zulz_08_2009new_short.pdf

(7001 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - zulz_08_2009new_short
Zajęcia 8
¤ Bodźcowa kontrola zachowania
Î bodźce kontrolujące
Î bodźce różnicujące
Î zróżnicowane reagowanie
Î bodźce wygaszeniowe
Î fading (stopniowe zanikanie)
Î kontrast behawioralny
Î łańcuchy reakcji
Bodźce kontrolujące
¤ Bodziec, który kontroluje zachowanie, czyli tak
zwany bodziec kontrolujący (ang. controlling
stimulus , S ) zmienia prawdopodobieństwo
wystąpienia reakcji instrumentalnej
¤ Częstość występowania reakcji sprawczej w
obecności tego bodźca jest większa lub mniejsza
niż w przypadku braku bodźca kontrolującego w
środowisku
¤ Wyróżnia się dwa typy bodźców kontrolujących:
¤ bodźce różnicujące, S D
¤ bodźce wygaszeniowe, S D
Bodźce kontrolujące
¤ Kiedy w środowisku obecny jest bodziec
różnicujący ( S D ) – prawdopodobieństwo
wystąpienia danego zachowania rośnie
¤ Kiedy w środowisku pojawia się bodziec
wygaszeniowy ( S D ) – prawdopodobieństwo
wystąpienia tego zachowania spada
1
250526355.002.png
Różnicowanie i generalizacja
¤ Uczenie różnicowania to poznawanie, kiedy
lub jaka czynność przynosi efekty a kiedy
(jaka) - nie
¤ Jest to proces uczenia, rozpoczynający się od
zjawiska generalizacji: jednostka podejmuje
różnorodne działania niezależnie od sytuacji,
w jakiej się znajduje
Generalizacja w praktyce
¤ Termin „generalizacja” odnosi się do sytuacji,
w której zmiany w zachowaniu
modyfikowanym są
Î trwałe w czasie
Î pojawiają się w różnych środowiskach
Î pojawiają się w obecności różnych osób
Î rozszerzają się na wiele pokrewnych zachowań
Rodzaje generalizacji
¤ Generalizacja związana z bodźcem – wyuczone
zachowanie występuje w obecności bodźców
innych niż te, które istniały bądź były używane
w czasie nauki
¤ Generalizacja związana z reakcją – po
wyuczeniu jednej lub kilku reakcji z danej klasy
osoba angażuje się w inne zachowania z tej
klasy
2
250526355.003.png
Rodzaje generalizacji
¤ Utrzymanie – stopień, do jakiego wyuczone
zachowanie jest wykonywane przez daną
osobę po zaprzestaniu interwencji związanej z
tym zachowaniem
¤ Generalizacja rekombinacyjna – poprawne
reagowanie na nieznane kombinacje tworzone
ze znanych elementów
Uzyskiwanie generalizacji
¤ Gdy uczone zachowanie jest przydatne na co
dzień generalizacja może wystąpić
spontanicznie
¤ Gdy wykonywanie nauczonej czynności jest
wzmacniające samo w sobie również
uzyskujemy spontaniczną generalizację
¤ Jednak nie zawsze tak się dzieje...
Uzyskiwanie generalizacji
¤ Ujawnianie się zachowania w różnych
środowiskach uzyskujemy ucząc zachowania w
różnych środowiskach i przez różne osoby
¤ Utrzymywanie się zachowania po za sytuacją
uczenia uzyskujemy, gdy uczymy zachowań
wzmacnianych przez środowisko naturalne
¤ Utrzymywanie się zachowań w środowisku
naturalnym będzie funkcją uzyskanego
dostępu do większej liczby wzmocnień w
środowisku naturalnym
3
250526355.004.png
Uzyskiwanie generalizacji
¤ Należy uczyć rozpoznawania wzmocnień w
środowisku
¤ Należy uczyć egzekwowania wzmocnień ze
środowiska
¤ Należy uczyć środowisko (społeczne)
dostarczania wzmocnień
¤ Należy wprowadzać coraz bardziej
rozrzedzone rozkłady wzmacniania
sporadycznego
¤ Należy uczyć wielu zachowań z danej klasy
Uzyskiwanie generalizacji
¤ Należy stopniowo utrudniać różnicowanie
zachowań wzmacnianych i niewzmacnianych
Î przez stopniowe stosowanie rozkładów
interwałowych i coraz dłuższych interwałach
Î poprzez stopniowe odraczanie wzmocnień
Î poprzez dostarczanie wzmocnień niezależnych od
zachowania (gdy zachowanie jest już utrwalone)
¤ Należy stopniowo utrudniać różnicowanie
warunków, w których występuje wzmacnianie
i w których nie występuje wzmacnianie
Uzyskiwanie generalizacji
¤ Można stosować podobne elementy/bodźce
w warunkach uczenia i w środowisku
naturalnym
¤ A najlepiej uczyć w środowisku naturalnym!
4
250526355.005.png
Badania nad różnicowaniem
¤ Eksperymentalne badania nad różnicowaniem przebiegają
najczęściej według dwóch procedur:
Î sukcesywnej prezentacji bodźców różnicujących
Î symultanicznej prezentacji bodźców różnicujących
¤ Najczęściej stosuje się procedurę wzmacniania
różnicującego , prowadzącą do zróżnicowanego
reagowania (zróżnicowanych reakcji; różnicowania reakcji)
¤ Procedura nieróżnicującego uczenia ( nondifferential
training ) nie wytwarza różnicowania – powoduje
uzyskiwanie tzw. płaskich gradientów generalizacji
¤ wzmacnianie danego zachowania pod obecność różnych sygnałów
¤ stosowanie wyłącznie bodźca różnicującego i żadnych bodźców
wygaszeniowych
Efekty zróżnicowanego wzmacniania
S D
Sumaryczna
liczba
reakcji
S
Czas
Wszystkie wyodrębnione próby
z włączonym światłem, tonem
1000 Hz + VI
Czasem wyodrębnione próby z
włączonym światłem i tonem
1000 Hz + VI (j.w.)
Czasem próby z włączonym
światłem, ale beż tonu i bez VI
5
250526355.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin