Budownaie zespolu sprzedazowego.pdf

(463 KB) Pobierz
323795680 UNPDF
ZESPÓŁ
BUDOWANIE ZESPOŁU
SPRZEDAŻOWEGO
JAK STWORZYĆ SPÓJNY I EFEKTYWNY
ZESPÓŁ SPRZEDAWCÓW
Anna Zaremba
Dzięki artykułowi dowiesz się o wielu praktycznych
wskazówkach, dotyczących budowania zespołu sprzeda-
żowego. W pierwszej kolejności autorka opisuje, na co
zwrócić uwagę przy tworzeniu zespołu sprzedażowego.
Następnie poznasz etapy powstawania zespołu i sposoby
działania menedżera na każdym z tych etapów.
Dowiesz się także, jak adaptować nowych członków
zespołu i tworzyć atmosferę współpracy, aby uzyskać
efekt synergii oraz jak oddziaływać na członków zespołu,
by wzmacniać ich zapał i efektywność.
P������� ��������
Pierwsze wyzwanie, przed którym staje
zwykle osoba zarządzająca zespołem
sprzedażowym, to nabór pracowników.
Jest on szczególnie istotny w sieciach
sprzedaży bezpośredniej, ale często rów-
nież w zespołach handlowych przejmo-
wanych po poprzednim menedżerze
– wtedy zazwyczaj okazuje się, że więk-
szość handlowców została zwolniona lub
odchodzi sama.
Zależnie od sytuacji można zastoso-
wać różne strategie zatrudniania. Gdy
we wczesnych latach dziewięćdziesią-
tych byłam kierownikiem grupy agen-
tów, uważano, że każdy może zajmować
się sprzedażą. Jeszcze dziś spotyka się
sieci sprzedaży bezpośredniej, w których
popularne jest stwierdzenie: „na bezry-
biu i rak ryba” – a więc jeśli człowiek
chce sprzedawać, umie mówić i może
się poruszać, to trzeba z nim jak naj-
szybciej podpisać umowę. Jest w tym
trochę prawdy, szczególnie gdy poło-
żymy nacisk na CHCE SPRZEDAWAĆ
– bo wtedy najważniejszy jest zapał do
pracy i przekonania na temat sprzedaży.
Dziś można podejść do rekrutacji
bardziej metodycznie. Są narzędzia
psychometryczne, które badają predys-
pozycje do różnych zawodów. Można
stworzyć proil kandydata chociażby
w oparciu o cechy „Józefów” – liderów
sprzedaży. Niezwykle pomocne będzie
stworzenie księgi/modelu kompeten-
cji sprzedażowych. Ale uwaga – jest tu
jedna pułapka! To, że ktoś ma cechy do-
brego sprzedawcy jeszcze nie znaczy,
że będzie dobrze sprzedawał. Warto
zbadać jego opinię na temat produktu,
a następnie zadbać o wiedzę i umiejęt-
ności – ale to już dalsze działania.
Jeśli chcesz skutecznie rekrutować
dobrych sprzedawców, naucz się wy-
korzystywać narzędzia rekrutacyjne lub
skorzystaj z pomocy fachowego rekru-
tera/irmy head hunterskiej.
Przykładowe narzędzie rekrutacyj-
ne Audition FACET5 Consulting Tools
– w oparciu o cechy dobrych sprze-
dawców pomaga stworzyć elektroni-
czny proil „idealnego sprzedawcy” ,
z którym można porównać dowolną
liczbę proili kandydatów . Raport su-
geruje również po trzy pytania beha-
wioralne oraz sytuacyjne, które war-
to zadać konkretnemu kandydatowi
116
BUSINESS COACHING 1/2010
323795680.009.png 323795680.010.png 323795680.011.png 323795680.012.png 323795680.001.png 323795680.002.png
>>>
Budowanie zespołu sprzedażowego
w czasie rozmowy rekrutacyjnej, co
znacznie ułatwia jej prowadzenie.
Więcej informacji można uzyskać na
polskiej stronie www.hrht.pl
Tak długo, jak efekt pracy równa się
prostej sumie indywidualnych działań,
nie mamy do czynienia z zespołem, lecz
z grupą przypadkowo zebranych osób.
Będąc w grupie moje kompetencje
kończą się na tym, co sam potraię.
ZESPÓŁ umożliwia każdemu z je-
go członków czerpanie ze wspólnego
zasobu kompetencji i twórcze wyko-
rzystywanie różnych perspektyw i do-
świadczeń.
Zespół to niewielka grupa ludzi
obdarzonych uzupełniającymi się
umiejętnościami, zaangażowanych
w realizację wspólnego celu, przy po-
mocy wspólnie ustalonych standar-
dów działania, za utrzymanie któ-
rych odpowiadają wzajemnie przed
sobą.
stycznie nastawieni. Występuje zjawi-
sko synergii. (Katzenbach i Smith za
Brzezińska, Paszkowska, 2000).
Dobry zespół:
G���� �����������
��� �������
Gdy masz już zrekrutowanych dobrych
kandydatów, musisz podjąć decyzję,
czy mają oni pracować samodzielnie
i niezależnie, czy też chcesz z nich stwo-
rzyć zespół i uzyskać efekt synergii.
Często skuteczne są grupy sprzeda-
żowe – np. wtedy, gdy grupa handlow-
ców zajmuje się sprzedażą w różnych
rejonach Polski i jedynym, co ich łączy,
jest menedżer, który oddziałuje na każ-
dego indywidualnie. Jest bardzo praw-
dopodobne, że koszty tworzenia z nich
zespołu byłyby wyższe, niż zyski osią-
gane z ich współpracy. Jednak nawet w
takiej grupie warto zadbać o wzajem-
ną wymianę doświadczeń, a tam, gdzie
jest rozdzielność produktów lub rejo-
nów sprzedaży, można wykorzystać
element rywalizacji.
Gdy jednak nasi sprzedawcy zajmują
się tą samą grupą produktów na tym sa-
mym lub bliskim terenie, warto zadbać,
aby zostali zespołem.
Czym zespół różni się od grupy:
• Wyraźne cele, role, dobrze znane
standardy,
• Bezpośrednia komunikacja,
• Zaufanie do innych, przestrzeń dla
wszystkich,
• Samorealizacja,
• Twórcze działanie,
• Pomocna atmosfera,
• Efektywne spotkania,
• Współzależność,
• Elastyczność.
Zły zespół:
Zespół rzeczywisty – działa efekty-
wnie, ma dobrze sformułowany wspól-
ny cel, zadania i sposób pracy oraz zna
zasady odpowiedzialności.
Zespół wysoce efektywny – oprócz
wszystkich cech przypisywanych ze-
społowi rzeczywistemu istnieją silne
związki emocjonalne między uczest-
nikami zespołu. Członkowie zespołu
dbają o swój rozwój i sukces, utożsa-
miają się z pracą i są do niej entuzja-
• Niejasne cele, role, (nieznajomość
standardów),
• Nieoicjalne komentarze,
• Niezdrowa rywalizacja,
• Brak przestrzeni dla wszystkich,
• Brak zaangażowania,
• Brak inspiracji,
• Niezdrowe napięcia,
• Poczucie straty czasu,
• Wymuszona kooperacja,
• Sztywne procedury.
5 GŁÓWNYCH MYŚLI
1 . Każdy zespół przechodzi przez 4 podstawowe etapy, by w końcu dojść do pełnej
efektywności – każdy etap wymaga odpowiednich działań.
2 . Każda zmiana pozbawia zespół pełnej efektywności – bądź na to gotowy i dostosuj
swoje działania.
3 . Ludzie nie zawsze wiedzą, które działania przynoszą pozytywne, a które negatywne efekty
– dawaj feedback, stosuj coaching operacyjny.
4 . Szkolenia to nie tylko dostarczanie suchej wiedzy – dbaj także o wymianę doświadczeń.
5 . Warto okresowo oceniać pracę każdego ze sprzedawców – twórz portfolio personalne
i podejmuj decyzje.
BUSINESS COACHING 1/2010
117
323795680.003.png 323795680.004.png 323795680.005.png
 
323795680.006.png 323795680.007.png 323795680.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin