Logistyka przepływu ładunków w miastach.doc

(45 KB) Pobierz
Logistyka przepływu ładunków w miastach

Logistyka przepływu ładunków w miastach

 

 

Przesłanki przepływu ładunków w miastach

          Zaspokojenie potrzeb rosnącej liczby użytkowników miast wymaga zarówno większych nakładów pracy, jak i zwiększonych dostaw dóbr materialnych, jak i wywozu z miasta odpadków komunalnych

          W miastach koncentruje się produkcja przemysłowa, co stwarza zapotrzebowanie na przewozy ładunków (surowców, półwyrobów itp.), a także wyrobów gotowych i odpoadków

 

 

Klasyfikacja przepływów w ramach miasta

          Wywóz ładunków wyprodukowanych w mieście z obszaru miasta do otoczenia

          Wwóz ładunków spoza miasta do obszaru miejskiego

          Przewozy wewnątrz organizmu miejskiego

          Przewozy tranzytowe – dobra przewożone przez obszar miasta, w tym również czasowo w nim składowane

 

Cechy charakterystyczne przewozów

          Rośnie udział ładunków o dużej wartości w ogólnej masie przesyłek

          Rosnące wymagania klientów (elastyczność dostaw, jakość, różnorodność asortymentowa)

          Transport samochodowy jako podstawowy rodzaj transportu (ze względu na rozproszenie klientów) – mniejszy udział transportu szynowego (kolejowego, tramwajów towarowych, sporadyczny metrem)

 

 

Powody zaniedbywania koordynacji przewozu ładunków

          Brakuje wiarygodnych danych o przewozach towarowych w mieście

          Władze i instytucje miejskie nie są stroną w transporcie towarowym (ni posiadają przedsiębiorstw i nie organizują przewozu ładunków – wyjątek odpady)

          Problemy przy przewozach ładunków rozwiązuje się przez ogólne reguły administracyjne dotyczące organizacjiruchu

 

 

Skutki polityki miast w stosunku do przewozów towarowych

          Czas obsługi transportowej stale ulega skróceniu i jest przesuwany na część doby, charakteryzujący się mniejszym natężeniem przewozów osobowych (noce, weekendy i święta)

          Wyznaczane są strefy ograniczonego dostępu lub całkowitego zakazu poruszania się pojazdów ciężarowych

          W przypadku konfliktów preferowane są przepływy osobowe przed towarowymi

          Procesy zaopatrzenia towarowego (szczególnie w centrach miast) są nieracjonalne

 

 

Czynnik czasu w transporcie ładunków

          Wyznaczanie „okien czasowych” bądź ograniczanie swobody dostaw nie pozwala realizować dostaw według zasady JIT „dokładnie na czas”

          Utrudnione planowanie i sterowanie przepływami towarów, zmniejszające poziom ich dostępności

          Stosowanie nieefektywnych procesów załadunku i wyładunku towarów, trudności w gospodarce opakowań zwrotnych

          Małe sklepy i podmioty gopsodarcze mają problemy w organizacji szybkiego załadunku i rozładunku

 

 

Problemy centrów miast

          Ze względu na położenie (oraz niekiedy wielkość) sklepy w centrach miast mają bardziej kosztowne procesy zaopatrzenia niż sklepy na obrzeżach miast

          Problemy komunikacyjne sprawiają, że ceny końcowe w centrach miast są wyższe, a warunki prowadzenia działalności wyższe

          Duże sieci handlowe odnotowują straty na sklepach prowadzonych w centrach miejskich

          Powodem niezadowolenia mieszkańców są problemy z pojazdami zaopatrzenia, a nie sklepami

 

 

Nacisk środowiskowy procesów zaopatrzenia w centrach miast

          Procesy załadunku i wyładunku w centrach miast

          Parkowanie pojazdów dostawczych

          Procesy transportowe i rozładunkowe w strefach dla pieszych

          Zajmowanie przestrzeni przez drogi dojazdowe i rampy rozładunkowe

 

 

Niedogodności transportu dostawczego

          Niszczenie infrastruktury drogowej (nawierzchnia, krawężniki, koleiny) przez ciężkie pojazdy dostawcze

          Mniejszy komfort życia mieszkańców (hałas i zanieczyszczenia)

          Mniejsza elastyczność samochodów dostawczych w aspekcie dojazdów do miejsc rozładunku

          Zagrożenia dla ruchu drogowego ze względu na gabaryty i parkowanie w niedozwolonych miejscach

 

 

Logistyczne problemy zarządzania przewozami towarowymi

          Sposoby zwiększenia efektywności wykorzystania infrastruktury transportowej

          Wybór przewoźników obsługujących miasto

          Wybór systemu dostaw

          Sposoby koordynacji przepływu materiałów

 

 

Organizacja miejskich centów logistycznych

          Centrum to miejsce, w którym działa co najmniej dwóch przewoźników kierujących się zasadą wspólnej organizacji i koordynacji procesów transportowych, przeładunkowych i składowania w aspekcie optymalnego kryterium ekonomicznego

          Centrum oprócz usług transportowych świadczy usługi logistyczne

          Centra logistyczne są kapitałochłonne

 

 

Korzyści tworzenia centrów logistycznych

          Możliwości organizacji transportu multimodalnego

          Powiązanie ruchu lokalnego
z dalekobieżnym

          Wydajniejsze wykorzystanie środków transportu

          Większa przepustowość magazynów i placów składowania

          Odciążenie miasta od ruchu tranzytowego (zmniejszenie zatłoczenia dróg wewnątrz aglomeracji miejskiej)

          Zwiększenie atrakcyjności gospodarczej regionu

          Możliwość tworzenia nowych miejsc pracy

 

 

Cele centrów logistycznych

          Ekonomiczne (zmniejszenie kosztów przepływów)

          Ekologiczne (łagodzenie skutków działalności logistycznej)

          Urbanistyczne (redukcja chaosu przestrzennego)

          Społeczne (poprawa zadowolenia i komfortu życia mieszkańców miast)

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin