24. FUNKCJE OCEN W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
Istotą oceny opisowej są jej trzy funkcje:
- informacyjna- daje dziecku informacje o tym, co już umie, potrafi, rozumie itd.
- korekcyjna-, nad czym musi popracować, co powinno
- motywacyjna- zachęca do podejmowania dalszego wysiłku, stwarza nadzieje na osiągnięcie sukcesu, dodaje wiary możliwości dzieciom, wzmacnia je
Taka ocena nie etykietuje dzieci, nie zawiera krytyki osoby, pełni funkcji kary czy nagrody, lecz bierze pod uwagę wkład dziecka, jego wysiłek włożony w zadanie, uwzględnia postęp, dokonał się w dziecku i zachęca do dalszej pracy. Ocena ta informuje, co zrobił dobrze, co źle, co musi zmienić, żeby lepiej. Uczeń musi sobie uświadomić, że ma prawo do popełniania błędów i nie będzie za to karany złą oceną. Nauczyciel ocenia co uczeń robi, ponieważ to dziecko może zmienić, a nie to postrzega jako osobę( na to dziecko nie ma wpływu.
teresa-pp