Zabawy aktywizujące.doc

(34 KB) Pobierz
Ziemia, powietrze, woda, ogień"

Ziemia, powietrze, woda, ogień"

Siedzimy w kręgu. Jedna osoba stoi w środku i trzyma w rękach piłkę. Rzuca ją do wybranego dziecka jednocześnie wykrzykując jedno z haseł np.: "ziemia". Dziecko, które złapało piłkę wymienia zwierzę żyjące na ziemi.
ZIEMIA - wymieniamy gatunki zwierząt żyjących na ziemi.
WODA - (...) w wodzie.
POWIETRZE - (...) umiejące latać.
OGIEŃ - zamieniamy się miejscami.

 

10. "Koktajl zapachów"

Rozdajemy uczestnikom po jednym kubeczku jednorazowym. Zadaniem dzieci jest przygotowanie(ze znalezionych okazów) najwspanialszego koktajlu zapachów w swoim kubeczku. Po przygotowaniu koktajlu stajemy w kręgu i kolejno podajemy sobie kubeczki zapoznając się z dziełami.

 

11. "Łańcuch przymiotników"

Stoimy w kręgu. Podajemy sobie liść i wypowiadamy skojarzenia przymiotnikowe (nie powtarzamy skojarzeń).

 

Zabawa: ? Magiczny bęben? ? ? Oto magiczny bęben. Możecie poruszać się tylko wtedy, kiedy on bije. Kiedy zamilknie wszyscy muszą stanąć bez ruchu w jakiejś pozie. Gdy to się stanie magiczny bęben powiększy swoją moc, wszyscy będą musieli wykonywać jego rozkazy. Uderzam w bęben w zróżnicowanym tempie i podaję dzieciom polecenia:
- bądźcie miłymi kotkami
- złymi psami
- smutnym pajacykiem
- leniwym zającem
- wesołą małpką
- sennym misiem groźnym lwem......itp.

 

?Taniec śnieżynek? ? zabawa twórcza; rozwijanie wyobraźni dziecięcej, reagowanie na zmiany dynamiki i tempa muzycznego, wprowadzenie w świat muzyki klasycznej.
Dzieci siedzą na dywanie tworząc duże koło. N-l odtwarza z płyty CD utwór V.A. Mozarta. Podczas trwania muzyki dzieci światłem latarki tańczą na suficie.

 

12. "Zgadnij jakim jestem zwierzęciem"

Każdy z uczestników pisze na kartce nazwę ptaka lub ssaka, o którym była mowa na lekcjach. Następnie przyklejają kartkę na plecach wybranemu dziecku. Zadaniem właściciela kartki jest odgadnięcie nazwy ptaka lub ssaka poprzez właściwe zadawanie pytań kolegom. Ci jednak mogą odpowiadać tylko "tak" lub "nie". Napotkanej osobie zadajemy tylko jedno pytanie i aż do odgadnięcia nazwy zwierzęcia. Jeśli się uda to przypinamy kartke na klatce piersiowej i pomagamy innym. Potem wszyscy mogą podzielić się na grupę ptaków i ssaków i jeszcze raz utrwalić cechy charakterystyczne, różnice i podobieństwa.

 

Chwytanie krokodyla

Wiek: od 5 lat:
Liczba uczestników: od 10

Opis zabawy:

Rozpościeramy prześcieradło, które uczestnicy trzymają ze wszystkich stron. Jeden z graczy chodzi na czworakach pod spodem jako krokodyl. Inny stoi na prześcieradle jako łowca krokodyli. Podczas gdy wszyscy wykonują prześcieradłem krótkie, silne ruchy falowe, łowca próbuje schwytać krokodyla.

Cele:

 

 

„WARTOŚCIOWANIE    POMYSŁÓW”

 

Jesteście na bezludnej wyspie. Macie, co jeść i gdzie się schronić, ale macie tylko jeden przedmiot — butelkę. Wymyślcie jak najwięcej sposobów użycia tej butelki. Uczniowie zachęceni są do tworzenia wielu oryginalnych pomysłów.

 

„SKOŃCZ WYRAZ”

 

Rozpoczynający rzuca piłeczkę i wymawia dowolną sylabę. Ten, kto chwycił musi dokończyć wyraz itd.

„POMNIK GRUPY”

 

Jedna osoba wchodzi do koła i przyjmuje charakterystyczną pozę. Grupa nadaje tytuł tej „rzeźbie”. Następna osoba dołącza się do tej, która stoi na środku i do-daje swoją pozę. Grupa nadaje nowy tytuł. Ćwiczenia kontynuuje się tak długo, dopóki nie powstanie pomnik całej grupy.

 

„ŻYCIE RODZINNE”

 

Dzieci dzielą się na grupy, które będą tworzyły rodziny. Samodzielnie przydzielają sobie role w rodzinie i przedstawiają sceny z ich życia. Nauczyciel chwali przede wszystkim te pomysły, które są oryginalne i dowcipne.

 

„OPISUJEMY UCZUCIA”

 

Uczniowie wybierają sobie jakieś uczucie np. agresję, radość, strach, zadowolenie. Starają się opisać:

• Kolor

• Jak pachnie?

• Jak wygląda?

• Jaki ma dźwięk?

 

„PORÓWNANIA”

 

Uczniowie dostają kartki z przymiotnikami. Przy każdym przymiotniku można zapisywać po kilka porównań. W ten sposób uczniowie uczą się zestawiać dwa słowa podobne lub opisujące się wzajemnie.

 

Np. Fioletowy jak ………………………

      Nudny jak………………………….

      Zły jak……………………………..

     Szczęśliwy jak……………………..

Przy nietypowych porównaniach i skojarzeniach dzieci uzasadniają swoją wypowiedź.

 

KALAMBURY

 

Przekazywanie haseł rysowanych lub pokazywanych

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin