LOGISTYKA MIEJSKA - KONCEPCJA
PODSYSTEMY FUNKCJONALNE LOGISTYKI MIEJSKIEJ
¥ Transport, obejmujący dobra materialne, w tym przesył mediów
¥ Transport i składowanie odpadów komunalnych
¥ Komunikacja zbiorowa i indywidualna
¥ Składowanie dóbr materialnych w kanałach dystrybucji (na poziome hurtu i detalu)
¥ Sterowanie przepływami dóbr i osób
SKŁADNIKI LOGISTYCZNEJ INFRASTRUKTURY MIASTA
Infrastruktura:
¥ Mieszkaniowa
¥ Przemysłowa
¥ Kultury i wypoczynku (kina, teatry, parki)
¥ Edukacji (szkoły, uczelnie)
¥ Usługowa (sklepy, restauracje)
¥ Zapewnienia bezpieczeństwa(straż, policja, pogotowia)
¥ Komunikacji i transportu (drogi, parkingi, przystanki, stacje benzynowe, zajezdnie)
¥ Zaopatrzenia w media (prąd, woda, gaz, ciepło)
¥ Ochrony zdrowia (przychodnie, szpitale)
CELE SYSTEMU LOGISTYCZNEGO MIASTA
¥ Wejście decyduje o zasilaniu systemu (zasoby: ludzie, materiały, informacje, media, łączność)
¥ Wyjście jest funkcją systemu w postaci rezultatów działania systemu (dostarczenia produktów i usług, umożliwiających obsługę użytkowników-mieszkańców na określonym poziomie poprzez oddziaływanie na przepływy materiałowe, ludzkie i informacyjne)
DEFINICJA LOGISTYKI MIEJSKIEJ
Logistyka miejska to podejmowane działania i procesy zarządzania przepływami osób, dóbr i informacji wewnątrz logistycznego systemu miasta, zgodnie z celami i potrzebami rozwojowymi miasta i uwzględnieniem jego złożonych społecznych funkcji. Decyzje zarządcze powinny uwzględniać kryteria efektywności (oszczędzania kosztów) oraz sprawności (lepszej obsługi klienta).
ZŁOŻONOŚĆ (WIELOWYMIAROWOŚĆ) CELÓW LOGISTYKI MIEJSKIEJ
¥ Cele logistyki miejskiej należy traktować jako zbiór (wiązkę) celów obejmującą różne cele cząstkowe
¥ Zespół celów należy skoordynować, zintegrować, uporządkować oraz określić ich hierarchię
¥ Wielość celów częstokroć powoduje ich konfliktowy charakter, który może być rozwiązany przez ich identyfikację i prawidłową koordynację
LOGISTYCZNY OPIS MIASTA
¥ Opisując miasto pod względem logistycznym należy brać pod uwagę:
¤ Charakterystykę populacji oraz jego strukturę (wiek, zatrudnienie, cechy zdrowotne) i zmiany następujące w czasie (w tym o charakterze długookresowym);
¤ Charakterystykę wyposażenia (infrastruktury) znajdującego się w granicach miasta oraz na obszarach przylegających(zasoby, potencjał, rezerwy, lokalizację).
CHARAKTERYSTYKA SKŁADNIKÓW SYSTEMU LOGISTYCZNEGO MIASTA
¥ Zasoby generatywne (warunkujące zasilanie całego systemu) w postaci zasobów środowiskowych, inwestycji oraz dostępnych mediów);
¥ Obiekty logistyczne
¥ Otoczenie (warunki) środowiskowe, społeczno-gospodarcze, technologiczne i organizacyjno-prawne
CECHY CHARAKTERYSTYCZNE SYSTEMU LOGISTYCZNEGO MIASTA
¥ Niejednorodność (zawiera systemy i podsystemy, naturalne i sztuczne, ożywione i nieożywione, abstrakcyjne i konkretne);
¥ Mnogość powiązań technicznych, ekonomicznych, organizacyjnych, społecznych, kulturowych, ekonomicznych, edukacyjnych
¥ Każdy z podsystemów ma własną strukturę (przeważnie hierarchiczną)
¥ Złożoność (wielka liczba elementów wzajemnie ze sobą powiązanych)
¥ Otwartość (interakcje w ramach systemu, ale również otoczenia);
¥ Zmienność w czasie;
¥ System jako całość przedstawia znaczną wartość;
¥ Dynamiczność zmian łącznie z pogarszaniem się lub polepszaniem sytuacji w poszczególnych podsystemach;
¥ Nieliniowość (możliwość zarówno wystąpienia efektów synergii, jak i chaosu);
¥ Występowanie zarówno elementów pasywnych (np. ulice) jak i aktywnych (np. środki komunikacji miejskiej)
¥ Nierównomierność w czasie i przestrzeni;
¥ Inercyjność – pewnego rodzaju bezwładność, polegająca na odroczeniu w czasie skutków zmian;
¥ Adaptacyjność (zdolność do samoorganizacji i uczenia się);
¥ Różnorodność funkcji (system zarządczy, wykonawczy)
¥ Szeroka skala czasowa procesów (zarówno krótko- jak i długoterminowe)
PRZEPŁYWY SYSTEMOWE W LOGISTYCE MIEJSKIEj
¥ System przemieszczania dalekiego (zewnętrznego, wychodzący poza granice miasta, ale wpływający na jego funkcjonowanie);
¥ System przemieszczania bliskiego (wewnętrznego, odbywający się na terenie miasta)
PODSUMOWANIE
¥ Miasta są coraz bardziej złożonymi systemami, a jego podsystemy wymagają wsparcia. Realizacja celów miasta i ich koordynacja może być wspierana przez rozwiązania z obszaru logistyki miejskiej. Logistyka może być wykorzystywana zarówno na etapie planowania czy projektowania, jak i na etapie wdrażania koncepcji. W logistyce miejskiej najważniejszą rolę odgrywa system transportowy.
dnbmusic