Awdiejew Aleksy - Wartościowanie wymuszone a szacunek dla odbiorcy w dyskursie politycznym.pdf
(
40 KB
)
Pobierz
25268817 UNPDF
A
LEKSY
A
WDIEJEW
Warto´ciowanie wymuszone
a szacunek dla odbiorcy
w dyskursie politycznym
Jeszcze tylko trzy dni zostało do wyborów!
(Komunistyczne hasło propagandowe, koniec lat 70.)
Przytoczone w motcie hasło propagandowe u˙ywane było w sposób natr˛tny
w czasach, kiedy sfingowane wybory budziły niech˛´ społecze´stwa polskiego.
Zastanawiałem si˛ wówczas, dlaczego hasło to wywołuje u mnie niepohamowa-
ny wstr˛t. Zrozumiałem, i˙ sugeruje ono implikatur˛ pragmatyczna˛ o nast˛puja˛-
cej tre´ci:
(1)
imp
Nadawca i Odbiorca znajduja˛ s i e˛ w stanie radosnego oczekiwania na
wybory
Powstało pytanie: dlaczego takie chwyty sa˛ mo˙liwe? Jakie mechanizmy
j˛zykowe pozwalaja˛ na tego rodzaju wymuszone warto´ciowanie?
1. Zasada kooperacji
jako zbiorowa odpowiedzialno´´
U podstaw komunikacji ludzkiej, jak wykazał H. P. Grice (1975: 45–46), le˙y
zasada k o o p e r a c j i, której celem jest współpraca z interlokutorem dla
osia˛gni˛cia wspólnej korzy´ci informacyjnej. Na mocy wła´nie tej zasady po-
wstaje zwia˛zek mi˛dzy konwencjami j˛zykowymi a decyzja˛ akceptacji danej
informacji u odbiorców. Słysza˛c np. wypowiedzenie:
(2)
Kowalskiego chyba wylali z pracy
na mocy zwia˛zku mi˛dzy zasada˛ kooperacji a modalno´cia˛ konwencjonalnie wy-
50
ALEKSY AWDIEJEW
ra˙ona
˛
w tym wypowiedzeniu, je´li nie mamy ˙adnej innej informacji na temat
Kowalskiego, interpretujemy dany komunikat w sposób nast
˛
puja
˛
cy:
(3)
Nadawca ma podstaw˛ do przypuszczenia, ˙e fakt (Kowalskiego wylali z pra-
cy) jest prawdziwy
Z kolei wypowiedzenie asertywne:
(4)
Kowalskiego wylali z pracy
na mocy tego samego zwia˛zku zasady kooperacji z konwencja˛ j˛zykowa˛, je´li
nie mamy innej informacji na ten temat, interpretujemy nast˛puja˛co:
(5)
Fakt (Kowalskiego wylali z pracy) jest prawdziwy
Mo˙na si
˛
zastanawia´, ska
˛
d si
˛
bierze taka łatwowierno´´ i dlaczego kon-
wencja j
˛
zykowa w tak bezwzgl
˛
dny sposób rza
˛
dzi nasza
˛
akceptacja
˛
informacyj-
na
˛
. Nie zapuszczaja
˛
c si
˛
w ga
˛
szcz problemów filozoficznych, mo˙na sformuło-
wa´ hipotez
˛
, i˙ opisana przez K. Ajdukiewicza (1960: 148) „pozytywna pod-
stawa epistemiczna” w neutralnych warunkach informacyjnych jest postawa˛
niezb˛dna˛ do przetrwania danego społecze´stwa. Zasad˛ t˛ mo˙na by sformuło-
wa´ nast
˛
puja
˛
co: lepsza jest jakakolwiek (nawet potencjalnie nieprawdziwa) in-
formacja ni˙ ˙adna.
Zwia
˛
zek mi
˛
dzy zasada
˛
kooperacji a konwencja
˛
j
˛
zykowa
˛
pot
˛
guje j
˛
zykowy
mechanizm t e m a t y z a c j i. Jak wiadomo, podstawa
˛
komunikacji jest wpro-
wadzanie informacji nowej na tle informacji starej, nazywanej tłem kognityw-
nym. Istnieje co´ w rodzaju odpowiedzialnej umowy mi˛dzy interlokutorami, i˙
informacja tematyczna jest bezwzgl
˛
dnie akceptowana przez nich jako prawdzi-
wa lub prawdopodobna. Otwiera to du˙e mo˙liwo´ci manipulacji j
˛
zykowej.
Je´li np. mówimy:
(6)
Uwa˙am, ˙e Kowalski ma du˙o pieni˛dzy
to jedynie mówia
˛
cy bierze na siebie odpowiedzialno´´ za wypowiedziany sa
˛
d,
niezale˙nie od tego, czy odbiorca ten sa˛d akceptuje, czy odrzuca, gdy˙ sa˛d ten
znajduje si˛ w cz˛´ci rematycznej wypowiedzenia. Je´li natomiast mówimy:
(7)
Ten bogacz Kowalski nigdy nikomu nie po˙ycza
wówczas, na mocy konwencji j
˛
zykowej, mamy wspólna
˛
z interlokutorami od-
powiedzialno´´ za presupozycj
˛
ukryta
˛
w temacie (
pres
Kowalski ma du˙o pienie˛-
dzy
), niezale˙nie od tego, czy odbiorca akceptuje, czy odrzuca cz
˛
´´ rematyczna
˛
tego wypowiedzenia (
Kowalski nigdy nikomu nie po˙ycza
). W wypadku bowiem,
kiedy interlokutorzy nie akceptuja˛ tre´ci tematycznej, nast˛puje zablokowanie
normalnego toku komunikacji i wyj´cie na metapoziom konwersacji w celu
omówienia tła kognitywnego.
(8)
Dlaczego uwa˙asz, ˙e Kowalski ma du˙o pieni˛dzy?
pyta np. interlokutor blokuja
˛
c dalsza
˛
rozmow
˛
na temat spraw maja
˛
tkowych
Warto´ciowanie wymuszone a szacunek dla odbiorcy
51
Kowalskiego. Nieprzyj
˛
cie tematu (presupozycji tematycznej) czyni dalszy cia
˛
g
konwersacji działaniem niedorzecznym i niemo˙liwym bez okre´lenia wspólne-
go tła kognitywnego. Jednak˙e w sytuacji komunikowania si
˛
innego ni˙ face-to-
-face, np. w wypadku jednostronnej komunikacji masowej, odbiorca nie jest
w stanie zatrzyma´ procesu przekazu. Mo˙e najwy˙ej zrezygnowa´ z odbioru
z braku mo˙liwo´ci ingerencji do tre´ci samego komunikatu. Jednak˙e taka re-
zygnacja pozbawia go wszelkiej informacji niezale˙nie od sposobu jej podawa-
nia, co przyczynia si
˛
do powstania stresu alienacji informacyjnej. My´l
˛
, ˙e
ludzie odrzucaja
˛
cy z oburzeniem gazet
˛
i pisza
˛
cy gniewne listy do redakcji maja
˛
na celu wła´nie złagodzenie tego stresu alienacji.
Wszystko, co było wcze´niej powiedziane, odnosi si˛ równie˙ i do akceptacji
sa˛dów warto´ciuja˛cych. Je´li słyszymy wypowiedzenie:
(9)
Kowalski jest słabym in˙ynierem
i nie mamy ˙adnej wyrobionej postawy oceniaja
˛
cej wobec Kowalskiego, to na
mocy zasady kooperacji przyjmujemy to warto´ciowanie jako podstaw
˛
do dal-
szej orientacji aksjologicznej w tym zakresie. Znane sa
˛
eksperymenty politolo-
gów ameryka´skich, które udowadniaja
˛
, i˙ nowa orientacja aksjologiczna jest
zazwyczaj prawie bezkrytycznie przyjmowana przez odbiorców, je´li nie dotyczy
samego odbiorcy lub osób czy przedmiotów z nim zwia˛zanych. Chodzi tutaj
przede wszystkim o bezpieczny kierunek warto´ciowania (zob. np. Awdiejew
1987: 119–120). Lecz w wypadku, gdy mamy sa
˛
d warto´ciuja
˛
cy wyra˙ony w re-
macie, jego przyj
˛
cie zakłada wolna
˛
wol
˛
odbiorcy, gdy˙ jedynym odpowiedzial-
nym czynnikiem za ten sa
˛
d jest nadawca. Inaczej sprawa wygla
˛
da, je´li ten sam
sa˛d jest wyra˙ony w temacie. Wypowiedzenie np.:
(10)
Słabe kwalifikacje Kowalskiego doprowadziły do awarii
sugeruje, i˙ sa˛d odno´nie do kwalifikacji Kowalskiego podzielaja˛ wszyscy inter-
lokutorzy.
Musimy wi
˛
c wyró˙ni´ warto´ciowanie k o n i e c z n e na mocy konwencji
j
˛
zyka, czyli to, które podzielaja
˛
wszyscy interlokutorzy. Mo˙na do niego zasto-
sowa´ kwantyfikator podobny do kwantyfikatora wiedzy ogólnej K. Ajdukie-
wicza:
(11)
K
[
Q (p)
]
– ka˙dy wie, ˙e istnieje (p) o warto´ci Q
(czyli warto´ciowanie takie, jakie jest wprowadzane mi˛dzy innymi przez tema-
tyzacj
˛
danego sa
˛
du aksjologicznego). Z kolei wyra˙ane przez nadawc
˛
warto-
´ciowanie o p e r a c y j n e nie musi by´ zawsze podzielane przez interlokuto-
rów, np.:
(12)
O
[
Q (p)
]
– przynajmniej jeden z interlokutorów wie, ˙e istnieje (p) o war-
to´ci Q
Aby odbiorca przyja˛ł warto´ciowanie operacyjne, niezb˛dne sa˛ przynajmniej
dwa warunki: brak wiedzy praktycznej na temat przedmiotu warto´ciowania lub
52
ALEKSY AWDIEJEW
niesprzeczno´´ danego warto´ciowania z ju˙ istnieja
˛
ca
˛
orientacja
˛
aksjologiczna
˛
odbiorców. Niesprzeczno´´ ta odnosi si
˛
nie tylko do polaryzacji warto´ci, ale
równie˙ i do jej gradacji na przyj
˛
tej skali warto´ci.
Na narzucenie warto´ciowania za pomoca
˛
depredykatywizacji, kiedy negacja
powierzchniowa nie jest mo˙liwa, oraz na zało˙enie wspólnej postawy nadawcy
i odbiorcy w tekstach propagandowych zwraca równie˙ uwag˛ J. Bralczyk
(1987: 70).
2. Tematyzacja jako nadu˙ycie
konwencji j˛zykowej
Wobec niejednorodno´ci orientacji aksjologicznych w społecze´stwie pluralisty-
cznym odpowiednia strategia powinna da˛˙y´ do rozpoznania postawy odbiorcy,
a nast
˛
pnie do kooperacji z nim w toku interakcji oceniaja
˛
cej (zob. Awdiejew
1991: 15). Tematyzacja za´ sa
˛
dów oceniaja
˛
cych w sytuacji, kiedy sa
˛
one sprze-
czne z orientacja
˛
odbiorcy, stanowi skrajne nadu˙ycie siły konwencjonalnej
j
˛
zyka.
Jak wynika z podanych wcze´niej przykładów, obszar tematyczny obejmuje
przede wszystkim syntetyczne grupy predykatywne wyra˙one na powierzchni
tekstu. Mamy np. wypowied´ przedstawiciela ZChN:
(13)
Wybrany w po´piechu parlament nie b˛dzie reprezentatywny
(„Wprost” 93:
14: 5)
sugeruja
˛
ca
˛
bezwarunkowo, ˙e parlament b
˛
dzie wybrany w po´piechu.
Wypowied´ ta, b
˛
da
˛
ca przykładem tzw. propagandy agonalnej, jest w istocie
ostrze˙eniem przed wyborcami, zanim jeszcze parlament został rozwia˛zany.
W szerokim sensie do obszaru tematycznego mo˙na odnie´´ wszystkie sensy
zało˙one lub wynikaja
˛
ce w procesie inferencji ukierunkowanej. Sensy zało˙one,
nazywane presupozycjami, jak pisała J. Puzynina, „odgrywaja
˛
szczytna
˛
rol
˛
w pełnieniu przez tekst funkcji perswazyjnej, sa
˛
łatwo przyswajane przez odbior-
ców w sposób nie w pełni ´wiadomy, jako ˙e podawane im sa
˛
w formie oczy-
wistych zało˙e´ tekstu, zało˙e´ wspólnych dla nadawcy i odbiorcy – co wcale
nie zawsze pokrywa si˛ z rzeczywisto´cia˛” (1984: 73). Mo˙na zakwestionowa´
tu postulat „łatwej przyswajalno´ci” presupozycji przez obecnego, podejrzliwego
odbiorc
˛
, lecz w istocie tre´ci zało˙one presupozycyjnie sa
˛
rzeczywi´cie wpro-
wadzane z omini
˛
ciem pełnego u´wiadomienia tego faktu przez odbiorc
˛
. W wy-
powiedzi Jarosława Kaczy´skiego:
(14)
Mam nadziej˛, ˙e zachowanie si˛ prezydenta oka˙e si˛ propa´stwowe
(„Wprost” 93: 23: 14)
bez cienia argumentacji zało˙ona jest presupozycja, i˙ do´´ cz˛sto prezydent
Warto´ciowanie wymuszone a szacunek dla odbiorcy
53
zachował si
˛
(zachowuje si
˛
) antypa´stwowo. Zało˙enie to jest potencjalnie
sprzeczne z orientacja
˛
aksjologiczna
˛
zwolenników prezydenta.
3. Wymuszone implikatury aksjologiczne
O wiele ciekawszym zagadnieniem sa˛ wymuszone implikatury, które sa˛ sa˛da-
mi jeszcze bardziej ukrytymi w porównaniu z presupozycjami, lecz wła´nie dla-
tego jeszcze bardziej moga˛ by´ wykorzystane do bezpardonowego nadu˙ycia
konwencji j˛zykowej. Mechanizm wynikania implikatur nie jest w pełni opisany.
Co prawda G. Gazdar np. okre´la implikatury jako propozycje „implikowane
przez wypowiedzenie w jakim´ kontek´cie nawet wtedy, kiedy nie wynikaja˛ one
logicznie z tego, co zostało wypowiedziane” (1979: 38), i próbuje opisa´ mecha-
nizm implikatur na poszerzaja˛cej si˛ skali ilo´ciowej kontekstu. Ale, o ile mi
wiadomo, mechanizm implikatur warto´ciuja˛cych nie doczekał si˛ nawet pobie˙-
nego opisu. Wymaga szczegółowych bada´ materiałowych. Rozpatrzmy obecnie
tylko niektóre zagadnienia tego mechanizmu.
Mamy np. do´´ znany dowcip:
(15) –
Wiesz, Moryc, wczoraj u Rosencranzów podawali do herbaty złote ły˙eczki!
–
Co ty mówisz!? Poka˙!
Implikatura
imp
Opowiadaja˛cy o przyj˛ciu u Rosencranzów jest złodziejem
,
stanowia˛ca point˛ tego dowcipu, nie wynika z danej opowie´ci w sposób logicz-
ny. Stanowi cz˛´´ mo˙liwego, lecz nie koniecznego szerokiego kontekstu asocja-
cyjnego. Aby implikatura ta mogła si˛ wyłoni´ z wystarczaja˛ca˛ konieczno´cia˛
(a taka konieczno´´ istnieje, bo inaczej dany dowcip nie mógłby by´ zrozumia-
ły), powinny by´ spełnione, jak si˛ wydaje, przynajmniej trzy warunki:
a. warunek „złej woli” mówia˛cego,
b. warunek okre´lenia przedmiotu warto´ciowania,
c. warunek dro˙no´ci asocjacyjnej.
Warunek „złej woli” mówia˛cego ma charakter pragmatyczny i jest zakładany
zawsze, kiedy mamy do czynienia z sugerowaniem warto´ci czego´ nie wprost.
Mo˙na tu przyja˛´ nast˛puja˛ca˛ zasad˛: mówienie pozytywne o kim´/czym´ nie
wymaga sugerowania, mo˙e i zazwyczaj ma form˛ bezpo´rednia˛. Z kolei suge-
rowanie czego´ za pomoca˛ implikatur jest zazwyczaj znakiem tego, i˙ sugestia
ma charakter negatywny. Zasada ta jest bardzo wa˙na, poniewa˙ wła´nie ona
pozwala na odszukanie wła´ciwego kierunku w siatce wszystkich skojarze´
w procesie inferencji.
Warunek okre´lenia przedmiotu warto´ciowania ma równie˙ charakter pra-
gmatyczny: je´li przedmiot warto´ciowania nie jest bezpo´rednio wymieniony
lub nie wynika z kontekstu, to odbiorca zazwyczaj uto˙samia si˛ z nim osobi´cie
lub odnosi do niego obiekty b˛da˛ce dla niego no´nikiem warto´ci pozytywnej.
Warunek dro˙no´ci asocjacyjnej ma charakter semantyczny – zakłada mo˙li-
Plik z chomika:
himen303
Inne pliki z tego folderu:
Dyoniziak Ryszard - Sadaze a manipulowanie społeczenstwem.pdf
(567 KB)
Awdiejew Aleksy - Wartościowanie wymuszone a szacunek dla odbiorcy w dyskursie politycznym.pdf
(40 KB)
Bartoszewicz Iwona - Autoportret partii politycznych na podstawie sloganow wyborczych.pdf
(37 KB)
Co to jest kultura polityczna - Artykul.pdf
(45 KB)
Dolega Halina - Slowa polityczne w swiadomosci dzieciecej.pdf
(55 KB)
Inne foldery tego chomika:
Rodzina
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin