LOGISTYKA MIEJSKA- koncepcja.doc

(41 KB) Pobierz
LOGISTYKA MIEJSKA - KONCEPCJA

LOGISTYKA MIEJSKA - KONCEPCJA

 

 

PODSYSTEMY FUNKCJONALNE LOGISTYKI MIEJSKIEJ

¥     Transport, obejmujący dobra materialne, w tym przesył mediów

¥     Transport i składowanie odpadów komunalnych

¥     Komunikacja zbiorowa i indywidualna

¥     Składowanie dóbr materialnych w kanałach dystrybucji (na poziome hurtu i detalu)

¥     Sterowanie przepływami dóbr i osób

 

SKŁADNIKI LOGISTYCZNEJ INFRASTRUKTURY MIASTA

Infrastruktura:

¥     Mieszkaniowa

¥     Przemysłowa

¥     Kultury i wypoczynku (kina, teatry, parki)

¥     Edukacji (szkoły, uczelnie)

¥     Usługowa (sklepy, restauracje)

¥     Zapewnienia bezpieczeństwa(straż, policja, pogotowia)

¥     Komunikacji i transportu (drogi, parkingi, przystanki, stacje benzynowe, zajezdnie)

¥     Zaopatrzenia w media (prąd, woda, gaz, ciepło)

¥     Ochrony zdrowia (przychodnie, szpitale)

 

CELE SYSTEMU LOGISTYCZNEGO MIASTA

¥     Wejście decyduje o zasilaniu systemu (zasoby: ludzie, materiały, informacje, media, łączność)

¥     Wyjście jest funkcją systemu w postaci rezultatów działania systemu (dostarczenia produktów i usług, umożliwiających obsługę użytkowników-mieszkańców na określonym poziomie poprzez oddziaływanie na przepływy materiałowe, ludzkie i informacyjne)

 

 

DEFINICJA LOGISTYKI MIEJSKIEJ

Logistyka miejska to podejmowane działania i procesy zarządzania przepływami osób, dóbr i informacji wewnątrz logistycznego systemu miasta, zgodnie z celami i potrzebami rozwojowymi miasta i uwzględnieniem jego złożonych społecznych funkcji. Decyzje zarządcze powinny uwzględniać kryteria efektywności (oszczędzania kosztów) oraz sprawności (lepszej obsługi klienta).

 

 

ZŁOŻONOŚĆ (WIELOWYMIAROWOŚĆ) CELÓW LOGISTYKI MIEJSKIEJ

¥     Cele logistyki miejskiej należy traktować jako zbiór (wiązkę) celów obejmującą różne cele cząstkowe

¥     Zespół celów należy skoordynować, zintegrować, uporządkować oraz określić ich hierarchię

¥     Wielość celów częstokroć powoduje ich konfliktowy charakter, który może być rozwiązany przez ich identyfikację i prawidłową koordynację

 

 

LOGISTYCZNY OPIS MIASTA

¥     Opisując miasto pod względem logistycznym należy brać pod uwagę:

¤     Charakterystykę populacji oraz jego strukturę (wiek, zatrudnienie, cechy zdrowotne) i zmiany następujące w czasie (w tym o charakterze długookresowym);

¤     Charakterystykę wyposażenia (infrastruktury) znajdującego się w granicach miasta oraz na obszarach przylegających(zasoby, potencjał, rezerwy, lokalizację).

 

 

CHARAKTERYSTYKA SKŁADNIKÓW SYSTEMU LOGISTYCZNEGO MIASTA

¥     Zasoby generatywne (warunkujące zasilanie całego systemu) w postaci zasobów środowiskowych, inwestycji oraz dostępnych mediów);

¥     Obiekty logistyczne

¥     Otoczenie (warunki) środowiskowe, społeczno-gospodarcze, technologiczne i organizacyjno-prawne

 

 

CECHY CHARAKTERYSTYCZNE SYSTEMU LOGISTYCZNEGO MIASTA

¥     Niejednorodność (zawiera systemy i podsystemy, naturalne i sztuczne, ożywione i nieożywione, abstrakcyjne i konkretne);

¥     Mnogość powiązań technicznych, ekonomicznych, organizacyjnych, społecznych, kulturowych, ekonomicznych, edukacyjnych

¥     Każdy z podsystemów ma własną strukturę (przeważnie hierarchiczną)

¥     Złożoność (wielka liczba elementów wzajemnie ze sobą powiązanych)

¥     Otwartość (interakcje w ramach systemu, ale również otoczenia);

¥     Zmienność w czasie;

¥     System jako całość przedstawia znaczną wartość;

¥     Dynamiczność zmian łącznie z pogarszaniem się lub polepszaniem sytuacji w poszczególnych podsystemach;

¥     Nieliniowość (możliwość zarówno wystąpienia efektów synergii, jak i chaosu);

¥     Występowanie zarówno elementów pasywnych (np. ulice) jak i aktywnych (np. środki komunikacji miejskiej)

¥     Nierównomierność w czasie i przestrzeni;

¥     Inercyjność – pewnego rodzaju bezwładność, polegająca na odroczeniu w czasie skutków zmian;

¥     Adaptacyjność (zdolność do samoorganizacji i uczenia się);

¥     Różnorodność funkcji (system zarządczy, wykonawczy)

¥     Szeroka skala czasowa procesów (zarówno krótko- jak i długoterminowe)

 

 

PRZEPŁYWY SYSTEMOWE W LOGISTYCE MIEJSKIEj

¥     System przemieszczania dalekiego (zewnętrznego, wychodzący poza granice miasta, ale wpływający na jego funkcjonowanie);

¥     System przemieszczania bliskiego (wewnętrznego, odbywający się na terenie miasta)

 

 

PODSUMOWANIE

¥     Miasta są coraz bardziej złożonymi systemami, a jego podsystemy wymagają wsparcia. Realizacja celów miasta i ich koordynacja może być wspierana przez rozwiązania z obszaru logistyki miejskiej. Logistyka może być wykorzystywana zarówno na etapie planowania czy projektowania, jak i na etapie wdrażania koncepcji. W logistyce miejskiej najważniejszą rolę odgrywa system transportowy.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin