Zastosowanie nowoczesnego e-learningu i multimediów w edukacji.pdf

(566 KB) Pobierz
Microsoft Word - 11.doc
ZESZYTY NAUKOWE
INSTYTUTU EKONOMII I ZARZĄDZANIA
Jerzy Korczak
Dariusz Woźniak 
ZASTOSOWANIE NOWOCZESNEGO E–
LEARNINGU I MULTIMEDIÓW W EDUKACJI
Zarys treści: W artykule przedstawiono niektóre aspekty nauczania e-learningu
z wykorzystaniem nowoczesnych technik komputerowych i urządzeń multimedialnych.
Poddano analizie ewolucję e-learningu, podstawowe zastosowanie multimediów
w nauczaniu i ich wpływ na jakość i aspekty kształcenia.
Słowa kluczowe: e-learning, techniki komputerowe, Internet, multimedia, blended
learning.
Wstęp
Rozwijana przez ostatnie lata w całej Europie koncepcja społeczeństwa,
świadomie korzystającego z wiedzy w różnych obszarach życia prywatnego
i zawodowego, oraz wynikające z tego dążenia zbudowania Gospodarki Opartej
na Wiedzy (GOW) stawiają na system składający się z elastycznie
funkcjonujących komponentów obejmujących: działalność innowacyjną,
działalność edukacyjną, działalność informatyczno-komunikacyjną, zarządzanie
wiedzą na poziomie organizacji oraz zidentyfikowane otoczenie
instytucjonalno-biznesowe. Wspólne, systemowe powiązania tych
komponentów oraz działania usprawniające spowodować mogą w dalszej
perspektywie istotne podniesienie sprawności gospodarczej kraju poprzez
wzrost innowacyjności gospodarki czy też wzrost przedsiębiorczości na
poziomie ogólnokrajowym. Z całą jednak stanowczością należy zaznaczyć
pierwszeństwo rozwoju systemu edukacyjnego, który w całym systemie jest
kreatorem odpowiednio wysokiego poziomu postaw, wiedzy i świadomości
obywateli – uczestników gospodarki, zwłaszcza tych, którzy z biegiem czasu
mają przejąć przewodnie role w Systemie Gospodarki Opartej na Wiedzy 1 .
adiunkt, , Zakład Zarządzania, , Instytut Ekonomii i Zarządzania, Politechnika
Koszalińska

mgr inż. Politechnika Koszalińska, CNTH
Korczak J., Terebecki M., Kołodziejczyk B., Założenia budowy i rozwoju platformy
kształcenia na odległość na współczesnej uczelni wyższej, Wyd.
ORGMASZ,Warszawa,2008.
1
424016588.002.png
Jerzy Korczak, Dariusz Woźniak
W 2 procesie zdobywania wiedzy i kształtowania postaw – poza
nauczycielami, uczniami i programem nauczania – uczestniczą także
nowoczesne media i urządzenia elektroniczne w postaci technik
komputerowych, Internetu, telewizji, różnych nośników typu CD-DVD
i powszechnej sieci komórkowej. Media te w coraz większym stopniu są
wykorzystywane w procesie nauczania oddziałując w sposób interakcyjny na
prawie wszystkie nasze zmysły - rys. 1.
Rysunek. 1. Obszary percepcji w mózgu człowieka
Figure. 1. Perspective areas in the human brain
Źródło: Woźniak D. i inni E- learning w nauczaniu jako technologia postępu edukacyjnego .
Source : Woźniak D. and others E- learning in teching as a technology of educational
advencment . Wydawnictwo Uczelniane PK, Koszalin 2006.
Dzięki temu, przy właściwym wykorzystaniu e-learningu i multimediów
możliwości świadomego wpływu edukacyjnego każdego nauczyciela, który
stara się osiągnąć określone cele dydaktyczno-wychowawcze, są obecnie
znacznie większe 3 .
2 Chudy W., Nowoczesna edukacja kadr oficerskich , Przegląd Wojsk Lądowych nr
11/2004 (545), Wyd. Wojsk Lądowych. Warszawa 2004.
3
76
Bednarek J., Media w nauczaniu , Wyd. Mikom, Warszawa 2002.
424016588.003.png
Zastosowanie nowoczesnego…
EWOLUCJA E-LEARNINGU I MULTIMEDIÓW
Składowe e-learningu
Rozwój technik informatycznych i postęp technologiczny, który dokonuje
się na naszych oczach, umożliwia zastosowanie nowych form kształcenia,
w których środek ciężkości nauczania został przeniesiony z nauczyciela na
ucznia - e-learning. Tę formę nauki dość często nazywa się „nauczaniem na
odległość”, w którym stroną przekazującą wiedzę i egzaminującą jest komputer
wraz ze stosownym oprogramowaniem i w którym brak jest fizycznego
kontaktu z nauczycielem.
E–learning - nauczanie na odległość z wykorzystaniem technik
komputerowych i internetu, oznacza wspomaganie dydaktyki za
pomocą komputerów osobistych, CDROM-u i Internetu. Pozwala na
ukończenie kursu, szkolenia, a nawet studiów bez konieczności
fizycznej obecności w sali wykładowej. Wspiera również tradycyjny
proces nauczania.”
źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/E-learning
Doświadczenia ostatnich lat wskazują na szereg zalet e-learningu. Należą
do nich niewątpliwie:
oszczędność pieniędzy – uczelnie mogą eliminować koszty związane
z prowadzeniem zajęć w sposób tradycyjny, z budżetu uczelnianego
mogą zniknąć takie pozycje jak: honorarium dla nauczyciela
akademickiego, koszty związane z prowadzeniem zajęć w salach,
honoraria planistek, zakwaterowanie i wyżywienie (studenci studiów
stacjonarnych), koszty związane z utrzymaniem dużych i drogich
budynków uczelnianych, itp.;
oszczędność czasu – studenci studiują w czasie, który jest dla nich
najwygodniejszy, nie muszą dokonywać wyborów pomiędzy rodziną,
pracą a studiami; nie tracą czasu na dojazdy do uczelni – co jest bardzo
istotne dla studentów, którzy pochodzą ze środowisk wiejskich i dla
studentów studiów niestacjonarnych dojeżdżających czasami kilkaset
kilometrów do jednostki uczelnianej;
ciągły monitoring wyników nauczania – informacje o tempie
realizacji procesu nauczania z danych przedmiotów oraz wyniki
studentów mogą podlegać bardzo zaawansowanym technikom analizy
danych, które później przekazywane są w postaci raportów do jednostek
decyzyjnych; każdy student potrafi na bieżąco śledzić swoje postępy
w nauce i poprawiać w razie czego wszelkie braki z konkretnych już
zagadnień w ramach danego przedmiotu;
77
424016588.004.png
Jerzy Korczak, Dariusz Woźniak
zwiększenie skali – dowolna liczba studentów w ramach określonego
kierunku studiów, bądź też grup ćwiczeniowych, laboratoryjnych lub
wykładowych; studenci mogą studiować bez względu na to jaka dzieli
ich odległość od uczelni; uczelnia może skierować swoją ofertę
edukacyjną za granicę – np. polonia amerykańska;
stałe doskonalenie programu nauczania – każdy program nauczania
może być modyfikowany wraz z rozwojem odpowiednich dziedzin,
zmian ustawowych, zmian otoczenia uczelni, bądź też uwag i sugestii
firm, które później rekrutują do pracy absolwentów z danej uczelni;
nowoczesny sposób nauczania – studenci zdobywają wiedzę za
pomocą najnowocześniejszych narzędzi; korzystają z najnowszych
technologii teleinformatycznych za pomocą Internetu;
definiowanie potrzeb edukacyjnych – wyniki wstępnych testów bądź
ankiet wśród przyszłych i obecnych studentów pozwalają wykryć braki,
luki w wiedzy studentów, co pozwala odpowiednio modyfikować zakres
istniejących materiałów edukacyjnych dostarczanych w ramach
określonych studiów oraz zaplanować nowe, atrakcyjniejsze kierunki
studiów.
Taka alternatywa edukacyjna staje się zatem szansą dla mniejszych,
„tańszych” uczelni, które w przeciwieństwie do dużych, renomowanych
z tradycjami uczelni wykazują mniejszą bezwładność i mogą w szybki oraz
elastyczny sposób dostosowywać się do wymagań rynku edukacyjnego.
Większość zatem uczelni staje przed poważnym problemem budowy
właściwych dla ich kierunków kształcenia systemów e-learningowych, które to
pozwolą „zatrzymać” lub w przyszłości zaoferować atrakcyjną i nowoczesną
formę nauczania wszystkim tym, którzy zapragną zdobyć wiedzę, poszerzyć
swoje wiadomości lub zdobyć odpowiednie wykształcenie. Zwrócić uwagę
należy również na fakt, że nie tylko uczelnie oferują produkty, które pomagają
zdobyć określoną wiedzę i posiąść odpowiednie umiejętności. Firmy medialne,
szkoły zagraniczne również walczą o swój kawałek rynku edukacyjnego, gdyż
zapotrzebowanie na usługi e-edukacji rośnie około 30% w skali roku,
a specjaliści przewidują iż w czasach dominacji Internetu i jego coraz szerszej
dostępności większość firm, które pragną podnieść poziom wiedzy
pracowników lub ich wykształcenie skorzysta z różnych form e-lerningu,
a poziom ten w latach 2008-2010 może wynieść nawet 90% 4 .
4 Korczak J., Terebecki M., Kołodziejczyk B., Założenia budowy i rozwoju platformy
kształcenia na odległość na współczesnej uczelni wyższej , Wyd. ORGMASZ,
Warszawa,2008.
78
424016588.005.png
Zastosowanie nowoczesnego…
Składowe multimediów
Multimedia są jedną z najszybciej rozwijających się technik
przedstawiania informacji. Ich upowszechnienie zrewolucjonizowało
życie, wpływając również na systemy edukacyjne. Wykorzystanie
nowoczesnych mediów, a zwłaszcza technik komputerowych i
Internetu, dla potrzeb edukacji jest dziś bardzo rozpowszechnione,
zwłaszcza w środowisku miejskim 5 .
1950 1960 1980 1990 2000
Rys. 2. Etapy zdalnego nauczania
Fig. 2. Stages of remote learning
Źródło: Woźniak D. i inni E - learning w nauczaniu jako technologia postępu edukacyjnego
Source: Woźniak D. and others E- learning in teching as a technology of educational
.advencment . Wydawnictwo Uczelniane PK, Koszalin 2006.
Na rysunku 2. przedstawiono fazy rozwoju etapowego e-learningu
w poszczególnych latach Szczególną rolę do odegrania mają techniki
komputerowe i ich aplikacje, które jako środek dydaktyczny w kształceniu
studentów mogą być pomocne m.in:
jako środek polisensoryczny oddziałując na wiele zmysłów
jednocześnie, co nie tylko przeciwdziała werbalizmowi, ale pozwala
również nauczycielowi angażować słuchaczy emocjonalnie przez
kojarzenie wartości poznawczych z estetycznymi (tekst + słowo +
muzyka + grafika + film) 6 ,
5 Woźniak D., Królikowski D., Nauczanie na odległość – kierunki rozwoju. I Krajowa
Konferencja Naukowa „Nowe technologie w kształceniu na odległość” Monografia
Wydziału Mechanicznego. Wydawnictwo Uczelniane PK, Koszalin – Osieki, 2005 oraz
Woźniak D., Królikowski T., Bałasz B., E-learning w nauczaniu jako technologia
postępu edukacyjnego, II Krajowa Konferencja Naukowa „Nowe technologie w
kształceniu na odległość” Monografia Wydziału Mechanicznego. Wydawnictwo
Uczelniane PK, Koszalin – Osieki, 2006.
6
79
Chudy W., Nowoczesna edukacja kadr oficerskich , Przegląd Wojsk Lądowych nr
11/2004 (545), Wyd. Wojsk Lądowych. Warszawa 2004 oraz Woźniak D., Królikowski
D., Nauczanie na odległość – kierunki rozwoju. I Krajowa Konferencja Naukowa
424016588.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin