Biznesplan od podstaw.pdf

(286 KB) Pobierz
Biznesplan od podstaw
Biznesplan od podstaw
Autor: Edward Blackwell
TĀumaczenie: Piotr Fraľ, Magdalena Strzelecka
ISBN: 83-7361-813-9
TytuĀ oryginaĀu: How To Prepare A Business Plan
Format: A5, stron: 200
Rozpoczynanie przedsiķwziķcia gospodarczego jest jak wyprawa do lasw tropikalnych
w poszukiwaniu skarbu Ð materialnego bogactwa i osobistej satysfakcji. Ale droga do
tego skarbu jest peĀna puĀapek. JeŃeli chcesz wrciě z wyprawy z torbĴ peĀnĴ zĀota,
musisz napisaě wĀasny przewodnik podrŃy.
JeŃeli biznesplan ma daě Ci satysfakcjķ, okreľl, czego oczekujesz od przedsiķwziķcia.
Czy chodzi wyĀĴcznie o korzyľci finansowe? O TwojĴ niezaleŃnoľě i swobodķ?
O budowanie wĀasnej korporacji? O radoľě Ńycia? A moŃe chcesz po prostu czuě siķ
potrzebnym? Z kolei od tego, jaki jesteľ, bķdzie zaleŃaĀ charakter planowanego
przedsiķwziķcia. JeŃeli jesteľ otwarty i potrafisz wywieraě wpĀyw na ludzi, sprbuj
samodzielnie zajĴě siķ sprzedaŃĴ. A jeľli wľrd ludzi nie czujesz siķ, jak ryba w wodzie,
w takim przypadku zajmij siķ pracĴ koncepcyjnĴ, a do sprzedaŃy zaangaŃuj kogoľ
innego. Przeczytaj tķ ksiĴŃkķ, a dowiesz siķ, jak stworzyě spjny, logiczny
i konsekwentny plan dziaĀania, wychodzĴc od dobrze przemyľlanego celu
przedsiķwziķcia i Twoich predyspozycji.
PlanujĴc przedsiķwziķcie, musisz okreľliě, jaki produkt lub usĀuga da Ci przewagķ nad
konkurencjĴ. Chcesz wprowadziě coľ nowego czy ulepszonĴ wersjķ czegoľ, co juŃ
istnieje? A moŃe zaoferujesz coľ, co jest taĺsze, bardziej niezawodne lub Āatwiej
dostķpne dla klientw? Biznesplan musi zawieraě strategiķ spajajĴcĴ Twj pomysĀ,
cele i moŃliwoľci. Tylko w ten sposb przekonasz bank, fundusz poŃyczkowy lub
potencjalnego inwestora do przyznania Ci kapitaĀu.
W ksiĴŃce Jak przygotowaě biznesplan znajdziesz omwienie wszystkich etapw
tworzenia dobrego biznesplanu:
¤ okreľlanie szczegĀowej i realnej koncepcji przedsiķwziķcia,
¤ planowanie przepĀyww pieniķŃnych i zapotrzebowania na kapitaĀ,
¤ pozyskiwanie kapitaĀu,
¤ wprowadzanie biznesplanu w Ńycie.
O autorze:
Edward Blackwell jest ksiķgowym i konsultantem. Od wielu lat dziaĀa na wĀasny rachunek
i doradza innym przedsiķbiorcom, dzielĴc siķ z nimi swoim doľwiadczeniem. Jest
autorem kilku ksiĴŃek opublikowanych przez Kogan Page. Ta ksiĴŃka, pod oryginalnym
tytuĀem How to Prepare a Business Plan, cieszy siķ ogromnym powodzeniem wľrd
czytelnikw na caĀym ľwiecie. PrzetĀumaczono jĴ na kilka jķzykw.
3333601.004.png 3333601.005.png 3333601.006.png 3333601.007.png 3333601.001.png 3333601.002.png
Spis treci
Podzikowania ...................................................................................... 5
Wstp ....................................................................................................... 7
1. Pisanie biznesplanu ............................................................................11
2. Rachunek prognozowanych przepływów pieni!nych .............. 27
3. Bardzo mała firma .............................................................................. 43
4. Handel detaliczny i gastronomia .................................................... 67
5. Produkcja ...............................................................................................91
6. Rozwój firmy ......................................................................................109
7. Rynek ....................................................................................................121
8. Pozyskiwanie funduszy ....................................................................125
9. Typowe błdy ......................................................................................135
10. Wykonywanie biznesplanu .............................................................141
11. Mała firma i cykl handlowy ............................................................147
12. Monitorowanie postpów ................................................................153
13. W poszukiwaniu dobrych rad ........................................................175
A Pomoc dla małych firm ....................................................................179
B Przydatne nazwy, adresy i strony WWW .....................................183
Skorowidz ............................................................................................191
 
Pisanie biznesplanu
Biznesplany wymagane s od podmiotów gospodarczych chccych pozyska
rodki finansowe z banku, innej instytucji finansowej lub od potencjal-
nych akcjonariuszy. Twój biznesplan ma wielkie znaczenie właciwie tylko
dla Ciebie. Banki i inne podmioty finansujce przedsi$wzi$cia gospodarcze
otrzymuj ich wiele. Musisz wi$c uzyska aprobat$ instytucji, do której si$
zwracasz, i podtrzyma jej zainteresowanie. Aby to osign, pisz jasno,
zwi$'le, logicznie i realistycznie. Podeprzyj słowa liczbami, gdzie to tylko
mo)liwe.
Jasno wypowiedzi
Osoba czytajca Twój biznesplan jest zaj$ta, cz$sto ma inne problemy, z który-
mi musi si$ zmaga. +wiadomie i podwiadomie ocenia Ci$ na podstawie
sposobu wypowiadania si$. Zatem:
unikaj prób zmieszczenia w jednym zdaniu zbyt wielu pomysłów;
niech ka)de zdanie wypływa logicznie z poprzedniego;
nie szafuj przymiotnikami;
przedstawiaj dane w formie tabeli tam, gdzie taka forma byłaby
właciwa.
niech Twój j$zyk b$dzie prosty;
3333601.003.png
12
Biznesplan od podstaw
Zwizło
Jeli doradca kredytowy lub kierownik działu kredytów znudzi si$, czytajc
materiały, prawdopodobnie nie podejdzie do Twojego projektu z właci-
wym zrozumieniem. Wi$c przycinaj, przycinaj i jeszcze raz przycinaj tekst,
zostawiajc jedynie to, o czym czytajcy naprawd$ powinien zosta poinfor-
mowany. Zbyt szczegółowe opisy usu1.
Logika
Fakty i pomysły, które przedstawiasz, oka) si$ łatwiejsze do przyswojenia
i wywr wi$kszy wpływ na czytajcego, je)eli b$d tworzyły logiczn sekwen-
cj$. Unikaj serii chaotycznych akapitów, nawet najlepiej sformułowanych.
Upewnij si$ równie), )e to, co znalazło si$ w jednym akapicie, harmonizuje
z tym, co napisałe w innym.
Realizm
Nie przesadzaj, opisujc swoje przedsi$wzi$cie.
Liczby
Doradca kredytowy lub inwestor, czytajc Twój plan, myli w kategoriach liczb.
Słowa nie zrobi na nim wra)enia, chyba )e zostan poparte dokładnymi
wyliczeniami. Spróbuj zatem okrela zjawiska liczbowo wsz$dzie tam, gdzie
to mo)liwe.
Projektowanie biznesplanu
Układ biznesplanu mo)e bardzo pomóc w podtrzymaniu zainteresowania
czytajcego. Przede wszystkim informacje musz by przedstawione w logicz-
nym porzdku. Mo)esz zaprezentowa je w poni)szej sekwencji, stosujc
nagłówki. W ten sposób umo)liwisz czytajcemu przejrzenie planu i )eglo-
wanie po nim bez trudnoci.
1.
Krótka deklaracja celów.
2.
Ocena rynku, na który planujesz wej.
Pisanie biznesplanu
13
3.
Umiej$tnoci, dowiadczenie i rodki finansowe, jakie wnosisz.
4.
Korzyci dla klientów zwizane z produktem.
5.
Sposób zainicjowania działalnoci.
6.
Perspektywy długookresowe.
7.
Cele finansowe.
8.
Kwota, o jak prosisz, i planowany sposób jej wykorzystania.
9.
Załczniki na poparcie wczeniejszych wypowiedzi, w szczególnoci
rachunek przepływów pieni$)nych i inne prognozy finansowe.
10.
Historia firmy (tam, gdzie ma to zastosowanie).
Do powy)szej listy mo)na oczywicie co doda, je)eli ludzie, którzy b$d czyta-
li biznesplan, czym si$ szczególnie interesuj. Władze publiczne na przykład
chc zwykle wiedzie, czy planowana działalno przyczyni si$ do zmniejsze-
nia bezrobocia w regionie. Napisz specjalny akapit, aby im to wyjani.
Objto
W biznesplanie powinny znale' si$ wszystkie wymienione powy)ej infor-
macje. To, ile napiszesz w ka)dym punkcie, powinno by proporcjonalne
do planowanego zakresu działalnoci — takie s oczekiwania osób czytaj-
cych podobne projekty. Zaj$ty doradca kredytowy nie b$dzie chciał czyta
wielu stron, jeli prosisz go o tysic czy par$ tysi$cy złotych. Niekorzystne
wra)enie odniesie równie) wtedy, gdy poproszony o kredyt w wysokoci
500 000 zł, odnajdzie tylko zdanie czy dwa na temat aspektu, który go naj-
bardziej interesuje.
Pisanie biznesplanu
Piszc staranny biznesplan, wyrobisz sobie lepsze spojrzenie na cało
przedsi$wzi$cia. Masz wspaniały projekt, wiesz, )e potencjalny lub istniejcy
rynek, na którym chcesz działa, jest spory. Otrzymałe mnóstwo rad od eks-
pertów i wykonałe kalkulacje dotyczce zysków, które masz zamiar osi-
gn. Sporzdziłe w ko1cu rachunek prognozowanych przepływów pie-
ni$)nych i obliczyłe, jakiej sumy potrzebujesz. Kiedy otrzymasz pienidze,
rozpoczniesz działalno. Tylko tak Ci si$ wydaje! Jest bardzo prawdopo-
dobne, )e masz jeszcze zadanie domowe do odrobienia. I teraz przyszła po-
ra, aby si$ nim zaj.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin