1 punkt, pozostałe 0.
Pytanie nr 2 dotyczyło czynników najbardziej związanych z pojęciem
prawidłowej dyscypliny. Pytanie miało charakter półotwarty, wśród odpowiedzi
znajdujących się w kafeterii, badany mógł wskazać:
a.
przestrzeganie reguł szkoły przez ucznia,
b.
szacunek ucznia dla nauczyciela,
c.
podporządkowanie się ucznia nauczycielowi,
d.
aktywność ucznia w trakcie lekcji,
e.
właściwa organizacja przebiegu lekcji,
f.
współpraca ucznia z nauczycielem,
g.
szacunek nauczyciela wobec ucznia,
h.
samokontrola ucznia i świadomość własnych zachowań,
i.
odpowiedzialność i obowiązkowość ucznia.
Pytanie nr 3 poświęcone było najczęściej występującym na lekcjach, pro-
wadzonych przez badanych, negatywnych zachowań. Możliwe odpowiedzi to:
a. rozmowy i hałas,
b. zakłócenia toku lekcji np. odrabianie innych lekcji, pisanie listów itp.,
c. nadmierna ruchliwość np. wiercenie się, kręcenie, chodzenie po klasie
itp.,
d. wulgarne i aroganckie zachowanie.
ponadto ankietowany mógł podać własną odpowiedź.
Pytanie nr 16 dotyczyło czynników mających największy wpływ na proble-
my związane z dyscypliną. Możliwe odpowiedzi to:
a. czynniki związane z domem (styl wychowania, wzorce rodziców itp.),
b. czynniki związane z uczniem (potrzeby, charakter),
c. czynniki związane z nauczycielem (osobowość, wiedza pedagogiczna itp.),
337
wydawnictwo_kor_ok.indd 337
19-09-2006 19:52:16
987164032.002.png
C. Diagnostyka edukacyjna – ogólne problemy
d. czynniki związane z organizacją procesu nauczania (styl nauczania,
wiedza przedmiotowa),
e. czynniki związane z grupą rówieśniczą (np. wpływ kolegów).
Dla każdej możliwej odpowiedzi do pytań nr 2, 3 oraz 16 badany mógł
ustosunkować się, wskazując punkt: zdecydowanie tak, raczej tak, nie mam zda-
nia, raczej nie lub zdecydowanie nie . Do obliczeń przyjęto następującą punktację
dla poszczególnych odpowiedzi: zdecydowanie tak– 5, raczej tak-4, nie mam
zdania-3, raczej nie-2, zdecydowanie nie-1.
3. Problemy dyscyplinarne a strategie kreowania
dyscypliny w klasie szkolnej
Przeprowadzane badania pokazują, iż problemy z dyscypliną są najczęstsze
w grupie nauczycieli o stażu pracy 0-5 lat, 10% badanych z tej grupy określa je
jako znaczny problem (tabela 2.). Jednocześnie najmniej, bo 13% ankietowanych
wskazuje, że problemy z dyscypliną nie wystąpiły.
Tabela 2. Problemy z dyscyplina na lekcjach – odpowiedzi nauczycieli (w %)
Pytanie nr 1:
a
b
c
d
0-5
13
76
10
0
6-15
26
72
2
0
16-25
37
60
2
1
< 25
33
65
1
0
SP
23
72
5
0
Gim
26
70
3
1
LO
36
62
2
0
Inny
24
70
6
0
Ogółem
28
67
4
1
Wśród nauczycieli o stażu pracy powyżej 5 lat jedynie 1-2% określa prob-
lemy z dyscypliną jako znaczny problem, a o stażu powyżej 16 lat ponad 30%
deklaruje, że problemy z dyscypliną nie wystąpiły. Analiza danych pod kątem
typu szkoły, w której pracują ankietowani wykazała znacznie mniejsze różnice
procentowe między poszczególnymi odpowiedziami. W tym przypadku prob-
lemy z dyscypliną są przez większość nauczycieli określane jako występujące
w nieznacznym stopniu.
338
wydawnictwo_kor_ok.indd 338
19-09-2006 19:52:16
987164032.003.png
Anna Kossobucka, Ryta Suska-Wróbel, Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć...
Wśród negatywnych zachowań występujących na lekcji nauczyciele na
pierwszym miejscu umiejscawiają: rozmowy i hałas (ogółem 51% nauczycieli)
oraz nadmierną ruchliwość (ogółem 31% nauczycieli) (tabela 3.).
Tabela 3. Najczęściej występujące na lekcjach negatywne zachowania – odpowiedzi nauczycieli
zdecydowanie tak oraz raczej tak (w %)
Pytanie nr 3:
a
b
c
d
0-5
75
20
35
5
6-15
46
19
30
6
16-25
47
16
30
3
< 25
38
16
31
4
SP
60
5
49
6
Gim
45
20
29
5
LO
48
26
19
2
Inny
54
16
32
5
Ogółem
51
18
31
5
Rozpatrując uzyskane wyniki ze względu na staż pracy, zauważalne jest, że
wymienione wyżej wykroczenia, a w szczególności rozmowy i hałas najczęściej
występują na lekcjach prowadzonych przez nauczycieli o najmniejszym stażu
zawodowym (75%). Zestawiając wyniki dotyczące rodzaju wykroczeń na lekcji
z rodzajem szkoły, największy odsetek wskazań uzyskał podpunkt c. – – nad-
mierna ruchliwość np. wiercenie się, kręcenie, chodzenie po klasie itp . (49%) oraz a.
- rozmowy i hałas (60%), w szkole podstawowej.
Jako najrzadziej występujące wykroczenie wskazane zostało wulgarne i aro-
ganckie zachowanie (odpowiedź d.– – ogółem 5% nauczycieli) 1 , zarówno wśród
nauczycieli pogrupowanych w zależności od stażu pracy jak i typu szkoły,
w której uczą.
Wśród czynników mających największy wpływ na problemy z dyscypliną
większość nauczycieli bez względu na staż i typ szkoły, w której pracują wska-
zała czynniki związane z domem np. styl wychowania, wzorce rodziców itp.
(tabela 4.), a więc czynniki nie związane bezpośrednio z ich pracą. Problemy
z dyscypliną mają więc w ocenie nauczycieli charakter pozaszkolny.
1 uzyskane wyniki są zbieżne z wynikami badań autorstwa Muzyka W., Nowicki D., Krzy-
wosz - Rynkiewicz B., Sakowcz M., Nauczyciele a dyscyplina w szkole , Polskie Towarzystwo
Pedagogiczne, Olsztyn 1996,.
339
wydawnictwo_kor_ok.indd 339
19-09-2006 19:52:17
987164032.004.png 987164032.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin