zulz_11_2009.pdf

(3031 KB) Pobierz
(Microsoft PowerPoint - zulz_11_2009.ppt [tryb zgodno\234ci])
Zajęcia 11
Zmiany wartości wzmocnień: zasada hiperbolicznego
dyskontowania jako mechanizm impulsywności
czynniki wpływające na zmiany subiektywnej wartości
wzmocnień
Odroczenie
Niepewność
Dzielenie się społeczne
Wysiłek
efekt wielkości i odwrócony efekt wielkości
badania nad dyskontowaniem zysków i strat
zastosowanie paradygmatu dyskontowania w
behawioralnych modelach uzależnień
Impulsywność i samokontrola
Ponieważ przyszłość jest niepewna, często większą
wartość adaptacyjną ma zadawalanie się
natychmiastowymi, małymi nagrodami (zachowanie
impulsywne), zamiast oczekiwania na duże,
odroczone nagrody (samokontrola)
Innymi słowy, wolimy mniejsze, ale szybciej dostępne
nagrody, niż większe, na które trzeba czekać
Jednak ta naturalna tendencja czasem prowadzi do
pogarszania swojej sytuacji
Nasze preferencje nie są stałe
Impulsywność i samokontrola zależą m. in. od przyjętej
perspektywy czasowej
B
A
T
B!
Czas
B
A
T
A!
Czas
1
250528574.032.png 250528574.033.png 250528574.034.png
Zmiany preferencji w badaniach
Rachlin i Green, 1972
Green i in., 1981
Green i inni, 1994
Dyskontowanie, jako model
wyjaśniający zmiany preferencji
Bardzo ogólna definicja dyskontowania
Dyskontowanie to:
spadek subiektywnej wartości
wzmocnienia następujący wraz ze
wzrostem wartości czynnika, z powodu
którego zachodzi dyskontowanie
2
250528574.035.png
Model ekonomiczny –funkcja
wykładnicza
B
V=Ae -kD
Model wykładniczy
(ekonomiczny):
założenie o stałości
preferencji w czasie
A
T 2
T 1
B
A
założenie o stałości
ryzyka w czasie
T 2 T 1
Samuelson, 1936 ( DU )
Odroczenie
Model psychologiczny I: hiperboliczny
B
Model hiperboliczny
(psychologiczny):
preferencje mogą się
zmieniać w czasie
poczucie
ryzykowności
zmniejsza się wraz
z upływem czasu
wartość spada
gwałtownie na
początku
oczekiwania, a
następnie spadek jest
znikomy
V=A/(1+kD)
A
X
T 2
T 1
Mazur, 1987
Rachlin, Raineri
i Cross, 1991
Odroczenie
Model psychologiczny II –„jakby”
hiperboliczny
V=A/(1+kD) S
Założenia jak w modelu I, ale wykładnik „s” bierze
poprawkę na nieliniowe skalowanie wartości i/lub czasu
3
250528574.001.png 250528574.002.png 250528574.003.png 250528574.004.png 250528574.005.png 250528574.006.png 250528574.007.png 250528574.008.png 250528574.009.png 250528574.010.png 250528574.011.png 250528574.012.png 250528574.013.png 250528574.014.png 250528574.015.png 250528574.016.png 250528574.017.png 250528574.018.png 250528574.019.png 250528574.020.png 250528574.021.png 250528574.022.png
Jak to badać?
Wyznaczanie
tzw. punktów
równowagi
Dopasowanie
modelu do
punktów
równowagi
Jak to się bada?
1. Sprawdzając, ile dla ludzi warta jest w tej
chwili nagroda odroczona kolejno o, np.:
miesiąc, pół roku, rok, dwa lata, 5 lat , 10 lat
CZAS
2. Dopasowując do punktów model matematyczny
Porównania różnych modeli
Model psychologiczny II
nie przeszacowuje
wartości przy krótkich
odroczeniach i nie
niedoszacowuje wartości
przy długich
odroczeniach
Model psychologiczny II
opisuje większą liczbę
przypadków
indywidualnych
Model psychologiczny II
opisuje równie dobrze
różne populacje, np.
osoby w różnym wieku
4
250528574.023.png 250528574.024.png 250528574.025.png 250528574.026.png 250528574.027.png
Wybory realne
Wszystko to
wybory
hipotetyczne.
A co, gdy
wybory
realne?
To samo!
Dyskontowanie a nagrody
rzeczowe
Dyskontowanie u zwierząt
5
250528574.028.png 250528574.029.png 250528574.030.png 250528574.031.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin