Symbolika wczesnochrześcijańska.pdf
(
1438 KB
)
Pobierz
(Microsoft Word - Symbolika wczesnochrze\234cija\361ska.doc)
Barbara Ostrowska
Symbolika wczesnochrześcijańska
referat
Spis treści:
Zarys sztuki wczesnochrześcijańskiej 2
Symbolika wczesnochrześcijańska 3
Elementy bukoliczne
3
Dobry Pasterz
6
Wizerunki Chrystusa
8
Ryba
11
KrzyŜ
12
Historia Jonasza
14
Scena Chrztu Jezusa
16
Bibliografia 17
Spis ilustracji 17
1
Orant
5
ZARYS SZTUKI WCZESNOCHRZEŚCIJAŃSKIEJ
Chrześcijaństwo rozwinęło się w I wieku naszej ery najpierw w rzymskiej Palestynie,
a następnie w II i III, zaś w IV wieku szybko rozprzestrzeniło się na terenie całego Cesarstwa
Rzymskiego. Czas rozwoju sztuki wczesnochrześcijańskiej dzielony jest na dwa okresy: przed
wydaniem edyktu mediolańskiego w 313 roku i po jego wydaniu. Przed 313 rokiem rozwój
sztuki był utrudniony i dokonywał się w ukryciu, gdyŜ religia chrześcijańska była wtedy
nielegalna.
Pierwsze znane zabytki pochodzą z przełomu II i III wieku. Tak późne pojawienie się
pierwszych dzieł wynikało częściowo z ideowych zastrzeŜeń wobec kultowych przedstawień
figuralnych, po części zaś z chęci odcięcia się od pogańskiego zbytku.
Miejscami kultu były przewaŜnie domy wyznawców, które nie róŜniły się od
pozostałych budynków mieszkalnych. Dopiero po wydaniu edyktu mediolańskiego nastąpił
rozwój architektury i rozkwit twórczości plastycznej. Religia została objęta patronatem
cesarza. Powstały wówczas podstawowe formy architektoniczne i ikonograficzne sztuki
chrześcijańskiej, wykorzystywane przez kolejne epoki, jak choćby typ bazyliki oraz budowli
centralnej.
Sztuka wczesnochrześcijańska powstała i rozwijała się na terenie wielokulturowego
Imperium Rzymskiego, co wywarło na niej znaczące piętno. Sztuka staroŜytna nie umarła, by
dać początek chrześcijańskiej, lecz zyskała nową inspirację. Formy i techniki pozostały te
same, a po legalizacji chrześcijaństwa w 313 roku pracowali dla chrześcijan pogańscy artyści.
Tak więc początkowo sztuka chrześcijańska nie wykształciła własnego języka artystycznego.
Wiele motywów pogańskich przetrwało w ikonografii chrześcijańskiej. Jak pisze
Jastrzębowska, „cała kultura Ŝycia, a zwłaszcza wykształcenie obywateli rzymskich z IV
wieku, były związane bardzo głęboko ze starymi antycznymi wzorami, wywodzącymi się w
duŜej części właśnie z mitologii, a postacie mitologiczne pozostawały nadal bliskie
pierwszym chrześcijanom”.
1
Mimo wielu cech wspólnych, nieco odmiennie przebiegał jej rozwój w oddalonych na
siebie oddziałujących prowincjach cesarstwa Wschodu i Zachodu. Na sztukę
wczesnochrześcijańską nałoŜyły się istniejące na danym obszarze osiągnięcia artystyczne.
Twórcami byli często ci sami artyści, którzy tworzyli na zamówienie osób nie związanych z
chrześcijaństwem albo wyrośli na gruncie istniejącej kultury.
Zachowane zabytki sztuki wczesochrześcijańskiej:
malarstwo katakumbowe,
rzeźba (głównie sarkofagi, pojedyncze figurki, rzeźba z kości słoniowej),
mozaiki,
wyroby rzemiosła,
architektura.
Ogólna wymowa ikonografii wczesnochrześcijańskiej, zwłaszcza malowideł
katakumbowych, jest dość podobna: ratunek, uwolnienie od grzechów i obietnica zbawienia.
Tematyka przedstawień jest połączeniem motywów typowo chrześcijańskich z pogańskimi
(mitologicznymi). Odnosi się to zarówno do malarstwa, jak i rzeźby. Spośród scen biblijnych
popularne były m.in. historia Noego, Jonasza, ofiara Abrahama, Daniel wśród lwów, MojŜesz
uderzający w skałę, z której wytryska woda, chrzest i cuda Jezusa. Sąsiadowały z nimi
elementy zaczerpnięte z mitologii antycznej, wśród nich Orfeusz grający na lirze albo Jonasz,
1
E. Jastrzębowska, Sztuka wczesnochrześcijańska, WAM, Kraków 2008, s. 80
2
przedstawiany w pozie śpiącego Endymiona oraz elementy bukoliczne: amorki, pory roku,
zwierzęta, kwiaty, pasterze, pejzaŜe.
SYMBOLIKA WCZESNOCHRZEŚCIJAŃSKA
Sztuka pierwszych chrześcijan była symboliczna, co wynikało z tego, iŜ religia chrześcijańska
u początków swojego istnienia była nielegalna, a jej wyznawcy prześladowani. Symbolika
chrześcijańska była językiem, za pomocą którego chrześcijanie mogli się identyfikować.
Wśród popularnych symboli był na przykład okręt, w którym „wierni płyną przez wzburzone
ale Ŝycia”.
2
Symbole pogańskie zostały obdarzone nowymi znaczeniami: paw, dotychczas
symbol Junony, zaczął oznaczać nieśmiertelność, Orfeusz z lirą stał się symbolem Chrystusa.
Wprowadzono zaczerpniętą z antyku zasade personifikacji. Zamiast skomplikowanego tematu
wystarczyło przedstawić ludzką postać. Za przykład niech posłuŜy scena Traditio Legis, w
której Chrystus siedzący między Piotrem a Pawłem opiera nogę na wszechświecie ,
uosobionym przez starca trzymającego chustę, zaczerpniętego z pogańskiej ikonografii boŜka
Caelusa, symbolizującego firmament. Inne symbole, które zostaną po krótce opisane w
poniŜszym referacie, to m. in.:
elementy bukoliczne,
oranci,
dobry pasterz,
α i ,
ryba,
krzyŜ.
Znaczenie symboliczne miały równieŜ historie biblijne, a jedną z najczęściej ilustrowanych w
sztuce wczesnochrześcijańskiej historii były dzieje Jonasza. Wielu symbolicznych
przedstawień doczekała się scena chrztu Chrystusa, a takŜe sam wizerunek Zbawiciela.
Elementy bukoliczne
Elementy bukoliczne zaczerpnięte zostały z ikonografii pogańskiej. Do najczęściej
pojawiających się w sztyce pierwszych chrześcijan elementów bukolicznych naleŜą:
pasterze i rybacy,
tańczące amorki,
personifikacje pór roku,
filozofowie i oranci,
najrozmaitsze gatunki zwierząt, ptaków, drzew i kwiatów.
„Tematy bukoliczne symbolizowały dla chrześcijan, podobnie jak dla ich pogańskiego
otoczenia, ideał pełni Ŝycia z poboŜnym oddaniem się Bogu (pietas) w szczęściu i pokoju
(securitas)”.
3
Program ten jest najbardziej widoczny w sklepieniach cubiculów katakumbowych.
Centrycznie skomponowane okręgi, trapezy, prostokąty i elipsy tworzą sieć ornamentalną
niewiele róŜniącą się od wcześniejszych kompozycji sklepień grobowych. Rodzaj motywów
wypełniających tę sieć ilustrują bardzo dobrze dwa następujące przykłady:
2
K. Estreicher, Historia sztuki w zarysie, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Kraków 1986, s. 171
3
E. Jastrzębowska, Sztuka wczesnochrześcijańska, WAM, Kraków 2008, s. 48
3
Cubiculum Y w Krypcie Lucyny (katakumby Kaliksta), gdzie postać Daniela między
lwami otaczona jest personifikacjami pór roku, tańczącymi amorkami, wizerunkami
orantek i pasterzy niosących owieczki na ramionach.
Cubiculum Dobrego Pasterza (katakumby Domitylli) z lat trzydziestych III wieku.
Pośrodku sklepienia przedstawiony jest pasterz niosący owieczkę w bukolicznym
kontekście roślin, ptaków oraz ziemskich i morskich zwierząt.
Czy symbolizuje on juŜ
Dobrego Pasterza – Chrystusa, czy jedynie bogactwo natury – nie moŜna
jednoznacznie osądzić.
Sarkofag z kościoła Santa Maria Antiqua w Rzymie z trzeciej ćwierci III wieku.
Odpoczynek Jonasza jest częścią bukolicznego kontekstu dekoracji. Przedstawione są
kozy na pergoli, drzewa, owce, pasterz i rybak.
Obejście mauzoleum Konstancji w Rzymie z połowa IV wieku. Po wydaniu edyktu
mediolańskiego artyści mogli bez przeszkód pracować dla chrześcijan. Dekoracyjność
i rodzajowość kompozycji wynika z sięgania do wzorów pogańskich.
1. Mozaika na sklepieniu mauzoleum Konstancji w Rzymie,
połowa IV wieku.
2. Mozaika na sklepieniu Konstancji w Rzymie, połowa IV
wieku. Paw, element bukoliczny, a zarazem pogański
symbol Junony, w sztuce chrześcijańskiej staje się
symbolem nieśmiertelności.
4
Orant
„Postacie orantów i orantek naleŜały do najczęstszych przedstawień w sztuce
wczesnochrześcijańskiej. RozłoŜone na boki lub wzniesione ku górze ręce z dłońmi
ukazanymi od strony wewnętrznej były jednym z najbardziej rozpowszechnionych gestów
modlitewnych całej staroŜytności. Jego interpretacja w sztuce chrześcijańskiej nie jest
jednoznaczna: poczynając od dekoracyjnego traktowania układu rąk, poprzez uwaŜanie
postaci orantów za personifikacje modlitw za zmarłych, aŜ po widzenie w nich bytujących w
raju zbawionych wiernych. W późniejszym okresie oranci są wizerunkami zmarłych, jak na
sarkofagu Orantek z końca IV wieku, być moŜe wykonanego w Kartaginie”.
4
Przedstawienia orantów w ikonografii wczesnochrześcijańskiej wywodziły się z
elementów bukolicznych sztuki pogańskiej i rzeczywiście szybko stały się bardzo często
spotykanym motywem ikonograficznym wczesnego chrześcijaństwa, o czym świadczą licne
zachowane przykłady, a wśród nich:
malowidła z cubiculum Velato w katakumbach Pryscylli w Rzymie, ukazujące sceny z
Ŝycia nieznanej z imienia chrześcijanki. Raz przedstawiona jest z welonem na głowie,
jako orantka, obok zaś jako karmiąca dziecko matka, w której niektórzy uczeni
skłonni byli kiedyś widzieć wizerunek Matki Boskiej.
3. Malowidła z cubiculum Velato w katakumbach Pryscylli, Rzym, koniec III wieku
Fragment cyklu malowideł z Capella Greca w tych samych katakumbach.
Sarkofag Sabinusa z pierwszej ćwierci IV wieku , gdzie orantka między dwoma
męŜczyznami typu filozofów to wizerunek zmarłej, dla której wykonano trumnę.
Pochowano w niej jednak jej męŜa, być moŜe wcześniej zmarłego.
Sztuka Świata, t. III, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1993, s. 46
5
4
Plik z chomika:
cietrzew
Inne pliki z tego folderu:
Fundacje architektoniczne Konstantyna Wielkiego.doc
(76 KB)
HISTORIA SZTUKI POLSKIEJ ŚREDNIOWIECZNEJ - wykłady.rtf
(38 KB)
Miasto średniowieczne i jego kultura – architektura municypalna.doc
(55 KB)
Fundacje architektoniczne Konstantyna Wielkiego.doc
(76 KB)
Architektura gotycka we Francji.doc
(9508 KB)
Inne foldery tego chomika:
1. Sztuka starożytna
3. Średniowieczna polska
4. Sztuka nowożytna
40,000+ Artworks
Filmy - Wielcy Malarze, Potęga sztuki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin