Rozdzia� III Planetarne Anio�y Plaira a vostre plus qu'imperiale Majeste me pardonner, prolestant devant Dieu & ses Saincta que je ne pretens de mettre riens quelconque par escrit en la presente Epistre qui soit contre la vraye foy Catholique, conferant les calculations Astronomiques jouxte mon s~avoir. Prosz� wasz bardziej ni� cesarski Majestat o wybaczenie mi, �e pozwalam sobie uroczy�cie zapewni� przed Bogiem i jego �wi�tymi, �e przygotowuj�c zgodnie ze swoj� wiedz� obliczenia astrologiczne, nie zawar�em w niniejszym li�cie nic, co mog�oby by� sprzeczne ze �wi�t� wiar� katolick�. (Fragment Listu do Henryka II, bezpo�rednio poprzedzaj�cy rozwa- �ania nad zagadnieniami chronologicznymi, stanowi�cymi podstaw� systemu Trithemiusa. Tekst francuski za amsterdamskim wydaniem Propheties z 1668 roku). W Li�cie do Henryka II Nostradamus twierdzi, �e opracowa� swoje proroc- twa zgodnie z "zasadami astrologii". Jak ju� wspominali�my w poprzednim rozdziale, przepowiednie Nostradamusa rzeczywi�cie posi�kuj� si� astrologi�, jednak�e rozumian� bardzo specyficznie. Niemniej usprawiedliwienia dla tej astrologii, jakie przedk�ada Nostradamus w swoim Li�cie, s� ma�o zrozumia�e zar�wno w astronomicznym, jak i astrologicznym znaczeniu. List do Henryka II zosta� umieszczony mi�dzy Centuri� VII i VIII. W dw�ch obszernych rozdzia�ach tego listu Nostradamus podejmuje zagad- nienie chronologii �wiata. Wielokrotnie te� podkre�la, �e pozostaje ona w zgo- dzie z Pismem �wi�tym. W pierwszej cz�ci rozwa�a� Nostradamus dochodzi do wniosku, �e stworzenie �wiata nast�pi�o w roku 4757 przed narodzeniem Chrystusa, w drugiej natomiast dowodzi, �e w 4173 lub 4182 roku przed narodzeniem Chrystusa. W kontek�cie ca�ego listu fragment ten wydaje si� nie mie� wi�kszego znaczenia. Jego przes�anie zrozumie� mo�na jedynie w odniesieniu do sekretnego systemu chronologicznego, kt�rym pos�uguje si� Nostradamus w swoich czterowierszach. Nie jest te� przypadkiem, �e List zosta� umieszczony bezpo�rednio po Centurii VII, gdy� system Nostradamusa opiera� si� w�a�nie na cyklu si�demkowym. Zastanawiaj�c si� nad dat� stworzenia �wiata, Nostradamus stwierdza, �e "opracowa� swoje przepowiednie zgodnie z porz�dkiem �a�cucha, kt�ry za- wiera obroty". Wagi tego stwierdzenia nie docenia�a zdecydowana wi�kszo�� komentator�w, nie potrafi�cych dostrzec w nim odniesienia do okultystyczne- go systemu planetarnego, kt�rego podstawy wy�o�y� w 1522 roku wielki okultysta Trithemius. Szesnastowieczni astrologowie odnosili zazwyczaj termin "obr�t", "obieg" do planetarnych koniunkcji g�rnych planet (ryc. 22). Jednak w tym przypadku z terminem tym ��cz� si� inne tre�ci. Mo�emy si� nawet domy�la�, �e Nostra- damus pos�u�y� si� nim celowo w zamiarze wprowadzenia czytelnika w b��d i ukrycia rzeczywistego znaczenia tego poj�cia. Chronologia, do kt�rej odwo�uje si� Nostradamus, ma na poz�r charakter biblijny. W rzeczywisto�ci jednak jest ca�kowicie ezoteryczna i g��boko za- korzeniona w tradycji gnostyckiej. Jak si� przekonamy, przywo�ywane przez niego daty stworzenia �wiata dowodz�, i� pos�ugiwa� si� on okultystycznym systemem datowania, opartym na systemie planetarnych archanielskich cykli. Archanio�y te zosta�y nazwane przez Trithemiusa w 1522 roku Secundadeis. Prawdopodobnie te� z dzie�a Trithemiusa zaczerpn�� Nostradamus swoj� wie- dz� o tych planetarnych bytach i wp�ywie, jakie one wywiera�y na przesz�o�� i przysz�o��. Tradycja cykli archanielskich ma d�ug� histori� i Trithemius przyznawa� w swoim dziele, �e przedstawia materia� opracowany przez Conciliatora na podstawie starszych �r�de�. Pod tym imieniem ukrywa si� Piotr z Abano, okultysta i astrolog �yj�cy u schy�ku XIII wieku, nazywany tak od tytu�u swojego najwa�niejszego dzie�a. Piotr z Abano czerpa� z r�nych �r�de�, niekt�re z nich odwo�ywa�y si� wprost do tekst�w gnostyckich. Aby doceni� znaczenie tego systemu, musimy najpierw przyjrze� si� le��cym u jego pod- staw przes�ankom, zw�aszcza w tej postaci, w jakiej przedstawi� je Trithemius w swoim dziele, wydanym zaledwie dwadzie�cia lat przed przyst�pieniem Nostradamusa do pracy nad czterowierszami. Trithemius mianem Secundadeis okre�la� siedem planetarnych anio��w, kt�re w�ada�y dziejami Europy w okre�lonym porz�dku i nast�pstwie czaso- wym. Rz�dy ka�dego z anio��w trwa�y 354 lata i 4 miesi�ce. W pierwszym okresie - rozpocz�tym wraz ze stworzeniem Adama - w�adza nale�a�a do anio�a Saturna, Ofiela. Nast�pstwo poszczeg�lnych okres�w i zwi�zane z ni- mi daty - w uj�ciu Trithemiusa - przedstawione s� poni�ej: Ofiel Saturn3544 Anael Wenus 7088 Zachariel Jowisz1063 Rafael Merkury 1417 4 Samael Mars 1771 8 Gabriel Ksi�yc 2126 Micha� S�o�ce2480 4 Ofiel Saturn2834 8 Anael Wenus 3189 Zachariel Jowisz3543 4 Rafael Merkury 3897 8 Samael Mars 4252 Gabriel Ksi�yc 4606 4 Micha� S�o�ce 49608 Ofiel Saturn 5315 Aber nact der geburt Christi 109. Jar was und Orifiel ein geyst Saturni inngemeltem (?) seiner Regiment gewesen 245 und 8 monat in Jesus Christus der Suhn Gottes am 25 tage der Christmonats zut Bethlehem der Judischen Lands auss Maria der Junctfrauen geborn. Anael Wenus 4624 Zachariel Jowisz8168 Rafael Merkury 1171 Samael Mars1525 4 Gabriel Ksi�yc 1880 8 Micha� S�o�ce2235 Ofiel Saturn2589 4 Anael Wenus 2943 8 Zachariel Jowisz3298 Rafael Merkury 3652 4 itd. Chocia� Nostradamus mia� prawdopodobnie dost�p zar�wno do �aci�skiej, jak i niemieckiej wersji dzie�a Trithemiusa, z "biblijnych" odniesie� zawar- tych w jego Li�cie zdaje si� wynika�, �e zamierza� on stworzy� w�asny system chronologiczny. Z tego pe�nego sekretnych odwo�a� listu wydoby� mo�na nast�puj�ce daty: Od Adama do Noego 1242 lata Od Noego do Abrahama 1080 lat Od Abrahama do Moj�esza 515 lub 516 lat Od Moj�esza do Dawida 570 lat Od Dawida do Jezusa 1350 lat 4757 Poniewa� przyj�to tutaj inn� dat� stworzenia, mi�dzy systemem tym a sy- stemem Trithemiusa mamy 667 lat r�nicy. W dalszej cz�ci listu Nostrada- mus powraca jeszcze raz do kwestii chronologii, chocia� r�wnie� w spos�b bardzo niejasny i tajemniczy. W tym przypadku jego ustalenia s� znacznie bardziej dok�adne, a data stworzenia powa�nie odbiega od tej wcze�niejszej. Przyjrzyjmy si� wi�c bli�ej wyliczeniom wizjonera z Salon: Od Adama do Noego1506 lat Od Noego do Potopu 600 lat Potop rok i 2 miesi�ce Od Potopu do Abrahama295 lat Od Abrahama do Izaaka100 lat Od Izaaka do Jakuba60 lat Od Jakuba do ucieczki z Egiptu 430 lat Od wygnania do zbudowania �wi�tyni 480 lat Od zbudowania �wi�tyni do Jezusa 490 lat Nostradamus - wbrew prawdzie - twierdzi�, �e suma tych okres�w wynosi 4173. Bez w�tpienia pomy�ka ta mia�a na celu ukrycie tajemnej struktury chronologii, co umkn�o uwagi komentator�w. Zsumowanie podanych przez niego liczb daje wynik 3962 lat. Je�li nawet pod systemem chronologicznym Nostradamusa nie kryj� si� dodatkowe znaczenia, to i tak podana przez niego data stworzenia �wiata wymaga przyjrzenia si�. System Nostradamusa znacz�co odbiega bowiem od systemu Trithemiusa. Niemniej drobiazgowa analiza metody chronologicznej Nostradamusa przekonuje, �e w og�lnym rozrachunku odwo�ywa� si� on do systemu Trithemiusa. Trithemius zamie�ci� w swoim dziele nie tylko system chronologiczny oparty na cykliczno�ci planetarnych anio��w, ale tak�e dwa kr�tkie proroctwa. Jedno z nich dotyczy�o zmian, do jakich mia�o doj�� pod koniec okresu lunarnego w 1880 roku (niekt�rzy badacze uwa�aj�, �e uczony pomyli� si� o dwa-trzy lata), kiedy solarny Micha� zast�pi lunarnego Gabriela. Zdaniem Trithemiusa, pocz�tek okresu solarnego przyniesie �ydom powr�t do ojczyzny. Chocia� nie podaje dok�adnej daty, mo�na si� domy�la�, �e do wydarzenia tego mia�o doj�� wkr�tce po roku 1881. Proroctwo to mo�na ��czy� z zamkni�ciem si� si�demkowego cyklu zmian poszczeg�lnych plane- tarnych epok i ponownym przej�ciem rz�d�w przez Micha�a. Poniewa� �wi�- tynia Salomona zosta�a wzniesiona podczas przedchrze�cija�skich rz�d�w Micha�a, mo�na si� by�o spodziewa�, �e do jej odbudowy dojdzie w okresie trwania pochrze�cija�skiej ery solarnej. Nie ma jednak potrzeby drobiazgowego omawiania przepowiedni Trithe- miusa. Wa�ne w naszym kontek�cie jest wskazanie na znaczenie, jakie przy- wi�zywa� on do zamkni�cia si� si�demkowego cyklu er planetarnych. Tym wa�niejsze staje si� zatem dok�adniejsze okre�lenie daty stworzenia �wiata. Nie ulega bowiem w�tpliwo�ci, i� w�a�nie ta data stanowi podstaw� ca�ego systemu. Niemniej - jak pokaza� Gabriel de Mortillet - data stworzenia by�a okre�lana bardzo r�nie. Przytoczy� on opinie trzydziestu dwu autorytet�w, lokuj�cych to wydarzenie mi�dzy 6984 a 3784 rokiem p.n.e. Znacz�ce jest, �e w swoich badaniach de Mortillet nie uwzgl�dni� ani rozwa�a� Trithemiusa, ani Nostradamusa. Wyznaczenie daty pocz�tkowej kalendarza zawsze sprawia�o problem. Grecki system olimpijski rozpoczyna� si� od roku 776 p.n.e. Dla Rzymian pocz�tek stanowi�a data za�o�enia Rzymu, wyznaczona na rok 753 p.n.e. Babilo�czycy pos�ugiwali si� er� Nabonassara i liczyli kolejne lata od roku 747 p.n.e. Daty te mia�y swoje astrologiczne uwarunkowania, kt�rych za- brak�o nowemu chrze�cija�skiemu systemowi chronologicznemu. Era chrze�- cija�ska - za Dionizosem Ma�ym - mia�a rozpoczyna� si� raczej 25 marca, w dzie� Zwiastowania, ani�eli w dzie� narodzin Chrystusa. Ten system obo- wi�zywa� w czasie, kiedy Nostradamus pisa� swoje proroctwa. Obecnie przyjmuje si�, �e Chrystus urodzi� si� mi�dzy 6 a 4 rokiem p.n.e. Niemniej ju� w okresie wczesnochrze�cija�skim data ta budzi�a liczne kon- trowersje; Euzebiusz, Ireneusz, Epitaniusz podaj� r�ne daty narodzin Zba- wiciela. Do spor�w tych nawi�zuje te� zapewne Nostradamus, przyznaj�c w swoim Li�cie, �e jego obliczenia r�ni� si� od tych, jakie podaje Euzebiusz. M�g� jeszcze przywo�a� co najmniej dwunastu pisarzy wczesnochrze�cija�- skich podaj�cych inne daty. Z pewno�ci� Nostradamus musia� si� liczy� z opi...
himen303