KLASA III - KRYTERIA OCENIANIA
W zależności od indywidualnych możliwości ucznia, możemy oceniać jego umiejętności i wiedzę zgodnie z poniższymi propozycjami. Umiejętności – uczeń: – umie modlić się w grupie podczas celebracji Eucharystii modlitwami, wezwaniami i gestami liturgicznymi Mszy świętej,– umie skojarzyć konkretne postawy, zachowania i obowiązki z przykazaniami miłości, dziesięcioma przykazaniami Bożymi, pięcioma przykazaniami kościelnymi i Ośmioma Błogosławieństwami, Uwaga! Nie wymagamy od uczniów znajomości formuł przykazań, ale umiejętności wyjaśnienia, jakie postawy, zachowania i obowiązki z nich wynikają. – umie wymienić dwie części Mszy świętej: liturgię słowa i liturgię eucharystyczną, – umie wymienić najważniejsze uroczystości roku liturgicznego (co najmniej Boże Narodzenie i Wielkanoc) i powiedzieć, jaką tajemnicę wiary świętujemy przez nie, – umie opowiedzieć przykłady cudów Jezusa, – umie zaśpiewać pieśni lub piosenki (niekoniecznie indywidualnie), których uczył się na katechezie, – prowadzi starannie ćwiczenia, wykonuje zlecone prace i odrabia zadania domowe,– jest aktywny na katechezie.
Wiedza – uczeń: – wie, że Bóg stworzył świat, Syn Boży, Zbawiciel, został posłany przez Ojca dla ratowania ludzi, Duch Święty jest Pocieszycielem i działa w Kościele, – wie, że Jezus Chrystus jest Synem Bożym, który stał się człowiekiem, aby ludzi uratować od zła, obdarzyć szczęściem i zaprowadzić do Boga, – wie, że Jezus nauczał, czynił cuda, umarł na krzyżu i zmartwychwstał dnia trzeciego,– wie, że oddajemy cześć Maryi, gdyż była Matką Boga i wiernie kochała Jezusa Chrystusa, – wie, że podczas Mszy świętej czytane jest Pismo Święte, – wie, że przez czytania liturgiczne przemawia do ludzi sam Jezus Chrystus i głosi Dobrą Nowinę o tym, że zwyciężył zło, śmierć i że dobro dzięki Jezusowi zwycięży,– wie, że w liturgii słowa najpierw przepraszamy Boga i ludzi za przewinienia, potem wielbimy Boga w hymnie, słuchamy czytań (Dobrej Nowiny) i homilii oraz odpowiadamy wyznaniem wiary i modlitwą powszechną, – wie, jakie wydarzenia związane były z męką, śmiercią na krzyżu i zmartwychwstaniem Pana Jezusa, – wie, że Msza święta jest ofiarą, dziękczynieniem i ucztą,– wie, że podczas Mszy świętej Jezus Chrystus składa siebie w ofierze pod postacią chleba i wina, a uczestnicy Mszy świętej współofiarowują się Bogu z Chrystusem, – wie, że podczas Mszy świętej kapłan działa w imieniu Jezusa Chrystusa, – wie, że człowiek potrzebuje sakramentu pokuty i pojednania oraz Eucharystii, a praktykowanie przystępowania do stołu Pańskiego w pierwsze piątki miesiąca pomaga zachować wierność Chrystusowi, – wie, że istnieją przykazania miłości, Dekalog, pięć przykazań kościelnych, Osiem Błogosławieństw, – wie, kto jest papieżem, biskupem diecezjalnym, proboszczem w jego parafii i rodzicami chrzestnymi, – wie, kim byli święci Stanisław Kostka i Teresa od Dzieciątka Jezus.Powyższe kryteria dotyczą umiejętności i wiedzy ucznia podlegających ocenie. Nie ma w nich wyszczególnionych osiągnięć dotyczących interioryzacji wartości („co uczeń ceni?”). Jedynie ostatnie dwa punkty umiejętności: „Uczeń prowadzi starannie ćwiczenia, wykonuje zlecone prace i odrabia zadania domowe; jest aktywny na katechezie” – wskazują na postawę ucznia na katechizacji i jego stosunek do przedmiotu nauczanie religii.Wartości takie jak wiara ucznia, jego zaufanie Bogu, wola uczestniczenia w liturgii kościelnej, miłość Boga i bliźniego – nie podlegają ocenie takiej, jak inne osiągnięcia. Warto jednak, by katecheta sprawdził skuteczność swojej pracy, przeprowadzając ankietę wśród dzieci. Aby ankieta taka rzeczywiście odzwierciedlała poglądy i wybory ucznia, można przeprowadzić ją w kilku etapach.
prosze