gospodarka wodą w domu.doc

(644 KB) Pobierz
Joanna Kubicka

 

 

 

Temat: CZY DOBRZE GOSPODARUJEMY WODĄ W NASZYM DOMU?

 

 

ZAKRES TREŚCI:

 

1.      Wpływ codziennych czynności i zachowań w domu, szkole, miejscu, zabawy i pracy na stan środowiska naturalnego.

2.      Style życia i ich związek z wyczerpywaniem się zasobów naturalnych.

 

 

CELE LEKCJI: 

 

       Wiadomości:

·         wie, do czego potrzebna jest woda w gospodarstwie domowym

·         wskazuje źródła wody pitnej

·         podaje sposoby oszczędzania wody

 

        Umiejętności:

·         odczytuje koszty związane z używaniem wody

·         oblicza zużycie wody w domu

·         dokonuje odczytów poboru wody z wodomierza

·         układa hasła i projektuje symbole propagujące oszczędne używanie wody

 

              Postawy:

·         dostrzega konieczność oszczędzania wody w gospodarstwie domowym

·         pragnie zmienić złe nawyki ludzi związane z niegospodarnym wykorzystywaniem wody

 

 

              Metody:

             Pogadanka, elementy dyskusji, ćwiczenia, burza mózgów, metoda projektu.

 

 

              Formy pracy:

              Indywidualna, grupowa.

 

 

              Środki dydaktyczne:

-          małe karteczki samoprzylepne

-          ilustracja wodomierza

-          rachunki za wodę

-          zadania dla uczniów

-          flamastry

-          duże arkusze papieru.

 

 

              Czas trwania:

 

             2 x 45 minut.

 

 

1

              PRZEBIEG LEKCJI:

 

              Faza wprowadzająca:

1.      Sprawy organizacyjno porządkowe.

2.      Pogadanka.

Uczniowie przypominają, do czego potrzebna jest woda w gospodarstwie domowym. Wpisują na kilku małych karteczkach po kilka czynności, do której potrzebna jest woda. Przyklejają te kartki na tablicy lub dużym arkuszu papieru.

Następnie jeden lub dwóch uczniów porządkuje kartki według czynności. Jeżeli dana czynność powtórzy się kilka razy np. kąpiel czy mycie się, to należy z nich utworzyć jeden zbiór.

 

Takie ćwiczenie daje możliwość wypowiedzenia się wszystkim uczniom, jak również daje obraz, jak wiele czynności jest związanych z wykorzystaniem wody.

 

 

Faza realizacji:

1.      Prosimy uczniów, aby zastanowili się, skąd czerpiemy wodę potrzebną w gospodarstwach domowych. Prezentujemy na foliogramie lub plakacie (załącznik 1) rysunek wodomierza i pytamy uczniów, co to za urządzenie.  

2.      Prosimy uczniów o przygotowanie przyniesionych z domu rachunków za wodę. Następnie uczniowie sprawdzają na rachunku, ile w ich domu zużyto wody, ile zapłacili ich rodzice za wodę w ostatnim miesiącu. Na podstawie tych rachunków wykonują ćwiczenia:

a)      na rachunku za wodę odszukaj i zanotuj, jaką jej ilość zużyliście w ostatnim czasie

b)     odczytaj z rachunku i zanotuj, ile pieniędzy zapłacili twoi rodzice za wodę w ostatnim czasie

c)      odczytaj, jaka jest cena za 1m3  wody ze ściekami i bez ścieków.

 

W tym miejscu wyjaśniamy uczniom, że mieszkańcy tych domów, które posiadają szamba płacą za samo zużycie wody. Tam, gdzie domy są podłączone do kanalizacji płacimy za wodę i ścieki.

 

3   Następnie uczniowie zastanawiają się, co możemy zrobić, aby zmniejszyć zużycie wody w naszych domach – burza mózgów  

 

 

 

 

                                                 ZAKRĘCAĆ KURKI PODCZAS MYCIA ZĘBÓW



 

                                                                                                                                  NIE MYĆ NACZYŃ POD



                                                                                                                                 BIEŹĄCĄ WODĄ



          BRAĆ PRYSZNIC

ABY ZMNIEJSZYć ZUŻYCIE

WODY W NASZYCH



DOMACH MOŻEMY



     nAPRAWIAĆ



     CIEKNąCE KRANY                                                                          DO WANNY WLEWAć MNIEJ

                                                                                                                   WODY DO KąPIELI

 

 

                                               WYKORZYSTYWAć WODę Z PłUKANIA

                                               PRANIA np. DO MYCIA PODłóg

 

 

 

2

4        Dzielimy uczniów na trzy grupy i przydzielamy każdej grupie zadanie do rozwiązania.

 

 

Grupa I :

Przeciekający kran, z którego kapie 12 kropli na minutę powoduje, że tracisz w ciągu miesiąca       80 litrów wody.

Oblicz, ile litrów wody traci Twoja rodzina z powodu cieknącego kranu w ciągu jednego roku.

 

Grupa II :

Biorąc 5-minutowy prysznic oszczędzasz 80 litrów wody w stosunku do kąpieli w wannie pełnej wody.

Oblicz, ile litrów wody miesięcznie potrafi zaoszczędzić 4-osobowa rodzina, biorąc prysznic zamiast kąpać się w wannie.

 

Grupa III :

Przeciętna 4-osobowa polska rodzina zużywa w ciągu roku 193,6 m3 (193.600) wody.

Oblicz, ile wody zużywasz TY w ciągu doby?

 

 

Następnie uczniowie prezentują rozwiązania zadań i na ich podstawie wyciągają wniosek, że warto oszczędzać wodę.

 

 

Faza podsumowująca:

 

1        Tworzymy zespoły 3- 4 osobowe, których zadanie będzie ułożenie 2-3 haseł przypominających o konieczności i sposobach oszczędzana wody. Hasła uczniowie zapisują na dużym papierze.

2        Na podsumowaniu lekcji uczniowie samodzielnie projektują po trzy symbole propagujące oszczędne używanie wody.

 

                  Zadanie domowe :

                   Sporządź kwestionariusz zużycia wody w Twoim domu.

 

 

 

ODCZYT Z WODOMIERZA

 

Członkowie rodziny

 

Czynności

 

 

Razem

 

 

Mycie

 

Zmywanie

 

Pranie

 

Gotowanie

 

Sprzątanie

 

Tata

 

 

 

 

 

 

 

Mama

 

 

 

 

 

 

 

Ja

 

 

 

 

 

 

 

Rodzeństwo

 

 

 

 

 

 

 

Inni

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin