Komunikacja Interpersonalna jako relacja bycia w rodzinie -Artykul.pdf

(147 KB) Pobierz
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA JAKO RELACJA BYCIA W
RODZINIE
Problematyka komunikacji interpersonalnej w ostatnim czasie zyskała należne jej
zainteresowanie. Ponieważ komunikowanie się stanowi przedmiot zainteresowania wielu
dyscyplin, można spotkać różnorodne definicje tego pojęcia.
Słownik pojęć filozoficznych wyjaśnia: „ Komunikacja (łac. Comunicare – uczynić
wspólnym) – środki łączności, informacja, przekazywanie wiadomości, porozumienie się. W
teoriach kultury przyjmuje się, że wszelka aktywność ludzka, ma charakter komunikacyjny.
Dla zrozumienia treści tej aktywności niezbędna jest znajomość reguł kulturowych (kodu) –
inaczej kompetencja kulturowa. W tych kategoriach można rozpatrywać każdą dziedzinę
kulturę, naukę, sztukę, religię, obyczaj: także zjawiska patologiczne w społeczeństwie mogą
być rozważane jako zaburzenia komunikacji, lub ich skutki” (W. Krajeński, (red.), Słownik
pojęć filozoficznych, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 1996).
Słownik pedagogiczny podaje termin komunikacji interpersonalnej , jako „wymiana
informacji między nadawcą i odbiorcą, przy czym przekaz treści następuje za pośrednictwem
jakiegoś komunikatu: zakłada się, że przekazana informacja (komunikat) ma wpłynąć na
zmianę zachowania odbiorcy” (W. Okoń , Nowy słownik pedagogiczny, Żak, Warszawa 1996).
Definicje, modele oraz teoretyczne ujęcia komunikowania się, rozpatrywane są przez wielu
teoretyków i badaczy z różnych dziedzin nauki.
Komunikowanie się jest procesem polegającym na wzajemnej wymianie informacji przez
partnerów interakcji.
Traktowanie komunikacji jako interakcji wiąże się z dwojakim sposobem rozpatrywania
zjawiska przepływu informacji:
1) zwracanie szczególnej uwagi na jej efekty takie jak zmiana postaw, wpływ na
spostrzeganie, motywacja itp.
2) opisywanie komunikacji jako procesu i zainteresowanie jego przebiegiem.
Według M. Materskiej komunikowanie się jest to jeden z typów interakcji noszący znamiona
czynności. Autorka analizuje komunikację jako proces, który jest instrumentalnym
zachowaniem ukierunkowanym na określony cel i zorganizowanym stosownie do panujących
warunków. Przekaz informacji zachodzi wtedy, gdy: „ uczestnicy interakcji mogą się
wzajemnie obserwować lub porozumiewać, nadając i odbierając sygnały”.
Najprościej interakcję między dwiema osobami można określić jako zaistniały między nimi
kontakt. Powtarzające się kontakty między ludźmi kształtują stosunki i relacje między nimi,
umożliwiające wytwarzanie się postaw wzajemnych.
Ponieważ komunikacja kształtuje charakter wzajemnych relacji, uważa się ją za
najważniejszy czynnik w interakcjach międzyosobowych w rodzinie. Sposób, w jaki
członkowie rodziny porozumiewają się ze sobą jest przedmiotem zarówno teoretycznych, jak
i empirycznych studiów nad rodziną.
Każda rodzina ma swoiste cechy komunikacji, ponieważ nie można nie komunikować się;
nawet unikanie komunikowania jest formą komunikatu.
Prawidłowo przebiegająca komunikacja między partnerami jest niezbędna na każdym etapie
rozwoju małżeństwa. Treść, częstotliwość i jakość komunikacji są ważnymi przejawami
miłości i zaangażowania w związek.
Komunikacja jest najskuteczniejszym sposobem zapobiegania konfliktom i
rozwiązywania ich. Niektórzy badacze przypisują prawidłowo przebiegającej komunikacji w
małżeństwie rolę tak samo istotną jak miłości.
Kontakty między rodzicami, ich stosunek do siebie, wywierają istotny wpływ na
kształtowanie się osobowości dziecka. Zdania wypowiadane do siebie wzajemnie przez
rodziców w obecności dziecka, opinie wyrażane przez nich o ludziach, postawa w sytuacjach
szczególnie trudnych, formują stopniowo poglądy dziecka, kształtują jego zasady
postępowania. Nie tylko słowa i gesty skierowane wprost do dziecka wywierają na nie wpływ
wychowawczy. Czyni to najskuteczniej codzienne zwyczajne życie rodzinne, które dziecko
pilnie obserwuje i do niego się włancza. To jak dziecko czuje się w rodzinie, wpływa na jego
stosunek do rodziców, na pragnienie podtrzymania kontaktu z nimi bądź dążenie do izolacji
od nich. W wypadku, gdy emocjonalna atmosfera panująca w domu jest dla dziecka stresująca
i tworzy się napięcie między nim a rodzicami, wówczas częstym sposobem radzenia sobie z tą
sytuacją staje się maksymalizowanie wzajemnego dystansu. W ten sposób samo pojawienie
się zaburzenia w kontakcie stwarza zasadniczą przeszkodę w wychowawczym oddziaływaniu
rodziców. Rodzice, od których dzieci izolują się, mają mniejsze szanse pozytywnego wpływu
na ich zachowanie, gdyż po pierwsze, skuteczne oddziaływanie nie jest możliwe w wypadku
braku interakcji, a po drugie, dystansowaniu się wobec rodziców zwykle towarzyszy
kwestionowanie czy wręcz odrzucanie wartości, które oni prezentują. Wychowawcze
oddziaływanie rodziców możliwe jest jedynie w warunkach prawidłowej interakcji z dziećmi.
Każda rodzina cechuje się pewnym układem stosunków pomiędzy jej członkami, z czego
wynika określony układ ról i pozycji dotyczący zarówno rodziców jak i dzieci. Nie jest to
jednak układ monokauzatywny, a decydują o tym fazy życia rodzinnego ze względu na wiek i
poziom rozwoju dziecka, w którym bezustannym przeobrażeniom podlegają: sposoby
nagradzania i karania, sposoby precyzowania powinności, nakazów i zakazów warunkujących
normy postępowania oraz kształtowania systemu wartości dziecka. Nadrzędną jednak rolę w
tym układzie odgrywa stosunek uczuciowy rodziców do dziecka i rodzaje oraz jakość
interakcji pomiędzy wszystkimi członkami rodziny uzewnętrzniane jako życzliwość, czułość,
kontakt i współdziałanie, prawo do swobodnego działania dziecka i poszanowanie jego
godności jako indywidualnej odrębności. Prawidłowa więź, jaką dziecko nawiązuje z
rodzicami, będzie wzorem dla kształtowania się jego późniejszych odniesień
interpersonalnych – indywidualnych i społecznych.
Dlatego też, więź międzyludzka, która kształtuje się w relacjach rodzinnych, jawi się coś jako
bardzo ważnego dla człowieka. I to, rodzice odpowiedzialni są za stworzenie sprzyjającej
atmosfery w domu. Właściwemu klimatowi rodzinnemu, towarzyszy wyrażanie uczuć i
właściwe ich formułowanie, które zaś zależą od posiadanych przez rodziców i nabytych przez
dzieci umiejętności komunikowania osobowego. Umiejętności te nabywają w czasie bycia ze
sobą razem, czyli rozmowy, wspólnych posiłków, domowej pracy i rekreacji, także podczas
domowych uroczystości i w czasie kultywowania tradycji rodzinnych.
Bibliografia:
1. Grygielski M., Style komunikacji rodzicielskiej a identyfikacja dzieci z rodzicami, KUL,
Lublin 1994.
2. Kraińska – Rogala I. (red.), Rodzina wspólnotą miłości, WAM, Kraków1999.
3. Krajeński W. (red.), Słownik pojęć filozoficznych, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa
1996.
4. Majerska M., Kształtowanie się struktury czynności pod wpływem treści instrukcji,
Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1975.
5. Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Żak, Warszawa 1996.
6. Rostowski J., Zarys psychologii małżeństwa, PWN, Warszawa 1987.
7. Sęk H., Społecznapsychologia kliniczna, PWN, Warszawa 1993.
8. Zaborowski Z., Stosunki międzyludzkie a wychowanie, Nasza księgarnia, Warszawa1974.
9. Ziemska M., Postawy rodzicielskie, WP, Warszawa 1986.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin