WYKLAD 3 02.03.2010
I. Atrybuty organizacji
II. Rodzaje organizacji
III. Podstawy dzialalnosci organizacji
· celowy, planowy i programowy charakter
· wewnetrzny uklad, lad i porzadek
· wartosci, normy, zasady, kodeksy
· wyodrebnienie organizacji z otoczenia
Cechy kazdej organizacji: cel, ludzie i struktura. Niewatpliwy atrybut to celowe dzialanie. Organizacja to wyodrebniona z otoczenia grupa wspoldzialajacych ludzi dazacych do synergicznego efektu i osiagniecia przyjetego celu. Efekt synergiczny - wspoldzialanie - system.
Roznice miedzy organizacjami:
· funkcje (gospodarcze, kulturalne, polityczne)
· charakter uczestnictwa (dobrowolne, przymusowe, stale, czasowe)
· zaleznosc od otoczenia
· wielkosc
· formalizacja
· sposob zarzadzania
Modele organizacji:
· model Leavitta
· model organizacji wg Bielskiego - systemowy model organizacji (podsystemy: celow i wartosci, psychospoleczny, techniczny, struktury oraz zarzadzania[koordynujacy pozostale podsystemy])
ze wzgledu na motyw:
· organizacje gospodarcze
· organizacje niegospodarcze (non-profit, pozarzadowe)
· organizacje publiczne
ze wzgledu na sposob powstawania regu obowiazujacych w organizacji:
· dobrowolne
· instytucje
ze wzgledu na stopien sformalizowania:
· formalne
· nieformalne
III. Materialne i niematerialne podstawy dzialalnosci organizacji
Zasoby organizacji - sprawne funkcjonowanie organizacji wymaga posiadania i wykorzystania przez nie odpowiednich zasobow, ktore w organizacji przeksztalcane sa w odpowiednie dobra i uslugi.
Zasobem organizacji jest kazdy znajdujacy sie w jej dyspozycji czynnik wytworczy, ktory moze byc wykorzystywany w procesie produkcji i wymiany.
Zasoby to wszystkie elementy materialne i niematerialne potrzebne do osiagniecia wyznaczonych celow.
Klasyfikacja zasobow przedsiebiorstwa:
· zasoby rzeczowe - kapital rzeczowy: srodki trwale i obrotowe organizacji; procesy decyzyjne dotycza optymalnego ich wykorzystania w procesie pracy; zasoby rzeczowe wyznaczaja stopien nowoczesnosci organizacji
· zasoby ludzkie (pracownicy organizacji) - istotne znaczenie maja:
v struktura zatrudnienia z uwzglednieniem cech demograficznych i zawodowych
v cechy osobowe
v motywacje pracownikow
v procesy decyzyjne dotyczace wykorzystania zdolnosci i umiejetnosci pracownikow
· zasoby finansowe - srodki finansowe wykorzystywane przez organizacje do finansowania dzialalnosci biezacej i rozwoju; zalicza sie tu: gotowke w kasie i na rachunkach bankowych, zaciagniete kredyty, papiery wartosciowe itp.; zasoby finansowe swiadcza o wiarygodnosci organizacji
· zasoby informacyjne - wszelkiego typu dane liczbowe i jakosciowe pochodzace z otoczenia zewnetrznego i z samej organizacji stanowiace podstawe podejmowania decyzji
Inny podzial:
· zasoby finansowe
· zasoby rzeczowe
· zasoby rynkowe - potencjal, jaki organizacja posiada dzieki powiazaniom z rynkiem i z klientami; sa to: marka handlowa, lojalni klienci, reputacja, kanaly dystrybucji, umiejetnosc wspolpracy z kontrahentami
· wlasnosc intelektualna - dotyczy glownie patentow, praw autorskich, zastrzezonych wzorow, marek handlowych, know how
· zasoby ludzkie
· zasoby organizacyjne - dotyczy to struktury organizacji, wydzielonych komorek, jak jest zorganizowane przedsiebiorstwo czy organizacja
· zasoby relacyjne - wiezi z otoczeniem, z kontrahentami
Udzial wszystkich rodzajow zasobow w rozwoju gospodarki i poszczegolnych organizacji jest wazny i zalezy od konkretnych warunkow. Obserwowana jest od kilkunastu lat tendencja to zmiany w kierunku coraz wiekszego wykorzystywania wiedy - uniwersalnego zasobu organizacji.
Jak sobie radzic z olbrzymia iloscia informacji?
· zbierac informacje (z zewnatrz i wewnatrz)
· umozliwiac ich przetwarzanie
· ulatwiac prezentacje
· ulatwiac podejmowanie decyzji i podniesc sprawnosc
Business intelligence ("wylawianie perel z morza danych", systemy analizy danych)
ska-woj