ZABAWY Z CIENIEM tydz. IV.doc

(69 KB) Pobierz

ZABWY Z CIENIEM23.1127.11. 2009 r.

Temat

dnia

Zadania dla dzieci

Cele edukacyjne – dziecko:

Zabawy z cieniem

pn. 23.11.2009r.

 

 

 

 

 

- wprowadzenie wiersza miesiąca „Cień”

*historyjka obrazkowa pt. „ Irka i cień”

 

 

 

*zestaw ćw. gimnastycznych nr  7

 

- obrysowanie cienia głowy dzieci

 

zabawa „Kto się ukrył za parawanem?”

 

- powtarza wiersz, szeptem , głośno, cicho, sylabizując itp.,

- zabawy z literką „I, i”, ułoży schemat wyrazu , zaznaczy miejsce głoski „i”, pozna przygodę Irki, ułoży historyjkę wg kolejności wydarzeń,  samodzielnie wykona zadanie w karcie pracy 39-40

 

 

 

 

 

-odegra krótką scenkę pantomimiczną

 

„Zabawy andrzejkowe”

 

wt.24.11.2009r..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* uroczystość andrzejkowa pt. „Andrzejkowe wróżby”

 

- pozna tradycje związane z dniem św. Andrzeja poprzez aktywne uczestnictwo w zabawach i wróżbach, wysłucha wiesz D. Gellner pt. „Wieczór andrzejkowy”, pozna niektóre wróżby, weźmie w  nich aktywny udział, wspólnie tańczy z rodzicami, wzbogaca pozytywne doświadczenia w kontaktach

z dorosłymi i rówieśnikami

 

 

Autoportret z cienia

śr. 25.11.2009r.

- karty pracy s. 42

*zabawa matematyczna na podstawie teatrzyku cieni pt. „ Dziwna zwrotka” L .J. Kerna

 

 

* wypełnianie konturu , profilu czarną farbą pt.„Autoportret z cienia”

 

 

- zabawa ruchowa „Mój cień”

 

- nazywa liczebniki porządkowe , zaznacza cyframi 1-6,  pozna cyfrę  0, ćwiczy umiejętność odczytywania , odnajdywania i wyznaczania liczebników porządkowych w zakresie 6

 

- starannie wypełni kontur  swojego cienia farbą plakatową, zadba o czystość pracy, zgodnie korzysta z farb i wody,

 

 

- dzieci ustawione w parach naśladują nawzajem własne ruchy.

Teatrzyk cieni

Cz. 26.11.2009r.

- karty pracy s. 41

* taniec, śpiew, pt. „Taniec z cieniem”

 

* Słuchanie wiersza Ryszarda Przymusa „Teatrzyk cieni”

 

- Zabawy w teatr cieni

 

- zabawa Zaczarowane cienie” - za parawanem nauczycielka prezentuje różne przedmioty, dzieci odgadują co to jest.

 

- ćwiczenia oddechowe  „ dmuchanie cienia”,  zatańczy taniec dowolny przy świetle lampy, tańczy poloneza 

 

- uważne słucha treść wiersza, pozna pojęcia: cień, teatr cieni. ćwiczy spostrzegawczość i koordynację wzrokowo-ruchowej.

 

- pozna sposób powstawania cienia, weźmie dział w prostej inscenizacji z podziałem na role i dialogami

 

- rozpoznawanie przedmiotów ukrytych za parawanem.

 

Jak powstaje cień

Pt. 27.11.2009 r.

- w zeszycie „Zabawy z głoską i”

 

*Zabawa dydaktyczna - doświadczenia z cieniem pt. „Co przepuszcza światło? - Czy wszystko ma swój cień?”.

 

 

 

 

 

 

 

 

- narysuje 5 przedmiotów na głoskę I, i

 

- pozna stopień przepuszczania światła przez: szkło, papier, plastik, metal, pozna zjawisko powstania cienia, „Skąd się bierze cień”?, klasyfikuje przedmioty ze względu na stopień przezroczystości  (szkło, papier, metal, lustro), cieszy się z możliwości przeprowadzania doświadczeń w zabawie

 

 

 

 

 

 

 

Zagadka „Cień”

Chodzi ze mną po ścianie,

chodzi ze mną po ziemi,

gdy ja stanę , on stanie,

znika kiedy się ściemni.

 

„Sylwety” – rysowanie, kolorowanie, wycinanie. Próby opowiadania treści znanych dzieciom bajek.

Odzwierciedlanie w formie plastycznej własnych spostrzeżeń. Doskonalenie sprawności manualnej.

 

"Teatrzyk cieni" - wiersz

Jesień. Długie wieczory,

a taki krótki dzień!

Lecz nudzić się nie można,

jeśli jest z nami - cień...

Trzeba tylko z papieru

wyciąć różne postacie,

potem lampkę zaświecić

i już - teatrzyk macie!

W tym dziwnym teatrzyku

grają aktorzy - cienie...

Chodzą, tańczą, śpiewają

na ścianie jak na scenie.

 

Teatr cieni - rodzaj teatru lalkowego, w którym widz obserwuje na ekranie cienie rzucane przez dekoracje, rekwizyty, lalki i aktorów. Powstał w Chinach w III w. p.n.e., największą zdobył popularność w krajach Dalekiego Wschodu.

 

zabawa „Kto się ukrył za parawanem?” - jedno dziecko wychodzi za drzwi, w tym czasie inne chowa się za parawanem. Po powrocie do sali próbuje odgadną na podstawie cienia, kto się ta ukrywa.

 

- zabawa „Zaczarowane cienie” - za parawanem nauczycielka prezentuje różne przedmioty, dzieci odgadują co to jest.

 

Cień maleńki jak myszka przyczaił się pod płotem.

Boi się przebiec alejkę żeby nie spotkać się z kotem.

A kot przymrużył oczy zgodnie z kocim zwyczajem i myśli:

ten cień - to myszka co tyko cień udaje.

A to przecież naprawdę cień listka rzucony od niechcenia-

ale kto wytłumaczy kotu żeby nie dręczył cienia?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SCENARIUSZ ZAJĘCIA DLA 5- LATKÓW

 

TEMAT: „Ten mój cień , śmieszny cień”- zabawy z cieniem

 

OBSZAR EDUKACYJNY: edukacja przyrodnicza

 

CELE OGÓLNE:

- rozbudzanie aktywności poznawczej dzieci;

- umożliwienie zrozumienia związków przyczynowo- skutkowych;

- tworzenie warunków do rozwijania wyobraźni

 

CELE OPERACYJNE:

Dziecko:

              - potrafi w skupieniu wysłuchać wiersz, rozumie jego treść;

              - rozumie przyczynę powstawania cienia;

              - wiąże obecność cienia ze źródłem światła;

              - wie, że długość, intensywność i nasycenie cienia zależy od natężenia i

                położenia źródła światła;

              - potrafi wytworzyć za pomocą lampy cień na ścianie;

              - rozpoznaje cienie i kojarzy je z odpowiednimi przedmiotami;

              - rozumie pytania i potrafi na nie odpowiedzieć.

 

POMOCE DYDAKTYCZNE:

              Piłka, wazonik, klucz, mis , lalka, postacie zwierząt z tektury (słoń, żyrafa, pies , kot, żółw, ślimak), obrazki przedmiotów i ich cieni ( kubek, kwiaty, dzbanek), kartki dla każdego dziecka  (z narysowanymi pajacykami w różnych pozach i ich cienie).

 

PRZEBIEG:

  1. ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin