Zapoznanie uczniów z pojęciem kapeli ludowych. Omówienie składu zespołów ludowych oraz ich rodzajów. Wskazanie instrumentów wchodzących w skład kapel ludowych, w określonych regionach polskich. Omówienie mapy polskich regionów oraz wskazanie na niej rozmieszczenia poszczególnych rodzajów kapel. Wysłuchanie utworów ludowych wykonanych przez kapele: góralską, kaszubską, mazowiecką. Zapoznanie uczniów z instrumentami ludowymi wchodzącymi w skład kapeli ludowej.
Uczeń potrafi:
1. Wyjaśnić pojęcie kapela ludowa.
2. Omówić skład zespołów ludowych oraz ich rodzaje.
3. Wskazać grupy instrumentów znajdujące się w kapeli ludowej.
4. Wskazać regiony, folklorystyczną mapę zespołów – kapel ludowych.
5. Omówić skład kapeli góralskiej, mazowieckiej, kaszubskiej.
6. Na podstawie wysłuchanych utworów wskazać ilość osób wchodzących w skład zespołu.
7. W wysłuchanych utworach wskazać cechy charakterystyczne dla kapeli ludowej.
Metoda opisowa z elementami pogadanki. Percepcja muzyki.
1. Elżbieta Korowajczyk, Moja muzyka. Podręcznik dla klas 4 – 6.
2. Stanowisko do odtwarzania płyt.
3. Płyta z nagraniem utworów wykonywanych przez kapele góralską, mazowiecką, kaszubską.
4. Karta pracy ucznia.
5. Instrumenty muzyczne: flażolety, tamburyna, marakasy, cymbałki.
(10 min)
2. Wysłuchanie utworu pochodzącego z Kaszub. Metodą pogadanki, wskazanie składu zespołu słyszanego na nagraniu, a także omówienie brzmień charakterystycznych dla instrumentów w zespole oraz funkcji jaką spełniają.
3. Przedstawienie nazw zespołów ludowych i wyjaśnienie - metodą opisu - ich pochodzenia. Wskazanie polskich regionów, w których spotykamy kapele ludowe. Omówienie cech brzmieniowych charakterystycznych dla poszczególnych zespołów oraz ciekawych elementów dotyczących budowy i charakteru kapel.
4. Percepcja utworu pochodzącego z terenu górskiego. Omówienie obsady zespołu i wskazanie łacińskiej nazwy określającej ten skład zespołu
7. Wysłuchanie utworu wykonanego przez kapelę mazowiecką. Wskazanie elementów charakterystycznych dla owej kapeli. Omówienie instrumentów wchodzących w skład kapeli mazowieckiej.
(25 min)
Zapisanie notatki do zeszytu:
a. Elżbieta Korowajczyk, Moja muzyka. Podręcznik dla klas 4 – 6.
b. Janusz Ekiert, Bliżej muzyki. Encyklopedia.
Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Zespoły instrumentalne – kapele ludowe.
czemu102