27. Religia ewolucjonizmu (2010).pdf

(343 KB) Pobierz
pp68 24_03_10
PRZEGLĄD PRASY KREACJONISTYCZNEJ
RELIGIA EWOLUCJONIZMU
teorii ewolucji jej zwolennicy nadają znacznie więk
sze znaczenie niŜ innym teoriom naukowym. Da
mian Leszczyński pisze, Ŝe ewolucjonizm ma dziś
mniej więcej taki sam charakter, jak opowieści o
bogach olimpijskich w staroŜytności czy skandy
nawskie eposy we wczesnym średniowieczu: pełni
funkcję mitu porządkującego rzeczywistość .[4]
Leszczyński odróŜnia teorię ewolucji od ewolucjoni
zmu (nieprzekonująco, bo nie da się ich oddzielić
inaczej, jak tylko werbalnie ale pominę tę spra
wę). Ten drugi, czyli ewolucjonizm, obejmuje sze
reg poglądów metafizycznych, etycznych i eschato
logicznych, a broni się go niczym prawdy objawio
nej.
religii i wszelkich sankcji moralnych. To po prostu
nie jest prawda. Ale prawdą jest, Ŝe gdy juŜ pozbę
dziemy się przestarzałej ideologii, będziemy musie
li zbudować coś na jej miejsce .[8]
NaleŜy zauwaŜyć, Ŝe zdaniem Huxleya nie
istnieje fundamentalna niezgoda między nauką i
religią . Jednak zaproponował on radykalne rozwią
zanie nie tylko nowe spojrzenie na pochodzenie
Ŝycia, ale i co ono znaczy dla światopoglądu.
Uznał, Ŝe konieczna staje się drastyczna reorgani
zacja myśli religijnej, koncentrowanie się nie na
bogu, ale na ewolucji .
Kto więc ma zająć miejsce Boga? Kto będzie
nowym autorytetem? Gdy pozbędziemy się Boga,
tylko jednostka ludzka moŜe zająć jego miejsce a
wielu tyranów i despotów z przyjemnością przyjmie
taką rolę. Człowiek więc staje się najwyŜszym
autorytetem we wszystkich istotnych sprawach,
jedynym twórcą i arbitrem w sprawach celu, sensu,
moralności i etyki.
Ewolucjonizm jako religia nie pozbywa się
Boga, a jedynie zastępuje Go ludzkimi bogami.
Widać to bardzo wyraźnie w tych krajach, w któ
rych prowadzono lub prowadzi się walkę z religią
na przykład w Rosji za czasów Stalina, w Niem
czech hitlerowskich czy dzisiaj w Korei Północnej,
gdzie panował tzw. kult jednostki. Skutkiem odrzu
cenia Boga jako podstawy moralności i prawa jest
obok wywyŜszenia jednostki zniewolenie pozosta
łych ludzi. Ewolucjonizm, oczywiście, nie musi
prowadzić do tego typu patologii, ale do jakiejś
patologii prowadzić musi, niszcząc naturalne
związki człowieka z jego Stwórcą. Nieprzypadkowo
zauwaŜa się, Ŝe wielu ewolucjonistów w ewolucjo
nizmie widzi ideologię jakiejś przyszłej postchrze
ścijańskiej cywilizacji.[9] Niedawny wyrok Europej
skiego Trybunału Praw Człowieka, który nakazał
Włochom wypłatę odszkodowania za wiszący w
szkolnej klasie krzyŜ, w połączeniu z rezolucją
sprzed dwóch lat Zgromadzenia Parlamentarnego
Rady Europy, która wzywała instytucje oświatowe,
by ostro sprzeciwiały się próbom przedstawiania
kreacjonizmu jako dyscypliny naukowej, jest wyraź
nym znakiem, o jakiej cywilizacji marzą aktualni
decydenci Unii Europejskiej i gdzie dla tej cywiliza
cji szukają ideologicznych fundamentów.
(Clyde Kilough, "The Religion of Evolution",
The Good News, November/December 2009, s. 2.)
Thomas Henry Huxley
Arcybiskup śyciński na
przykład uwaŜa, Ŝe poza
garstką pryncypialnych
fundamentalistów [...] nikt
nie wątpi w ukazane przez
Darwina związki biologicz
ne, które łączą człowieka z
resztą przyrody. [5] A zmarły
parę lat temu wybitny pale
ontolog, Stephen Jay
Gould, gloryfikując teorię ewolucji, uŜywa religijnej
terminologii teoria ewolucji jego zdaniem obdarzo
na jest niezniszczalnym imprimatur .[6]
Niektórzy nie widzą w tym Ŝadnego proble
mu, ale wyeliminowanie Boga z obrazu świata musi
doprowadzić takŜe do wyeliminowania celu, jaki
postawił On przed nami. Ewolucjonizm nie tylko
odrzuca Boga, ale i jakikolwiek duchowy sens
naszego istnienia. Przekonanie, Ŝe nasze Ŝycie ma
sens, wpływa na postępowanie ludzi i społe
czeństw. Jeśli odrzucimy sens Ŝycia, to etyka,
moralność i prawo, rządzące jednostkami i społe
czeństwami, straci swój absolutny i nienaruszalny
charakter.
Przykład, jak funkcjonuje moralność i prawo
po odrzuceniu Boga, znajdujemy w niedawnym
numerze "NiezaleŜnej Gazety Polskiej Nowego
Państwa": Dwa lata temu Ŝony tajwańskich biznes
menów doznały szoku na jednym z chińskich przy
jęć. Pomoc domowa, pani Liu, w przypływie szcze
rości wyznała zebranym paniom, Ŝe najlepszym
sposobem na zachowanie zdrowia i urody (gładkiej
cery) jest jedzenie zupy z poaborcyjnych płodów.
Jak zapewniła chińska gospodyni, waŜne, aby płód
był dojrzały. Najlepiej z aborcji dokonanych w 7. lub
8. miesiącu. Dziennikarz [...] udał się do miejsca
wskazanego przez panią Liu, gdzie przygotowywa
ne są 'rarytasy' pozwalające zachować zdrowie i
urodę. Krojąc męski płód, kucharka zachęcała
dziennikarza do konsumpcji: Nie bój się, to prze
cieŜ tylko mięso pochodzące ze zwierzęcia wyŜ
szego gatunku .[7]
Zwróćmy uwagę na to ostatnie zdanie. To
przecieŜ tylko mięso pochodzące ze zwierzęcia
wyŜszego gatunku . Jakie jest źródło tego barba
rzyńskiego przekonania? Czy trzeba odpowiadać
na to pytanie?
Czołowi ewolucjoniści mieli świadomość, Ŝe
szeroka akceptacja teorii ewolucji nieuchronnie
wywoła rewolucję w moralności. Jeden z nich, sir
Julian Huxley, opisał ewolucjonizm jako "religię bez
objawienia". Napisał teŜ: Wielu uwaŜa, Ŝe porzuce
nie hipotezy boga oznacza porzucenie wszelkiej
sto zapomina się o równie waŜnej
kwestii, dlaczego Ŝycie powstało?
Odnosząc to do kaŜdego z nas, moŜemy
zadać pytanie, dlaczego istnieję? Jaki jest cel
mojego Ŝycia?
Wszystkie religie próbują odpowiedzieć na to
pytanie, a takŜe na pytanie ściśle z poprzednim
powiązane, czy istnieje Ŝycie po śmierci? Niektórzy
uwaŜają nawet, Ŝe odpowiadanie na to pytanie jest
główną funkcją religii. Jeśli ewolucjoniści zaprze
czają istnieniu Stwórcy i twierdzą, Ŝe Ŝycie powsta
ło spontanicznie, to muszą wkroczyć na teren
religii: stawić czoło pytaniom o sens Ŝycia. I wielu z
nich to robi. Ich odpowiedź jest prosta: poniewaŜ
Ŝycie powstało i ewoluowało wskutek wielu przy
padkowych zdarzeń, to nasze Ŝycie nie ma znacze
nia ani celu. Jesteśmy niczym więcej, jak tylko
rezultatem przypadku.
Teoria ewolucji w darwinowskim wydaniu
pełni więc nie tylko funkcję opisu i wyjaśniania
świata oŜywionego. Pełni ona równieŜ funkcje
eschatologiczne. Łatwo zauwaŜyć, Ŝe nie kaŜda
teoria jest w stanie takie funkcje pełnić. MoŜna
zaryzykować twierdzenie, Ŝe niemal Ŝadna, za
wyjątkiem darwinowskiej teorii ewolucji. Teoria ta
oferuje prosty i czytelny schemat, pozwalający
odpowiadać na pytania o rzeczy ostateczne: skąd
przychodzimy i dokąd zmierzamy? A odpowiada
tak, jak brzmi tytuł ksiąŜki polskiego ewolucjonisty,
Władysława J.H. KunickiegoGoldfingera, „Znikąd
donikąd”.[1] Teoria ta odpowiada takŜe na trzecie
eschatologiczne pytanie: kim jesteśmy? jesteśmy
jednym z gatunków zwierząt. „My, zwierzęta...”
tymi słowami jeden z najbardziej znanych ewolu
cjonistów, Richard Dawkins, rozpoczął swoją słyn
ną ksiąŜkę „Ślepy zegarmistrz”.[2]
Społeczeństwa muszą posiadać tzw. mit
stworzenia, opowieść, skąd się wszystko wzięło.
Religie takie opowieści przedstawiają. Ale nie tylko
religie. TakŜe ewolucjonizm. Phillip E. Johnson
zauwaŜył, Ŝe jest to wymyślona historia o tym, kim
jesteśmy i skąd pochodzimy. Jest ona swego ro
dzaju mitem o stworzeniu, stanowiącym naturalny
punkt wyjścia dla spekulacji o tym, jak mamy Ŝyć i
jak wartościować. [3] Jako mit stworzenia, wypływa
jący z nauki, ewolucjonizm nadaje się znakomicie,
by zastąpić religię. Nauka bowiem w dzisiejszych
technologicznych społeczeństwach przeciwstawia
na jest religii i cieszy się wielkim autorytetem. Auto
rytetem niewątpliwie zasłuŜonym, dodajmy. Ale
Julian Sorell Huxley
Przypisy:
[1] Władysław J.H. KunickiFoldfinger, Znikąd donikąd, Biblioteka
Myśli Współczesnej, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa
1993.
[2] Richard Dawkins, Ślepy zegarmistrz czyli, jak ewolucja dowo
dzi, Ŝe świat nie został zaplanowany, Biblioteka Myśli Współcze
snej, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1994, s. 21.
[3] Phillip E. Johnson, Sąd nad Darwinem, Vocatio, Warszawa
1997, s. 163.
[4] Damian Leszczyński, "Małpia mina Darwina", Opcja na prawo,
grudzień 2009, nr 12/96, s. 50 [4951].
[5] Józef śyciński, "W kręgu filozoficznych pytań ewolucji, w:
Michał Heller i Józef śyciński, Dylematy ewolucji, Polskie Towa
rzystwo Teologiczne, Kraków 1990, s. 10 [1018].
[6] Stephen Jay Gould, Niewczesny pogrzeb Darwina, Biblioteka
Myśli Współczesnej, Warszawa 1991, s. 325.
[7] Hanna Shen, "Made in China. Poaborcyjny towar", NiezaleŜna
Gazeta Polska Nowe Państwo 11/2009, s. 49 [4849].
[8] Wypowiedzi Huxleya cytuję za: Clyde Kilough, "The Religion of
Evolution", The Good News, November/December 2009, s. 2.
[9] Por. Kazimierz Jodkowski, Metodologiczne aspekty kontrower
sji ewolucjonizmkreacjonizm, Realizm. Racjonalizm. Relatywizm
t. 35, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998, s. 199202; http://
tiny.pl/hx8g3.
POD PR ĄD” nr 3/68/2010
10
W debacie, jak powstało Ŝycie, czę
„„ „ i d ź POD PR ĄD”
POD PR ĄD”
492973819.001.png 492973819.002.png 492973819.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin