Wyklad_3.rtf

(37 KB) Pobierz

WYKLAD 3 02.03.2010

 

I. Atrybuty organizacji

II. Rodzaje organizacji

III. Podstawy dzialalnosci organizacji

 

I. Atrybuty organizacji

·         celowy, planowy i programowy charakter

·         wewnetrzny uklad, lad i porzadek

·         wartosci, normy, zasady, kodeksy

·         wyodrebnienie organizacji z otoczenia

 

Cechy kazdej organizacji: cel, ludzie i struktura. Niewatpliwy atrybut to celowe dzialanie. Organizacja to wyodrebniona z otoczenia grupa wspoldzialajacych ludzi dazacych do synergicznego efektu i osiagniecia przyjetego celu. Efekt synergiczny - wspoldzialanie - system.

 

Roznice miedzy organizacjami:

·         funkcje (gospodarcze, kulturalne, polityczne)

·         charakter uczestnictwa (dobrowolne, przymusowe, stale, czasowe)

·         zaleznosc od otoczenia

·         wielkosc

·         formalizacja

·         sposob zarzadzania

 

Modele organizacji:

·         model Leavitta

·         model organizacji wg Bielskiego - systemowy model organizacji (podsystemy: celow i wartosci, psychospoleczny, techniczny, struktury oraz zarzadzania[koordynujacy pozostale podsystemy])

 

II. Rodzaje organizacji

 

ze wzgledu na motyw:

·         organizacje gospodarcze

·         organizacje niegospodarcze (non-profit, pozarzadowe)

·         organizacje publiczne

ze wzgledu na sposob powstawania regu obowiazujacych w organizacji:

·         dobrowolne

·         instytucje

ze wzgledu na stopien sformalizowania:

·         formalne

·         nieformalne

 

III. Materialne i niematerialne podstawy dzialalnosci organizacji

 

Zasoby organizacji - sprawne funkcjonowanie organizacji wymaga posiadania i wykorzystania przez nie odpowiednich zasobow, ktore w organizacji przeksztalcane sa w odpowiednie dobra i uslugi.

 

Zasobem organizacji jest kazdy znajdujacy sie w jej dyspozycji czynnik wytworczy, ktory moze byc wykorzystywany w procesie produkcji i wymiany.

 

Zasoby to wszystkie elementy materialne i niematerialne potrzebne do osiagniecia wyznaczonych celow.

 

 

 

 

Klasyfikacja zasobow przedsiebiorstwa:

·         zasoby rzeczowe - kapital rzeczowy: srodki trwale i obrotowe organizacji; procesy decyzyjne dotycza optymalnego ich wykorzystania w procesie pracy; zasoby rzeczowe wyznaczaja stopien nowoczesnosci organizacji

·         zasoby ludzkie (pracownicy organizacji) - istotne znaczenie maja:

v      struktura zatrudnienia z uwzglednieniem cech demograficznych i zawodowych

v      cechy osobowe

v      motywacje pracownikow

v      procesy decyzyjne dotyczace wykorzystania zdolnosci i umiejetnosci pracownikow

·         zasoby finansowe - srodki finansowe wykorzystywane przez organizacje do finansowania dzialalnosci biezacej i rozwoju; zalicza sie tu: gotowke w kasie i na rachunkach bankowych, zaciagniete kredyty, papiery wartosciowe itp.; zasoby finansowe swiadcza o wiarygodnosci organizacji

·         zasoby informacyjne - wszelkiego typu dane liczbowe i jakosciowe pochodzace z otoczenia zewnetrznego i z samej organizacji stanowiace podstawe podejmowania decyzji

 

Inny podzial:

·         zasoby finansowe

·         zasoby rzeczowe

·         zasoby rynkowe - potencjal, jaki organizacja posiada dzieki powiazaniom z rynkiem i z klientami; sa to: marka handlowa, lojalni klienci, reputacja, kanaly dystrybucji, umiejetnosc wspolpracy z kontrahentami

·         wlasnosc intelektualna - dotyczy glownie patentow, praw autorskich, zastrzezonych wzorow, marek handlowych, know how

·         zasoby ludzkie

·         zasoby organizacyjne - dotyczy to struktury organizacji, wydzielonych komorek, jak jest zorganizowane przedsiebiorstwo czy organizacja

·         zasoby relacyjne - wiezi z otoczeniem, z kontrahentami

 

Udzial wszystkich rodzajow zasobow w rozwoju gospodarki i poszczegolnych organizacji jest wazny i zalezy od konkretnych warunkow. Obserwowana jest od kilkunastu lat tendencja to zmiany w kierunku coraz wiekszego wykorzystywania wiedy - uniwersalnego zasobu organizacji.

 

Jak sobie radzic z olbrzymia iloscia informacji?

·         zbierac informacje (z zewnatrz i wewnatrz)

·         umozliwiac ich przetwarzanie

·         ulatwiac prezentacje

·         ulatwiac podejmowanie decyzji i podniesc sprawnosc

Business intelligence ("wylawianie perel z morza danych", systemy analizy danych)

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin