Warunki płatności podatków są to zasady i sposób zapłaty. (Można zaliczyć tu jeszcze termin ale to oddzielny punkt);
Warunki płatności podatku to:
Ø termin płatności
Ø tryb płatności
Ø sposób
Ø środek zapłaty
Tryb płatności może byc:
· Sporadyczny- gdy przedmiotem opodatkowania są jednorazowe zdarzenia lub czynności, np. zawarcie umowy sprzedaży.
· Każdorazowy- przy zaistnieniu takiego zdarzenia lub wywołaniu czynności prawnej.
· Okresowy- gdy przedmiotem podatku są zdarzenia powtarzające się (prowadzenie działalności gospodarczej)
· Jednorazowy
· W całej wysokości
· Stopniowo w odpowiednich częściach, które może odbywać się w systemie:
Ø ratalnym
Ø podział na części podatku już wymierzonego i poborze tych części w ustalonych terminach.
Ø zaliczkowym.
Ø Pobór zaliczek podatkowych wiąże się z płatnością określonych kwot na poczet zobowiązania podatkowego, którego ostateczna wielkość nie jest jeszcze znana
Ø np. w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu wynagrodzeń za pracę pobierane są w odpowiedniej wysokości zaliczki miesięczne
Termin płatności podatku może być ustalony, jako:
· Z góry ustalony dzień, np. 10 dnia każdego miesiąca, lub okres, np. w ciągu 20 dni po zakończeniu roku podatkowego
· W nawiązaniu do jakiegoś faktu czy zdarzenia, którego terminu nie można z góry przewidzieć, np. ciągu 14 dni od doręczenia prawomocnej decyzji w sprawie wymiaru podatku.
Zasady podatkowe to formułowane przez naukę postulaty kierowane pod adresem praktyki i polityki podatkowej.
• Twórcą zasad podatkowych był Adam Smith (1723 – 1790) , przedstawiciel liberalnej myśli ekonomicznej.
• W swoim dziele „Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów” wyróżnił
następujące zasady podatkowe:
– równości,
– pewności,
– taniości,
– dogodności.
· Równość:
„poddani każdego państwa powinni przyczyniać się do utrzymania rządu w jak najściślejszym stosunku do ich możliwości”
– oznacza to konieczność rozkładania ciężarów podatkowych w taki sposób, aby każdy z obywateli uczestniczył w finansowaniu wydatków publicznych ponoszonych przez państwo (powszechność opodatkowania, w tym likwidację wszelkich przywilejów podatkowych dla wybranych grup społecznych)
– w swojej koncepcji Smith zakłada, że powinien istnieć wzajemny, proporcjonalny stosunek między wysokością uiszczanego przez jednostkę podatku, a poziomem tych wydatków państwowych, dla których uzasadnieniem jest ochrona obywatela i jego majątku (proporcjonalność opodatkowania dochodów)
– podatek, zdaniem Smitha, stanowi rodzaj ekwiwalentu (świadczenia wzajemnego „sprawiedliwej ceny”) za usługi świadczone na rzecz podatnika przez państwo
– Smith postulował równość tylko w sensie obiektywnym, nie dostrzegał problemu subiektywnego ciężaru podatkowego.
· Pewność:
– oparcie podatku na jawnych i konkretnych przepisach, ustalających wysokość podatku, terminy płatności, itp.
· Taniość:
– minimalizacja kosztów utrzymania administracji podatkowej tak, aby nie pochłaniała ona znacznej części wpływów z uzyskanych z podatków,
– ograniczenie kosztów ponoszonych przez podatników w związku z uiszczaniem podatków
· Dogodność:
– podatek należy pobierać w najbardziej dogodnym dla podatnika czasie
– sama powinność płacenia podatku jest dla podatnika przykra, dlatego należy uciążliwość takiego podatku maksymalnie zmniejszyć
W II poł. XIX wieku Adam Wagner - przedstawiciel powstałej w Niemczech
szkoły historycznej podzielił wszystkie zasady podatkowe na cztery grupy:
– Fiskalne -duża wydajność fiskalna podatku
- elastyczność podatku- panstwo nie powinno przyzwyczajac się do wysokości i charakteru podatku- różna polityka podatkowa
– Ekonomiczne - b. duze znaczenie ochrony własności prywatnej
- podatki powinny mieć taka wysokość aby podatnicy płacili je z dochodu a e nie musieli sprzedawać swojego majątku
-Przeciwstawia się nazbyt wysokim podatkom
- okreslenie maksymalnej granicy opodatkowania dochodu- państwo musi brać ewentualność że podatnik Mozę obciążyć podatkiem inną osobę
– Społeczne (sprawiedliwość (równość) podatkowa);
• obywatele powinni uczestniczyć w finansowaniu kosztów funkcjonowania państwa w sposób zróżnicowany i dostosowany do ich indywidualnej sytuacji materialnej
• w równomiernym rozkładaniu obciążeń podatkowych pomiędzy obywateli konieczne jest stosowanie progresji podatkowej oraz uwzględnienie idei powszechności opodatkowania
• podatki powinny spoczywać na wszystkich, ponieważ wszyscy powinni dbać o dobro publiczne i tym samym przyczyniać się do finansowania wspólnych potrzeb, ale
z uwzględnieniem możliwości płatniczych podatnika;
-dochód niezapracowany powinien być wyzej opodatkowany np.: darowizna.
– Techniczne (pewność, dogodność, taniość postulowane wcześniej przez Smitha)
• Zasada sprawiedliwości podatkowej:
– Sprawiedliwość pozioma polega na nakładaniu takiego samego obciążenia podatkowego
na podmioty znajdujące się w takiej samej sytuacji
– Sprawiedliwość pionowa polega na różnym traktowaniu pod względem podatkowym
podmiotów znajdujących się w różnych sytuacjach
<Robert>
Nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu podlegają te osoby fizyczne, które na stałe zamieszkują w Polsce. Ten rodzaj obowiązku polega na opodatkowaniu zarówno dochodów uzyskiwanych na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, jak i poza granicami. Może to prowadzić nawet do podwójnego opodatkowania tego samego dochodu, jeżeli w kraju uzyskania dochodu też jest pobierany podobny podatek.
Kryterium miejsca zamieszkania w Rzeczpospolitej Polskiej zależy od dwóch okoliczności:
[ograniczony obowiązek podatkowy]
Osoby fizyczne, które nie mają w Polsce stałego miejsca zamieszkania podlegają tzw. ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Oznacza to, iż płacą w RP podatek dochodowy tylko od dochodów uzyskiwanych na jej terenie. Wyłącza się od tej reguły przedstawicielstwa konsularne i placówki dyplomatyczne
***
· Obowiązek zapłaty podatku od całości dochodów, bez względu na miejsce położenia źródła dochodu, któremu podlegają wszystkie osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania na terytorium Polski.
· Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski uważa się taką osobę, która:
· posiada w Polsce centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
· przebywa w Polsce więcej niż 183 dni w roku podatkowym.
· Z nieograniczonego obowiązku podatkowego zwolnieni są przedstawiciele dyplomatyczni i konsularni, zazwyczaj państwa zrzekają pobierania od nich podatku na zasadzie wzajemności.
· Ponadto w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania państwa często zawierają między sobą umowy międzynarodowe.
· Ten rodzaj obowiązku polega na opodatkowaniu zarówno dochodów uzyskiwanych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, jak i poza jej granicami.
·
Ograniczony obowiązek podatkowy
· Osoby fizyczne zamieszkałe na stałe za granicą podlegają temu obowiązkowi
· Tacy podatnicy płacą w kraju podatek tylko od dochodów uzyskiwanych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, chociażby wynagrodzenie to było otrzymywane za granicą.
· Oznacza, że dana osoba podlega obowiązkowi zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych tylko w zakresie dochodów uzyskanych ze źródeł położonych na terytorium Polski,
· Jaki dochód uważamy za uzyskany ze źródła położonego na terytorium Polski określa ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, np. przychody ze stosunku pracy wykonywanej w zakładzie położonym na terytorium Polski, przychody z dzierżawy lokalu mieszkalnego położonego na terytorium Polski
Rodzaje źródeł przychodów w tym podatku możemy podzielić na 4 różne grupy:
1) Przychody uzyskiwane z własnej pracy podatnika w postaci:
2) Przychody o charakterze subwencyjnym, takie jak:
3) Przychody z kapitałów i praw majątkowych oraz ich sprzedaży, np:
4) Inne przychody.
Pewne przychody są zwolnione z opodatkowania → tzw. zwolnienia podmiotowe. Zaliczamy do nich:
· Odszkodowania,
· W tym odszkodowania wypłacone na podstawie wyroków sądowych
· Świadczenia socjalne,
· Wartość wydanych pracownikowi bonów i talonów (do pewnej wysokości), wartość posiłków spożywanych przez pracownika w miejscu pracy,
· Dochody przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem mandatu posła do Parlamentu Europejskiego.
Dochody wyłączone z opodatkowania:
· przychodów z działalności rolniczej (z wyjątkiem przychodów z tzw. „działów specjalnych produkcji rolnej”) i gospodarki leśnej.
· wpływów objętych regulacjami ustawy o podatku od spadków i darowizn.
· czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy; chodzi tutaj o czynności zabronione przez prawo (np. kradzież, czy handel narkotykami), a nie o czynności, które zostały dokonane bez zachowania zgodności z normami, jakie prawo przewiduje dla ich skuteczności (np. sprzedaż nieruchomości bez zachowania formy aktu notarialnego).
· przychodów armatora opodatkowanych podatkiem tonażowym (nakładany na niektóre dochody lub przychody osiągane przez armatorów eksploatujących morskie statki handlowe w żegludze międzynarodowej).
· przychodów wynikających z podziału wspólnego majątku małżonków wskutek ustania lub ograniczenia małżeńskiej wspólności majątkowej oraz przychodów z tytułu wyrównania dorobków po ustaniu rozdzielności majątkowej małżonków lub śmierci jednego z nich.
· świadczeń na zaspokojenie potrzeb rodziny objętych małżeńską wspólnością majątkową.
W ekonomi dochód jest to różnica przychodów nad wszystkimi poniesionymi przez daną osobę kosztami.
W prawie podatkowym jest to pojęcie umowne, zależne od woli ustawodawcy podatkowego, który w konkretnym przepisie ustawy określa, co rozumie przez pojęcie dochodu w tym podatku, nie pokrywa się z pojeciem ekonomicznym
· W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych podstawa opodatkowania określa się, jako przychód bądź sumę przychodów ze źródeł wymienionych przez ustawę
· Nie wszystkie źródła przychodów podlegają opodatkowaniu-to wola ustawodawcy.
· do dochodu nie bierze się przychodów z tytułu darowizn i spadków
· Potrąceniu podlegają tylko określone rodzaje kosztów
· koszty mogą być potrącane i niepotrącalne, w ramach ich ustalenia ustawodawca oparł się na klasyfikacji podatków na konieczne, pożyteczne i zbyteczne.
Koszty potrącane to:
hakercom